niks voor mij!

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Vanavond hoorden we veel brandweer in de buurt, nieuwsgierig als ik ben even gaan kijken en de camera mee, je weet immers maar nooit.
Eenmaal daar kwamen we erachter dat er een bedrijfsongeval is geweest, een jongen was klem komen te zitten of iets dergelijks.
familie was aanwezig.

ik had mijn camera om mijn nek en een jongen kwam naar me toe dat ze het niet waardeerden als er foto's zouden worden gemaakt, nou dan niet natuurlijk, respect voor de familie lijkt me dus ik heb de camera weer opgeborgen.

Waren er nog een aantal meer, denk van kranten en dergelijke en die negeerde het verzoek van de familie en bleven foto's maken.
de zus van degene die het ongeluk heeft gehad stond huilend te schreeuwen of ze alsjeblief wilde stoppen foto's te maken en toch gingen ze door, ik snap dit echt niet.


wat doen jullie in zo'n situatie?

ik weet een ding wel, die kant ga ik absoluut niet op met fotografie. ;)
Gebruikers-avatar
arlo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 311
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2006 22:25

KD-fotografie schreefCOLON..wat doen jullie in zo'n situatie?
Ik zou niet eens heen gaan ... :wink:


KD-fotografie schreefCOLONik weet een ding wel, die kant ga ik absoluut niet op met fotografie. ;)
Dito..
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik zou in zo'n geval ook geen foto's maken. Ik moet zeggen dat je met veel respect hebt gehandeld. Deden anderen dat ook maar.

Gr. Chris :roll:
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Als mens zeg ik gelijk, respect voor de persoon in kwestie en zou ik niet eens gaan kijken verwacht ik.

Als fotograaf voor een krant of ander medium waarbij de foto geld opbrengt en nieuwswaarde zou hebben liggen de kaarten anders.
Want als jij hem niet maakt dan doet die ander dat wel en is het een kwestie van een boterham minder verdient.

Maar in het laatste geval moet je het gevoel uitschakelen en hooguit proberen het beeld zo subtiel mogelijk te brengen maar wel met nieuwswaarde. Dat is immers wat de gemiddelde krantlezer, ramptoerist of anders wil zien. Voorbeelden genoeg.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

arlo schreefCOLON
KD-fotografie schreefCOLON..wat doen jullie in zo'n situatie?
Ik zou niet eens heen gaan ... :wink:



.
Als ik wist dat het een bedrijfsongeval was waren we ook niet gaan kijken hoor.
Maar omdat we alleen brandweer hoorde dachten we dat er brand was, we wonen op een bedrijventerin en hier in de omgeving worden nog wel eens wat dingen in de fik gestoken.

we zijn ook niet blijven kijken maar naar huis gegaan, voor de familie is het al erg genoeg.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONAls mens zeg ik gelijk, respect voor de persoon in kwestie en zou ik niet eens gaan kijken verwacht ik.

Als fotograaf voor een krant of ander medium waarbij de foto geld opbrengt en nieuwswaarde zou hebben liggen de kaarten anders.
Want als jij hem niet maakt dan doet die ander dat wel en is het een kwestie van een boterham minder verdient.

Maar in het laatste geval moet je het gevoel uitschakelen en hooguit proberen het beeld zo subtiel mogelijk te brengen maar wel met nieuwswaarde. Dat is immers wat de gemiddelde krantlezer, ramptoerist of anders wil zien. Voorbeelden genoeg.
dat begrijp ik opzich ook wel vandara mijn reactie, die kant wil ik niet opgaan.

Ik ben niet uit het juiste hout gesneden om bij dit soort zaken de gevoelend van mensen te negeren, ik ston zelf bijna mee te janken toen ik de familie elkaar zag troosten.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

KD-fotografie schreefCOLONwat doen jullie in zo'n situatie?
Niks. Die fotografen doen gewoon hun werk en persfoto's zijn meestal discreet. Ik zou me meer zorgen maken om de ramptoeristen die met hun GSM camera's filmpjes maken en die op Youtube zetten.

De brandweer moet wel heel dichtbij komen wil ik in beweging komen om voor ramptoerist te spelen. Ik vind dat je goed gehandeld hebt.
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Je hebt heel goed ingezien wat wel en wat niet kan/hoort, ik heb zelf 30 jaar in de ambulance hulpverlening gewerkt en ik kon die persfotografen wel schieten zo nu en dan.geen enkel respect voor een slachtoffer en de familie. maar ja de een zijn brood de ander in het ergste geval zijn dood.

Gr Johan
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

KD-fotografie,

Daarom, heb ik altijd tegen mijn (nieuws) opdrachtgevers gezegd, dat ik
mij niet laat inhuren voor dergelijke foto opdrachten.

De reden is: Ik wil andermans ellende niet vastleggen. De mensen in
kwestie hebben vaak al ellende genoeg.

Dan over de fotografen die dit werk wel doen: Ik ken een aantal fotogra-
fen die dit werk doen. Zij tonen en hebben veel respect voor de naasten.
Zij fotograferen niet, wanneer naasten someren om dat niet te doen, dan
gaat hun camera in de tas. Tevens proberen zij zo te fotograferen, dat
omstanders zoveel mogelijk uit beeld blijven. Bij een foto met een num-
merplaat in beeld, maken zij het nummerbord geheel geel.

Voor boven genoemde mensen heb ik respect. Zij weten, tot hoever ze
kunnen gaan en respecteren de wens van de naasten. Vaak is het bij der-
gelijke dingen zo hectisch, dat omstanders/naasten niet met de fotografen
bezig zijn, omdat ze wel andere dingen aan hun hoofd hebben. Dus het
komt volgens mijn bronnen weinig voor, dat ze gesomeerd worden om te
stoppen met fotograferen.
En wat voor hun het belangrijkste is: Loop hulpverlener instanties niet
voor de voeten; geef hen alle ruimte.

Alle mijn bekenden zijn in bezit van de Politieperskaart. Het gaat er de
laatste tijd strenger aan toe, en maar goed ook! Wat ik soms hoor, hoever
sommige NIET TOEGANKELIJKE fotografen gaan, dat is bij de beesten af!

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

alle pers fotografen zeggen volgens mij hetzelfde, gevoel moet uit, en geld moet worden verdiend.
De krant moet er komen, de meeste platen die daar instaan, heeft het onderwerp niet om gevraagd, maar je koopt hem wel!

Als er in Uruzghan iemand gewond is en daar wordt een foto van gemaakt, vind die ander vast niet fijn, maar hij staat wel op de voorpagina!

Ik heb er helemaal niks mee, want ik vind het al eng om gewoon op straat iemand te fotograferen, omdat ik het heel vervelend zou vinden als de andere het niet prettig vind.

Ik zou daarom geen pers fotograaf willen zijn, maar jah ik kan op mijn werk ook niet alle clienten naar huis sturen omdat ik het niet leuk vind om ze te helpen. Het kan wel, maar dan heb ik geen werk meer!
yvonnepuntnl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2008 14:28
CONTACTCOLON

Ik zou er ook absoluut geen foto's van willen maken, maar gisteravond was er iets op TV over de treinramp bij Harmelen in 196?
Voor de historie is het dan wel mooi dat er foto's van zijn.

Maar ik zou in geen geval andermans ellende op de foto willen zetten, maar ik hoef er dan ook niet van te leven!
Paardenfotograaf en journalist
Gebruikers-avatar
JimmySX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 264
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 21:50
WoonplaatsCOLON Breukelen
CONTACTCOLON

Het is heel dubbel allemaal. Je weet vooraf nooit hoe ernstig een ongeluk is. Even een stukje uit eigen doos. Ik ben 12 jaar geleden over de kop geslagen nadat ik was aangereden boveop een viaduct bij de A10. Vangrail zat nog maar met 1 boutje vast en 5 meter beneden mij reden de vrachtwagens. Achteraf viel het mee met me gelukkig, maar ik was wel blij om te zien hoe het eruit zag toen ik ondersteboven lag, het heeft mede daardoor mijn kijk op het leven veranderd.

KD ik vind dat je goed gehandeld hebt en je hoeft je absoluut niet te vededigen waarom je daar naartoe bent gegaan. Als het bij mij in de buurt was gebeurd was ik ook gegaan en dat heeft niets met ramptoerisme te maken maar met betrokkenheid in je woon/werk omgeving!

Mijn 2 centjes 8)
Canon 70D | EFS 18-135 | EFS 10-18 | EF 50 1.8 | Speedlite 600ex-rt
Website Flickr
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Het is heel erg dubbel.

Voorop gesteld, mijn belangstelling ligt hier ook niet. Ik fotografeer liever leuke dingen.

Maar soms ontkom je er niet aan als persfotograaf zijnde. Ik moest laatst ook een foto maken van een auto die onder een mestkar was geschoven op de provinciale weg. Bestuurder zat bekneld. Ik weet dat wanneer ik zou weigeren, het me m'n baan zou kunnen kosten. Een redacteur zou zeggen: "Je hebt voor dit vak gekozen, en daar horen nu eenmaal ook de minder leuke dingen bij". En gelijk heeft hij.

Uiteraard zijn inkomsten belangrijk. Zowel voor mijn opdrachtgever (krant) als voor mezelf. Bedenk bijvoorbeeld dat (bijv.) een foto van de El Al boing op het moment van impact met de Bijlmerflat jou als fotograaf uiteindelijk tussen de 75 en 100 duizend euro op had kunnen leveren. Zo'n foto kun je wel 100x verkopen.

Maar ik snap het allemaal wel. Het blijft een enorme twee-strijd. Een foto van een boing die zich in een gebouw boort blijft minder aangrijpend dan een foto van een zwaar gewonde en bebloedde bestuurder die in zijn auto bekneld zit onder een vrachtwagen. Logisch, omdat je bij deze laatste meer detail ziet. Je ziet het lijden van een mens.

Het vraagstuk over dit onderwerp is trouwens al zo oud als de weg naar Rome. Meningen zullen altijd blijven verschillen. En zo goed als er respect gevraagd word richting betrokkenen van een ramp of ongeluk, zo moet er ook respect zijn voor de fotograaf die slechts zijn werk verricht in opdracht van zijn werkgever. Vergeet niet dat het weigeren van een dergelijke opdracht kan leiden tot ontslag. Maar ga er in ieder geval altijd van uit dat de fotograaf in kwestie daar nooit voor z'n plezier staat.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
wastaal
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 386
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2008 17:09
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLONNiks. Die fotografen doen gewoon hun werk en persfoto's zijn meestal discreet. Ik zou me meer zorgen maken om de ramptoeristen die met hun GSM camera's filmpjes maken en die op Youtube zetten.
Inderdaad. Vanuit mijn professie 'schop' ik die altijd als eerste weg. Alleen wel uitkijken met 'schoppen' anders sta ik ook weer op Youtube en ik ben kennelijk publiek bezit en mag gefotografeerd/gefilmd worden, ondanks dat ik dat niet wil.

Wat ik mij verder wel afvraag.....waar stopt het een keer. Zijn we nu echt geinteresseerd in een foto van een (waarschijnlijk) onbekende jongen op een onbekende plek die ergens klem zit? Of is het gewoon een stukje sensatie? Wat is de nieuwswaarde daarvan? Ik zie het niet.
Ik merk dat de laatste jaren kennelijk alles nieuws is. Als er ergens in een onbekend gat iemand een scheet laat (leuke woordspeling), dan staat het gelijk overal in de kranten. En aangezien men voor het overgrote deel over negatieve dingen (criminaliteit/armoede/etc) bericht, lijkt het daardoor dat het kennelijk zeer onveilig is en dan het heel slecht gaat. En dat wordt dan de waarheid. Maar waarschijnlijk is dat de makke van de moderne communicatie in deze tijd.
Alexander
Canon EOS 40D - Canon 17-55 f2.8 IS USM - Canon 70-200 f4 L IS - Canon 50mm 1.8 mkII - Canon 580EX II - Manfrotto 055prob+804rc2 - www.staalenco.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt in het ramptoerisme denk ik wel een drie-deling maken

1) De groep fotojournalisten en ander proffessioneel beeldenmakers die resultaat moet maken om brood op de plank te krijgen. Er zijn er bij die alleen maar ongelukken/rampen fotograferen (als ik het tot fotograferen beperk) en er zijn er die van alles vastleggen.
Deze groep weet over het algemeen wel hoe ze zich moeten gedragen. Beschikken vaak ook over de benodigde Politieperskaart waarmee ze aan kunnen tonen dat ze er niet voor hun plezier zijn, maar om te werken.
Ondanks het feit dat deze mensen weten dat ze ellende vastleggen vinden ze het vaak toch belangrijk om goed te doen. Ook voor nabestaanden kunnen foto's een stukje verwerking zijn en er zijn er bij die het ook belangrijk vinden dat alles vertelt wordt

2) De groep die maar al te graag bij de eerste wil horen want die vinden alles wat hulpverlening betreft maar machtig interessant. Hier heb je fotografen in zitten die zich ook gewoon netjes gedragen, maar hier zitten ook degene tussen die met een camera bovenop een slachtoffer duiken

3) Alle toeschouwers die met een GSM staan te filmen.
Deze groep krijgt straks natuurlijk ook de mogelijkheden om met hun mobiele telefoon foto's door te sturen naar de krant en dat zet de 1e groep buiten spel qua inkomen
Maar deze groep plaatst door zijn gedrag de 1e vaak in een kwaad daglicht. Dit zijn degene die geen moer geven om het slachtoffer en het geen bal interesseert of dat slachtoffer met al zijn pijn op het wereld weide web verschijnt.

--

Persoonlijk fotografeer ik behoorlijk wat perswerk, maar ga niet snachts mijn bed uit omdat er twee auto's op elkaar zitten.
Als ik een tip krijg van iemand, dan onderneem ik daar ook geen actie op.
Ik heb ook geen pieper/scanner of what so ever.
Als ik ergens langs kom en ik heb de mogelijkheid om te stoppen en een foto te maken, dan nog denk ik na en heeeeeel soms stap ik dan uit. En daar heeft de grootte van het gebeuren niets mee te maken.

Ook al zit er maar een vrachtwagen klem onder een viaduct, dan ben ik heel makkelijk; nou en? Die vrachtwagenchauffeur doet dat ook niet express. En als er al twee fotografen zijn, moet die derde er dan ook bij?
Er zijn dan ook de proffessionele fotografen aanwezig, en laat hun hun beelden verkopen. Pas als ik hun bij voetbalwedstrijden ga zien, dan ga ik met ze praten dat ik ook niet in hun vaarwater zit met de ongelukken. :wink:
En degene die hier in de regio rondlopen ken ik een heel end.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

KD, PROFICIAT!!! Je hebt goed gedaan!
Camera opbergen en naar huis gaan! Zouden meer mensen in soortgelijke situaties moeten doen.
Ik vind het 'not done' om slachtoffer en directe naasten op zo'n moment te fotograferen.
We herinneren ons allemaal de kranten nog wel na de moord op Pim Fortuin: zeer onsmakelijk!! Ik heb bewust 'dé krant' destijds niet gekocht en overal waar ik 'em zag liggen heb ik 'em demonstratief op z'n kop gelegd. En dat was alleen vanwege de vreselijke foto op de voorpagina!
Nieuws moet gebracht worden, ook met beelden, maar dat kan ook op een subtiele manier.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Codacs
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2007 13:28
WoonplaatsCOLON Zoetermeer

Tja, Ik weet niet hoe ernstig het bedrijfsongeval was, maar ik weet wel dat een ogenschijnlijk drama een happy end kan hebben (denk maar aan de verhalen van mensen van 7 hoog naar beneden gevallen en er niets aan over gehouden o.i.d.). Als je daarover kunt berichten als krant, bericht je ook eens over positieve zaken. Als de foto dan niet gemaakt is, blijft het bij een 10cm berichtje in de linkerkolom van het overige binnenlandse nieuws.

Ik heb er persoonlijk niet zoveel moeite mee. Familie bij dit soort zaken kunnen heel emotioneel reageren (terecht of onterecht...geen waarde oordeel) en zoeken iets of iemand om zich tegen te uiten.

De meeste persfotografen waar ik mee te maken heb gehad, hanteren toch meestal wel goede ethische normen en waarden. Nieuws is nieuws en zaken die in eerste instantie klein lijken, kunnen hele grote nieuwswaarde hebben.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind het fotograferen van dat soort dingen eigenlijk een beetje hetzelfde als gaan kijken wat er gebeurd of wie er voorbij rijd als je een sirene hoort.

Als ik thuis zit en ik hoor een sirene van een auto, dan ga ik ook niet voor het raam staan om te kijken wat het is. Ik heb er simpelweg toch niks mee te maken en ik heb er ook geen invloed op. Als ik ga kijken is die wagen heus niet sneller ter plaatse :lol:

Beetje hetzelfde met kijkersfiles. Kan ik ook niet begrijpen. Er zitten op de andere rijbaan 3 auto's op elkaar en iedereen wil kijken. Waarom? Zijn ze dan sneller weggetakeld als je op je rem trapt? Nee, sterker nog, je veroorzaakt alleen maar meer overlast.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Een tijdje geleden was er ook een thread over verslag bij een wielerwedstrijd. Als er gevraagd wordt niet te fotograferen, dan stoppen.

Het is kwestie van fatsoen, erg jammer dat mensen zich niet kunnen voorstellen hoe het overkomt als mensen op hun gemak staan te fotograferen en te filmen en dat reddingsmedewerkers keihard aan het werk zijn.

De andere kant is dat foto's soms duidelijkheid kunnen geven, bijvoorbeeld als er juridische kwesties uit voortkomen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je moet een onderscheid maken met professionele fotografen en ramptoeristen met een camera, een professionele fotograaf zal nooit en nimmer foto's maken die niet doot de beugel kunnen, hij heeft er alleen maar baat bij als ze door zijn opdrachtgever ook geplaatst kunnen worden, dus zoekt hij altijd naar een "waardige" nieuwsfoto, ramptoeristen met hun mobieltjes of meer willen alleen maar sensationele foto's met liefts zoveel mogelijk bloed en detail.

Uitzonderingen daargelaten heeft een pro altijd respect voor hetgeen er gebeurd is en bekijkt dit uit nieuwsoogpunt.

Trouwens laten we eerlijk zijn en geen boter op onze hoofd smeren, we zijn allemaal een beetje sensatiebelust, zodra er ergens een rampje of ramp gebeurd zijn we er als de kippen bij, niet zozeer live, maar via krant en TV, dus we willen het wel zien, maar niet zelf doen.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar