Vraag over bracketing

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

Ik heb wel eens zo’n reeks van drie foto’s gedaan, en daarna combineren in PS tot een HDR, maar altijd DRIE foto’s

Maar, in het artikel “Bracketing, belichtingstrapjes voor optimaal belichte foto’s“ van het fotomagazine Zoom.nl, lees ik dat “…Allereerst geef je aan uit hoeveel opnamen het trapje bestaat. Drie of vijf zijn de mest voorkomende opties…….”

Ik heb in de instellingen van mijn 40D gekeken, maar niets kunnen vinden over dat “vijf opnames”

Nu de vraag: kan dat met mijn cam, of het is een optie van bepaalde cam’s?

Groeten,
Pepe
l' Rubio
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je met een 40D meer als 3 foto's wilt maken met verschillende belichtingen dien je hem een keer opnieuw in te stellen. Wel zorgen dat ondertussen niet de camera beweegt, anders kun je er geen nette hdr meer van maken.
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

Op die manier zou ik, ongeacht het aantal, altijd de zelfde “drie opnamen” maken.
Ik zoek de mogelijkheid om vijf (in plaats van drie) opnamen maken, als het kan.
l' Rubio
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

VOlgens mij zijn meer dan 3 beelden niet instelbaar, je zou dit handmatig kunnen doen door zelf in stappen onder en over te belichten
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Pepe l' Rubio schreefCOLONOp die manier zou ik, ongeacht het aantal, altijd de zelfde “drie opnamen” maken.
Nee hoor. Je kunt de eerste keer de belichtingscompensatie bijvoorbeeld op -2 zetten. Stel dan je aeb zo in dat je -3, -2 en -1 krijgt. Daarna kun je de belichtingscompensatie op +1 zetten, en via aeb zo instellen dat je 0, +1 en +2 krijgt. Je hebt dan een redelijk groot gebied afgedekt.
Anoniem 4

Misschien upgraden naar 1DsMKIII, dan kun je 2,3,5, of 7 instellen.
Of overstappen naar Nikon D700 maximaal 9.
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Foxje & geert h

Ja, dat heb ik ook wel eens geprobeerd, maar altijd moeilijk om de cam niet bewegen, daroom om die andere mogelijkheid gevraagd, in en vijf opnamen bracketing zitten altijd meer belichting verschillen dan in drie.

@ Illuminatus :twisted: :lol:
l' Rubio
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Pepe l' Rubio schreefCOLON maar altijd moeilijk om de cam niet bewegen
Als je zoiets als bracketen gaat doen lijkt het me zoiezo verstandig om dit vanaf statief te doen.
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Foxje

Oh ja, absoluut, als ik meer dan een bracketing-opname zou willen doen, het zal me nooit lukken zonder.
Het ging me om de andere mogelijkheid van de vijf belden per opname, ik heb de 40D niet lang, een misschien zag ik die instellingen niet.
l' Rubio
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb het zelf nooit gedaan en ik weet niet of het gaat met een 40D maar ik kan mijn 450D aan een laptop hangen en dan wat instellingen veranderen.
Of ik alle instellingen kan veranderen weet ik niet maar als dit wel kan en de cam op een statief dan heb je wel meer mogelijkheden.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Kun je geen reeks van 5 instellen bij de 40D :?:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 4

Pepe l' Rubio schreefCOLON@ Illuminatus :twisted: :lol:
Mijn reactie was ingegeven door een topic hier dat ik daarvoor heb gelezen, namelijk over Levenslang upgraden. :lol:

Maar nu even serieus. Je vraag hier heeft me wel aan het denken gezet. Heb ook de 40D, dus zit ook vast aan drie stappen. De methode van Geert H breidt die stappen uit naar zes, maar toch omslachtig. Als je inderdaad voor deze techniek op pad wilt. Zou je gebruik kunnen maken van de gebruikersinstellingen C1, C2, C3. In twee of drie van die instellingen kun je dan de verschillende stappen opslaan. In het veld hoef je dan alleen om te schakelen naar de volgende gebruikersinstelling en opnieuw afvuren. Met de camera op statief en een afstandbediening kun je dan heel snel toch een serie schieten.
Heb het zelf nog niet geprobeerd, maar dit was een gedachte die naar aanleiding van de discussie bij me opkwam.
Jammer dat bij de 40D de gebruikersinstellingen niet kunnen worden opgeslagen en geladen van een geheugenkaartje. Zou het allemaal een stuk makkelijker maken.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik laat me niet leiden tot wat de camera kan. En daarbij te veel gedoe met het menu. Maar wel met een Statief of op een ondergrond en dan gewoon in M met - 0 en +. Zo heb ik de kerk in Delft gedaan vanaf een bankje. Maar je kunt achteraf ook nog meer exemplaren maken door EV aan te passen dus de -2 nog even naar -3 trekken en de +2 naar +3. Maar of dat nog veel toevoegt licht aan het onderwerp.

Trouwens dat trappejte doet het toch alleen met JPG?

Jeroen.
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Nee hoor, dat trappetje doet het ook uitstekend in RAW :wink:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Yes, ook in RAW ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Anoniem 4

@jvanarkel
Zolang er geen aardbeving is, zal er weinig bewegen in een kerk en ook het licht zal niet snel aan verandering onderhevig zijn. Dus heb je alle tijd om op je gemak alles met de hand in te stellen. Buiten heb je te maken met beweging door wind (bijv. wolken) en ook het licht kan soms snel veranderen. Enige hulp van automaten kan daarbij goede diensten bewijzen. De moderne camera's hebben toch meer mogelijkheden dan je zouden denken, dus waarom daarvan geen gepast gebruik gemaakt.
Gebruikers-avatar
Pepe l' Rubio
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2005 22:17
WoonplaatsCOLON Teulada, (Alicante)

@ Illuminatus,
Ja, goede idee, die van de gebruikersinstellingen!
Zeker ga ik dit testen/proberen.
l' Rubio
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar