Matglas vies/beschadigd?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik zit met een probleempje en het begon met wat stof op mn sensor..
een korte samenvatting:
er zat dus stof op mn sensor en dat wilde ik weghebben, dus ik dacht ik pak een wattenstaafje en probeer het weg te halen! Een wattenstaafje is natuurlijk het domste wat je kan doen heb ik nu geleerd, want het lukte eerst niet. toen zat ik mn matglas en ik dacht 'misschien zit het daarop..'

ik dus weer een zo'n staafje gepakt en geprobeerd schoon te maken, dat lukte ook niet. ik pakte een brillendoekje en maakte daarmee mn staafje vochtig en probeerde het weer. het lukte natuurlijk niet, maar wat nou het probleem is: er zit nu een veeg links bovenin en als ik door de zoeker kijk lijkt de rest ook een beetje op een vies glas. en er zit volgens mij ook nog eens stof op.(door dat staafje natuurlijk :? )

ik heb een foto gemaakt met de instellingen: 0"3 F22 en ISO 100
ik kijk ff of ik hem erbij kan zetten.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=120380[/img]

zou dit nou alleen vuil zijn of zullen er ook krassen op zitten?
en heeft iemand enig idee of en hoe je dit nog weg kan krijgen?
als ik een foto maak op F5.6 zie je rechtsonderin een heeel klein beetje een vlek zitten(dat zal wel gewoon stof zijn denk ik)

maar verder zien mn foto's er nog gewoon goed uit.
ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes,
Remco
Laatst gewijzigd door 1 op remco15, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je de foto in je album zet zal hij zichtbaar worden.

Wanneer je het vuil ziet door de zoeker, en niet op de foto, dan zit het op het matglas. Wanneer je het wel op de foto ziet en niet in de zoeker dan zit het op de sensor. Er loopt hier ergens een topic over het reibigen van sensors, maar wellicht is het bij zo'n vervuiling wijs hem weg te brengen naar http://www.chipclean.nl/.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONEr loopt hier ergens een topic over het reinigen van sensors....
Was dit topic net aan het opzoeken, ondertussen kwam jij al met een reactie :wink: ........KLIK !
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Hmm dat lukt nog niet.

okee bedankt! ik keek dat grootste deeltje heb ik iig al weggehaald van de sensor! daar had ik eigenlijk niet naar gekeken omdat ik alleen met dat staafje aan het matglas had gezeten.
maar die veeg op het matglas zou dat van dat brillendoekje zijn en niet goed zijn opgedroogd of zou dat beschadigd zijn?

ja dat topic had ik al gezien! niet echt doorgelezen omdat ik echt dacht dat het alleen om mn matglas zat.
ik was die site idd ook al tegengekomen maar daar ga ik zeker eens naar kijken!

Bedankt voor de snelle reactie!

groetjes,
Remco!

(en Bart, bedankt voor de link :wink: )
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik zou even contact opnemen met www.rofarepair.nl
Die maken je sensor en je matglas zo schoon. En als het matglas teveel beschadigd is vervangen ze die. Het matglas kost maar rond de 10 euro.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Met de volgende code word de foto wel zichtbaar:

CodeCOLON Alles selecteren

[photoid]120380[/photoid]
en dan krijg je dit:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=120380[/img]

Ik vind dit eigenlijk nog best wel meevallen :oops:
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Wat voor type camera heb je? Bij de 40D kun je het matglas loshalen.
sunnyboy schreefCOLONHet matglas kost maar rond de 10 euro.
Bij Konijnenberg kost een EF-A matglas 24 euro. Zijn er goedkopere opties?

Misschien helpt het door een blaasbalg aan te schaffen en met de opening naar beneden in de behuizing te blazen.
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

@Chris
Oke bedankt voor de link! die ga ik even bekijken

@Geert
ja het is gelukt!
jaa maar hij is nog maar 3 weken he mn camera :wink:
en als ik in de zoeker kijk ziet het er een stuk viezer uit maar dat komt niet op de foto's

@Dommel
Ik heb een 1000D
zou dat dan ook kunnen? ik heb het op internet nog niet gevonden.
aan een blaasblag heb ik ook gedacht idd, misschien is dat wat maar daar krijg je de vegen niet mee weg denk ik?

En ik was nog iets vergeten te vertellen:
de lampjes van mn AF punten op het matglas doen het niet meer zo goed, zijn ze gewoon bijna kapot of zijn ze verplaatst ofzo of kan dat niet?

Groeten,
Remco
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Gewoon ff naar Rofa gaan joh! ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Probeer eerst maar even die blaasbalg, heeft bij mij ook geholpen voor het grotere vuil :)

Naar een expert gaan kan altijd nog, lijkt me.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

@Digilike
Ja ik heb even gekeken op de site, maar hij zit wel helemaal in Den Haag!
en ik in Zwijndrecht :wink:
ik kan ook wel even langs de fotozaak bij mij in de buurt gaan is kijken wat ze daar zeggen en misschien maken ze daar ook je matglas wel schoon:)
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONProbeer eerst maar even die blaasbalg, heeft bij mij ook geholpen voor het grotere vuil :)

Naar een expert gaan kan altijd nog, lijkt me.
Hoi Deos,
ik neem aan dat zo'n blaasbalg alleen blaast toch? :wink:
ik had mn wattenstaafje vochtig gemaakt dmv een brillendoekje dus nu zit er een soort vieze veeg op, dat kan je niet schoonblazen lijkt me:P
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Nee precies. Verder prutsen frustreert alleen maar. Ik zou gewoon dit lekker ff uitbesteden :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONNee precies. Verder prutsen frustreert alleen maar. Ik zou gewoon dit lekker ff uitbesteden :)
ja dat heb ik gister wel gemerkt inderdaad :roll: :wink:
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je het geld er voor over hebt, behoort uitbesteden inderdaad tot de mogelijkheden.

Probleem is nu voornamelijk, dat je er al op hebt lopen vegen. Het vuil is nu dus waarschijnlijk al aangekoekt. Wat je zou kunnen doen is om het nu uit te besteden. Je kunt ook een schoonmaakset kopen bij konijn. Kost je een paar tientjes, maar dan heb je de set voor altijd. Uitbesteden is waarschijnlijk even duur, en heb je maar 1x profijt van. Sensor reinigen is helemaal niet zo'n issue hoor. Je moet even over de drempel heen, voor mij was het niet anders ;-)

Na het reinigen, gewoon in het vervolg een blaasbalg (blaast inderdaad) gebruiken en die 2 minuten flink laten blowen tegen die sensor. :D
Want elk contact met een kwastje e.d. dient zo veel mogelijk vermeden te worden.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONProbleem is nu voornamelijk, dat je er al op hebt lopen vegen. Het vuil is nu dus waarschijnlijk al aangekoekt. Wat je zou kunnen doen is om het nu uit te besteden. Je kunt ook een schoonmaakset kopen bij konijn. Kost je een paar tientjes, maar dan heb je de set voor altijd. Uitbesteden is waarschijnlijk even duur, en heb je maar 1x profijt van. Sensor reinigen is helemaal niet zo'n issue hoor. Je moet even over de drempel heen, voor mij was het niet anders ;-)
Ja een schoonmaakset is natuurlijk veel makkelijker en zoals je zegt heb je het voor altijd. ik zal er eens naar kijken!
tnx voor de info :wink:
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Vergis je niet hoe duur de swabjes zijn waarmee je de sensor reinigt. Zeker als je dit voor de eerste keer doet, zul je er meer voor nodig hebben dan dat je wat ervarener bent. Dan gaat het alsnog hard met de kosten.

Toen ik de 400D nog had, maakte ik de sensor altijd zelf (met succes) schoon. Met de 1D lukt het niet goed. De fotograaf bij mij in de buurt kreeg de stofjes er ook niet goed af. Uiteindelijk lukte het ETB in Roosendaal vrij simpel. Ben nu van plan om 1x per half jaar (of wanneer nodig) dit daar uit te besteden. Je kunt er gewoon op wachten. En die 50 euro heb ik er wel een keer voor over. Maar dat zijn heel persoonlijke keuzes natuurlijk. Een reinigingssetje van green clean kost ook iets in die richting.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Digilike schreefCOLONVergis je niet hoe duur de swabjes zijn waarmee je de sensor reinigt. Zeker als je dit voor de eerste keer doet, zul je er meer voor nodig hebben dan dat je wat ervarener bent. Dan gaat het alsnog hard met de kosten.

Toen ik de 400D nog had, maakte ik de sensor altijd zelf (met succes) schoon. Met de 1D lukt het niet goed. De fotograaf bij mij in de buurt kreeg de stofjes er ook niet goed af. Uiteindelijk lukte het ETB in Roosendaal vrij simpel. Ben nu van plan om 1x per half jaar (of wanneer nodig) dit daar uit te besteden. Je kunt er gewoon op wachten. En die 50 euro heb ik er wel een keer voor over. Maar dat zijn heel persoonlijke keuzes natuurlijk. Een reinigingssetje van green clean kost ook iets in die richting.
ja ze zijn inderdaad aardig duur!
Een vriend van mij heeft een 40D en die heeft hem nu langer dan een jaar. hij heeft zn camera nog maar 1x schoon laten maken en ik heb nu toch nog maar 1 lens dus die laat ik er lekker op zitten totdat ik mn andere heb zo kan er ook geen stof in komen.

dus wat zou verstandiger zijn om te doen, laten cleanen of zelf een setje kopen? bij konijnenberg kan je je sensor laten reinigen voor ?20 doen ze dan ook je matglas of dat niet?

Groetjes,
Remco
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

20 euro is echt niet duur hoor! Ik zou ff naar Konijnenberg bellen! Staat het niet op hun website? :roll: Zou echt niet zelf meer gaan tobben. Misschien komt het door m'n eigen ervaring met de 1D. Ik kreeg die niet goed schoon (de cam was waarschijnlijk statisch). Zonde van de tijd en ook het geld (teveel swabjes verbruikt naar m'n zin). Heb het nu voor de eerste keer uitbesteed en dat is toch ook wel relaxed.

Ik zou het voor nu uitbesteden en het een volgende keer zelf proberen ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
remco15
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2008 19:38
WoonplaatsCOLON zwijndrecht
CONTACTCOLON

Nee dat dacht ik ook niet! :wink:
nou ik heb het niet kunnen vinden. maar ze zitten wel helemaal in overijssel!! :?

De fotozaak die bij mij in de buurt zit heet Foto Gaaf maar ze hebben geen website. daar kan ik natuurlijk ook langs gaan en vragen hoeveel het daar kost!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar