Vogels spotten in de Oostvaardersplassen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik ben vandaag zo een beetje de hele dag in de Oostvaardersplassen geweest en heb hier een paar foto's van.
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp, dat ik de vogels niet echt scherp op de plaat krijg. ik gebruik een sigma 150-500 lens met de F op 9 of 10
met tussen de 100 en 200 Iso ook gebruik ik een statief erbij. Ik richt me steeds op de kop of de ogen.
Als ik ze ga croppen worden ze al gauw wazig.
kan iemand mij ook uitleggen wat ik verkeerd doe. de meeste foto's zijn met zowat maximale zoom genomen.
als iemand mij uitleg kan geven wat ik anders moet doen, ik weet het zelf niet meer. Dus graag reacties en eventuele uitleg.Het gaat nu niet om de composities.
alvast bedankt.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Nee echt superscherp kan ik ze ook niet noemen. Het zal wel aan de lens liggen denk ik, sluitertijd zijn in orde. Dus het zou aan de lens liggen :roll: hoewel ik meende ergens anders op dit forum te hebben gelezen dat dit een superscherpe lens was (of was dat de 300-800?)

Misschien moet je eens proberen de OS uit te zetten als je een statief gebruikt?
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Ik denk dat het aan de lens ligt.

Heb het blad photo digitaal voor mij liggen met daarin een review hier over.

"Het was daarom erg jammer om te merken dat de beelden niet helemaal helder en scherp waren"
De test bevestigt ons vermoeden: op een afstand van 150mm presteert de lens prima met voldoende detaillering. Bij 250mm gaan detaillering en scherpte al aanzienlijk achteruit. Op 500mm wordt dat uiteraard nog minder. De tweede test bevestigde de eerste, waardoor wij tot de conclusie komen dat de prijs misschien wat hoog is voor de scherpte die deze lens biedt. Wellicht dat de Sigma 50-500 een betere optie is. Deze lens heeft weliswaar geen beeldstabilator en is een stukje duurder maar geeft je beduidend scherpere beelden."

Wat de waarde van deze review is weet ik niet maar wilde het toch even vermelden.

P.S. blad ligt nu in de winkel.
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt voor de Reacties.
Als ik het dus nu zo een beetje bekijk dan heb ik een verkeerde keuze gemaakt met deze lens. In andere testen kwam hij er vrij goed uit maar mischien is de keuze met een 450D en deze lens verkeerd.
Het moet toch echt wel beter kunnen volgens oa dit review
http://www.tokyololas.com/sigma150-500mm.html
http://flickr.com/photos/jkwebzone/

Maar ik krijg het nog niet voor elkaar, mischien ligt het aan de lens zelf
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

Het kan aan het objectief liggen, maar ik vind de sluitertijden ook te laag, voor een 500mm.
De laatste heeft een sluitertijd van 1/197 sec.
Als je een statief gebruikt zou het nog kunnen.
Maar met een 500mm moet je toch gauw naar 1/800 tot 1/1000 sec voor een acceptabele scherpe foto.
Probeer het een uit met een lager F getal.
Succes.

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Bedankt vopor de Reactie C@sp@r ik zal dat uitproberen maar wat is dan verstandiger om hem op menual te zetten of op TV stand als ik met de sluitertijden wil gaan werken.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

TV stand, 1/800 en hoger. Schiet gewoon een paar platen tussen de 1/800-1200 en dan even het resultaat bekijken. Wel oppassen dat je genoeg licht tot je beschikking hebt!
Gebruikers-avatar
C@sp@r
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 5708
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2006 09:45
WoonplaatsCOLON Baarn
CONTACTCOLON

MaestroNL schreefCOLONTV stand, 1/800 en hoger. Schiet gewoon een paar platen tussen de 1/800-1200 en dan even het resultaat bekijken. Wel oppassen dat je genoeg licht tot je beschikking hebt!
Inderdaad bij goed daglicht, na morgen wordt het weer beter :wink: , uitproberen op bijvoorbeeld een huisnummer, straatnaambordje of iets dergelijks met genoemde sluitertijden.

Gebruik je een statief?

Grt Caspar
"Je moet schieten anders kun je niet scoren." Johan Cruijff

CasparHuurdeman.nl
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

De scherpte is inderdaad erg ver te zoeken. Ik begrijp dat je een Sigma 150-500 lens hebt.
Ik weet je mag het niet vertgelijken maar ik heb de Sigma 70-300 APO gehad. Met zonnig weer een prachtlens. Maar met somber weer was er geen eer mee te behalen. Misschien heeft de 150-500 daar ook last van. Maar waar dat aan ligt ik weet het niet. Schiet binnenkort eens wat foto's met zonning weer en plaats dat eens.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

zal ik ook proberen Sunnyboy, en als ik zonnige betere foto's heb zal ik ze plaatsen. bedankt voor de reactie

C@sp@r, ja ik gebruik er een statief bij. een manfrotto

update ik heb op een ander forum een paar foto's bekeken die ook met een 450d en een 150-500 lens foto's heeft gemaakt(zover ik dat kon lezen uit de hand geschoten)
ik heb zijn exif info bekeken maar die zat op F6.3 met een sluitertijd van 1/160 en een iso van 800.

als ik zelf in tv stand bezig ga krijg ik met een iso van 1000 donkere foto's
als ik de iso verhoog worden ze beter had hem op 800 staan
maar nog zijn de objecten (in dit geval bloem niet scherp)

ik klooi verder maar alle tips en reacties zijn altijd welkom.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Update 2

ik ben nog weer verder aan het uitproberen geweest.
dit is het resultaat. volgens mij is dit al een stuk beter(het is wel wat anders dan vogels. ik heb gericht op de stampers van de roze bloem.
met een F6.3, een sluitertijd van 1/83 en een iso van 200
volgens mij(zover ik het zo bekijk is dit een stuk scherper.
Afbeelding
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Hoi BossA,

Een beetje late reactie maar toch... misschien helpt dit je:

Ik heb hetzelfde met mijn foto's, geschoten met mijn Canon 70-300mm, gehad. Bij mijn tweede (gepubliceerde) post bleek pas dat ik de foto's teveel gecropt had en dat daardoor de kwaliteit aanzienlijk achteruit was gegaan.

Omdat de vogels ver weg zitten wil je ze met een crop natuurlijk dichterbij halen. In feite zoom je dan teveel in op de foto en krijg je deze resultaten.

Kijk maar eens naar alle reacties en tips op mijn tweede post :)

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=56380

De eerste foto's zijn dus teveel gecropt, later heb ik van foto 1 de originele foto geplaatst. Tevens zijn geen van de foto's bewerkt (verscherpt e.d.) omdat ik ze wilde laten beoordelen puur zoals ze uit mijn camera waren gekomen.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt :D
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Sidonia, die eerste 3 foto's die je in mn topic ziet zijn de originele foto's en alleen verkleint en iets verscherpt. Ik ben met de lens teruggegaan en heb hem omgeruild voor een andere zelfde lens.Heb deze gelijk in de winkel uitgeprobeerd en hij was al een stuk scherper dan de andere lens.
Ik moet er nou echt mee leren oefenen om vogels op afstand er scherp mee te fotograferen. Ik richt op de kop of ogen.Maar het Tele gebeuren heb ik nog niet helemaal onder de knie met deze lens. Wat ik graag wel zou willen weten van mensen die ook een 150-500 lens(of iets in die richting) hebben wat voor sluitertijden en diafragma's ze gebruiken.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Oké BossA,

Je lens was dus idd niet goed:( Ik wist ook niet dat je je foto's verkleind had...ik dacht gecropt :wink:

Voor sluitertijden gelden vaste basisregels: aantal mm x cropfactor, in jouw en mijn geval is de cropfactor 1.6. Dus wil je schieten op 500mm dan kun je dus een sluitertijd van minimaal 1/800 aanhouden. Dit geldt dan wel voor het uit de hand schieten :D

Voor het beste F-getal kun je beter even op internet zoeken: meestal zijn er wel lensreviews waar ze dat melden :D

Tsja, ik moet ook nog heel veel leren maar ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar