Batterygrip eos 450D, Welke batterij is vol?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Na diverse fotozaken en zelfs canon gebeld te hebben weet ik nog steeds niet wat ik weten wilde. Misschien dat iemand hier mij kan helpen.
Wat ik wil weten is het volgende, kan je, als op de eos450 een batterygrip heb zitten met 2 accu's erin, zien welke batterij vol of leeg is.
Of worden de batterijen parallel gebruikt zodat ze allebei tegelijkertijd leeg zijn. Zo niet, moet je ergens in het menu van de cam instellen welke batterij je gebruikt of gaat dat met een schakelaar op de grip?
Ik weet van de nikon d90 dat dat goed geregeld is in de cam, je kan met de grip erop in het menu zien welke batterij in welke staat is en overschakelen naar de andere batterij.
Op die manier weet je dus ook welke batterij opgeladen moet worden.
Misschien weet iemand hier het antwoord hierop.

Gr.John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen, laad ze op en wanneer je cam aangeeft dat er 1 streepje af is.
Doe ze een voor 1 in je camera en dan weet je het :D
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Mari
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 22:23

bij de 300D en 400D staan de accu's parallel, dus beiden worden tegelijkertijd gebruikt... wat de camera aangeeft is dus de status van de beide accu's... half leeg of leeg, je zal ze dus beiden moeten opladen...

Zal bij de 450D niet anders zijn...
Canon EOS300D/400D -- Canon EF 22-55mm 1:4-5.6 -- Exakta 28-105mm 1:2.8-3.6 -- Canon EF 75-300 f/4-5.6 III USM
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

@renata~b: Ik wilde dit graag weten voordat ik de grip misschien gaat kopen dus ik kan het nog niet uitproberen.
@mari: Je zal waarschijnlijk wel gelijk hebben, wat ik eigenlijk wel jammer vind.

Misschien is er toch nog iets veranderd bij de 450 t.o.v. de voorgaande camera's. Ik hoop eigenlijk dat er iemand met de 450 en een grip mij dit kan vertellen.

Gr.John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Panther1880
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2008 20:28
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Lol, dit vroeg ik mij ook al af toen van mijn 350 grip. Heb nu dus het antwoord. (thanx Mari)

Als je zeker wilt weten dat je altijd een volle accu hebt heb ik nog wel een redelijk simpele oplossing:

Stop maar 1 accu in de grip.

Dan weet je zeker dat die andere vol is (zo doe ik het tenminste). 't Scheelt ook nog een beetje gewicht in de grip.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Fujifilm DL-270 zoom -> Revueflex TL1 -> Ricoh Singlex TLS -> Praktica MTL3 -> EOS300 -> EOS350D -> EOS30D met gestaag groeiende berg glas ernaast
Kaabaal
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 23:10
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd hoe dit zit. Als de accu's keihard parallel zitten kan dit gewoon gevaarlijk zijn als je twee verschillende accu's in de grip stopt. Met 'verschillend' bedoel ik verschil in capaciteit, bijv. door levensduur of doordat het een ander merk is.

De ene accu kan de ander dan gaan opladen met een te grote laadstroom, en dan ontploft er in het ergste geval een accu. Nu zullen canon accu's hier wel tegen beveiligd zijn, maar bij imitatie accu's is dat de vraag.

Nou denk ik dat er ook een extra beveiliging in de grip zit (paar diodes), maar hoe zit het dan als je een imitatie grip hebt?

Ik heb zelf nog geen grip voor m'n 400d maar ik denk erover een imitatie (merk: delta) grip aan te schaffen. Maar ik vind weinig info over hoe het nou werkelijk in elkaar zit.

Nou ja, veel woorden van mij, ik bedoel alleen te zeggen: Ik houd dit draadje even in de gaten. ;-)
[i]If I had some duct tape, I could fix that. (MacGyver)[/i]
[size=84][color=gray]Canon: EOS 400D, kitlens, 55-250 IS EF-S, 50mm 1.8 EF, EX430II, Tamron: 17-50 2.8, Braun: 370BVC met DIY 'save-hotshoe-adapter'[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

:lol: Wat is dan het nut van een grip? Puur hoe hij in de hand ligt.
Als je zeker wil weten dat je volle accu's heb, dan moet je ze simpelweg opladen voor je weg gaat :D
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
martijnb
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 434
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2006 16:52
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Kaabaal schreefCOLONIk heb mij ook wel eens afgevraagd hoe dit zit. Als de accu's keihard parallel zitten kan dit gewoon gevaarlijk zijn als je twee verschillende accu's in de grip stopt. Met 'verschillend' bedoel ik verschil in capaciteit, bijv. door levensduur of doordat het een ander merk is.

De ene accu kan de ander dan gaan opladen met een te grote laadstroom, en dan ontploft er in het ergste geval een accu. Nu zullen canon accu's hier wel tegen beveiligd zijn, maar bij imitatie accu's is dat de vraag.

Nou denk ik dat er ook een extra beveiliging in de grip zit (paar diodes), maar hoe zit het dan als je een imitatie grip hebt?

Ik heb zelf nog geen grip voor m'n 400d maar ik denk erover een imitatie (merk: delta) grip aan te schaffen. Maar ik vind weinig info over hoe het nou werkelijk in elkaar zit.

Nou ja, veel woorden van mij, ik bedoel alleen te zeggen: Ik houd dit draadje even in de gaten. ;-)
Daarom om Canon bij canon batterij en B-merk met B-merk in de grip..
www.martijndebie.nl
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Renate~B schreefCOLON:lol: Wat is dan het nut van een grip? Puur hoe hij in de hand ligt.
Als je zeker wil weten dat je volle accu's heb, dan moet je ze simpelweg opladen voor je weg gaat :D
Helemaal gelijk, nog een betere oplossing: koop een stuk of 5 accu's.
Nu begint fotogravie voor mij een leuke hobby te worden maar ik heb ook nog andere beslommeringen en hobby's.
Dit betekent dus dat ik zo nu en dan er opuit gaat om foto's te maken, soms gepland, soms niet.
Daar zit nu net het probleem, ben even een uurtje tussendoor met de cam naar buiten gegaan, kom terug en moet haasten voor mijn andere afspraak, werk etc., leg de cam op zijn plek en wil op een dag daarna cam pakken om vogeltje in de tuin proberen te fotograveren,
batterij leeg omdat de cam ze allebij tegelijkertijd leegmaakt en de laatste keer niet goed opgelet heb.
Klinkt misschien simpel maar ik ben nou eenmaal iemand die vaak met meerdere dingen tegelijkertijd bezig is.
Daar komt ook het punt van verschillende accu's bij wat veiligheid betreft,
Kaabaal haalde dit al aan.
Ik heb één keer ploffende accu's in een apparaat mee mogen maken, was blij dat er niemand in de buurt stond.
Overal zijn oplossingen voor, ik was gewoon nieuwsgierig naar hoe de eos450 met dit euvel omgaat, dan weet ik of het voor mij zin heeft om een grip te kopen of alleen extra batterijen. Beiden zullen overigens nog wel moeten wachten omdat ik simpelweg momenteel geen geld heb om de spullen te kopen, maar dan weet ik in ieder geval waar ik voor kan sparen :D
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Het staat mij bij dat beide accu's tegelijkertijd worden gebruikt. Tevens had ik ergens gelezen dat de accu-indicatie een beetje verkeerd kan zijn als er twee verschillende soorten accu's in de grip zitten. Alleen het peil van de rechterbatterij wordt weergegeven op je LCD-tje, als ik het me goed herinner. Met die reden heb ik op een gegeven moment ervoor gekozen om alleen gelijksoortige accu's in de grip te stoppen (2 originele, 2 nepperds, 2 oudere originele).

Groeten,
Hendrik
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Weet je dat een batterij ook zelfontlading heeft, dat als je batterij aangeeft dat hij behoorlijk leeg is je deze op moet laden.
Als je de camera lange tijd niet gebruikt de batterij eerst moet opladen voordat je deze weg legt, een lege batterij heeft meer zelfontlading dan een volle.

Zie hier voor het eerst een schrijven dat verschillende accu's paralel geschakeld niet goed is helaas geld dat niet voor de canon gebruikers. :lol: :lol: die schakelen alles aan mekaar.

Hier op het forum kan je batterijen voor je camera kopen voor de 400D kosten die € 8.50 meende ik waarvan € 1.00 naar het forum gaat.
Ze hebben ook een hegere capaciteit dan die Canon Accu elke keer als ik het woord Canon hoor of schrijf krijg in last van mijn poot.

Snelladen is een mode verschijnsel maar bekort wel de levensduur van je Accu's.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
Gebruikers-avatar
Mvos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2008 12:39
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Hi,

Ik heb een 450D met grip.
De batterijen staan paralel en worden dus in de grip allebei gebruikt.
Ik heb ook voor deze vraag gestaan toen ik mijn grip kocht.

De camera geeft van allebei de batt. aan hoe vol/leeg die zijn.

succes,
Kaabaal
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2008 23:10
WoonplaatsCOLON Brunssum
CONTACTCOLON

Voor de volledigheid wil ik even vermelden: Ik heb ook twee niet-canon accu's, gekocht bij aq4u.nl en die bevallen prima.

Wat ik bedoelde te zeggen: Met moderne accu's moeten een aantal veiligheid maatregelen zijn genomen: Stroombegrenzing bij opladen, stroombegrenzing bij ontladen (=normaal gebruik), temperatuurbewaking bij snelladen.

Het is aan Canon om te bepalen waar ze die beveiligingen stoppen. In de accu zelf, in de camera, in de lader... of (bij parallel gebruik) in de grip.

Fabrikanten van 'namaak' spul moeten dan wel opletten dat ze op dezelfde plek beveiliging inbouwen. Dus het hoeft helemaal niet slecht te zijn, maar het kan wel. Maarja, canon vraagt dan weer de hoofdprijs.
[i]If I had some duct tape, I could fix that. (MacGyver)[/i]
[size=84][color=gray]Canon: EOS 400D, kitlens, 55-250 IS EF-S, 50mm 1.8 EF, EX430II, Tamron: 17-50 2.8, Braun: 370BVC met DIY 'save-hotshoe-adapter'[/color][/size]
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ok, dat is wat ik wilde weten.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties.

Gr.John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Jan Vos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2008 20:49
WoonplaatsCOLON Hoogkerk

Kaabaal schreefCOLONVoor de volledigheid wil ik even vermelden: Ik heb ook twee niet-canon accu's, gekocht bij aq4u.nl en die bevallen prima.
Dan zal je ook wel gezien hebben dat de Lion Accu's gelijk zijn qua model van Canon of van Forum.
Het stickertje is anders maar ergens wat op plakken kan iedereen.

Gebruik gewoon de Canon Lader.
Heb hiet ook nog 2 Laders voor AA 220 Volt en 12 Volt.
En verder een Robbe Home Charger Computerlader.
Vulpes Pilum Mutat, Non Mores.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Deze vraag is al een paar keer voorbij gekomen. Zoek maar eens op trefwoorden grip en parallel (kies voor 'zoek naar alle woorden').

In het kort komt het erop neer dat de accu's inderdaad parallel gebruikt worden en dat er in de grip een beveiliging zit om probleemloos accu's van verschillende lading c.q. capaciteit (of merk) naast elkaar te kunnen gebruiken.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik had al gezien dat deze vraag al een paar keer voorbijgekomen was maar bij allemaal ging het om andere oudere modellen.
Soms worden er bij nieuwere toestellen wel eens wat veranderd vandaar mijn vraag hierover.
Dat de beveiliging in de grip zat wist ik nog niet, goed om te weten.
Als ik nieuwe batterijen gaat halen dan neem ik ze ook van het forum denk ik.

Gr. John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
richardlange
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2007 17:24
WoonplaatsCOLON Bovensmilde
CONTACTCOLON

ik gebruik om mn 400D ook een orginele baterygrip.
En ik heb 2 orginele en 2 imitatie accu's deze bevalen goed geen probleem.
Maar ik heb ook een baterij houder die in de grip past, waar ik 6 AA baterijen in kan doen.
Ik heb ooit eens 1 baterij er niet goed in gedaan (de veer maakte dubbel contakt) Maar de camera schakelde zichzelf uit, verder geen schade gehad. Baterij was wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel warm 8)

Maar waarom wil je weten hoe hij de baterijen leeg maakt ?
Er kunnen 2 in dus ik ga er van uit dat ze gelijk leeggetrokken worden en als de cam aan geeft dat ze leeg zijn. Laad ik m'n baterijen altijd samen op met 2 laders.
Soms zijn de dingen in het leven, niet te bevatten in woorden !

http://www.rl-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Waarom ik wil weten hoe de grip de batterijen leeg maakt: ik vind persoonlijk de nikon manier beter, 1 batterij leeg maken en dan in het menu van je cam kunnen zien welke leeg is en de andere batterij aanzetten.
Op die manier kom je veel minder snel zonder lege batterij te zitten, nu moet je nog steeds van te voren checken hoe het met je batterijen gesteld is of, als je dit om wat voor reden dan ook blijf vergeten, alsnog meerdere reseve batterijen bij je hebben.
Het zal heus wel wennen maar ik twijfel om de grip aan te schaffen, nu weet ik dat ik het voor de batterijen niet hoeft te doen.

Gr.John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Woody111 schreefCOLON Het zal heus wel wennen maar ik twijfel om de grip aan te schaffen, nu weet ik dat ik het voor de batterijen niet hoeft te doen.

Gr.John
Ik heb niet getwijfeld en direct een grip onder mijn 400D gezet en die is er nooit meer af geweest.
Het vasthouden is veel beter en waarom zou je willen overschakelen van de ene naar de andere accu?
Met volle accu`s maak je meer als 1000 foto`s zonder je druk te maken over omschakelen. Ook is het geen probleem om even 1 op te laden terwijl je met de andere accu gewoon nog foto`s kan maken.

Geertjan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar