Grijskaart voor witbalans en belichting

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Na het forum doorgespit te hebben zie ik zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer. Ik op zoek naar een grijskaart die ik zowel voor witbalans als belichting kan gebruiken. Ik begrijp dat je voor het meten van de belichting 18% grijs nodig hebt. Maar hoeveel procent grijs heb je nodig voor witbalans? Ook 18%? Er wordt namelijk ook gesproken over 50% grijs. En weer anderen beweren dat je een wit oppervlak moet nemen.

Mocht het nodig zijn om bijv twee verschillende grijstinten te hebben voor de verschillende doeleinden, zijn er dan ook kaarten met bijv de ene kant 18% en de andere kant bijv. 50%?
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

wastaal schreefCOLONIk op zoek naar een grijskaart die ik zowel voor witbalans als belichting kan gebruiken. Ik begrijp dat je voor het meten van de belichting 18% grijs nodig hebt. Maar hoeveel procent grijs heb je nodig voor witbalans? Ook 18%? Er wordt namelijk ook gesproken over 50% grijs. En weer anderen beweren dat je een wit oppervlak moet nemen.
18% reflectief grijs, wordt ook "middengrijs" genoemd en zit in zone V in het zone systeem (in het midden van het bereik dus). Mits kleurneutraal is dit de beste methode voor witten omdat je dan je witbalans bepaalt bij de instellingen waar je ook je foto bij gaat maken. Er zijn diverse kaarten die aan de gestelde eisen (18% reflectief, neutraal grijs) voldoen; zelf zou ik kiezen voor WhiBal. Die dingen zijn gecontroleerd neutraal en worden gemaakt van plastic. Een keertje water eroverheen is dus geen probleem.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
rickMeijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2008 20:07
WoonplaatsCOLON Groningen

witbalans meet je geloof ik met een 50% grijskaart.
400D + 50mm F1.8 | 70-200 F4[b]L[/b] | tamron 17-50 F2.8 + 420EX
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

rickMeijer schreefCOLONwitbalans meet je geloof ik met een 50% grijskaart.
En daar gaan we weer. Wederom tegenstellingen. Wie o wie??
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
alk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2006 19:59
WoonplaatsCOLON Lelystad

Hoi Alexander,

zelf stel ik niet zulke superhoge eisen aan een grijskaart en dan is de Lastolite EZY-Balance Grey/White 30CM een prima oplossing. Als je Witbalans workshop hebt gezien bij de EOS Discovery dan zag je dat ze bij NIDF dit ding ook gebruiken. Persoonlijk vind ik 'm ideaal voor zowel instellen witbalans als meten van reflecterend licht.

Grtz,

Adri
EOS 50D | Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM | Canon EF 70-300/4.0-5.6 IS USM | Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon Multigrip BG-E2N | Canon Speedlite 580EX
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

mijn vraag is hiermee nog niet beantwoord. Hoeveel % grijs gebruik je voor witbalans en hoeveel % grijs gebruik je voor meten van belichting?
Ik heb namelijk de indruk dat dat twee verschillende waarden zijn.
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
kiomfoto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 174
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2008 20:54
WoonplaatsCOLON Son en Breugel
CONTACTCOLON

Even googlelen.
18 % grijs = 50 %

Het is dezelfde term, grijskaarten hebben maar 1 kleur, de één noemt dat 18% de ander 50%
[size=75]Rob is de naam, Canon 5DM2 + grip, 50D + grip en 400D + grip, 24-105 L IS USM, 70-200 L 2,8 IS USM, 50 1.8, licht, en een zooitje kleinspul. Vakopleiding FVS in Boxtel. Geeft workshops aan beginnende fotografen in Eindhoven.[/size]
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

voor een witbalans maakt het niet uit 18-50 80, zelfs wit of zwart kan hiervoor geschikt zijn, witbalans doet niets anders dan de verhouding van het licht meten, niet de lichtsterkte is hier van toepassing, daar heb je 18% voor, maar meestal worden deze kaarten voor beide doeleinden gebruikt, vandaar dat er vaak 18% kaarten in omloop zijn en ook het handigst zijn, maar puur voor witbalans maakt niets uit, al neem je een stoeptegel, zolang deze maar de juiste verhouding heeft.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

wastaal schreefCOLONmijn vraag is hiermee nog niet beantwoord. Hoeveel % grijs gebruik je voor witbalans en hoeveel % grijs gebruik je voor meten van belichting?
Ik heb namelijk de indruk dat dat twee verschillende waarden zijn.
Heb je de handleiding van je camera er al eens op nageslagen? Een quote uit de handleiding van de 5D (staat ook in de handleiding van andere camera's):
Instead of a white object, an 18% gray card (commercialy available) can produce a more accurate white balance.
Ik denk dat de verwarring komt van de term "50% grijs". Een "18% graycard" reflecteert 18% van het licht en dat komt neer op middengrijs (zone V in het zone systeem). In je foto wordt dat R=127, G=127, B=127 (in een 8-bit RGB kleursysteem). Een "50% grijskaart" zul je niet snel vinden.

Waarom dan middengrijs en geen wit? Theoretisch worden in puur wit alle kleurkanalen maximaal uitgestuurd => 255,255,255. In de praktijk lees je bijvoorbeeld 255, 251, 253. Maar wie zegt dat het rood-kanaal niet clipt? Overigens, ook de sensor krijgt meer last van niet-lineaire verschijnselen bij een maximale uitsturing.

Een andere reden voor niet wit maar midden-grijs... je belichting stel je ook vast op basis van 18% reflectief grijs. Als je je witbalans op wit zou willen maken, moet je dus twee handelingen verrichten: je stelt je belichting vast a.d.h.v. de grijskaart en vervolgens moet je met dezelfde instellingen * een witkaart fotograferen ter referentie. Da's niet handig. Zou je je camera automatisch je belichting laten meten tijdens het instellen van de WB, dan fotografeer je dus met andere parameters tijdens de daadwerkelijke foto. Dat kan kleurverschuivingen tot gevolg hebben!

Caveat: niet alle grijskaarten zijn kleur-neutraal. De beroemde kodak-grijskaart is bijvoorbeeld wat groenig. Doe jezelf een lol en koop een WhiBal setje (of een andere gecallibreerd geval) - die dingen zijn gegarandeerd wel kleurneutraal.

*): met dezelfde instellingen. Ja, het licht verandert hopelijk niet en het gaat om verhoudingen van kleur-elementen, maar het is niet gegarandeerd dat je bij andere instellingen exact dezelfde respons krijgt van je sensor.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

@jeveos
Duidelijk verhaal. Als je echter op dit forum zoekt, kom je nogal wat tegenstelling tegen. Ik quote er even 1 uit dit topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... grijskaart
Ytos schreefCOLONVoor witbalans moet je een neutrale grijskaart hebben. Die van studio-FX zijn erg goed, maar niet geschikt voor het meten van de belichting. De studio-FX kaarten zijn namelijk 50% grijs. En voor lichtmeting heb je juist een 18% grijskaart nodig. Wat je dus als eerste moet weten is wat voor soort grijskaart je hebt én of 'ie neutraal is.
Nu snap je wellicht waarom ik wat doorvraag over dit onderwerp. Maar je verhaal is duidelijk een gecalibreerde 18% grijskaart is zowel voor witbalans als belichting te gebruiken.

Edit: Whibal is besteld en onderweg :wink:
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

ik heb ook een vraag over de witbalans.

mischien is het een domme vraag maar stel hem toch.
Als je op moment x een grijskaart mee fotografeerd dan lees ik
overal dat de lichtomstandigheden niet mogen veranderen.

Dus sterker licht , zwakker licht
en de sluitertijd/diafragma

maar ook voor de focus afstand en brandpunt ?
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Ganz schreefCOLONik heb ook een vraag over de witbalans.

mischien is het een domme vraag maar stel hem toch.
Als je op moment x een grijskaart mee fotografeerd dan lees ik
overal dat de lichtomstandigheden niet mogen veranderen.

Dus sterker licht , zwakker licht
en de sluitertijd/diafragma

maar ook voor de focus afstand en brandpunt ?
Door de witbalans te meten meet je eigenlijk de kleurtemperatuur van het licht. Daarom is het bijvoorbeeld binneshuis van belang bij een flitsfoto dat je de witbalans ook meet met een flits, anders krijg meet je de kleurtemperatuur van het omgevingslicht. En die is met lampverlichting zeker niet gelijk aan die van een flits.

Kortom, zodra het licht verander, dan moet je de witbalans opnieuw instellen. Zodra je in raw fotografeert heb je achteraf tijdens de verwerking de vrijheid dit te doen.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

Dan heb nog geen (duidelijk) antwoord op me vraag.

Stel ik heb een meting uitgevoerd en daarna schiet ik x aantal foto's.
nu ga ik zelf verder van me object staan zeg 1 meter.

Moet ik nu weer een meting doen ? ik denk zelf van wel maar wil dit 100 % zeker weten.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Niet als de lichtomstandigheden van je onderwerp gewoon hetzelfde, bij mijn weten :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Er zijn omstandigheden waar het kan schelen. Bijvoorbeeld als je je reportageflitser op de camera gebruikt, en zeker als je die bounct en eventueel ook nog mengt met bestaand omgevingslicht.

Met studioflitsers die blijven staan waar ze staan zal er niets veranderen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar