Wie helpt mij over het lijntje... 30 of 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Nu ik voor mijzelf heb bepaald wat ik met fotografie wil, ben ik de afgelopen weken eens goed gaan lezen op het forum. Ik heb voor mijzelf als doel gesteld om mij voornamelijk bezig te houden met sport- en entertainment (muzikanten) fotografie en mijn set hierop aan te passen. Het gaat dus voor een groot deel om de snelheid...

Nu zit ik zeker te kijken naar een nieuwe body en een nieuwe zoomlens. De zoomlens kan wat mij betreft nog even wachten (vele van jullie zullen in andere volgorde denken) en mij eerst richten op een nieuwe, tweede body. Deze kan ik vooral de komende maanden goed gebruiken bij verschillende evenementen die gepland staan.

Met het oog op de aanschaf van een nieuw, duur, objectief, zit ik dus te kijken naar een 30D. Deze is op internet nog te koop voor 495 euro. De 40D is de andere bekende optie, alleen vraag ik mij af of het wachten op de cashback-actie nog de moeite waard is. Deze week ga ik de 40D nog even voelen overigens. In eerste instantie vond ik het raar nog voor de oude, al bijna uit de handel, 30D te gaan, omdat er al wat nieuws op de markt is. Maar dat is met de 40D ook al bijna het geval...

Wat zouden jullie doen en waarom? En zijn er verder nog tips/advies als het gaat om mijn soort fotografie?
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Geen adviezen van mij, maar ik wil je er wel op wijzen dat de opvolger van de 40D, namelijk de 50D al gewoon te koop is. De 40D kost 'nog maar' €655,-. Voor dat prijsje zou ik zeker geen 30D maar wel een 40D kopen dus...
kees37
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 127
GeregistreerdCOLON 11 Mrt 2006 17:31

Ik zou voor de 40D gaan.
Topcamera, nieuwer type sensor; meer MP's; minder ruis gevoelig dan de 30D
En met sunblade eens: te weinig prijsverschil tussen de 30D en de 40D
Canon 40D; Canon 24-105 F4; Canon 70-200 F4; Ext. 1,4; Canon 50mm F/1.8
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

kees37 schreefCOLONIk zou voor de 40D gaan.
Topcamera, nieuwer type sensor; meer MP's; minder ruis gevoelig dan de 30D
En met sunblade eens: te weinig prijsverschil tussen de 30D en de 40D
Op zich ben ik het met kees en sunblade tich niet helemaal eens.

Het voordeel van de 40D is vooral de ergonomie en het grotere aantal beelden per seconde.

Dus gaat het je om snelheid (bijv. sportfotografie) dan is de 40D een logische keuze.

Qua beeldkwaliteit ontlopen de 30D en de 40D elkaar nauwelijks, ook niet bij hoge ISO waarden. Ik heb beide cams langdurig (naast elkaar) gehad en mijn mening en conclusie is absoluut gegrond.

Maar voor algemeen gebruik zou je met een 30D prima kunnen volstaan mits voor een schappelijke prijs. Overigens ga je nergens meer een nieuwe 30D tegen komen in de winkels. Je kunt het dus treffen dat je een goed 2e hands exemplaar op de kop tikt met weinig kliks op de teller. Dan is een 30D een hele leuke keuze. Ofschoon ik niemand tekort wil doen wil ik zelf stellen dat een 2e hands 30D body in goede staat, en met 15.000 tot 25.000 kliks op de teller absoluut niet meer mag kosten dan € 400,00

Op dit moment doet een splinternieuwe 40D bij Kamera-Express € 655,00

Het betreft dan het zgn. "B stock" wat inhoud dat de camera ooit in de winkel is gekomen als D.O.A. (dead on arrival) en teruggestuurd is naar Canon voor reparatie. De camera is dus wel nieuw, 100% technisch in orde en alle hard/software aanwezig. Tevens geld een volldige 24 maanden garantieperiode op deze camera's.

Overigens viel mijn bek vandaag open toen ik even bij Kamera-Express was. Daar stonden stapels Nikon D40 kits (met objectief!) voor € 250,00 :shock:

En laten we eerlijk zijn, dat is voor een instapper in de DSLR wereld absoluut een leuke cam.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Wijo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2008 15:30

musicjohn schreefCOLON
kees37 schreefCOLONIk zou voor de 40D gaan.
Topcamera, nieuwer type sensor; meer MP's; minder ruis gevoelig dan de 30D
En met sunblade eens: te weinig prijsverschil tussen de 30D en de 40D
Overigens viel mijn bek vandaag open toen ik even bij Kamera-Express was. Daar stonden stapels Nikon D40 kits (met objectief!) voor € 250,00 :shock:

En laten we eerlijk zijn, dat is voor een instapper in de DSLR wereld absoluut een leuke cam.

:wink:
Het is zelfs 249 Euro, maar dan zonder objectief. Met objectief 289. Althans, zo staat het nu op de website.
Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 11:43

Topdeals in Zeist heeft de 30D nog te koop staan voor € 488,-- incl btw.
ArieScanner
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 608
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2007 17:00
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Paul schreefCOLONTopdeals in Zeist heeft de 30D nog te koop staan voor € 488,-- incl btw.
Ja daarom en het scheelt toch weer ruim 150 euro, die ooit ingezet kan worden voor de 70-200 2.8 :wink: Echter stel ik wel eisen aan de ruisonderdrukking, snelheid en natuurlijk beeldkwaliteit (wat natuurlijk grotendeels niet afhankelijk is van de body)... Omdat nieuwe camera's tegenwoordig vrij snel op de markt verschijnen, vind ik het ook niet zo'n vreemd gevoel meer geven om een ouder model te kopen, maar is twee modellen terug dan nog wel de moeite waard? Kan je voor 150 euro meer niet beter voor de 40D gaan, met wat meer extra's en verbeteringen... Dat vraag ik mij nu nog af.
[size=75]www.persmoment.nl
Twitter:@persmoment

Canon EOS 7D & 40D (incl. grips)- Canon EF 16-35mm F2.8 L- Canon EF 17-40mm F4.0 L- Canon EF 70-200mm F2.8 L- Canon Speedlite 430EXII- Lowepro Stealth Reporter 400AW & Mini Trekker Classic[/size]
RH
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2008 21:46

heeft de 50d nou een lichtere zoeker? ik doe nogal veel macro en handmatig scherpstellen vind ik soms toch moeilijk (en natuurlijk geen liveview op de 30d). ander matglas zou misschien ook nog optie zijn

heb zelfs al zitten overwegen de 50d te kopen, ware het niet dat ik de 30d nog maar een paar maanden heb (eindelijk overgestapt van analoog)

vind 400 voor een 30d trouwens nette prijs. 40d had voor mij niet zoveel meerwaarde (achteraf gezien, liveview misschien)
30D | 10-22 | 50 1.8 | Tamron 90mm 2.8 | 24-105[color=red]L[/color] | 100-400[color=red]L[/color]
mat2005
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 16:24

Paul schreefCOLONTopdeals in Zeist heeft de 30D nog te koop staan voor € 488,-- incl btw.
Kun jij mij die link geven want op de site staat van topdeals staat de 40d echt voor meer dan 600 euro aangeboden. Als hij zo goedkoop is ga ik hem direct bestelle. :P
Pjotr
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2004 17:35
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

www.Topdeals.nl

Op de voorpagina gaat het over een 30D

Groet,

Pjotr
Canon 1D MKIV en 5D MK3 en glas
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik heb ene 30d maar als ik nu zou moeten kiezen ging ik voor een 40D, maar ja, die was toen ik de 30D kocht nog niet uit. :D
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een voordeel van de 40D die ik niet zo vaak hoor en ik toch wel erg fijn vind is de iso in de zoeker, het lijkt een kleinigheidje maar voor mij wel erg fijn.
Gebruikers-avatar
Jean
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 71
GeregistreerdCOLON 15 Dec 2007 20:20
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep

heb voor mijn 40D ook een 30D gehad. Ik vind de 40D sneller en een betere display hebben, sealing is mooi meegenomen maar daar worden je foto's niet beter van. Daarnaast is sensor cleaning wel fijn (hoewel ik er alles aan doe om geen stofjes op te lopen, dus snel lenzen verwisselen) Ik dacht dat ik live view nooit zou gebruiken maar in de praktijk is het soms toch erg handig. Er zijn altijd mensen die graag met het nieuwste materiaal werken en nu overstappen op een 50D, 5D MII, 1D/S MIII. Als ze hun vrijwel nieuwe 40D wegdoen zou ik lekker een gebruikte kopen, garantie zit er nog zeker een jaar op. Succes met kiezen.
http://jeandeboo.jalbum.net/
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Ik heb de 30d onlangs aangeschaft. Bijna 200,- verschil met de 40d, vind ik niet weinig. Die zet ik wel in voor wat anders.
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De 40D is al te koop voor 635 euro. Dat scheelt maar 135 euro met een 30D. Dus ja ik zou voor de 40D gaan. Die heeft toch wel flinke voordelen t.o. van de 30D.

Gr. Chris :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar