schaduw onderkant doek met 30D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Hallo allemaal hopelijk kan iemand mij helpen.

Ik lees veel en aak opd it forum en haal er vaak leuke en handige tips af.
Nu heb ik zelf eens een vraag.

Ik heb een eigen fotostudio een flinke ruimte.
Ik gebruik 2 lampen 2 op de achtergond en 2 voor.

Ik heb altidj met de 20D geschoten en heb nu de 30D een tijd geleden aangeschaft om als hoofd toestel te gaan gebruiken.
Maar nu komt het ik krijg er niet dezelfde resultaten mee al met de 20D en dat is toch vreemd.

Zeker in de studio verschijnt er een grijze schaduw aan de onderkant die ik niet kan verklaren.
Precies zo schiet ik met mijn 20D en dan heb ik het veel minder (er is natuurlijk alijd wat schaduw, maar dit is echt een balk.

Wie oh wie weet hoe ik dit kan oplossen..

Ik zal er even een voorbeeld foto bij doen voor het idee.

Mijn voor lampen staan beide aan de zijkant voor..
Ik heb al alles gebprobeerd hoger, lager lampen naar voren naar boven maar de schaduw blijft.

Wie of wie heeft de gouden tip!

Vanaf onder kant van het rokje zie je (zeker met pipet en gekalibreerd beeldscherm dat het grijzer wordt.

Afbeelding

Bij deze foto zie je het al vanaf bijn de helft van de pot

Afbeelding

De schaduw loopt over de hele foto!
Gebruikers-avatar
ahaverkamp
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2007 10:17
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Draai je camera eens 180 graden, dus bv als eerst sluiter van grip boven, dan nu onder. Kijken of het probleem "omdraait". Geen idee wat de oorzaak is, maar even meer info proberen te verzamelen.
Even een keer op landschapstand schieten en dan kijken of het probleem aan de zijkant zit, mag ook.
3 kastjes met extra handvat, 12 buizen met glas en 4 lampjes
Gebruikers-avatar
Hades
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2006 18:07
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Met welke sluitertijd heb je de foto genomen ?
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

125-5.6 genomen iso 100

Omdraaien heb ik nog niet geprobeerd het lijkt duidelijk een licht probleem maar gek genoeg kan ik hem niet traceren..
Zou een paraplu ipv een softbox een optie zijn deze verspreid het licht meer toch>

Ik heb laatst een bruiloft geschoten en ik heb gewoon het idee dat alle foto's sowie donkerder en minder scherp zijn..
Pff wordt er gek van mijn 20D raakt op en tja dan moet je verder hè..
Fotograferen is altijd blijven leren!
Jeep
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 643
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:40
WoonplaatsCOLON Gytsjerk

Vrijwel alle materialen hebben een "vleug" en afhankelijk van de lichtval wordt dan de kleur wat anders. Wellicht is het ene toestel daar wat "gevoeliger voor dan de ander?
Is het ook met ander materiaal zo of treedt er dan een verschil op?
Leaver Dea As Slaef

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom straks wel.

Nobody is perfect ..........I'm Nobody
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Het lijkt me gewoon de hoek waaronder je tegen je achtergrond aan flits.
Als je dat haaks doet (achtergrond) krijg je meer reflectie dan onder een hoek (ondergrond).
type camera maakt denk ik niet uit maar je ervaart het blijkbaar anders.

Gr. Jasper
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Jasper het gekke is dat ik met dezelfde opstelling een andere effect krijgt dus 20 en 30D vandaar mijn vraag.

Maar wat bedoel je precies met haaks?
De achtergrond lampen of de voorgrond lampen.
Kun je iets specifieker uitleg geven ben erg benieuwd!
Fotograferen is altijd blijven leren!
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Je achtergrond lampen schijnen bijna recht naar achter schat ik in, daarmee verlicht je je achtergrond met de volle licht straal
Je voorgrond lampen schijnen hoofdzakelijk op je model en met de zijkant van je licht bundel schijn je nog wat op je ondergrond wat minder fel licht opbrengt, en dus minder belicht wordt.
Ik blijf het dus vreemd vinden dat je met een andere camera een ander resultaat krijgt
Ik hoop dat dit wat duidelijker is, ik zou het eigelijk even moeten kunnen schetsen maar dat gaat niet, het is ook maar mijn gedachten en misschien zit ik er wel helemaal naast.

Gr. Jasper
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Heel raar, wat je zegt klopt Jasper, maar ik heb van alle andere opties al geprobeerd zoas jij het omschrijft schiet ik ook dus daar kan het niet aan liggen.

Het ligt echt aan de 30D.
Ik ben er al mee terug geweest, maar echt veel deden ze niet.
Wat ook vreemd is is dat ik als ik de raw open in PSPX II een roze achtergrond krijg ipv wit en dus veel grijze schaduw aan de ondergrond.
Met de D20 is de foto perfect en hoeft er zelfs bijna niets bewerkt te worden.
Als ik de raw open in CS3 is hij veel te licht nmet de 30D.??
Schiet mij maar lek
Fotograferen is altijd blijven leren!
Gebruikers-avatar
widego
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2008 13:27
WoonplaatsCOLON Bij een afslag ergens tussen Breda en Rotterdam

Dat geeft een hoop rommel en voordat we dat doen toch eerst nog even een suggestie :).

Is die 30D gekocht als een gebruikt exemplaar?
Zo ja, heb je 'm al eens gereset naar fabrieksinstellingen waarmee je zeker stelt dat je alleen de door jou gewenste instellingen maakt?

Wicher.
Gebruikt een EOS-90D, met 40D en 50HS als backup. Sigma en Canon glaswerk.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Een bijzonder probleem :D
Ik kan het niet echt verklaren. Het enige advies dat ik je voor wat betreft die belichting kan geven is: vergelijk de beide camera's in zo gelijk mogelijke omstandigheden. Gebruik een dummy als model (die bloempot bijvoorbeeld) en zet je camera op een statief (afstand kan ook vertekenend werken)
Als ik het even gevoelsmatig mag inschatten is het toch een kwestie van een afwijking in de totale belichting waardoor die schaduw in ene gaat opvallen.
Voor wat betreft dat roze van de achtergrond: de witbalans is zo ongeveer het enige wat in RAW extra wordt meegenomen. Hoogstwaarschijnlijk heeft de ene camera toch net een andere witbalans dan de andere. Schiet eens een grijskaart mee en vergelijk dan nog eens.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Het is een heel raar probleem idd.
Het is een nieuwe camera ik kan hem idd wel eens resetten nog niet gedaan.

Wat betreft percies dezelfde plaatjes schieten done it!
Ik zal deze week nog eens wat plaatjes schieten en showen met de 20D en de 30D.

Witbalans is idd bijna de enige logische verklaring voor de roze achtergrond en ik heb hem al wel 100x handmatig ingesteld en ook met grijskaart..

Nou wordt vervolgt en tips zijn nog steeds welkom.
Fotograferen is altijd blijven leren!
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik zou zeggen mail even naar Rofa, die weten echt goed waar ze het over hebben! als je dit verhaal mailt met foto denk ik wel dat ze het snappen, ik denk alleen dat je ook eens moet kijken wat die op Jpeg doet, en even 2 dezelfde foto's moet posten 1 met de 20 en 1 met de 30D.
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Ok dan stel ik even de vraag wat anders..

Ik ga er even vanuit dat de 30D goed is en dat de belichting is wat anders moet het even zijn.

Wat is nu de ideale belichting als je all over wilt fotograferen op een wit doen en geen last van grijze randen van onder wilt.

Ik zal even een foto bij plaatsen van mijn opstelling als ik all over fotografeer!
Ik weet dat een beetje schaduw rondom mag, maar een hele grijz balk onderaan vind ik niet zo mooi zeker niet als hij soms al in het midden begint.

Mijn studio is pas uitgebried en mijn fotografeer gebied is dus flink groter geworden, misschien dat ik mijn swung daarom niet kan vinden???

Mijn opstelling dus.
Op de achtergrond 2 lampen 1 rechts paraplu wit.
Link softbox

Voor links paraplu wit en rechts schuin zijkant paraplu zilver.
De ene keer keer gebruik ik wel mijn reflexiescherm de andere keer niet, haalt bij all over foto's niet zoveel verschil uit.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118695
[img]http://www.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=118695[/img]
Fotograferen is altijd blijven leren!
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Niemand reactie???? :shock:
Fotograferen is altijd blijven leren!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Eigenlijk niet :wink:
Naar las je wilt weten of de achtergrond gelijkmatig is verlicht dan zou ik een aantal proefopnamen in RAW maken die je 1,2 en 3 (of meer) stops onderbelicht.
Vervolgens "oplichten" met een of ander programma.
Dan zou het goed te zien moeten zijn
Mijn fiets spoort beter dan ik.
la Foto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2008 13:00

Ik zou erg graag een reactie krijgen over mijn opstelling.

Misschien is dat het probleem en kan ik nog wat van iemand leren!

Bedankt alvast!
Fotograferen is altijd blijven leren!
iGerbert
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2007 22:11

Ik heb geen ervaring met opstellen van lampen in een studio, maar als ik het resultaat van je foto's zie en de opstelling dan zou ik logischer wijs concluderen dat je lamp links-voor iets te krachtig is, en je softbox hoeft toch niet zoveel omhoog?
Bij de foto met de pot zie ik de schaduw vooral naar rechts. Als ik de lichte schaduw op je foto's weg druk in Photoshop, brand het roze ook helemaal weg bij het meisje. Daar uit maak ik dan op dat er eigenlijk net te weinig verschil zit tussen voor en achtergrond.

Dat de 30D in het algemeen te donker lijkt te fotograferen wil ik ook geloven. Je kunt je instellingen niet helemaal exact overnemen van een vorige camera schijnbaar. Ik ging over van een 300D naar 30D.
De 300D kon heel erg veel met iso 100 of 200. De 30D moest ik alleen op iso 100 gebruiken als het heel erg zonnig was, maar vaak moest de iso al omhoog.
De iso kon ook makkelijk iets omhoog want van ruis heb je nog niet zo snel last.
Iso waardes van camera's kunnen volgens mij best iets verschillen. Het fraait immers niet meer om korrels in een film, maar een instelling van electronica, nml. hoeveel de signalen van je sensor versterkt moeten worden.
Canon 30D | EF-S 17-85 f/4-5.6 iS USM | EF 24-70 f/2.8L USM | EF 70-200 f/2.8L iS USM | Speedlite 420EX | EF 2.0x II |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar