Goedkoop (Vakantie) foto back-up maken

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kleef
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2008 15:06
WoonplaatsCOLON Twello

Stel je gaat met vakantie en wilt een back-up maken van je gemaakte foto's. Dan kan je een (grote dure) laptop of imagetank aanschaffen en meenemen of in een internet café je foto's op een server zetten.

Een veel goedkoper, kleiner en makkelijker alternatief is een "USB On-the-go copy box" (nieuw voor €2,50 incl batterijen bij o.a. Paradigit).
Met dit apparaatje kun je, zonder tussenkomst van een PC, je foto's via een USB aansluiting (via je camera of kaartlezer) kopieren naar je eigen meegenomen opslagapparaat met USB aansluiting (externe hardeschijf, USB-Stick, geheugenkaartje, enz).

Het werkt héél simpel en de 3 AAA batterijen gaan ongeveer 5uur mee.
In onderstaande foto zie je hoe het in zijn werk gaat:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=131586[/img]

Ik heb het CF-kaartje, via de kaartlezer, aangesloten op het Copy-boxje. Aan de andere kant zit een 8gig USB-stick waar de back-up foto's op komen te staan.
(Let wel de copy box voorziet de apparaten niet van stroom, een 2,5 inch harde schijf zal dus niet werken aangezien deze geen eigen voeding heeft maar via de USB wordt gevoed.)

Ik heb geen aandelen in Sitecom, maar wil jullie wel graag deze tip geven aangezien onze fotohobby al duur genoeg is :)
Canon 40D, Canon 10-22, Canon 24-70, Canon 70-200 2.8IS, Canon 50mm 1.8, Canon 580EXII, Canon 1,4 Extender
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey.

Wel een handige tip.
Ik heb een paar maanden geleden een image tank gekocht en het is inderdaad een duur ding maar toch ook wel handig.

Maar als ik dit had geweten had ik het zo wel gedaan!
Dus bedankt voor de tip.

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zeker handige tip!

Heb zelf een goed werkende imagetank, maar dit is zeer zeker een goede tip!
Wat kost tegenwoordig nog een 8 / 16 / nog groter GB USB-sticky nog?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
JorCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 21:17
WoonplaatsCOLON Ossendrecht
CONTACTCOLON

Superhandig!.

ik zat zelf vorige keer ook al te klooien met mijn enige 4GB CF-Card. (enige, omdat dit genoeg is maar enkel voor vakantie te weinig). Moest heel de tijd opletten dat ik niet te veel foto's maakte.

Binnenkort ook eens zon dingetje aanschaffen en een usb stick heb ik nog wel liggen:).

Dank je voor de tip;).

Groetjes,

Jorrie!!
[size=75]Your View On The World Will Never Be Denied[/size]
[size=75]I Don't Mount A Objective At My Camera, I Mount The Camera At My Objective[/size]
[size=75]Canon Eos 400D + Grip BG-E3 + Canon EF-S 18-55 mm f/1:3.5-5.6 II [/size]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Zullen toch nog wel bedrijfen zijn die zo iets maken?

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,
dat is 'n handig en klein dingetje.
Samen met een 32 GB Usb stick zou ik dan zo'n 2400 RAW bestanden op kunnen slaan!
Zitten er ook nadelen aan? (behalve dat je opgeladen AAA batterijen moet hebben...)

Maar alvast bedankt voor deze tip.
Groet
Ad B
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Erg handig en zeer goedkopen oplossing, maar heb onlangs een netbook gekocht.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Bij Dunnet volgens de website: Op voorraad, verwachte levertijd 1 à 2 werkdagen.

Klik
Gebruikers-avatar
Maarten_G
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2008 23:35
WoonplaatsCOLON Tilburg
CONTACTCOLON

Grappig apparaatje, en zeker niet te duur!

Ik heb laatste een digimate gekocht bij Dealextreme voor 35 dollar. Alleen nog een harddisk erin en je hebt een mega opslag (500gb 84 euri)
Ixus 300HS / EOS 5D Mark II / 7D / Flitsbuisjes / Tokina & Canon Glaswerk / Seatool Onderwaterhuis

http://www.greenpictures.nl
Gebruikers-avatar
kleef
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2008 15:06
WoonplaatsCOLON Twello

Andre Berends schreefCOLONLeuk idee, maar: klik...: "Dit product wordt niet (langer) verkocht"
Nou gisteren bij Paradigit gekocht. Product staat ook nog gewoon op de website en deze week zelfs in de folder voor €2,50. http://www.paradigit.nl/info.php?art=10008307 (in tegenstelling tot website zitten er wel batterijen bij)

Enige wat ik nog wil toevoegen is dat ik het puur als back-up zou gebruiken (dus niet bv je 512mb kaartje leegmaken en opnieuw volmaken.)
Heb zelf ook een Imagetank maar dit is een goed alternatief.
Canon 40D, Canon 10-22, Canon 24-70, Canon 70-200 2.8IS, Canon 50mm 1.8, Canon 580EXII, Canon 1,4 Extender
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi
kleef schreefCOLONEnige wat ik nog wil toevoegen is dat ik het puur als back-up zou gebruiken (dus niet bv je 512mb kaartje leegmaken en opnieuw volmaken.)
Kleef, waarom prefereer jij een image tank boven deze manier?
B.v je 2 Gb kaartjes leegmaken op een 32 Gb USB stick?
Is het, dat je de imagetank reeds hebt?

Ik ben de Sitecom + een 32 GB USB stick methode van plan.
Totale kosten zo'n €60,- 8)
groet
Adrie
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Tja, goedkoop zeker.
Maar qua betrouwbaarheid zet ik mijn mogelijke twijfels. Natuurlijk zal het allemaal wel werken, maar zie je ook dat het overzetten goed is gebeurd? En kan die de overdracht controleren? Iets wat iedere (idd dure) imagetank wel doet. Daar voel ik me dus wel veiliger bij.

Maar als backup naast de foto's op de geheugenkaart zelf lijkt me dit een prima oplossing.

En misschien zie ik teveel beren op de weg....
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
kleef
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2008 15:06
WoonplaatsCOLON Twello

Heb al een imagetank en zal ws deze meenemen op vakantie.
De imagetank gebruik ik ook puur als back-up en gooi mijn geheugenkaartjes nooit leeg op vakantie. Reden is dat de harde schijf in de imagetank bij een val uit je handen al kapot kan zijn en je dus geen vakantiefoto's meer hebt.

Inderdaad zie je met de copy-box niet of daadwerkelijk de foto's zijn overgezet (ja het controleledje knippert bij dataoverdracht). Daarom ook mijn advies om dit ook puur als back-up te gebruiken (en je orginele foto's dus niet weg te gooien) en een geheugenkaartje erbij te kopen.
Daarnaast is het voordeel van mijn imagetank dat hij alleen de nieuwe bestanden kopiert naar de schijf en de copy-box elke keer een copy maakt van de geheugenkaart.

Heb zelf de copy-box aangeschaft om onderweg powerpoint presentaties met collega's uit te wisselen, maar het kan dus ook een goed alternatief zijn om foto's te back-uppen.
Canon 40D, Canon 10-22, Canon 24-70, Canon 70-200 2.8IS, Canon 50mm 1.8, Canon 580EXII, Canon 1,4 Extender
Gebruikers-avatar
Ad B
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 345
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2006 10:59
WoonplaatsCOLON Zuid Oost Brabant

Hoi,
op Internet is dit kastje maar moeilijk te vinden.
Paradigit heeft 'm op zijn site staan, maar afgelopen woensdag werkte die site maar half.
Bij www.dunnet.nl is ie ook verkrijgbaar, dus had ik de "Sitecom on-the-go Copy Box" op woensdagmiddag bij Dunnet.nl besteld.
Zojuist stond UPS al met het doosje aan mijn voordeur. Kijk, da's pas snel!

Oh ja, naar aanleiding van het bericht van Andre Berends had ik nog een mailtje naar de servicehoek van Sitecom gestuurd.
En die bevestigde (dezelfde middag nog) dat ie niet meer leverbaar was.
Maar ja, ik heb 'm nu...
Dus als anderen dit dingetje ook willen hebben, zal enige snelheid bevorderlijk zijn, 't is maar dat je 't weet...
Captain Chaos geeft eindelijk toe dat ie een kleintje heeft... Een Olympus OM-D E-M5 plus lenzen van 12 tot 300 mm (24 tot 600...)
Soms ben ik een beetje rebels: Ik hou niet zo van regels, daarom maak ik plaatjes...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar