Rotondonker

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Bij deze mijn eerste vraag op dit forum. Vanavond heb ik onderstaande foto gemaakt. Nu vroeg ik me af hoe ik die 2 ronde rood/oranje vlekken kan voorkomen. Iemand een tip?

Afbeelding

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

UV filter eraf halen?
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Het ziet er bijna uit als vingerafdrukken? Misschien op de achterkant van het objectief?
Gebruikers-avatar
Stephan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 274
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 17:15
WoonplaatsCOLON Woudenberg
CONTACTCOLON

Heb je hier vaker last van? Ik bedoel; komt t voor op andere foto's.
Die twee rondjes zijn flares van de lantaarn links onder (schat ik), maar die lijntjes erin lijken me echt een vingerafdrukken.
Portfolio en blog: www.woodmountain.nl

5D mk2 / 40D / 580EX / 430EX / 50mm 1.8 / 24-70 2.8 L / 70-200 2.8 L / 70-300 IS USM / 17-85 IS USM / Strobist spulletjes
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Ik zag onlangs een foto van de frontlens van een objectief waarin dergelijke ringen van buitenaf zichtbaar waren. Dit doet mij daar erg aan denken.

Dat zal iets met speciaal glas geweest moeten zijn. Weet ik natuurlijk niet meer waar ik dat zag.


Wicher.

Edit: ik weet het wel!
Canon 70-300 DO
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Er zat inderdaad een UV filter op. Ik heb er met andere foto's geen last van, maar bij deze stoorde het mij enorm en daarom wil ik het in de toekomst voorkomen. Ik zal het eens zonder filter proberen. Vingerafdrukken lijken me onmogelijk, zeker aan de achterkant van het objectief.

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Vingerafdrukken zijn het ook zeker niet, die vallen ver genoeg buiten focus dat je die niet gaat zien op de foto. Wel vind ik de foto wat teveel belicht, ik denk dat je camera wat onderbelichten in dergelijke situaties mooiere foto's op laat leveren.
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

De volgende keer kijken voordat je afdrukt..Oops.. dat moet je niet verkeerd opvatten.. Als deze echt door een flare komen dan kun je ze namelijk zien in de zoeker. Het UV filter eraf halen kan een oplossing zijn. Soms is het een klein beetje naar links of naar rechts, en weg is het probleem... Vingerafdrukken zijn het misschien niet en toch is het iets waar licht anders op breekt dan gewenst.. Soms kan een vlekje in dit soort situaties toch heel vervelend opspelen...
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
jon_205
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2008 12:35
WoonplaatsCOLON Achterhøk
CONTACTCOLON

Geert, ik heb verschillende diafragma instellingen en sluitertijden geprobeerd. Deze was met F10 op iso 100 en een sluitertijd van 50 seconden. Doordat de sluitertijd zo lang is, zijn inderdaad die anwb-borden overbelicht. Ik was aan het experimenteren, ben er nu nog niet achter wat de beste instellingen zijn. Dit was wel de beste foto uit de serie. Afgezien van die anwb-borden en die ronde vlekken vond ik 'm verder wel leuk.
Het was ook de eerste keer dat ik m'n zelf gemaakte draadbediening kon gebruiken. Tijdens het maken van deze foto zat ik in de auto, naast de camera. 't Was niet zo warm buiten. :)

Groet, Jon.
5DmkII+grip|Speedlite 580EXII|Canon 24-70 F2.8 L|Canon 70-200 F2.8 L|Canon 50mm F1.4|Sigma 15-30mm
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar