welke resolutie voor afdrukken

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ik heb onlangs een aantal foto's bijgesneden in PSE in het formaat 2:3 en in 300 dpi opgeslagen (op advies ergens in dit forum) Dit zou ruim voldoende zijn voor afdrukken. Echter ging ik vanavond bestellen bij Profotonet en geeft het bestelprogramma bij foto's van 30x45 cm rood aan. Oftewel te lage resolutie. 20x 30 gaat nog net (geel) Wat is nu wijsheid om je foto's op te slaan. Als je een grotere resolutie kiest bv 1200 dan worden het onwijs grote bestanden van wel 10 mb (Jpeg), maar kun je wel steeds groter foto's nabestellen. Gaat dit nog ten koste van kwaliteit ?
Hoe zit dit en kun je eindeloos je resolutie vergroten ? Ik snap hier weinig van hoor.
Gebruikers-avatar
Yarut
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2005 15:00

Ik kijk echt nooit naar de resolutiesetting en sla alles in TIFF op. Nog nooit problemen gehad met printen bij profotonet.
Peugeot 104, Nokia 6310i, Siemens Diepvriezer, Hema broodrooster en spaarlampen van de Gamma.
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ytos had al eens geantwoord voor een 350d camera:

Het gaat er in basis om dat de resolutie van je sensor, het aantal DPI en het formaat van de foto in cm waarden zijn die afhankelijk zijn van elkaar. Verhoog je bij gelijkblijvende resolutie het aantal DPI van de foto, dan wordt het formaat waarop je de foto maximaal kunt afdrukken voor een scherpe afdruk kleiner.

Hierbij nogmaals, gerelateerd aan jouw specifieke vraag.

DPI betekent Dots Per Inch. 72DPI betekent dus 72 Dots Per Inch. Die 72DPI is een waarde die veel bewerkingsprogramma's tonen, maar dat is eigenlijk relatief. Je kunt zelf uiteindelijk bepalen welke resolutie je wilt gebruiken. Als ik foto's open in Photoshop staan ze op 180DPI als het om jpg gaat en op 240DPI als ik RAW bewerk. Maar dat is dus gewoon een instelling, die ik later kan aanpassen.

Jij hebt op je 350D een resolutie van 3456x2304pixels (dots) op je sensor. Deel dat door 72 en je kunt 48inch vullen. Een inch is 2,54cm. De langste zijde van je foto is maximaal 48x2,54=121,9cm. Voor de korte zijde heb je bij 72DPI maximaal 81,3cm.

Als je je foto's omzet naar 300DPI bijvoorbeeld (de resolutie die afdrukcentrales gebruiken bij normale foto's), dan wordt je foto maximaal:
(3456/300)x2,54=29,3cm
(2304/300)x2,54=18,4cm

De vraag is op welke resolutie je een foto moet aanleveren voor afdrukken op canvas om een goed beeld te krijgen. Uitgaande van 300DPI kun je in ieder geval je foto in formaat 30x20 op canvas laten afdrukken. Mocht men met een minder aantal DPI genoegen nemen, bijvoorbeeld 150DPI, dan kan je foto 2x zo groot worden afgedrukt (het aantal DPI is namelijk 2x zo klein geworden.


Voor normale afdrukken stel ik via photoshop in: 300 dpi, 6x4 inch (want 15x10cm is feitelijk 6x4 inch).
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja maar....ik snap het nog niet. En ik ben echt niet dom hoor :wink: Geef mij een instabiele patiënt bij een groot ongeval met diverse verstoorde vitale functies en ik kan er naar handelen en je er alles over vertellen, maar dit is logica die mijn pet te boven gaat.
Ik heb een originele Jpeg foto uit de camera van 3888x2592 (3,45 mb) Deze heb ik bijgesneden in 2:3 en 300 dpi. Dan krijg ik een afbeelding van 1772 x 1181 (1,37 mb). Upload ik deze foto bij Profotonet en wil ik hem laten afdrukken in 30x45 cm dan geeft hij aan dat het bestand niet groot genoeg is voor deze afmeting foto. Snij ik vervolgens de originele foto bij in 2:3 in 900 dpi dan wordt het bestand 5315 x 3543 (7,97 mb)en ik uplooad deze foto dan kan het wel en zelfs nog groter! Doe ik dit in 1200 dpi dan kan ik een nog veel groter foto laten afdrukken zonder dat ik een waarschuwing krijg ??? Hoe kan dit nou.
Laatst gewijzigd door 1 op martinus, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat ik de Jip-En-Janneke-aproach proberen :lol:

Je moet DPI en pixelafmetingen van de foto los van elkaar zien, en toch ook weer niet.

Laten we even rekenen met 3000 x 2000 pixels aan afbeelding.
Druk je deze op 300 dpi af, dan krijg je een foto van 10x6.6 inch. (3000 en 2000 delen door 300)
Druk je hem af op 200 DPI dan krijg je een foto van 15x10 inch. De foto kan op een lagere DPI waarde dus groter afgedrukt worden.

Maar er liggen minder pixels verspreid over een inch, dus je ziet eerder de losse pixels (met andere woorden, niet scherp genoeg)

--

Wil je een handscherpe (scherp als je hem op een centimeter of 30 bekijkt) foto van 45x30, dan praten we over bijvoorbeeld 300 DPI.
Moeten we de afmetingen eerst omzetten naar inches. Dus 45 / 2.54 = 17.7 en 30 / 2.54 = 11.8. Nu is het zo (ja, het wordt niet makkelijker) dat de fotowereld bij afdrukken praat over centimeters, maar eigenlijk rekent met inches. Je maakt eigenlijk een afdruk van 18x12inch en kiest een 45x30cm. Daadwerkelijk krijg je waarschijnlijk een 45.72x30.48 cm in handen.

Goed, we praten dus over 18x12 inch en dat op 300 DPI. Reken je dan de hoeveelheid pixels uit dan kom je op 18x300 bij 12x300 = 5400 x 3600 pixels. Dat is dus de grootte waarmee je je foto moet aanleveren om hem op 300 DPI af te kunnen laten drukken.

Nu zijn er maar een paar SLR camera's die dat aankunnen, maar 300 DPI is ook best veel voor zo'n grote afdruk. Want je kijkt immers niet naar een 45x30 op 30 cm, dus 300DPI is eigenlijk teveel.

--

Nu begon ik mijn verhaal met het feit dat DPI en afmetingen verbonden zijn, en ook weer niet.
Het bovenstaande verhaal toont de relatie onderling die naar voren komt bij het afdrukken.
DPI is totaal niet belangrijk als we praten over schermen. Een plaatje van 900 pixels breed (zoals hier op het forum) wordt met 300 DPI echt niet kleiner afgebeeld als met 72 DPI. 900 pixels op een scherm blijft 900 pixels.

Snap je hem nu wat beter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Ja, dit is allemaal wel duidelijk.(denk ik :oops: ) Maar waarom geeft dan de software van profotonet een waarschuwing als ik een foto opgeslagen in 300 dpi upload, een waarschuwing bij 30x45 cm. Wordt mijn afdruk dan toch mooi ?
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Bij die 300 dpi hoort ook de afmeting van de foto ingesteld te zijn. Als je een klein papierformaat ingesteld hebt, bijvoorbeeld 10*15 cm, dan wordt de resolutie bij opblazen naar 45 cm nog maar 100 dpi
rickMeijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2008 20:07
WoonplaatsCOLON Groningen

Je hebt een foto van 1772x1181px 300 pixels per inch (dpi), de "afdrukgrote" van je foto is dan 1772/300 = 5.9 inch = 15cm bij 10cm.
Je probeert de foto op een 45 bij 30 cm formaat uit te printen, dus je afdrukgrote moet 3 keer groter worden. 45 cm is pak hem beet 18 inch, dus om 1800 pixels op 18 inch af te drukken krijg je automatisch een dpi van 100 pixels per inch. (Wat volgens profotonet niet voldoende is om een mooie afdruk te krijgen, dus die warning).
Snij ik vervolgens de originele foto bij in 2:3 in 900 dpi dan wordt het bestand 5315 x 3543 (7,97 mb)en ik uplooad deze foto dan kan het wel en zelfs nog groter! Doe ik dit in 1200 dpi dan kan ik een nog veel groter foto laten afdrukken zonder dat ik een waarschuwing krijg ??? Hoe kan dit nou.
Er zijn dus 2 elementen die de afdrukgrote beinvloeden, het aantal pixels van de foto, en de DPI, met als sommetje, afdrukgrote (in inch) = aantal pixels / de DPI. In jou geval heb je het DPI verhoogd, maar de afdrukgrote is hetzelfde gebleven. PSE heeft dus het aantal pixels evenredig verhoogt. Omdat je nu een foto hebt met de zelfde afdrukgrote (10 bij 15 cm) maar met een dpi van 900, maakt profotonet daar een foto van van 30x45cm met een dpi van 300 (wat voor profotonet een goede resolutie is). Nu lijkt dit goed te gaan, maar PSE heeft alleen maar je foto vergroot wat de beeldkwaliteit ook niet bevorderd.

Hoop dat het nu iets duidelijker is..[/quote]
400D + 50mm F1.8 | 70-200 F4[b]L[/b] | tamron 17-50 F2.8 + 420EX
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

martinus schreefCOLONIk heb onlangs een aantal foto's bijgesneden in PSE in het formaat 2:3 en in 300 dpi opgeslagen (op advies ergens in dit forum) Dit zou ruim voldoende zijn voor afdrukken.
- 2:3 is geen formaat, maar een verhouding.

- Een crop van 20 bij 30 pixels (een kleine avator) uit een grote foto voldoet namelijk ook aan deze eis.

- 300 dpi geeft aan dat je 300 pixels per 'inch' wilt, als je deze foto door je printer laat afdrukken.

- Bij het voorbeeld van je crop van 20*30 betekent dit dat de lange zijde bij standaard afdrukken 0,1 inch lang wordt (300 pixels = 1 inch -> 30 pixels = 0,1 inch)

- Als je deze foto nu laat afdrukken op een groter formaat (dan de 0,1 incht), dan worden diezelfde 30 pixeltjes uitgerekt over bijv. 45 centimeter...

- en dat zorgt dus voor slechte kwaliteit.
Gebruikers-avatar
martinus
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3346
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2007 10:08
WoonplaatsCOLON Hoorn
CONTACTCOLON

Piet van Vroonhoven schreefCOLONBij die 300 dpi hoort ook de afmeting van de foto ingesteld te zijn. Als je een klein papierformaat ingesteld hebt, bijvoorbeeld 10*15 cm, dan wordt de resolutie bij opblazen naar 45 cm nog maar 100 dpi
Oeps, daar zat dus de fout. Ik heb in 10x15 bijgesneden. :oops:

Verder wordt het mij nu duidelijk. Vooral de laatste twee antwoorden van rick en geos laten het mij snappen. Ik kan dus bijsnijden in minimaal 20x30. Maar beter is bijsnijden in "foto afmetingen" in 72 dpi, want dan hou ik de originele verhoudingen toch ? Dat wordt dan bij een foto van stel 1772 x 1181= 24.6 x 16,4 inch = 62,8 x 41,6 cm. En dat is dus prima voor vergrotingen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

pfoehh, ik vind dit ook lastige materie hoor!!
Heb hetzelfde gevoel als Martinus; ik kan je alles vertellen over de transcendentale filosofie van Kant, in het Latijn, desnoods, maar dit gaat me vaak boven de pet. Soms gebruiken mensen verschillende termen voor hetzelfde fenomeen, soms begrijpen we elkaar maar half...

Is er niet iemand die, misschien met hulp van een ander, een soort tutorial wil maken? Dan maak ik er een mooie sticky van, en krijg je eeuwige roem!! 8)
... Spiegel-Werk ...
rickMeijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2008 20:07
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik zal wel even een poging wagen tot een tutorial, ben vandaag toch vrij..
400D + 50mm F1.8 | 70-200 F4[b]L[/b] | tamron 17-50 F2.8 + 420EX
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Hij is al vaker langs gekomen (o.a. dit topic):

http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Misschien dat dit het wat duidelijker maakt.
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Redelijk logisch dus.
Als je een plaatje van 300 pixels breed hebt, en je print op 300DPI, wordt de afdruk dus precies 1 inch breed.
Als je het op 600DPI afdrukt, wordt het plaatje een halve inch.

Er ontstaat verwarring omdat sommige mensen niet alleen resizen, maar ook resamplen. Dus maken ze van het plaatje van 300 pixels breed een plaatje van 600 pixels breed... dan worden de afdrukken op:
300DPI: 2 inch
600DPI: 1 inch.

De echte vraag is dus eigenlijk: hoeveel DPI is een aanvaardbare kwaliteit bij welke afdruk grootte? Bijvoorbeeld: is 100DPI genoeg bij een afdruk van 20x30 cm?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Iets is pas logisch als je de logica ervan doorgrondt ... met andere woorden, als je weet waarmee je wel en niet moet redeneren. En dat is nu net het probleem :wink: . Maar je uitleg snijdt wel hout.

Misschien vraag ik teveel, maar dat komt dan echt omdat ik er de ballen van begrijp; wil iemand niet eens een duidelijke tutorial maken, waarin bijvoorbeeld staat:

-wil je een foto van 15x10 op 200dpi, doe dan dit
-wil je een foto van 20x30 op 300dpi, doe dan dat

en vooral het HOE & WAAROM in Jip en Janneke-taal?!

Maarre, misschien vraag ik wel teveel :roll: :D
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Mooi voorstel!! Ik steun het van harte 8)

Als ik de kennis had, dan had ik het graag gedaan!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

't Is wel in het Engels, maar daarom niet minder waar :wink:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... -pixel.htm
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Ooze
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 199
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 21:29

Gumpje schreefCOLON
Misschien vraag ik teveel, maar dat komt dan echt omdat ik er de ballen van begrijp; wil iemand niet eens een duidelijke tutorial maken, waarin bijvoorbeeld staat:

-wil je een foto van 15x10 op 200dpi, doe dan dit
-wil je een foto van 20x30 op 300dpi, doe dan dat

en vooral het HOE & WAAROM in Jip en Janneke-taal?!
Zoiets ?
300 DPI print (super scherp, bedoeld om van dichtbij te bekijken)
Print (cm) Resolutie nodig voor een 300DPI print
10x15 ongeveer 2 MP
13x18 ongeveer 3 MP
20x26 ongeveer 6 MP
28x36 ongeveer 14 MP
33x51 ongeveer 23 MP

150 DPI print (fotokwaliteit, bekeken op een arm-lengte afstand)
Print (cm) Resolutie nodig voor een 150DPI print
10x15 ongeveer 0.5 MP
13x18 ongeveer 1 MP
20x26 ongeveer 2 MP
28x36 ongeveer 3.4 MP
33x51 ongeveer 6 MP

Posters, die je eigenlijk van nog meer afstand moet bekijken, kun je in een nog lagere DPI printen, al zullen weinigen van ons dat doen.
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Zoiets jah !! :D
Als je overal wat informatie wegscharrelt, dan krijg je vanzelf een compleet overzicht; je moet alleen de juiste dingen weglaten!

Als ik het goed begrijp zit je voor prints op 'huis-tuin&keuken-formaat' met 300dpi altijd goed, omdat je meestal genoeg pixels hebt?!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Hoe de resolutie hangt af van jouw ogen en de kijkafstand.

De ogen van jong gezond iemand die altijd op tijd naar beed is gegaan en weinig alcolhol/koffie/drugs oid heeft gebruikt kan ongeveer 300-350 PPI aan op lees afstand. De meeste mensen komen echter niet verder dan 200 PPI.

Je kan een keer de test doen door een foto uit te printen op verschillende resoluties. Tijdens mij cursussesn laat ik dit doen, en vrijwel niemand komt verder dan 200PPI

De juiste term voor de resolutie is trouwens PPI (Pixels per Inch) en niet DPI (Dots per Inch). Een printer heeft veel verschillende puntjes nodig om de juiste kleur te mengen. Daar is dus het aantal dots van belqng, maar voor ons is PPI meer van belang
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar