de Sigma 17-70 is , in ons optiek, een onbetrouwbare lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Heb jij ook problemen met je Sigma 17-70?

Ja
14
27%
Nee
33
63%
Weet ik niet, ik twijfel... soms doet hij wat vreemd..
5
10%
 
Aantal stemmenCOLON 52
christianos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 13:48
WoonplaatsCOLON Weesp

Okee , zoals aangegeven in topic van de Sigma Saga. Hieronder een veronthullende test tussen 2 sigma 17-70 lenzen en een L Lens.

De 70-200 2.8 staat er even bij als vergelijk. Niet om Sigma af te branden, het is natuurlijk totaal geen lens uit dezelfde prijsklasse.

Sigma 17-70 Nummer 1 vermeld ik verder hieronder als nummer 1, de Sigma 17-70 Nummer 2 vermeld ik verder hieronder als nummer 2.

Nummer 1 komt net terug van Sigma nadat deze met onscherpte problemen was terug gebracht. Volgens Sigma is de lens software geupdated. Een karwei wat maarliefst 6,5 week in beslag nam. De lens is net geen jaar oud. In het begin gaf deze lens geen problemen, deze kwamen ineens 3 maanden geleden.

Nummer 2 is mijn eigen lens, deze heeft ooit eens een deurpost tegen zijn zonnekap aangehad, maar fotografeerde daarna nog gewoon goed. Lens is nu zo'n 2 jaar oud en , opmerkelijk, deze kreeg ook na ongeveer 9 maanden gebruik ook scherpte problemen. Dit was nog voor de klap tegen de deurpost. Ik heb nooit de moeite genomen hem terug te sturen, zo staat hij al een jaar op de plank.

De test is gedaan in RAW, ge-edited in Cs4, wide open op 400 iso op een 40d.Nergens is iets veranderd.

Overzicht opstelling:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=119051[/img]

Maar jullie willen vast 100% crops:

17 mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=119052[/img]



70 mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=119050[/img]

Vreemd resultaat, Nummer 1 presteerd duidelijk onder de maat, terwijl nummer 2 aardig scherp lijkt. Terwijl nummer 2 altijd het probleem-kindje was.

Dat probleem met Nummer 2 is dus kennelijk niet reproduceerbaar. Zoals ik al eerder aangaf lijkt dit samen te hangen met kou (ja geloof het of niet..) Hieronder nog een foto van Nummer 2 , ook op 70mm een jaar geleden. De onscherpte lijkt verdacht veel op wat Nummer 1 laat zien in de test.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104950[/img]

Ben ik nou gek, of heeft deze lens zijn eigen leven? Waarom nu wel en en toen niet? Volstrekt onbetrouwbaar dus.

Nou er zijn vast dingen waar jullie het niet mee eens zijn in de test. Maar we hebben alles naar eer en geweten gedaan, en ja ook objectief.

Misschien dat we ooit nog eens een zeer uitgebreide test doen, maar daar was vanavond even geen tijd voor.

Conclusie

Lens nummer 1 is terug geweest naar Sigma en in nog steeds onscherp, deze kan dus weer naar Sigma.Maar ik moet er wel even aan toevoegen: Hij was nog veel onscherper voordat deze naar Sigma werd opgestuurd.

Lens nummer 2 was altijd een probleemgeval, maar laat in deze test goede tot zeer goede resulatten zien. Erg vreemd, want ik weet dat deze lens in 'het veld' zeer onscherpe resultaten kan geven

Het probleem zelf van deze vreemde onscherpte is een probleem wat ik tot nu toe ook op 2 andere 17-70 lenzen heb gezien, alleen optredend op de maximale brandpunten en wide-open. Zeker een zwaktepunt?

Op de twee geteste lenzen begon het probleem pas na een maandje of 9, uit de winkel waren ze ragscherp.

Is er misschien iets wat slijt in deze lens? of wat los kan gaan zitten? Ons vermoeden is van wel.

naja, doe er je voordeel mee :P , als je ook van deze wazige (uh..uh..) resultaten uit je Sigma hebt meld het hieronder dan even :-)
Laatst gewijzigd door 1 op christianos, in totaal 25 keer gewijzigd.
Die lens wil ik we[color=red]L[/color]
yudb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:15
WoonplaatsCOLON Muiden, Nederland

Ja, ik heb ook wazige resultaten


Oh ja.. lens 1 was de mijne, dat was het... :roll:
Flits....!
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Ik heb er geheel geen problemen mee. Ik heb wel een vraag. Wie is of zijn ons, want als je voor jezelf spreekt moet je ik invullen in de titel, tenzij je de Koningin bent :lol:
Je spreekt in elk geval steeds in meervoud (we) en soms in enkelvoud (ik).
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

De vooringenomenheid spat van mijn scherm als ik de titel en het openingsbericht van dit draadje lees. Jammer.
Het objectieve blikveld bestaat uit twee lenzen die allebei plotseling problemen gaven. Het plotseling optreden van problemen is interessant. Waarom zou die achteruitgang niet worden veroorzaakt door ruwe behandeling van de lenzen?

De bewering dat het met kou te maken heeft is ook interessant. Over welke temperaturen heb je het dan? En hoe lang moet zo'n lens in de kou voor er een negatief effect optreedt?

En waarom ontbreekt bij alle foto's de exif informatie?

Hoe ga je controleren of alle mensen die in de poll stemmen ook echt een 17-70 bezitten?

Mijn wantrouwen over deze test blijkt gegrond en ik zie af van actieve deelname. Ik heb in de poll gestemd dat mijn 17-70 geen problemen geeft. Ik vind het een erg fijne lens. Als je scherpe foto's van mijn 17-70 wilt zien kun je in mijn album terecht.
Laatst gewijzigd door 1 op ravon, in totaal 25 keer gewijzigd.
yudb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 22:15
WoonplaatsCOLON Muiden, Nederland

@ravon

gewoon benieuwd, hoe oud is jouw lens, en waarmee begint het serienummer?
De 3 lenzen die ik ken met problemen hebben serienummers die relatief dicht bij elkaar liggen... misschien een korte serie met problemen?
Flits....!
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

yudb schreefCOLONgewoon benieuwd, hoe oud is jouw lens, en waarmee begint het serienummer?
Lens is gekocht in juli 2007. Serienummer is 1077###
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik heb deze lens sinds een maand of 4 in mn bezit, geen problemen met ontscherpte oid.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik heb de lens zelf niet, maar jou 100% crops zien er volgens mij prima uit.

Met jou crops bedoel ik dan #2
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Sigma heeft wel eens een kwaliteitsprobleem. Je zou een slecht exemplaar kunnen treffen. Echter, gezien de enorme aantallen die van dit objectieven in omloop zijn mag je ook verwachten dat je ook vaker iets hoort over een slecht of een defect exemplaar.

Tevens is een optische test tussen een 70-200 "L" en een 17-70 budget-objectief niet reëel. Ten eerste al niet vanwege het bereik, ten tweede vanwege de zoomfactor (70-200 is 2,8x zoom / 17-70 is 4,1x zoom) en ten derde vanwege de prijsklasse.

Als je onvrede hebt over jouw 17-70 exemplaar, laat hem dan nogmaals nakijken.

Mijn ervaring (en die van vrijwel iedereen die dit objectief bezit) is dat het een uiterst fijn objectief is, met enorme scherpte, goed contrast en vrij neutrale kleur. Als lens-goeroe durf is zonder enige reservering te stellen dat de sigma 17-70 scherper is dan de Canon 17-40 "L" en minstens gelijk aan de Canon 24-70 "L".

Als jij dat niet in jouw beelden terug ziet dan is er waarschijnlijk iets mis met jouw exemplaar. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
gjp1963
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2007 20:46
WoonplaatsCOLON dordrecht
CONTACTCOLON

Deze lens heb ik nu een jaar in bezit en (nog) geen problemen.
serie num. 1072***.

En als je je klacht bij sigma voorlegt ??
Canon 400D,Sigma 17-70mm.sigma 120-400mm,sigma 70mm macro,flitser,wat geheugen,ab met snoer,cokinfilters en een statief.
Maar niets is zeker,zelfs dat niet....
Tijd is geld,geld heb ik niet,dus ook geen tijd..
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

gjp1963 schreefCOLONEn als je je klacht bij sigma voorlegt ??
Goede vraag :wink:

Geef de serviceafdeling de tijd om het probleem op te lossen.
Lukt dat om een of andere reden niet, dan een claim bij de leverancier neerleggen.
Ook na de garantietermijn heb je de eerste jaren nog recht op een goed werkend exemplaar.

Ik kan me ook voorstellen dat de serviceafdeling aangeeft dat de afwijkingen vallen binnen de fabriekstoleranties (die overgens niet openbaar zijn).

Dat laatste is dan goed om te weten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Ik heb mijn 17-70 op de 70 mm stand (f/5) eens vergeleken met mijn Canon 55-250, in '70 mm stand', ook op f/5.
Op statief en geflitst.
En dat valt me heel erg tegen: ik krijg bij de Sigma geen enkel scherp plaatje bij meerdere pogingen. De Canon is in 1 keer 'goed'.
Zie mijn album. 100% uitsnijdingen van het centrum van het beeld vanuit jpg-bestanden. Het verschil is zo groot dat ik de raw-bestanden niet eens bekeken heb.
Scherpgesteld op de gele dop.

Sigma = serienummer 1099###

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

widego schreefCOLONEn dat valt me heel erg tegen: ik krijg bij de Sigma geen enkel scherp plaatje bij meerdere pogingen.
Dat lag waarschijnlijk aan je camera. Stond die toevallig op de "Senseo coffeebreak" stand? :lol: :lol: :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLON Ik kan me ook voorstellen dat de serviceafdeling aangeeft dat de afwijkingen vallen binnen de fabriekstoleranties (die overgens niet openbaar zijn).

Dat laatste is dan goed om te weten.
Subtiel geprobeerd.

Om de door een lenzenfabrikant gehanteerde toleranties als inferieur te beoordelen heb je een referentie nodig. Misschien is men iets te snel geneigd om Canon als referentie te kiezen.

Ik kan me namelijk voorstellen dat problemen met Sigma lenzen vaker optreden bij Canon camera's dan bij Nikon, Minolta, Sony, Olympus, Pentax of Sigma camera's.

Zoiets geeft stof tot nadenken. Wat zijn de toleranties die Canon hanteert bij de produktie van camera's?
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

musicjohn schreefCOLON
widego schreefCOLONEn dat valt me heel erg tegen: ik krijg bij de Sigma geen enkel scherp plaatje bij meerdere pogingen.
Dat lag waarschijnlijk aan je camera. Stond die toevallig op de "Senseo coffeebreak" stand? :lol: :lol: :lol:
Nope. Ik heb "Call Spock" gedaan. Die kwam zeer verhelderend met de woorden "fascinating" en "logical".
Voor "Senseo coffeebreak" modus is een firmware update noodzakelijk. :wink:
('t duurde even voordat ik 'm doorhad).

Aan alle lezers: klopt het nu ook dat 70 mm van Sigma niet overeenkomt met 70 mm van Canon?

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

widego schreefCOLONAan alle lezers: klopt het nu ook dat 70 mm van Sigma niet overeenkomt met 70 mm van Canon?
Er is inderdaad een verschil tussen de 70 mm van mijn Canon 70-300 en de 70 mm van mijn Sigma 17-70.

Welke van de twee lenzen exact 70 mm levert weet ik niet, hoogstwaarschijnlijk zitten ze er allebei naast.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

widego schreefCOLON('t duurde even voordat ik 'm doorhad).
:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
DvD
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 285
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 11:08
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

Ook ik heb een sigma 17-70
aangeschaft in Januari 2008.
De lens is inmiddels sinds 7-10-2008 ter reparatie naar sigma. dit ivm met back-focus en scherpte problemen.

Ik heb bij mn eerste 400D ook een sigma gehad en deze was prima.

Overigens zijn de problemen niet plots gekomen met de tweede lens, dacht dat het eerst aan mij lag :lol:

Ik wacht met spanning af tot de lens weer terug is....
ik wordt alleen niet echt vrolijk van de tijd die jij melde ....6,5 week :shock: :shock: dat is echt niet normaal..

EDIT:
als ik de resultaten zien van jou sigma 2 lens dan zou ik niet klagen.. niks mis mee..
Het voorbeeld wat je aangeeft van een tijd terug.. Tja.. F4,5 en waar het focus punt ligt dat weten we niet .. dus niet echt als test resultaat te gebruiken vind ik.
..
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

DvD schreefCOLON
EDIT:
als ik de resultaten zien van jou sigma 2 lens dan zou ik niet klagen.. niks mis mee..
Het voorbeeld wat je aangeeft van een tijd terug.. Tja.. F4,5 en waar het focus punt ligt dat weten we niet .. dus niet echt als test resultaat te gebruiken vind ik.
Kijk eens naar deze voorbeelden:

KLIK HIER

Deze hele reeks is geschoten met de Sigma 17-70 DC

Alle exif info staat onder de foto's. De eerst 10 foto's (ofzo) zijn geschoten bij diafragmawaarden tussen f/2.8 en f/4

Afgezien van exemplarische afwijkingen kan het objectief bijzonder goed presteren. Het vereist natuurlijk wel wat fotografisch "kunnen" van de persoon achter de knopjes. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ravon schreefCOLONOm de door een lenzenfabrikant gehanteerde toleranties als inferieur te beoordelen heb je een referentie nodig. Misschien is men iets te snel geneigd om Canon als referentie te kiezen.
Waar komt de kreet inferieur vandaan?

Lijkt me niet onlogisch dat de resultaten op een Canoncamera als referentie doorslaggevend zijn voor een Canoncamerabezitter.
ravon schreefCOLONIk kan me namelijk voorstellen dat problemen met Sigma lenzen vaker optreden bij Canon camera's dan bij Nikon, Minolta, Sony, Olympus, Pentax of Sigma camera's.
Dan kan je je ook voorstellen dat het niet zo is :wink:
Op Dpreview loopt hetzelfde draadje al een maand of zo in het Nikongedeelte.
ravon schreefCOLONZoiets geeft stof tot nadenken. Wat zijn de toleranties die Canon hanteert bij de produktie van camera's?
Zijn niet openbaar.
Wel laat Canon af en toe een stukje van de middentong zien in artikelen op http://www.canon.com/camera-museum/
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar