Ben toe aan een nieuw statief...

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Mijn huidige Vanquard statief is aan vervanging toe. Nu heb ik al wel rond
gekeken op 't internet en in speciaalzaken, maar van geen één zeg ik: Dat
is hem.

Nu wil ik jullie vragen om advies. Ik zal de punten neerzetten waar het
driepoot statief aan moet voldoen.

- Zwaar en ontiegelijk stabiel bij b.v. storm.
- Met snelkoppeling.
- Camera moet makkelijk in horizontale als verticale standen te zetten
zijn, zonder ingewikkelde procedures.
- Absoluut geen speling op scharnierpunten.
- Hoogte tot zo'n 180cm.
- Hoogte makkelijk verstelbaar.
- Moet met telelens stabiel blijven.
- Het liefst moet alles verstelbaar zijn.

Kortom, het statief mag geen krimp geven in zware omstandigheden. :)

Laat maar horen.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde statief: oerstevig.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

ook manfrotto hier, alleen dan de 055XPROB, wel ook met de 804 kop.
Voordeel van de XPROB is dat ie ook nog eens laag bij de grond kan.
Sterk statief in ieder geval.
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

Ik heb ook een Manfrotto 055XDB Statief, met daarbij een Manfrotto 804RC2 Statiefkop. Van de week gekocht bij cameranu voor 189 euro en heb deze met meerdere merken vergeleken, qua prijs/kwaliteit een goede keuze.
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
Imagine
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 84
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 20:04
WoonplaatsCOLON Sittard

Ik heb sinds een paar maanden de SLIK 700DX (statief + panhead). Ben er meer dan tevreden over. Zeer solide en geweldig quick release systeem.

http://www.thkphoto.com/products/slik/index.html

Ik ben 1.96m, statief is 1.90m. Met kop, battery grip en toestel komt het geheel, met maximaal uitgeschoven statief, boven mij uit. Zeer handig in bepaalde situaties.

Hier zal die waarschijnlijk ergens tussen de €150,- en €200,- liggen.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Vrijwel IEDEREEN heeft de 055 met een 804RC2 of zoiets :)

Hij ziet er verbouwd zo ongeveer uit.

Afbeelding

Ik zeg verbouwd omdat je allerlei accessoires kunt kopen en je statief geleidelijk kunt upgraden.

Op de foto zie je oa de legguard, die prettig zijn als het koud is, en lekker als je het statief op je schouders moet dragen. Verder de draagriem 102 en de verkorte zuil ipv de standaard middenzuil.

Maar ook voor dit topic geldt. gebruik de zoek functie eens.

De laatste tijd komen de 70-200, de extender en de statief vragen weer als regendruppels voor.


En de combinatie die vrijwel de gehele wereld koopt heeft een gemiddelde prijs van 135 euro bij K-E of Broer Konijn. Meer dan 140 euro en dan wordt je redelijk genaaid.
Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

jvanarkel schreefCOLONEn de combinatie die vrijwel de gehele wereld koopt heeft een gemiddelde prijs van 135 euro bij K-E of Broer Konijn. Meer dan 140 euro en dan wordt je redelijk genaaid.
Jeroen
Houdt wel in de gaten of je het over een 055XDB of de 055XPROB hebt. In het laatste geval heb je geen verkorte zuil nodig om dichter bij de grond te komen. Ze maken wel verschil in prijs. Dus zomaar zeggen dan een 055 niet duurder mag zijn dan 140, - gaat niet helemaal op.
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

jvanarkel schreefCOLONVrijwel IEDEREEN...
Maar niet iedereen. Persoonlijk ben ik erg blij met mijn Gitzo (uit de 3-serie). Ietsje zwaarder, maar wel erg dergelijk.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Geert dat is niet zo gek want de Gitzo's zijn de Rolls Royces van de statieven :)
En Sarpa, PeterB blijbaar wel want dat is de aanduiding van een gewone. Zoals de mijne die een classic black CB is :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Andre Berends schreefCOLONIk heb een Manfrotto 055XDB Statief, met daarbij een Manfrotto 804RC2 Statiefkop.

Bevalt mij uitstekend. Stabiel, in hoogte instelbaar (met middenzuil) tot boven 180cm.
Hetzelfde setje staat hier in de kamer, als je daar echter bv een 30D + grip + 300 f/4 (statiefgondel) + 1,4x extender op schroeft, dan is de kop niet lekker te fixeren. Of hij gaat een beetje "doorhangen" na vastdraaien, of je moet de boel zo ongenadig vastdraaien dat het mij niet bevorderlijk lijkt voor de levensduur van de statief kop.
Zet je er een 30D + grip + 10-22 op, dan is het een heel ander verhaal, dat staat wel ok.

Stabiliteit is bij deze set dus wel iets om in de gaten te houden. Het setje kost nu € 149 nij KE.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik heb ook een Manfrotto 055XDB Statief, met daarbij een Manfrotto 804RC2 Statiefkop. 400D met grip en 70-200 f4 L gaat super!
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

ahaverkamp schreefCOLON
Andre Berends schreefCOLONIk heb een Manfrotto 055XDB Statief, met daarbij een Manfrotto 804RC2 Statiefkop.

Bevalt mij uitstekend. Stabiel, in hoogte instelbaar (met middenzuil) tot boven 180cm.
Hetzelfde setje staat hier in de kamer, als je daar echter bv een 30D + grip + 300 f/4 (statiefgondel) + 1,4x extender op schroeft, dan is de kop niet lekker te fixeren. Of hij gaat een beetje "doorhangen" na vastdraaien, of je moet de boel zo ongenadig vastdraaien dat het mij niet bevorderlijk lijkt voor de levensduur van de statief kop.
Zet je er een 30D + grip + 10-22 op, dan is het een heel ander verhaal, dat staat wel ok.

Stabiliteit is bij deze set dus wel iets om in de gaten te houden. Het setje kost nu € 149 nij KE.
Volgens mij moet je je 804RC2 vervangen, dat gewicht moet hij zonder probleem aan kunnen dat doet hij bij mij namelijk ook makkelijk met vergelijkbare gewichten. En in de zoom van deze maand staat de combinatie voor 125 aangeboden, maar misschien is dat nog een zoomexperiance prijs of zetfout.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Robster1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2008 15:32
WoonplaatsCOLON Zutphen

Ga verder, behalve je wensen, eens na wat je hebt (met name hoe zwaar) en wat is je budget.
Kijk eens op manfrotto.com, daar staat een handige configurator en gebruik de zoekfunctie op dit forum.

Voor mij is de ideale combi, met dank aan het forum, de manfrotto (veel accesoires en uit te breiden) nu bestaande uit:
de 190XPROB (lichter dan de 055, net zo stevig, net zo betaalbaar, net zo volledig verstelbaar en met mijn lengte van 1,80 prima)
en als kop de 460MG (waarbij het mogelijk is om verticaal en horizontaal 360 graden te verstellen).

Waarom deze kop zo weinig wordt genoemd is mij een raadsel. Gewicht kan tot 3 kg. Met mijn 40D, 70-200 en 430 geen enkel probleem

En koop er meteen een goede remote bij :)
Geniet van het leven en maak er eens een foto van
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Robster1 schreefCOLONde 190XPROB (lichter dan de 055, net zo stevig, net zo betaalbaar, net zo volledig verstelbaar en met mijn lengte van 1,80 prima)
De hoogte van de 055 met gespreide poten is hoger. Als je dan wat langer bent hoef je de centre column niet zo hoog uit te draaien hetgeen de stabiliteit ten goede komt, zeker met zware combinaties op de kop. Bovendien kan de 055 7kg dragen. edit: de 055 is ongeveer 30,- duurder, maar dan nog zou ik het ervoor over hebben als mijn combi's erop staan die 100-en zo niet 1000-en euro's kosten.
Robster1 schreefCOLON 460MG deze kop zo weinig wordt genoemd is mij een raadsel. Gewicht kan tot 3 kg.
Deze kop kan hetzelfde als de 804RC maar is a) 50% duurder b)heeft kleinere knoppen en is c) lichter wat alleen een voordeel is als je er mee wilt lopen, want de meeste mensen willen een zwaarder statief om zo stabiel mogelijk te staan.

groeten Sarpa
@ahaverkamp: Volgens mij moet je de 804 naar Manfrotto terug sturen, dat moet ie makkelijk kunnen dragen.
Anoniem 4

Dat zijn behoorlijk zware eisen voor een statief, maar voor alles is een oplossing. Misschien is de Gitzo GT3541L dat wel, met bijv. een RRS BH-40 of BH-55 of gewoon de Gitzo G2380.
Hoef je nooit meer van je leven een statief te kopen.
Gebruikers-avatar
Robster1
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2008 15:32
WoonplaatsCOLON Zutphen

Sarpa schreefCOLONDe hoogte van de 055 met gespreide poten is hoger. .... Bovendien kan de 055 7kg dragen. edit: de 055 is ongeveer 30,- duurder, maar dan nog zou ik het ervoor over hebben als mijn combi's erop staan die 100-en zo niet 1000-en euro's kosten.
....
Deze kop kan hetzelfde als de 804RC maar is a) 50% duurder b)heeft kleinere knoppen en is c) lichter...
Even de juiste spec's, bij de juiste types (zie ook manfrotto)

190XPROB versus 055XPROB
lengte 146 <> 178,5 cm
Draaggewicht 5kg <> 7kg
Gewicht 1,8 <> 2,4 kg
prijs 120 <> 160 euro

460MG <> 804 RC2
Draagvermogen 3 kg <> 4 kg
Hoogte 10,5 <> 12 cm
lateral tilt -180° / +30° <> -30° / +90°
front tilt -30° / +180° <> -30° / +90°
prijs 85 <> 60

Dat bedoel ik dus, hoe zwaar is je fotocombi. In mijn geval is dat tussen de 1,5 en 2,2 KG, Ruim onder de 3 KG van de kop en 5 kg van het statief en staat als een huis (met meer dan 1000 euro spullen erop)

De 460 MG is inderdaad duurder maar ook veel flexibeler en compacter dan de 3-weg 804 RC2 en wat stabieler bij het instellen dan een balhoofd.

Daarnaast weegt de statiefcombi bijna 0,7kg lichter, is voor mij lang genoeg en per saldo maakt het weinig uit in de prijs.

Maar een statief en kop blijft persoonlijk, als je er niet uitkomt zou ik naar de cameraboer gaan en het daar uitproberen en voelen.
En als je echt zwaar en stevig wilt overweeg dan een videostatief :!:

Bij storm zou ik liever de spullen in de hand hebben :P
Geniet van het leven en maak er eens een foto van
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Mensen,

To zover bedankt voor de adviezen.

Ik ben er nog niet overuit wat ik precies ga doen, maar Manfrontto is een
rëele kanidaat.

De Manfrontto's die ik bij bepaalde speciaalzaken zag, waren zeker niet
de genen die jullie hierop noemen. De foto die in dit topic is geplaatst, dat
statief ziet er lekker stevig uit; mag van mij best lomp zijn. :wink:

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb een statief op het oog (deze) waar gelijk ook een 1 been statief zit ingebouwd.
Ik weet verder niet hoe deze staat en wat hij kan. Ik ga zaterdag ff bij Dies polshoogte nemen.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
peter b
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 557
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 19:07
WoonplaatsCOLON almere

jvanarkel schreefCOLONVrijwel IEDEREEN heeft de 055 met een 804RC2 of zoiets :)

Hij ziet er verbouwd zo ongeveer uit.


Ik zeg verbouwd omdat je allerlei accessoires kunt kopen en je statief geleidelijk kunt upgraden.

Op de foto zie je oa de legguard, die prettig zijn als het koud is, en lekker als je het statief op je schouders moet dragen. Verder de draagriem 102 en de verkorte zuil ipv de standaard middenzuil.


Jeroen
Hallo Jeroen,

waar heb jij deze legguard vandaan ik heb net even gezocht maar kan deze nergens vinden. :?
[size=59][color=blue]Canon EOS 7D+bg | EF-S 10-22mm | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 24-105 f4.0 IS | EF 70-200mm f2.8 IS | EF 300mm f4.0 IS | EF 100mm f2.8 macro | 580EX II | Canon 1.4x | Manfrotto tripod[/color][/size]
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Deze heb ik bij broer konijn uit het accessoire rek gehaald, maar ik heb ze ook bij KE zien hangen. Maar idd het wordt minder verkocht dus je zult er soms om moeten vragen. Uit mijn hoofd heb ik er 29 euro voor betaald. Een minder dure maar lompere methode zijn die isolatie buizen die om verwarmingspijpen gaan en dan vast zetten met ducttape dan kom je de koude winter ook door, maar die legguards zijn wel mooier.

Verder heb ik de 488RC2 balhoofd een korte zuil de css055 en de 102 draagriem. Allemaal betaalbare accessoires die je nog durft te vragen aan familie leden voor sint en kerst :)

Maar overall kun je stellen dat Gitzo de Rolls Royce is onder de statieven en dat daar de metalen of basalten of grafieten wel erg duur zijn maar wel de allerbeste. Maar dat Manfrotto toch wel op de 2e plaats staat.

En voor hen die graag tegen draads zijn en andere merken, zelfs Giotto of Velbon of Slik kiezen, allemaal aan geprate adviezen van verkopers.

ALs ik in frankrijk of waardan ook iets afbreek kan ik onderdelen in een fotozaak krijgen van Gitzo of Manfrotto. Houdt daar ook rekening mee.

Ik heb zelf ook nog een Giotto MT9241 als reist statief en die ligt altijd in de auto. Gratis erbij een gereedschapset, een draagriem, neopreen legguards, een draagtas met extra draagriem en telescopische uitschuifpoten. Deze is voorzien van een 486RC2 en daar heeft gewoon ondanks dat de gewichts aanduiding dat aangaf dezelfde combi opgestaan als in de foto en nog erger, op he tnoordwesten van Fuertenventura, daar stromt het als een gek voor de kite en gewone surfers, dus staar je niet blind op draag vermogen. Een goede kop is veel belangrijker.

Ik heb een 2 reviewtje gemaakt

http://www.digifotoforum.nl/index.php?s ... opic=11181

http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=14928

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar