50 mm F1.8 ??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Brendaweijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 18:00

KOm deze lens al een paar keer tegen in topics.. is dit echt zo'n leuke lens??? Ik zoek een lichtsterke lens waar ik mooie portretten mee kan maken ( ook in huis) ik gebruik namelijk liever geen flitser.
Hoe is het bereik qua scherpte van deze lens? Is het mogelijk ook full body foto's te maken of is het echt bedoeld voor hoofd/schouder foto's?

Of raden jullie mij toch eerder een externe flitser aan voor goede belichting van portretfoto's?
40d/70-200 F/4.0 L /17-70 sigma/55-250 IS canon/ 50m1.8 canon/430 II speedlite
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Ja, dat is een (héél) leuke lens voor z'n geld. Ik heb deze lens een tijdje uitgeprobeerd en bij wat kleinere diafragma's vind ik hem heel goed maar binnen zonder flits bij f/1.8 vind ik hem wat minder scherp en dat zijn nou juist de omstandigheden waarin ik hem graag zou willen gebruiken (portretten, zaalsport). Full body heb ik geen ervaring mee maar dat zou volgens mij gewoon moeten kunnen met 50 mm. Ik heb mijn zinnen nu gezet op de Sigma 50mm f/1.4, die presteert in de reviews bij grote diafragma's beter dan de Canon f/1.8 en f/1.4.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Ja de 50/f1.8 is een leuke lens.
Het leukste is de prijs/kwaliteit verhouding. Ding is redelijk gammel qua bouw maar erg scherp en presteert goed met een vol open diafragma (of afgestopt tot 2.2). Kan daarmee dus ook prima in donkere situaties zijn werk doen.

Het is voor 90-100 euro een leuke portret lens. Full body kan ook, mits je afstand tot het model groot genoeg is.

Daglicht goed gebruiken kan mooie foto's opleveren. Wil je daar niet afhankelijk van zijn dan zul je moeten kiezen voor een externe flitser.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Ik heb zowel de Canon 50 mm f 1,8 als de Sigma 30 mm f 1,4. De Sigma is een heerlijke lens, op een cropcam wordt 't een 48 mm lens, dus die gedraagt zich als een 50 mm op een FF. Bekijk mijn foto's in de smederij in Aalden in mijn album maar eens, die zijn bijna allemaal met deze lens gemaakt.
Brendaweijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 18:00

Bedankt voor de reacties tot nu toe. HIj is ni 75 euro bij kamera express dus wel verleidelijk maar moet wel zeker weten dat het echt een aanvulling is op de lenzen die ik nu heb.
40d/70-200 F/4.0 L /17-70 sigma/55-250 IS canon/ 50m1.8 canon/430 II speedlite
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Icm met tussenringen kan je ook veel creatieve dingen doen. Ik hem dus ook en gebruik hem zowel met als zonder tussen ringen. Ik maak regelmatig foto's van mijn dochtertje zonder filtser of ik ga natuur details fotograferen met tussenringen.

Echt een toplens!
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Brendaweijer schreefCOLON.... maar moet wel zeker weten dat het echt een aanvulling is op de lenzen die ik nu heb.
Vergelijk hier je 18-55 lens met de 50mm: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=3&API=0
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Mag ik ook even reageren? (ben nog aan het sparen voor lenzen naast de kitlens).
De 50 mm 1.4 versie heeft 58 mm filtermaat, de kitlens ook en de 100mm macro lens die ik wil hebben ook. Dan kan ik toch beter de 1.4 versie kopen (wel wat duurder maar geen ge****i met verschillende filtermaten.

Wat is jullie ervaring en/of mening hierover ?
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Ja zeker een hele mooie lens ;)
Ik vind het leuke dat je op een of andere manier meer moet nadenken over de compositie, omdat je niet kunt zoomen ;)

De bouw is inderdaad niet je van het en de scherpstelmotor is behoorlijk luidruchtig :wink:
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik heb hem ook, maar gebruik hem zelden. De prijs/kwaliteit-verhouding is uitstekend, maar dat komt ook door de zeer gunstige prijs. Bedenk even goed of je daadwerkelijk regelmatig dit brandpunt gebruikt. Het kan nog zo'n topper zijn, maar als het brandpunt jou niet ligt heb je er nog niets aan. Verder vind ik de bokeh erg hard van dit objectief, wat voor mij eigenlijk het grootste nadeel is.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

K'heb 'm ook. En dan de MK1 versie.
Maar vind het best lastig om hiermee te fotograferen. Doe er vooral "binnen" veel mee, lekker zonder flits portretten enzo.

T'is niet easy maar wel fun :D
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Brendaweijer
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 111
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 18:00

ja ik wil hem ook echt voor binnen gebruiken, buiten gebruik ik voornamelijk mijn 55-250 IS van Canon. hmm ik ga hem misschien toch maar aanschaffen misschien dat als ie niet bevalt hij nog redelijk te verkopen is
40d/70-200 F/4.0 L /17-70 sigma/55-250 IS canon/ 50m1.8 canon/430 II speedlite
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ik heb de lens gehad en deze lag stof te happen in mijn tas. En dan is het zonde van het geld. Op zich wel een fijne lens maar dan moet je er wel wat mee doen.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Weet iemand hoe de 50mm 1.8 op een 5D presteert?
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik neem aan dat hij het op een 5D ook gewoon goed doet.
Ik gebruik hem vaak op mijn analoge body en er komen scherpe foto's vanaf :wink:

Het is een lekker lensje maar ik moet zeggen dat door de 1,6 crop ik wel zit te kijken naar een 28 F2.8 of 35 F2 lens.
Ik mis in veel situaties met mijn dititaal (op 50mm) terwijl ze annaloog prachtig zijn.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Aestiva schreefCOLONWeet iemand hoe de 50mm 1.8 op een 5D presteert?
goed, ik heb hem op een 5D gehad, maar voor hetgeen waar hij voor bedoeld was (portret) kwam ik mm tekort en hem ingeruild voor een 85 mm.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Brendaweijer,

Het is een fantastische lens voor z'n geld!

Mijn ervaring met deze lens is, is dat ie het beste presteert bij diafragma-
waardes tussen de f4 en f8. Als grootste diafragma opening zou ik niet
verder gaan dan f2.8, anders wordt gewoon het scherpte gebied te klein.

Tuurlijk kun je met deze lens ook mooi op 't natuurlijke licht fotograferen,
maar dat is wat je persoonlijk wenst. Zelf heb ik met deze lens standaard
mijn "580EX II" externe flitser er ook op. Dat wil niet zeggen dat ik altijd
flits, maar ik kan hem (meestal flits ik wel) dan gebruiken wanneer ik wil.
Of je daarom een externe flitser moet aanschaffen weet ik niet, maar je
kunt wel met een externe flitser negatieve contrast partijen mooi weg (in-
vulflits) flitsen of minimaliseren. Zonder externe flits heb je minder moge-
lijkheden...

Fullframe is deze objectief ook prima te gebruiken. Ik gebruik hem zelf re-
gelmatig op mijn analoge camera. En dat gaat perfect.

Ik persoonlijk, vind de lens het fijnst voor redelijke close-up foto's. Zeg
maar, gezicht plus iets van de schouders meegepakt. Dit is echter wel
persoonlijk.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ebvandevechte schreefCOLONMag ik ook even reageren? (ben nog aan het sparen voor lenzen naast de kitlens).
De 50 mm 1.4 versie heeft 58 mm filtermaat, de kitlens ook en de 100mm macro lens die ik wil hebben ook. Dan kan ik toch beter de 1.4 versie kopen (wel wat duurder maar geen ge****i met verschillende filtermaten.

Wat is jullie ervaring en/of mening hierover ?
Waarom zou je alleen maar lensen met dezelfde filtermaten willen??? zie eerlijk gezegd het probleem niet.


De 50MM 1.8 is een heerlijk lensje, heb hem altijd bij me, zijn geld zeker meer dan waard, gewoon aanschaffen zou ik zeggen.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
jveersema
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2008 18:39

Voor het geld hoef je het in ieder geval niet te laten!

Inderdaad zoals gezegd, kun je er (gecombineerd met tussenringen) erg leuk mee spelen!
Gebruikers-avatar
ebvandevechte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2351
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2005 21:52
WoonplaatsCOLON Woubrugge, in het Groene Hart van NL

Anne-Elise schreefCOLON
ebvandevechte schreefCOLONMag ik ook even reageren? (ben nog aan het sparen voor lenzen naast de kitlens).
De 50 mm 1.4 versie heeft 58 mm filtermaat, de kitlens ook en de 100mm macro lens die ik wil hebben ook. Dan kan ik toch beter de 1.4 versie kopen (wel wat duurder maar geen ge****i met verschillende filtermaten.

Wat is jullie ervaring en/of mening hierover ?
Waarom zou je alleen maar lensen met dezelfde filtermaten willen??? zie eerlijk gezegd het probleem niet.


De 50MM 1.8 is een heerlijk lensje, heb hem altijd bij me, zijn geld zeker meer dan waard, gewoon aanschaffen zou ik zeggen.
Bedankt voor de reactie :!: , het was denk ik mijn boekhoudkundige achtergrond die deze redenering naar boven heeft gebracht. Dus het wordt de 1.8 versie (boekhoudkundig voordelig verschil zo'n 200 euri voor 3mm lensgrootte)
Garoeten van €b
De echte fotograaf kan niet zonder zijn CANON ....... you can ?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar