Raw en/of JPG op vakantie met 40D?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Hoi allemaal,

Ik vertrek zaterdag voor zo'n 10 dagen voor een citytrip Madrid/Valencia. Ik maak altijd VEEL foto's en heb een kaartje van 8gb.

Zoals jullie misschien weten heb ik pas net de 40D en ben ik het toestel nog aan het uitvinden. Ik heb inmiddels de eerste foto's in raw geschoten, maar het bewerken is voor mij nogal abracadabra. Vandaar dat ik ze had gemaakt op JPG+sRAW.

Nu is mijn vraag: wat adviseren jullie hoe ik de camera instel wat opslagformaat betreft? JPG+s-RAW misschien? Of alleen JPG of alleen RAW? Ik wilde eigenlijk mn laptop thuislaten ivm diefstalgevoeligheid in hotel en auto. Ik heb nog een kaartje van 2gb maar dat is een 'oudje' in ieder geval niet een snelle kaart ofzo.

Wat adviseren jullie in dit geval? Ik ben heel benieuwd!
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

RAW is ideaal bij wat lastige (oa licht-) situaties omdat RAW je wat ruimere aanpassingsmogelijkheden biedt. Verwacht je veel in dergelijke situaties te fotograferen dan kun je kiezen voor RAW+jpeg. Je kunt afwisselend RAW en jpeg instellen (kost wel wat tijd).

Tja... en wil je alles in RAW+jpeg doen, check dan even hoeveel foto's je kwijt kunt op je 8GB + de kaart van 2GB (je kunt je afvragen of je de snelle verwerkingstijd nodig hebt bij een stedentrip). Tot slot, geheugen is nu eigenlijk niet eens zo duur meer, dus een kaartje bijhalen en voor het zekere gaan is ook nog een optie.

Wouter
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik zou voor jezelf afwegen of raw voor jou persoonlijk al voordelen biedt. Als dat slechts theoretisch zo is, dan zou ik 'm mooi op jpg zetten! En als je twijfelt, gewoon op raw. Waarom dubbel snap ik nooit zo goed.
En die 2gb zou ik zeker meenemen!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
marcel73
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 584
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 22:19
WoonplaatsCOLON Breda
CONTACTCOLON

Hoi

ik zou in ieder geval het 2GB kaarjte ook meenemen.
En wat betreft RAW:
Je zegt dat je erg VEEL foto's maakt, maar als je 10GB bij hebt kun je zelfs in RAW+JPEG ruim 600 foto's maken . Maar mocht dit niet genoeg zijn dan zou ik de "snapshots" in jpeg maken en als je ergens komt waar de lichtomstandigheden moeilijk zijn dan zou ik hem op RAW zetten, dan kun je altijd altijd nog redelijk corrigeren .

Wat betreft je oude 2GB kaartje : een snelle kaart heb je volgens mij voor een citytrip niet nodig .
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Zo zou ik het kunnen doen ja: als ik gewoon buiten ben in het zonnetje: op JPG schieten en als ik binnen ben in musea op JPG+sRAW. Dan heb ik wel een kleinere RAW, maar ik kan altijd nog wat meer achteraf aanpassen dan met JPG.

De vorige keer ben ik naar Barcelona geweest en heb ik 1700 foto's geschoten van in totaal 5 gb. Maar toen enkel JPG. En ik heb de mislukte foto's gewoon erop laten staan. Ik zit te denken om bijv. 's avonds even te kijken wat ik heb geschoten en de beroerdste eraf te gooien ofzo...

Ik dacht 8gb is wel voldoende, maar er geen rekening mee gehouden dat ik mn laptop thuis zou gaan laten :-)

We bedachten ook nog: stel dat we te weinig ruimte hebben, dan kunnen we altijd nog in Spanje een extra geheugenkaartje aanschaffen. Maar het is een beetje lullig als je daarachter komt net midden in een fantastisch vuurwerk-schouwspel....
Gebruikers-avatar
OllieB
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2008 20:46
WoonplaatsCOLON Almelo
CONTACTCOLON

Dubbel is niet zo'n probleem wanneer je voldoende geheugen hebt. Ik vindt het vooral op vakantie wel prettig om dubbel op te slaan omdat je dan vaak veel foto's achtereenvolgens maakt.

Alles in raw kost je veel bewerkingstijd, de jpegs waarover ik tevreden ben gaan direct in de map vakantie, bij foto's die aanpassingen behoefen pak ik de rawbestanden.

Andere situaties gaan bij mij eigenlijk standaard alleen in raw.

Wouter
Gebruikers-avatar
haja
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik zou beslist voor RAW kiezen. De voordelen van RAW boven JPG zijn bekend. En het verwerken van RAW is met DPP (meegeleverd met de camera) echt een piece of cake. Zeker als je batch processing gebruikt hoef je maar weinig handelingen te doen. Als je denkt ruimte tekort te komen zou ik RAW kiezen en geen RAW + JPG. Fijne vakantie!

Hans
Canon 40D, Tamron 17-50, Canon 35-105, Canon 10-22, Canon 70-200 F4 L, Canon 1.8/50
https://picasaweb.google.com/HansJansenNetherlands
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Tja... ik ga er nog even een nachtje over slapen :)
Op zich heb ik tot nu toe (6 jaar bijna) alles in jpg geschoten. Misschien moet ik dat nu ook gewoon doen en soms als ik zin heb, gewoon RAW instellen zodat ik thuis wat te prutsen heb...
coryvon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 248
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2007 21:00
CONTACTCOLON

Imagetank is misschien een andere optie, als je bang bent voor te weinig geheugen. kan je 's avonds alles overpompen en een imagetank neemt niet veel ruimte in.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik schiet ook altijd in jpg. Alle bewerkingen die je kan doen in RAW kan je ook doen op jpg. En als jpg je goed bevalt waarom moet je dan juist als je op vakantie gaat veranderen. Doe dat dan als je thuis bent maar niet in Spanje. Dan kan je gewoon naar hartelust schieten.

Gr. Chris :roll:
Anoniem 4

Zou zo kort voor je vakantie niet van routine veranderen. Het zou zonde zijn als je met mindere foto’s thuiskomt, misschien alleen al door verwarring.
Je zegt dat je af en toe best wel een RAW-opname wil maken om thuis mee te oefenen. Van dubbelopslag (RAW+Jpeg) ben ik geen voorstander. Het kost veel ruimte en heeft nauwelijks voordeel.
Je hebt een 40D en zou het volgende kunnen doen: maak gebruik van de gebruikersinstellingen C1, C2 en C3, zie blz. 165 van de handleiding.
Registreer de instellingen waarmee je nu prettig werkt onder C1, dus opname in uitsluitend Jpeg en niet gecombineerd met (s)RAW. Verander nu de opname naar RAW, stel de beeldstijl in op neutraal, de witbalans kun je op AUTO instellen of laten staan. Als je dat hebt gedaan registreer je deze instellingen onder C2.
Onder C1 zitten de instellingen zoals je die tot nu toe hebt gebruikt en onder C2 de instellingen voor RAW.
Standaard stel je C1 in en maak je foto’s als altijd. Zie je iets bijzonder waarmee je thuis wil experimenteren met RAW-bewerking: maak eerst een foto op C1 en dan schakel je simpel over naar C2 voor de RAW-foto. Kun je ze ook nog eens vergelijken thuis.
Nog een tip: koop nog een 8GB kaartje, hoeft echt niet de allersnelste te zijn en zo duur zijn die niet. Beschouw het als filmrolletjes en reken eens uit hoeveel je er moet kopen van 24 of 36 opnamen om het aantal op het 8GB kaartje te halen.
Met twee kaartjes kun je wisselen. Nummer de kaarten 1 en 2. Gebruik op de oneven dagen kaart 1 en op even dagen kaart 2. Mocht er iets misgaan met een kaart of verlies/diefstal dan ben je niet alles kwijt en heb je niet alleen het begin of het eind van je vakantie. Schiet geheugenkaartjes ook nooit helemaal vol, want ook dan kan er wel eens wat misgaan waardoor kostbare opnamen verloren kunnen gaan. Ik ga meestal niet verder dan ca. 75%.
Hoop dat je er wat aan hebt. Ik wens je in ieder geval een fijne vakantie met veel fotoplezier.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Idd koop gewoon nog een paar kaarten. Ik heb zelf 3 4Gb kaarten en 3 1Gb kaarten. Alle Extreme III kaarten, maar ik was blij nadat ze mijn camera gejat hadden dat ik al een kaart had moeten vervangen, en dat er maar 1Gb gejat was. Daarnaast kosten die dingen niks, en als ze stuk gaan dan ben je maar een paar foto's kwijt. Ik zou dus gewoon een paar CF kaarten van 4Gb kopen op Schiphol, na controle of ze daar goedkoper zijn, en vaker wisselen, ze nemen immers vrijwel geen ruimte in en kosten geen batterijen of opladers. En gewoon RAW schieten zoals je gewend bent. Niet van je proces afwijken om 50 euro te besparen. Diew kaarten blijf je toch wel gebruiken. Daarbij kan je achteraf makkelijker verwerken door diverse steden op diverse kaarten te zetten. Ik begrijp niet dat we bakken met geld aan bodies en lenzen uitgeven om altijd op maximale kwaliteit iets vast te leggen en als we dan een keer ergens naar toe gaan waar je maar 1 x iets kunt vast leggen dan gaan we als Zeeuws meisje op de rem staan.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
janie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 216
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2009 17:48

test het kaartje van 2gb wel eerst thuis! Vaak moet je hem nog formateren en dan sta je daar in Spanje met een kaartje dat niet werkt.
Ik heb het ook eens gehad, toen had hij enkele foto's gemaakt, en toen waren de foto's weg omdat hij nog geformateerd moest worden.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Een andere optie is alleen in RAW schieten en dan thuis alles laten converteren naar JPEG. Kost niet heel veel tijd en het effect is hetzelfde als je vooraf RAW+JPEG zou hebben geschoten.

Die foto's die niet lekker zijn in JPEG kun je vanuit RAW dan alsnog fijntunen.

Ik schoot altijd in jpeg, tijdens een vakantie in China schoot ik RAW+JPEG omdat ik kort daarvoor aan het expirimenteren was met RAW. Uiteindelijk ben ik sindsdien overgegaan op RAW en heb ik die JPEG's nooit meer bekeken of gebruikt.

Veel plezier btw, Valencia is een superstad (zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=50921 ) en Madrid ga ik zelf aan het eind van deze maand verkennen!
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

jvanarkel schreefCOLONIk begrijp niet dat we bakken met geld aan bodies en lenzen uitgeven om altijd op maximale kwaliteit iets vast te leggen en als we dan een keer ergens naar toe gaan waar je maar 1 x iets kunt vast leggen dan gaan we als Zeeuws meisje op de rem staan.
Daar valt wel wat voor te zeggen ja... want we waren een vermogen kwijt voor de camera + lens...

Ik twijfel alleen nogal over de instelling, omdat ik de camera nog maar zo kort heb. De laatste keer citytrip heb ik voor het eerst een spiegelreflexcamera gebruikt. Overdag buiten alles maar op AUTO geschoten. Binnen wel meer gebruik gemaakt van de mogelijkheden en ook wat foto's 's nachts gemaakt van de stad vanaf een berg.
Toen heb ik alles laten opslaan als JPG.
Ik zou nu niet weten wat ik zou moeten instellen onder C1 en C2 :-)
Maar om eerlijk te zijn vertik ik het ook om alles op AUTO te schieten. Daar heb ik toch niet zoveel geld voor uitgegeven?!
hhout
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2009 21:17

Ik zou gewoon voor JPG gaan. Je hebt welliswaar in RAW meer correctiemogelijkheden, maar in verreweg de meeste gevallen heb je niet al deze mogelijkheden nodig. Verder moet je RAW per definitie bewerken en JPG kun je voor vakantiesnapshots eventueel gewoon uit de camera gebruiken. Dat scheelt een heleboel werk na de vakantie. Mocht je in hele speciale situaties terecht komen, bv in musea en bij tegelichtopnames (kortom waar een heel sterk contrast aanwezig is), dan kun je voor alleen die opnames besluiten om een combinatie RAW+JPG te gebruiken.
Mijn ervaring is dat verreweg de meeste JPG's goed genoeg te bewerken zijn om een fatsoenlijke foto te krijgen

groeten, en succes
Gebruikers-avatar
marieke3
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 244
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2009 18:51

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben er over uit om alles in JPG te schieten, behalve als ik een 'lastige' situatie tegenkom, dan schakel ik over op RAW. Over een extra kaartje denk ik nog even na. Anders koop ik wel wat in Spanje. Ik reis niet via Schiphol :-)

Ik heb nog een vraagje dan over het instellen van de camera en voor welke creatieve modus jullie kiezen. Want ik vroeg me af of jullie vaak wisselen of dat je vooral in een bepaalde modus fotografeert.
Ik merk dat het fotograferen voor mij ineens veel meer lijkt op rekenen dan enkel de foto maken :-)

Zijn er instellingen die ik ABSOLUUT niet moet gebruiken? Ik was vorig weekend het bos in geweest en heb als een idioot foto's gemaakt om de camera onder de knie te krijgen. Dus van F/4 tot F/22 en kijken wat de camera dan doet.

Waar moet ik vanuit gaan met een citytrip? Het objectief heeft helaas geen groothoek (24-105) maar je kunt niet alles hebben. Welke extremen zal ik nooit tegenkomen? F/20 bijvoorbeeld?
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Met het diafragma speel je met scherpte diepte; daar moet je achter gaan komen. Met de DOF-master (google) kun je hier meer inzicht in krijgen.

Nu terug naar de praktijk: de meeste foto's neem ik op f7.1 m.u.v. situaties waar ik bewust meer wil kunnen spelen met de scherptediepte. Maar de standaard plaatjes die gaan op AV, 7,1 en 100ISO mits de sluitertijd dat toelaat (zonder IS: 1,6 x zoom en tenminste 1/60's).

Ik denk dat de meeste fotografen voor standaardfoto's tijdens een citytrip werken met een diafgragma van tussen f6-f10 en een specifiek diafragma waar nodig.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Bij portretten en andere foto's van mensen zou ik tussen f/4-f/6 gaan zitten. Bij architectuurfoto's wordt vaak tussen f/9-f/13 gebruikt. Tenzij je bewust een element van een gebouw eruit wilt laten springen en de rest vaag. Dan moet je met een open diafragma schieten.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
hhout
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2009 21:17

Hoi,

Voor snapshots (JPG Large) kies ik normaliter de sRGB kleurruimte en op het selectiewieltje AV. Als diafragma kies ik meestal f8, maar eventueel ook f5.6 of f11, afhankelijk of ik minder of meer scherptediepte wil. De gevoeligheid (ISO) stel ik in op 200 of 400 ASA om een sluitertijd te krijgen die kort genoeg is. Ik stel de camera in op 'standaard' voor wat betreft de scherpte, verzadiging etc. Jij werkt met een 40D, en daar kun je eventueel ook 'highlight tone priority' aanzetten. Je vergroot daarmee het dynamisch bereik en dat komt ten goede als je contrastrijke foto's maakt.


Groeten
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar