Kerst Macro's 2008

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Met mijn nieuwe 100mm Marco lens een POGING gedaan om de lens onder de knie te krijgen (auw :o )

Hierbij een 3-tal zeer verschillende macro foto's:

1. De meeldraden van een witte Amaryllis
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123656[/img]

2. Een blauwe kerstbal in een namaak kerstboom
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123657[/img]

3. De pit van een brandende kaars
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=123658[/img]

Commentaar en opbouwende kritiek van harte welkom.
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Stamper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2005 12:03
WoonplaatsCOLON Grunn

nummer 2 is erg mooi.....geeft goed de kerstsfeer weer.....
Gebruikers-avatar
Redjeee
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2008 12:56
WoonplaatsCOLON Amsterdam

ziet er leuk uit voor een eerste poging !
Canon EOS 1000D || Canon 18-55 IS || Tamron AF70-300mm F/4-5.6 macro 1:2 || METZ 36 AF-4 flitser ||
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Bij de eerste lijden de onscherpe gedeeltes mijn inziens iets teveel af, een iets grotere scherpte-diepte was hier een overweging kunnen zijn. De tweede is iets te druk, maar verder niet verkeerd. De derde vind ik dan weer helemaal top, niets meer aan doen. Erg sfeervolle plaat zo met een mooie achtergrond.
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Niet verkeerd maar het moet nog een stuk beter kunnen :wink: :wink:

Je begint al met moeilijke onderwerpen in de niet meest gunstige omstandigheden.

De laatste foto is voor mij de beste.
Een redelijk scherpe vlam (daar gaat het ook om) en verder een rustige omgeving/achtergrond. Kleuren ook netjes.

Bij de 2e foto zou de blauwe kerstbal je onderwerp moeten zijn zoals je zelf ook aangeeft.
Als zuivere macro vind ik je foto niet goed. Veel te druk en met de scherpte op die groene naalden linksvoor in beeld.
Het zou ook kunnen dat je een sfeer- of overzichtfoto wilde maken met je macrolens maar dan mankeert er ook nog wel wat aan.

Tsja, die meeldraden.
Ik dacht eerst dat er iemand broodkruimels strooide :oops: :oops:
Je hebt bij 1 en 2 ook wel erg lange sluitertijden gebruikt. Uit de hand kan dit bijna niet en vanwege de omstandigheden ( binnen? ) zal dit wel nodig zijn geweest. Maar dan zie ik ook de grote verschillen in diafragma tussen 1 f22) en 2 (f3,5). Waarom ?

Dus een goede laatste foto en daarom lekker verder gaan om je macrolens echt onder de knie te krijgen.
Af en toe een beetje pijn hoort daar dan bij :wink: :wink:

Hoop dat je hier iets mee kunt.

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ga helemaal met Jumper mee !
Akumal

Ed,

1 is vrij moeilijk van dichtbij, de meeldraden zitten op verschillen hoogtes, dit soort foto's moet je van dichtbij denk ik stitchen.
Sensor vleken (broodkruimels :lol: ) zijn wel inderdaad aanwezig. Gewoon ff wegclonen is niet moeilijk.

2. Beetje druk rommelig, flares e.d.
3. Dit is inderdaad de beste van de 3.

p.s. ik vind je avatar leuk maar in de foto's vind ik ze wat minder.

rob.
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Jan en alle anderen hartelijk bedankt voor jullie opmerkingen. Een korte reactie.

Je begint al met moeilijke onderwerpen in de niet meest gunstige omstandigheden. Buiten nog niet veel te ontdekken en ff te koud dus binnen mijn heil gezocht.

De laatste foto is voor mij de beste.
Een redelijk scherpe vlam (daar gaat het ook om) en verder een rustige omgeving/achtergrond. Kleuren ook netjes. Vond ik zelf ook de meest geslaagde. De brandende pit was mijn uitgangspunt. De achtergrond is een gekreukeld alu folie - ook voor 2e foto gebruikt.

Bij de 2e foto zou de blauwe kerstbal je onderwerp moeten zijn zoals je zelf ook aangeeft.
Als zuivere macro vind ik je foto niet goed. Veel te druk en met de scherpte op die groene naalden linksvoor in beeld.
Het zou ook kunnen dat je een sfeer- of overzichtfoto wilde maken met je macrolens maar dan mankeert er ook nog wel wat aan. Laatste opmerking is juist, geprobeerd kerst-sfeer foto te maken ......

Tsja, die meeldraden.
Ik dacht eerst dat er iemand broodkruimels strooide Bij het bekijken op het beeldscherm kwam die broodkruimels opmerking ook bij mij boven. Vond het een goede oefening om met mijn scherptediepte te oefenen.

Je hebt bij 1 en 2 ook wel erg lange sluitertijden gebruikt. Uit de hand kan dit bijna niet en vanwege de omstandigheden ( binnen? ) zal dit wel nodig zijn geweest. Maar dan zie ik ook de grote verschillen in diafragma tussen 1 f22) en 2 (f3,5). Waarom ? Goede opmerking, ga ik van te voren beter op letten.

Dus een goede laatste foto en daarom lekker verder gaan om je macrolens echt onder de knie te krijgen.
Af en toe een beetje pijn hoort daar dan bij

Hoop dat je hier iets mee kunt. JAN ZEER BEDANKT
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Akumal schreefCOLONEd,

1 is vrij moeilijk van dichtbij, de meeldraden zitten op verschillen hoogtes, dit soort foto's moet je van dichtbij denk ik stitchen.
Sensor vleken (broodkruimels :lol: ) zijn wel inderdaad aanwezig. Gewoon ff wegclonen is niet moeilijk.

2. Beetje druk rommelig, flares e.d.
3. Dit is inderdaad de beste van de 3.

p.s. ik vind je avatar leuk maar in de foto's vind ik ze wat minder.

rob.
Rob bedankt en wat betreft het avatar in de foto heb ik zitten twijfelen en wordt blijkbaar toch druk. Net als in het verkeer... bij twijfel niet plaatsen.
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

ebvandevechte schreefCOLON
Akumal schreefCOLONEd,

1 is vrij moeilijk van dichtbij, de meeldraden zitten op verschillen hoogtes, dit soort foto's moet je van dichtbij denk ik stitchen.
Sensor vleken (broodkruimels :lol: ) zijn wel inderdaad aanwezig. Gewoon ff wegclonen is niet moeilijk.

2. Beetje druk rommelig, flares e.d.
3. Dit is inderdaad de beste van de 3.

p.s. ik vind je avatar leuk maar in de foto's vind ik ze wat minder.

rob.
Rob bedankt en wat betreft het avatar in de foto heb ik zitten twijfelen en wordt blijkbaar toch druk. Net als in het verkeer... bij twijfel niet plaatsen.
Ik vind je avatar niet zo leuk :roll: Je komt hier over als een beetje een vervelende klasseassistent scheikunde, terwijl je dat volgens mij niet bent....... sorry :cry:
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

martinus schreefCOLON Ik vind je avatar niet zo leuk :roll: Je komt hier over als een beetje een vervelende klasseassistent scheikunde, terwijl je dat volgens mij niet bent....... sorry :cry:
Hoi Martijn, je kunt niet altijd op het uiterlijk alleen af gaan (lijkt wel fotografie :wink: ); de cartoonist wist en weet nog steeds niet wat ik werkelijk in het dagelijks leven doe en dat ligt volgens mij 180 graden anders. De avatar zal nog wel even blijven staan, is nog niet over de datum.
groetjes
Eb
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Eb, zie mijn post ook een beetje met een knipoog he. Die was ik vergeten te plaatsen, dus bij deze :wink:
Akumal

Ik kijk ook altijd 's ochtends naar de wereld van k3/ Plop :lol: :lol:
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Je moest eens weten hoeveel die Avatar op Eb lijkt ;-)

Arjan
"A good reboot is never a bad solution"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar