welk filter gebruik je het meest bij portretten?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Hoi allen,

Tijdens het aanschaffen van wat artikelen voor de hobby, die wij hier allen delen kreeg ik van de verkoper een hoya filter introduction kit setje cadeau. Super leuk... maar nu komt het...( vergeef me als het een blonde vraag is) het advies was het UV filter standaard op mijn lens te zetten als een soort bescherming van mijn lens. Dit heb ik dan ook netjes gedaan. Echter er zit ook een circular PL en warm filter bij. Nu ben ik aan het zoeken of ik die filters eventueel zou kunnen gebruiken in combi met mijn flitssetje. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar schijnbaar gebruik ik hem niet goed of deze set is zo slecht dat niemand hem gebruikt :wink: Zou iemand me wat duidelijkheid kunnen geven welk filter je nu het best kunt gebruiken bij portretten?

Bedankt alvast voor de tijd.

Groeten Caro
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Het is niet verplicht filters te gebruiken ;)
Aangezien het een cadeau is van de winkel neem ik aan dat het geen Hoya Pro1 filters zijn (met deze filters verlies je nauwlijks aan scherpte) zal ik gewoon geen filter gebruiken in de studio.

CP wordt voornamelijk bij landschapsfotografie gebruikt en een warm-filter kun je ook nabootsen in Photoshop. Een UV filter wordt idd als bescherming gebruikt, maar aangezien je in de studio geen last zult hebben van rondvliegend zand of modder / stof zal ik geen filter gebruiken
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Heel kort: een UV-filter vermindert schadelijke straling en wordt vaak gebruikt om je lens te beschermen. Liever 'n nieuw filter (50 - 100 euro) dan 'n nieuwe lens (veel duurder).
Een Circular PL (= circulair polarisatiefilter) wordt gebruikt om luchten blauwer te maken, en komt dus vooral van pas bij landschapsfotografie.
Een warmfilter kun je (meen ik) ook in Photoshop nabootsen en zorgt dat de kleurtinten wat warmer worden.

Dan zijn er nog grijsfilters, die ervoor zorgen dat er minder licht in de lens komt. Zo kun je dus langere sluitertijden gebruiken, zonder overbelichte foto's te krijgen.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Zo'n filter voegt in studio omstandigheden niets toe.
Vroeguh, toen de mannen nog van staal waren en de schepen van hout, toen gebruikte men wel filters die de huidskleur wat warmer maakten . Dat waren de echte portretfilters. Ik zou niet eens meer weten of je die nog kunt kopen. Dat was uiteraard in de dagen van analoge film waardoor de fotograaf zelf weinig invloed had op de ontwikkeling en afdruk van z'n foto's.
Tegenwoordig heb je Photoshop dat al een hoop filters ingebouwd heeft.
En toch heb ik zelf altijd een pola filter op m'n lens als ik in de huiskamerstudio bezig ben. Waarom? Ik merkte dat ik regelmatig naar een klein diafragma moest om een foto correct belicht te krijgen. E.e.a. heeft te maken met de beperkte instelmogelijkheden van mijn flitssetje. Door dat polafilter kan ik nu toch naar een lager F-getal zodat ik een wat kleinere scherptediepte kan krijgen. Zo'n filter scheelt immers al snel twee stops.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
leovee
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 497
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2007 09:21
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Er zijn nog steeds mensen (van hout en/of staal) die het wel eens analoog doen.
Met een Ilford FP4 of HP5 filmpje :wink: want die bestaan gelukkig ook nog steeds.

En dus zijn die filters nog steeds te koop. Maar digitaal gaat het net zo goed, zo niet beter, achteraf in Photoshop.
Doosjes, buisjes, glaasjes, pootjes, lichtjes, tank voor mijn image, website en 2 ogen
"It is all in the eye of the beholder...."
Whitebalance kills 'couleur locale'!
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLONWaarom? Ik merkte dat ik regelmatig naar een klein diafragma moest om een foto correct belicht te krijgen. E.e.a. heeft te maken met de beperkte instelmogelijkheden van mijn flitssetje. Door dat polafilter kan ik nu toch naar een lager F-getal zodat ik een wat kleinere scherptediepte kan krijgen. Zo'n filter scheelt immers al snel twee stops.
Martin
Dat kan toch ook met een grijsfilter?
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

leovee schreefCOLONEr zijn nog steeds mensen (van hout en/of staal) die het wel eens analoog doen.
Met een Ilford FP4 of HP5 filmpje :wink: want die bestaan gelukkig ook nog steeds.

En dus zijn die filters nog steeds te koop. Maar digitaal gaat het net zo goed, zo niet beter, achteraf in Photoshop.
Precies met zo'n EOS 30Ec en een B+W Rood, Geel, Groen en Blauw filter en dan lekker ZW :)

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

MartinPhili schreefCOLON Vroeguh, toen de mannen nog van staal waren en de schepen van hout,
Whaaaahahahaha :lol: :lol: Die kende ik nog niet
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Toen je poep nog met een lange oe schreef mag je dan ook toevoegen Jeroen :)

Moet jij trouwens niet ergens heel erg feesten?????/
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLON
MartinPhili schreefCOLONWaarom? Ik merkte dat ik regelmatig naar een klein diafragma moest om een foto correct belicht te krijgen. E.e.a. heeft te maken met de beperkte instelmogelijkheden van mijn flitssetje. Door dat polafilter kan ik nu toch naar een lager F-getal zodat ik een wat kleinere scherptediepte kan krijgen. Zo'n filter scheelt immers al snel twee stops.
Martin
Dat kan toch ook met een grijsfilter?
Tuurlijk kan dat ook met een grijsfilter, maar als je nou al wél een polafilter hebt, maar geen grijsfilter?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
caro
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2008 22:32

Oke, jullie verhaal is duidelijk. Het UV filter laat ik lekker zitten en de andere kan ik dan eens proberen als we op vakantie zijn. Bedankt in ieder geval voor jullie uitleg!

Groeten Caro
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik zou het UV filter lekker er af halen :)

Scheelt qua scherpte toch wel wat.

Maak maar eens een testje (op statief) met en een zonder UV filter.

Als je dat doet willen wij natuurlijk wel de resultaten hier zien :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar