Eerste keer in studio-tje [update]

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ik heb ik mijn thuisstudiotje (2 softboxen) de volgende foto gemaakt.
Het is een erg kleine ruimte in mijn slaapkamer, het is net 1.40 breed. Als achtergrond heb ik mijn rolgordijn gebruikt.
De foto is gemaakt met de 50mm 1.8 MKII lens.

Wat vinden jullie ervan?


Model en visagie: Mijn vriendin
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 3 op Digitom, in totaal 26 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

gezien de beperkingen van de ruimte best goed, leuker is als je wat meer ruimte hebt voor en vooral achter het model, kun je beter met je lampen spelen en zodoende de achtergrond wat meer wegbelichten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Mossel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

Beste Digitom,

Ik ben ook van plan een "thuisstudio" te maken....wat voor spullen gebruik je??

Groet,

Michel
Canon 40D Gripped - EF 24-105 f/4L USM - Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
Mossel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 132
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2008 11:50
WoonplaatsCOLON Den Haag

Sorry, heb weer eens niet goed gelezen!! 8)

Een Falcon Eyes SS-200F set dus...
Canon 40D Gripped - EF 24-105 f/4L USM - Speedlite 430EX II
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Ik heb 1.40 over voor het model en 2 meter voor flitsers, kan 1 flitser op mijn bureau zetten. Volgende keer ga ik ook een flitser op de achtergrond richten en 1 op het model, kijken of dat wat is. Wou dat ik meer ruimte had, dan hoef ik het ook niet elke keer op te bouwen en af te breken :) Misschien komt dat nog is als ik een eigen huisje heb..

Ook is mijn achtergrond niet helemaal wit, wil nog een rol papier kopen, alleen moet ik eerst even plafondbeugels knutselen..

@Mossel: Idd Falcon Eyes. Bevalt me goed, genoeg vermogen, gebruik hem niet voluit. Wel 1 flitser die haperde, mee terug gegaan naar de winkel en nieuwe mee gekregen.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

de achtergrond hoeft niet helemaal wit te zijn, als ik mijn lampen goed zet kan ik zelfs een grijze achtergrond wit belichten, kwestie van combinatie van je lampen goed zetten en Photoshop :wink:
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Heb even in paint :oops: een opstelling gemaakt zoals ik de lampen had.
Kleine rondje is camera, grote is model, 2 schuine strepen zijn softboxen met flitsers. Grote streep is de achtergrond

Afbeelding

Hoe zou ik het beter kunnen zetten? Misschien met een reflectiescherm en 1 flitser op achtergrond?
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Digitom schreefCOLON
Hoe zou ik het beter kunnen zetten? Misschien met een reflectiescherm en 1 flitser op achtergrond?
Wat is beter?
Het is net wat je wilt, je hebt nu gekozen voor een neutrale en vrij platte belichting exact van beide kanten.
Je kunt kiezen voor veel verschillende soorten belichtingen en belichtingsinvalshoeken.
Dat is gewoon een kwestie van blijven proberen en kijken wat in die situatie gewenst is. Schaduwcreaties/haarlicht etc kom je vaak tegen bij studiofoto's.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Digitom schreefCOLONHeb even in paint :oops: een opstelling gemaakt zoals ik de lampen had.
Kleine rondje is camera, grote is model, 2 schuine strepen zijn softboxen met flitsers. Grote streep is de achtergrond

Afbeelding

Hoe zou ik het beter kunnen zetten? Misschien met een reflectiescherm en 1 flitser op achtergrond?
Dit is de klassieke beginnersfout: de tangverlichting. Oftewel 2 lampen van de zijkanten, waardoor het model in de tang genomen wordt door het licht en je een platte belichting krijgt. Daarbij, en ook dat zie ik vaak fout gaan, staat het model veel te dicht bij de achtergrond, waardoor de schaduw van het model op de achtergrond valt.

Als je toch portretten wilt maken en geen fullbody, dan kun je beter een reflectiescherm met houder aanschaffen. Of een groot stuk wit piepschuim op een stoel zetten. Werkt ook ;). Zo'n reflectiedeel kaatst wel licht terug, maar veel minder dan de lamp afgeeft. Zo worden donkere delen wel opgelicht, maar worden ze niet zo licht als de kant waar de lamp op schijnt. Daardoor krijg je vele meer schaduwwerking en dus diepte in je model.

De werkwijze. Zet je model ruim voor de achtergrond. Metertje of anderhalf of meer, indien mogelijk. Zet dan een eerste lamp schuin voor en van boven op het model gericht. Mag zo dicht bij het model, dat de lamp net niet in beeld komt. Met het reflectiescherm de andere kant kun je het model oplichten. Vervolgens de lamp zo instellen, dat je bijvoorbeeld bij 1/125 een diafragma van F8.0 moet gebruiken.

En dan de grote truc. Zet midden achter het model de tweede lamp neer, gericht op de achtergrond, zonder dat 'ie in beeld staat. Hiervoor moet je 'm misschien van statief halen, maar dat is niet erg. Zorg nu dat de achtergrond 1,5 tot 2 stops overbelicht is. Dan krijg je een witte achtergrond.

En dan nog iets. Als je net begint met modellen en lampen opstellen, dan zou ik nog niet me zonnebrillen gaan werken. Persoonlijk vind ik de reflectie in de bril niet zo mooi. Probeer eerst maar eens het gewenste licht te krijgen IMHO.
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Dit topic lees ik met interesse! Goed geschetst wat je hebt gedaan!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Even een update.
Heb het advies van een flitser voor de achtergrond opgevolgd.
Nu alleen geen softbox gebruikt, wilde kijken wat het verschil was.
Heb alleen nu een schaduw rond de neus. Heb geen reflectiescherm dus daar komt het waarschijnlijk door.
Is dit beter ? (misschien niet al te scherp maar moest met de remote..)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Digitom, in totaal 26 keer gewijzigd.
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Je ziet al wel dat de belichting minder vlak is, dat is positief; het kijkt daardoor al beter.
Ook zie je dat de achtergrond nu mooi egaal wit uitgelicht is.
Kortom het is mi al beter.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
rjoosen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 09:54
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Misschien een domme vraag hoor, maar kun je in dit voorbeeld de Flitsers ook vervangen door (bouw) lampen? van 500 Watt (gedimd misschien) met een softbox-modificatie?
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS + Canon 55-255 EF/S IS
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

rjoosen schreefCOLONMisschien een domme vraag hoor, maar kun je in dit voorbeeld de Flitsers ook vervangen door (bouw) lampen? van 500 Watt (gedimd misschien) met een softbox-modificatie?
Nee, bouwlampen zijn niet aan te raden:
- worden te heet
- softbox verband
- lastiger met witbalans
- dimmen levert waarschijnlijk te weinig licht op.

Er is veel over de vinden met de search functie.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
Gebruikers-avatar
Digitom
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 310
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 12:20
WoonplaatsCOLON M-sluis
CONTACTCOLON

Op de foto heb ik rode oren, dit komt denk ik door de flits achter mij. Is hier wat aan te doen ?
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Die harde schaduw kan komen door de combinatie van geen softbox gebruiken en de afstand van de lamp. Een lamp die verder weg staat fungeert als puntlichtbron en geeft hardere schaduwen. Hoe groter de lichtbron, in combinatie met de juiste afstand, hoe zachter het licht en daardoor de schaduwen.

Wat ik bedoel met grote lichtbron en afstand: de zon is de grootste lichtbron die we op aarde kennen, maar door z'n afstand is het toch weer een puntlichtbron. Op een zonnige dag heb je daardoor toch harde schaduwen.

Het gemis van de softbox kun je als volgt vergelijken. Als er een zachte (egale) sluierbewolking is, dan zijn de schaduwen al veel zachter. Vergelijk die bewolking met het gebruik van de softbox.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar