Koffie

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Voor school ben ik bezig met de module opdracht "Door de bomen het bos niet meer zien".
Er staan vaak prachtige bomen in het bos. Alleen vallen ze niet op door al hun soortgenoten. Ze zijn als het ware opgegaan in de massa. Fotografeer een boom die niet in de massa is opgegaan. Vat dit echter figuurlijk op. Er mag geen boom op je foto staan.

Als belichting heb ik een bouwlamp van 500 watt gebruikt en een leeslamp van 50 watt. Achter de kopjes een piepschuim plaat om de koffiebonen achter iets op te lichten.

Camera instellingen: F8, 1/8, ISO 100

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=119575[/img]


Bedankt voor het kijken en beoordelen :wink:
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Door de bomen het bos niet meer zien.
De uitleg van dit spreekwoord is:
Teveel details belemmeren het overzicht....

Prachtig hoe een spreekwoord weer wordt misbruikt...
Er staan vaak prachtige bomen in het bos. Alleen vallen ze niet op door al hun soortgenoten. Ze zijn als het ware opgegaan in de massa.
Jij hebt er nu van gemaakt "door de bonen de kopjes koffie niet meer zien".

Andere mogelijkheden zouden zijn geweest...
Door de bananen de tros niet meer zien..
Door de bessen de tros niet meer zien...
Door de druppels de plas niet meer zien..
Door de stenen de muur niet meer zien....
Door de haren de pruik niet meer zien...

Hoop dat je wat met dit commentaar kunt.....

Over de foto.. Mooi scherp kopje koffie, wel heel geel.

Cheers 8)
Laatst gewijzigd door 2 op coolrxman, in totaal 30 keer gewijzigd.
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

Wij hebben deze opdracht net gehad en als je zag wat mensen daar allemaal van gemaakt hadden... Het ging bij ons niet zozeer om het correct volgen van het spreekwoord, als wel om het creatieve denkproces dat je volgde.
Ik heb uiteindelijk een kudde schapen gefotografeerd, waar één zwart schaap apart stond.
Iemand anders had 'n treurend bruidje gefotografeerd.
Weer iemand anders 'n trein die voorbij kwam, terwijl de spoorbomen omlaag waren.
En o, er waren d'r ook wat met 'n boom op de foto.
Ga zo maar door.

De foto vind ik er wel gezellig uitzien. Kan d'r verder niet zoveel over zeggen, behalve dat ik onsterfelijke zin in koffie begin te krijgen...
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
weverwijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 20:01
WoonplaatsCOLON IJsselstein

Sonja schreefCOLONFotografeer een boom die niet in de massa is opgegaan.
Ik ben het dus niet met coolrxman eens. Het kleine kopje is juist niet opgegaan de grote kopjes die er achter staan.

Ik vind de foto's alleen een beetje te geel, het lijkt mij dat de kopjes wit horen te zijn. Misschien even het wit balans aanpassen...
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Bedankt zover voor de reacties!
Prachtig hoe een spreekwoord weer wordt misbruikt...
Er staan vaak prachtige bomen in het bos. Alleen vallen ze niet op door al hun soortgenoten. Ze zijn als het ware opgegaan in de massa.
Jij hebt er nu van gemaakt "door de bonen de kopjes koffie niet meer zien".
Hier een stukje uit mijn plan van aanpak:
Mijn broer (eigenaar caffé Vianello) heeft mij gevraagd om een foto van een kopje koffie te maken voor op zijn website. De foto moet er zo uitzien dat klanten meteen trek krijgen. Ook moet de foto enige luxe uitstralen. Voor de opdracht -Door de bomen het bos niet meer zien- dacht ik aan het volgende:
Ik wil op mijn foto laten zien dat de koffie van Caffé Vianello niet opgaat in de massa maar er qua smaak en luxe uitspringt tegenover “gewone koffie”.
De foto vind ik er wel gezellig uitzien. Kan d'r verder niet zoveel over zeggen, behalve dat ik onsterfelijke zin in koffie begin te krijgen...
:D
Ik vind de foto's alleen een beetje te geel, het lijkt mij dat de kopjes wit horen te zijn. Misschien even het wit balans aanpassen...
Ik heb de foto bewust wat geler gemaakt omdat ik de foto anders geen sfeer vond uitstralen, maar misschien iets to much?

bewerkingen die ik toegepast heb:
- in RAW de belichting, scaduwen e.d. aangepast
- in PS het contrast verhoogt, de zwarte koffie donkerder gemaakt en wat met de kleurtoon/verzadiging gespeeld omdie "warme" kleur te krijgen.
Daarna verscherpt.

Hieronder de foto onbewerkt uit de camera:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=119595[/img]
weverwijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 04 Mei 2008 20:01
WoonplaatsCOLON IJsselstein

ja, hier moet ik passen door gebrek aan kennis.

een mening over de twee foto's heb ik wel...
Mij lijkt de kleur van het witte kopje in het origineel beter.
De zwarte koffie vind ik na bewerking beter.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dit is wel een heel erg dik opgelegde uitvoering van die opdracht.
Je moet het wat ruimer zien denk ik, wat meer kopjes en dan eentje die bijv anders is gepositioneerd maar wat meer achteraan in het beeld op links of rechts of links voor, rechtsvoor enz.. Je zou ook de bonen kunnen gebruiken door er bijv een witte tussen te leggen of iets anders wat enorm afsteekt maar niet voor de hand ligt. Zeg maar de muis in je onderwerp.

Grt Jan

Dit was een jaar geleden mijn invulling :wink:


Afbeelding
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

ja, hier moet ik passen door gebrek aan kennis.
een mening over de twee foto's heb ik wel...
Mij lijkt de kleur van het witte kopje in het origineel beter.
De zwarte koffie vind ik na bewerking beter.
Zoveel kennis heb ik ook nog niet hoor :D
Bedankt voor je mening, daar heb ik zeker wat aan.
Dit is wel een heel erg dik opgelegde uitvoering van die opdracht.
Ook bedankt voor je reactie. Mijn plan van aanpak is op school besproken en goedgekeurd. Ik heb bewust voor deze opstelling gekozen omdat ik de foto niet te druk wilde. Koffie is een moment van rust en dat moet de foto dan ook uitstralen :wink:
Leuk om te zien hoe iedereen weer op een andere manier deze opdracht invult. Bedankt dat je jouw foto wilde delen jandb.

Over de compositie ben ik zelf redelijk tevreden. (geloof me ik heb echt velen opstellingen geprobeerd).
Ik ontvang graag feedback over de foto zelf. Wat vinden jullie van de belichting, de sfeer, de bewerking e.d?

Bedankt weer!
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Sorry, kon het niet laten even te ouwehoeren over spreekwoorden.. :oops:

Ik denk dat er meer uit je foto te halen is. Mijn scherm is niet gecalibreerd maar ik heb het gevoel dat je te weining licht gebruikt hebt.
Ook denk ik dat de kleur van het licht niet optimaal is.
De foto komt bij mij erg donker en geel over. Er is volgens mij veel meer contrast te halen tussen de bonen en de kopjes. Ok zie ik te weinig van de bonen weer. (De achterste bonen zijn helemaal niet meer zichtbaar.)

Ik zou proberen een foto te maken waarop de kopjes helder wit zijn en waarbij je toch genoeg licht gebruikt om met F8 en ISO 100 een sluitertijd kunt gebruiken van rond de 1/125 sec. Ik heb namelijk ook het idee dat de sluitertijd van 1/8 sec iets ruis veroorzaakt. Als je hier neit de flitsers voor hebt probeer dan het daglicht te gebruiken aangevult met een flitser die je laat bouncen.
Mocht je dan nog steeds de foto wat geler of bruiner willen maken kan dat altijd nog.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel sterkte met je opdracht.

Greets 8)
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
GS
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 14:59
WoonplaatsCOLON Waalre

Ook ik wil even reageren op je foto.
Fototechnisch sta ik nog in de kinderschoenen dus ben af en toe verwonderd wat iedereen hier op dit forum allemaal opvalt,
daar kan ik dus verder niets zinnigs over zeggen.
Wat ik wel kwijt wil is dat als je de foto gaat gebruiken als reclame voor lekkere koffie ik dit minder geslaagd vindt.
Waarom zal je denken wellicht; wel ik vind dat de zwarte koffie er niet vers uitziet.
Volgens mij staan deze kopjes koffie er al veel langer dan die éne op de voorgrond.
Het gelige vindt ik wél geslaagd en straalt sfeer uit.
hier moet je even over nadenken....
Gebruikers-avatar
sighthound
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 888
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2007 13:48
WoonplaatsCOLON ergens in het mooie drenthe

Op zich is de gelige kleur wel sfeervol, ik ben ook even aan het stoeien geweest met de foto om te zien wat zw/wit omzetting doet. Was ook wel stijvol.
En ik heb het gevoel dat de kopjes wat scheef staan.

Doen wat je zelf het mooiste vindt, je moet je eigen invulling ervan verdedigen op school. :wink:
"Te wêzen of net te wêzen, dat is de fraach"
50D|7D|70-200mm f2.8 IS USM |Kenko Ext.1.4x|Sigma 17-70mm|Sigma 24-70mm DG HSM 2.8|EF 50mm f1.8 II|Soliger tussenringen]FE ss200W]Sigma EF-500 DG ST|LumoPro LP160]Lowepro Fastpack 200*
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Coolrxman, bedankt voor je reactie.
Als belichting heb ik een bouwlamp van 500 watt gebruikt en een leeslamp van 50 watt. Achter de kopjes een piepschuim plaat om de koffiebonen achter iets op te lichten.
Ik heb de foto bewust wat geler gemaakt omdat ik de foto anders geen sfeer vond uitstralen, maar misschien iets to much?
Bewerkingen die ik toegepast heb:
- in RAW de belichting, schaduwen e.d. aangepast
- in PS het contrast verhoogt, de zwarte koffie donkerder gemaakt en wat met de kleurtoon/verzadiging gespeeld om die "warme" kleur te krijgen.
Daarna verscherpt.

Met een flitser heb ik nog nooit gewerkt :roll:, dus daar ontbreekt alle kennis.

@GS, ook bedankt voor je reactie. De foto wordt zeker niet gebruikt voor reclame maar voor een schoolopdracht. Het is de bedoeling dat de 3 kopjes zwarte koffie er minder lekker uitzien dan het voorste kopje. Deze moet er n.l. uitspringen (niet opgaan in de massa)

Sighthound, thanks voor je aanvulling. Ik heb de foto ook bekeken in zwart wit maar mis dan weer de warme sfeer. Moeilijk, moeilijk!
Ik kom zelf steeds weer uit op mijn "gelige" variant. Zaterdag moet de opdracht af zijn, dus ik ga nog even stoeien met verschillende bewerkingen.

Groetjes Sonja
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik ben zo vrij geweest om de foto eens langs te lopen en aan te passen naar een wat neutralere tint. Als je niet wilt dat ik hem plaats dan haal ik hem weer weg.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=120190[/img]
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

jandb schreefCOLONIk ben zo vrij geweest om de foto eens langs te lopen en aan te passen naar een wat neutralere tint.
Volgens mij (maar mijn scherm is niet gecalibreerd) is dit een versie die ik in gedachten had.... De Koffie van de achterste drie kopjes ziet er heel smerig uit :lol:

@TS. Wat vind je van deze bewerking ??
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Ondertussen kan ik geen koffie meer zien... :roll:

Ik heb de foto gisteravond nog op verschillende manieren bewerkt. (zwart/wit, sepia, iets minder geel, neutralere tint wit, bonen lichter gemaakt, etc etc. De "witte" variant (zoals ook ongeveer het voorbeeld van jandb (bedankt overigens voor je moeite!) vind ik toch te neutraal. Ik mis dan gewoon de sfeer.
Ik twijfel nu tussen 2 foto's. De foto waar ik mee begon maar dan met iets lichtere koffiebonen of dezelfde foto maar dan ietsje minder geel.
Ik zal proberen de foto's vandaag nog te plaatsen. (staan op een andere pc).
Morgen naar school, we will see... :oops:

Groetjes,

Sonja
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Gisteren naar school geweest en o.a. de "koffie" foto ingeleverd. De module heb ik gehaald! :D

De volgende foto heb ik uiteindelijk ingeleverd:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=120470[/img]

Hieronder nog een zwart/wit variant metr kleuraccenten:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=120471[/img]



Al met al weer veel geleerd. Ik ben superblij met mijn eerste 8 studiepunten. De volgende module wordt studiolicht en technische camera.

Bedankt allemaal voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je 8 punten, ik weet hoe dat voelt :wink:

Wie is je leraar?
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
coolrxman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 914
GeregistreerdCOLON 24 Mei 2007 10:37
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Van harte gefeliciteerd !
Ogen zijn de spiegels van de ziel. En die kun je niet opklappen..
Gebruikers-avatar
Sonja
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 05 Nov 2007 21:53
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Dank jullie wel! :D

Mijn leraar is noud smeets. Een erg fijne leerkracht!

Groetjes sonja
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Doe hem maar de groeten van Jan, ik ben afgelopen voorjaar bij hem afgestudeerd hij is diverse modules m'n leraar geweest en hem ook in de basis opleiding gehad.

Sterkte met de rest van de modules.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar