Sigma EF-530 DG Super

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

Wat is jullie ervaring met deze flitser?
Ik sta op het punt om een flitser aan te schaffen en zou jullie ervaringen met betrekking tot dit type wel eens willen horen.
Met de zoekfunctie kon ik weinig vinden over dit type.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Dit is een goede flitser met een heel sterk bereik in kracht en voor erg weinig wanneer je hem vergelijkt met de 580EX.

Hij kan als master dienen voor passieve flitsers, maar niet als master in den M/S combinatie van Canon's eigen flitsers. De bouw is ook beduidend minder als die van Canon en de bediening ook. Echter als je een goede flitser nodig hebt met iets meer punch dan bijvoorbeeld een Canon 430EXII voor om en nabij het zelfde geld en je hem niet veel of professioneel gaat gebruiken (ik doel hier niet op betaald werk of je eigne kwaliteit maar doel op zwaar gebuik) dan is het een goede aankoop.

Ik zou je echter een Metz willen aanpraten als je niet voor een huismerk gaat. Metz is eigenlijk het einige merk wat zich kan meten voo rminder geld met de huismerken zowel bij Nikon als Canon.

Verder is er niets mis mee dus.

Ik zelf heb echter voor een kleinere Canon speedlite 430EX gekozen. sterk genoeg voor dagelijks gebruik en lichtsterk genoeg voor in kantoren en woonkamers. En ik wilde in de toekomst, als ik beter was geworden met fotografie en meer creatief wilde zijn, compatible zijn met M/S combinaties van Canon. Zo heb ik een 550EX gehad als master en de 430EX als slave. Die 550 is gestolen en inmiddels vervangen door een 580EXII en die is echt heeeeeeeeeeeel goed.

Maar heb je verder geen uibreidings ideeen, wil je lekker veel punch voor weinig dan ozu ik toch voor Metz gaan maar deze Sigma is absoluut NIET slecht!

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
bakker_dennis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 10:48
WoonplaatsCOLON Groningen

Ik heb de flitser en ben er tevreden over. Ik heb een keer een avond de 580 van iemand mogen lenen en die had wel als voordeel dat je met 1 knop de stand in kon stellen ipv met 2 knoppen en er zat een extra instelhoek op. Die knoppen daar wen je vanzelf aan.
Canon EOS 400D met kit lens, Canon EF 24-105 f/4L IS USM, Canon EF 50 f/1.8 II, Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM en Sigma EF-530 DG Super in een Slingshot 200 AW
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik heb hem ook.
Het is even wennen aan de instellingen en hoe de flitser werkt maar verder een prima flitser met veel mogelijkheden.
Ik ben blij dat ik deze gekocht heb en vind het vooral een pre dat hij als slave kan dienen zonder ingewikkelde aansturing (gewoon IR).
Zeker als je wat gaat strobisten of thuis met studioflitsers werkt, kan hij nog wel eens een leuk extraatje zijn.
:D
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

@ jvanarkel; Metz word inderdaad veel genoemd in vergelijkende testen op andere sites.
Ten opzichte van de 430EX komt de Metz 48 beter uit de verschillende testen.
Verder zie ik steeds weer terug komen dat de Metz-flitsers robuuster gebouwd zijn dan die van Sigma.
Prijstechnisch zou m'n keuze dan ook op een Sigma kunnen vallen maar voor een fractie meer heb ik een robuustere Metz met een ietwat groter bereik dan de 430EX van Canon wat toch mijn voorkeur heeft.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

wat daarbij komt is dat het licht van de Metz flitsers erg mooi is, niet te onderschatten factor !!
Metz is bij sommige mensen (die nieuw zijn in de fotografie) een onbekende naam, terwijl mensen die al geruime tijd meedraaien vrijwel allemaal weleens met een 45 CT of CL gewerkt hebben en daar erg tevreden over waren (sommige nog steeds zijn).
Ik heb zelf een 580 en een Metz en de laatste is in sommige gevallen beter dan de Canon, veel constanter en het licht is neutraler, dus ik zou Metz zeker meenemen in je keuze.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
bobcom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 134
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 18:10
WoonplaatsCOLON Terontola (I)

Bedankt voor topic en reacts. Zit zelf ook al heel lang te dubben over een flitser van rond de € 200,- Heb tenslotte PDF's van de manuals van de verschillende typen gedownload en naast elkaar gelegd - Sigma is alleen beschikbaar in PDF van de voorganger, de 500 DG super. Kom na lezing tot het volgende plussen-minnen lijstje:

In de meeste opzichten zijn ze aan elkaar gewaagd. Allemaal E-TTL, FEC, 2e gordijn, Hs-Sync, FEL, M-stand met deelvermogen. De paar verschillen:

430 EX
Plus
Merkeigen
Bouw
Bedieningsgemak
Corrigeert Wb zelf
Auto-adapt voor crop

Min
Prijs (duurste van de drie)
Niet off-cam te gebruiken (nou ja, hotshoe-cord van € 50)

Metz 48AF
Plus
Bouw
Positieve reacts (n=2)
Auto-adapt voor crop
Mogelijkheid reflector iets wijder te zetten (105 mm wordt 85 mm enz.)
Prijs

Min
Bediening (extra functies inschakelen door een aantal keren twee knoppen tegelijk in te drukken)

Sigma 530DG super
Plus
Prijs
Power
Toeters en bellen (strobe-flitsen)
Bedieningsgemak (meeste functies met een of twee knoppen te bereiken)

Min
Bouw
Afwezigheid reflectorkaart (in plaats daarvan een soort vlooienkraag met Velcro)

Vraagtekens:
Auto-adapt voor crop?

In de master-slave relaties heb ik me niet verdiept. Zal met Canon op Canon ongetwijfeld het best geregeld zijn, maar zal voor mij de eerste drie camera's geen prioriteit zijn.

Ik ben er vooreerst nog niet uit: neig naar Metz, maar vind de twee-knoppen-tegelijk bediening voor o.m. manual zoomen van de kop en rear-curtain-flash onhandig, de afwezigheid van een PC-aansluiting op de 430 EX dito, en de vraagtekens houden me weg bij Sigma.

Misschien dat dit topic me uit mijn dilemma's tilt (?)
Gebruikers-avatar
RaymondP12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 380
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 16:24
WoonplaatsCOLON Hoofddorp
CONTACTCOLON

@ bobcom; Ik zat met het zelfde dilemma en na heel veel lezen en enkele reacties hier neig ik toch sterk naar de Metz.
Dat je voor sommige functies 2 knoppen te gelijk moet indrukken schijnt naar wat ik gelezen heb op andere fora en sites geeneens een probleem te zijn.
En die knoppen die er niet op zitten kunnen ook niet kapot gaan.
EOS 7DII/BG-E16 - EOS 7D/BG-E7 - Sigma 17-50 mm f/2.8 EX DC OS - EF 28-135 mm f/3.5-5.6 IS USM - EF 70-300 mm f/4.0-5.6 L USM - Metz 48 AF-1 - Omnibounce
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar