[update!!] Wie doet er mee ?!?

ModeratorCOLON Global Moderators

Wil je meedoen ?

Ja !
59
84%
Nee !
11
16%
Misschien, als je iets aanpast, namelijk ...
0
Geen stemmen
 
Aantal stemmenCOLON 70
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik heb een idee, en ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken en hoe jullie daar over denken! Het lijkt me leuk om in een klein clubje van mensen (het liefst beginners!) te oefenen met zaken als instellingen van de camera en de effecten die dat heeft. Puur oefenen dus met de knopjes. Maar ook het kijken naar het resultaat en het nadenken over wat anders kan. :shock: :shock:

Om dat te kunnen doen bedacht ik het volgende; stel nou dat we in een klein clubje allemaal één foto maken naar eigen keuze. Die gaan we dan posten en bespreken. En termen als mooi en niet mooi zijn niet relevant; waar het om gaat is wát je met de foto wilt weergeven, hóe je dat wilt weergeven, en of de anderen vinden dat dat lukt. We gaan dan kletsen over hoe je misschien wel of beter het resultaat kunt bereiken wat je wilt! De week erna gaan we proberen om in dezelfde setting een foto te maken van hetzelfde onderwerp, en kijken we of we een stap dichterbij komen! Weer bespreken we dit, en vervolgens kijken we of we nóg een keer proberen te schieten.

Het gaat er dus om dat we in een redelijk controleerbare situatie een foto maken, en daar over gaan nadenken, daar kritisch naar gaan kijken, en proberen om daar meer theorie op los te laten!

Lijkt dit jullie iets?!? Reageer dan in dit topic. Als er voldoende interesse is, dan zal ik een topic starten en kunnen jullie je aanmelden in mijn pb-box :wink: Ben heel benieuwd!!!


UPDATE !!

op pagina 3 schreef ik dit:
Gumpje schreefCOLONPfoehhh, het zal geen verrassing zijn dat 45 enthousiaste en positieve mensen een HELEBOEL mensen zijn !! :shock: :shock: 8) .
Heel erg leuk, maar ook een beetje lastig om te organiseren. We kunnen haast ons eigen forum beginnen :lol:

Ik heb wat zitten broeden, en wil jullie een voorstel doen. Enerzijds is het lastig om binnen de opzet van het forum een opzet te vinden, anderzijds ben ik zelf ook niet altijd even creatief, dus ik heb het volgende bedacht:

Ik open 3 [verzamel-topics] met als onderwerpen, model (+dieren), natuur (+macro) en overig. Jullie kiezen zelf het gewenste topic; je mag ook in meerdere topics bezig zijn!

Wat ik van zo'n topic voorstel is het volgende:

Iemand post een foto, noemt deze duidelijk foto I, en zet eronder kort wat steekwoorden, aan de hand van mijn verhaaltje (zie: klikkerdeklik). Dit vind ik belangrijk omdat je dan zelf kijkt en nadenkt over je beeld. Ik denk dat commentaar van anderen waardevoller wordt als je zelf ook goed kijkt!

Vervolgens krijg je commentaar op je foto. Van mij, hopelijk ook van mede-oefenaars, en ik zal proberen of ik enkele gevorderden bereid kan krijgen om een abonnementje op de topics te nemen. Máár, we moeten het vooral zelf doen!

Met dit commentaar in je achterhoofd ga je opnieuw op pad, en probeer je dezelfde foto nogmaals te maken. Des te minder er in de omstandigheden verandert, des te beter kun je de vooruitgang zien!! Deze foto plaats je in dezelfde post als foto I, en je noemt 'm foto II. Je schrijft er onder wat je anders hebt gedaan en waarom!

Je krijgt op je foto II ook commentaar. Met dit commentaar kun je bekijken of je het verschil tussen foto I en II begrijpt, hoe dat kan, en hoe je dat kunt gaan inzetten in andere situaties.

En als je zin hebt, dan plaats je wat later gewoon weer een foto I, en begint het verhaal van voor af aan :D

Omdat het hééél chaotisch gaat worden, wil ik wat handvaten bieden. Daarop ga ik ook streng moderaten, omdat we niet op nog meer chaos zitten te wachten.

1. Geef je post ALTIJD een naam. Zo heet deze post van mij 'Voorstel project'. Deze naam is belangrijk om te kunnen zien wat er gebeurt.
ALS je een foto I plaatst, dan noem je de post test I (of II, als het je tweede is!)
ALS je commentaar geeft op een ander, dan noem je je post '@ nickname - test I - fase I'. (of fase II, als je reageert op foto II).

Zo kan iemand meteen zien voor wie dit commentaar is, en op welke foto (I of II) het commentaar zich richt.

2. We proberen in deze topics natuurlijk mooiere foto's te maken, MAAR het is belangrijk dat we ons beseffen dat we nog niet met mooie foto's bezig zijn! We zijn aan het leren. Commentaar als mooi, lelijk, en dergelijke waarde-oordelen zie ik daarom het liefst zo min mogelijk! Hou commentaar kort en krachtig, dus een foto is "ietwat licht, beetje centrale compositie, mist wat scherpte en beetje bewogen", etc. Mag natuurlijk wel positief, maar de nadruk ligt op het leerproces!!!

3. Houdt er rekening mee dat zo'n project alleen kan slagen als we ons allemaal een beetje inzetten! Je kunt wel foto's plaatsen, maar als je nooit commentaar geeft op een ander, dan plaats je uiteindelijk jezelf buiten spel! Als je het moeilijk vindt om commentaar te geven, dan kun je ook mijn lijstje er bij pakken, en benoem maar gewoon wat je ziet !! Uiteindelijk gaat het om zien en daarna (na)maken.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!! Ik ga zelf de drie topics openen, zal hier de linkjes plaatsen, zal daar nog een korte uitleg geven, en dan kunnen we wat mij betreft meteen aan de slag!!!

Als er nog vragen zijn, dan beantwoord ik die graag! Aanmelden via pb is niet nodig, je kunt gewoon instappen!

Ben benieuwd hoe het gaat worden. Als we over een tijdje allemaal beter zijn, dan verhuizen we deze hele constructie naar de showcase, en misschien komen sommigen van ons wel uit in de expositie :wink:
Maar het belangrijkste is plezier in de fotografie en kennis van dat mooie apparaat dat we in handen hebben!!!

Succes !!
Laatst gewijzigd door 2 op gumpje, in totaal 25 keer gewijzigd.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Hoi Gumpje,

Ik wil hier graag aan mee doen! Ondertussen loop ik een jaar met een dslr maar bereik toch nog regelmatig niet wat ik zou willen hebben.
Daarom lijkt me dit een uitgelezen kans om samen met andere de ervaring op te kunnen doen en er met z'n allen van te kunnen leren.

Groeten,
Dennis
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

leuk initiatief!
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Hi Gumpje, ik sluit me volledig bij Dennis-010- aan.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sybren Sikma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 248
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2006 21:38
WoonplaatsCOLON Buren - Ameland

Dit lijkt me een heel leuk iets.
Ik heb ja gestemt.
Zelf ben ik al van mijn 15 jaar aan het fotograferen.
En langzaam heel langzaam kwam ik overal achter.
Ik had niet echt zulke dingen als forums en zo die je tegenwoordig hebt.
Wat ik geleerd heb is alleen door zelfstudie en leren van heel veel fouten.
Vaak ook nog domme fouten.
Dit lijkt me een geweldig idee, want je bent ook nooit te oud om te leren.
Ben nu 42 en nog steeds verslaaft aan fotograferen.
Maar waar ik wel bang voor ben ia dat ik niet altijd alles aan tijd heb omdat ik 13 dagen van de 14 werk.
Nou ja maar kijken hoe het gaat

Gr.

Sybren.
Ik heb niets meer te willen, ik geniet
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Leuke reacties, tot nu toe! :D
Daar hoopte ik op. De woorden van Dennis zijn herkenbaar denk ik; heb je zo'n mooie camera en dan vallen de foto's soms tegen... Daar kunnen we met z'n allen naar kijken.

Zal nog even nadenken over de vorm. Jullie input is natuurlijk welkom!
Hoop dat er veel mensen enthousiast zijn, en dat we snel kunnen beginnen.
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Dit lijkt mij leuk en leerzaam maar zit ook met het probleem "tijd".
We zullen het wel zien, maar het idee vind ik top.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Ook ik ben en voel mij beginner, maar zit ook met factor tijd.
Ik wil wel graag leren......, dus ik heb JA gestemd.
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Mensen, de tijd vinden we wel wat op :wink:
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Vind het een prima idee! Ik wil wel meedoen en hopelijk levert het betere, creatievere foto's op!
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Elisabeth
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2005 08:26
WoonplaatsCOLON Zwolle

Goed idee, ik ben voor. Moet en kan nog heel veel leren!
Gebruikers-avatar
javelin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 57
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2009 10:13
WoonplaatsCOLON roosendaal

Ja,ik wil ook graag meedoen.Soms vind ik dat ik een mooie plaat heb waar ik zeer tevreden over was,maar om daar een topic over te beginnen vond ik nog niet nodig.Heb ze wel in mijn album gezet.
En met dit idee kunnen wij stap voor stap hopelijk nog mooiere foto's maken.
Goed idee Gumpje :P
canon 7D+grip 30D+grip 70-200 F4.0[color=red]L[/color] / 28-105 / 50mm f1.8 / Tokina 12-24 F4 /sigma 500dg super/cactus v4.
[url=http://www.oypo.nl/pixxer.asp?path=o62gfp54&user=skydiveseppe]Mijn Oypo[/url]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey Maurice.

Leuk idee!
Ook ik wil hier graag aan mee doen :!:

Gr Dimitri 8)
Gebruikers-avatar
blossomgirl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 14:57

Ik heb ja gestemd. Lijkt me leuk.

Blossom
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Gebruikers-avatar
Boris
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 06 Mrt 2009 21:46

Ik heb ook ja gestemd... kan ook nog veel leren hoor! Nu hopen dat het verder past qua tijd inderdaad... Ik ben benieuwd.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Gumpje schreefCOLON.......in een klein clubje ....
En dat met 18 maal ja...
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

18 enthousiaste mensen !!! :D :D
Dat worden waarschijnlijk meer clubjes dan :wink:
Komt eigenlijk alleen maar beter uit, want dan kunnen we verschillende tijden hanteren, zodat iedereen mee kan doen!

Ik vier vandaag dat ik mijn vriendin 6 jaar ken, (dus zal niet teveel forummen 8) ), maar morgen zullen we eens spijkers met koppen slaan.

Leuk dat jullie zo enthousiast zijn; hier gaan we vast wat aan hebben!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Gefeliciteerd! ;)

Kheb er zin an!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

er valt altijd wat te leren ! Leuk idee.
Gebruikers-avatar
theoj
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2008 17:57
WoonplaatsCOLON bennekom

goed plan, ik stem vóór!
groet, theoj
450D+kitlens, tussenringen, EF 75-300 is.
100mm macro.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar