ijsvogel tegen mn raam gevlogen..

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Wat ik vandaag toch weer meemaak.. Zit ik rustig achter mn computer hoor ik ineens een behoorlijke klap tegen mijn raam... Ik loop naar buiten op mn balkon en zie daar een ijsvogel op de grond liggen... Ik heb hem rustig opgepakt en op de railing van mn balkon neergezet... Hij heeft daar een aantal minuten beduust voor zich uit zitten staren..
Ik heb wel snel even mn camera gepakt, mede omdat hij totaal niet angstig leek... Uiteindelijk is hij goed en wel weer weggevlogen.. Dus het is gelukkig goed afgelopen..


Afbeelding


Afbeelding




Groet, Rob
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Heb jij ff mazzel!
Iedereen zoekt zich rot naar zo'n vogeltje, en bij jou vliegen ze gewoon tegen je raam, hahahaha. :D

Mooie foto's!
Is dat kromme snaveltje door de botsing?
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

C8080 schreefCOLONHeb jij ff mazzel!
Iedereen zoekt zich rot naar zo'n vogeltje, en bij jou vliegen ze gewoon tegen je raam, hahahaha. :D
Mooie foto's!
Is dat kromme snaveltje door de botsing?
idd, bij mij komt het zomaar aanvliegen.. haha.. :) Ben niet zo'n vogelfotograaf, dus ik weet niet of het kromme snaveltje door de botsing komt.... Wat ik wel weet is dat het een viseter is, dus ik denk eerder dat het daarmee te maken heeft...
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Heb je al in je vijver gekeken? Bij mij zat er ook een en even later waren er 5 grote vissen verdwenen :cry:
Gebruikers-avatar
blossomgirl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 214
GeregistreerdCOLON 24 Dec 2007 14:57

Ze horen wel gewoon een rechte snavel te hebben, dus het zal waarschijnlijk toch door de botsing zijn gekomen. :( Nou, hij is goed weggevlogen, en ik hoop maar dat het dan verder goed met hem gaat. En het is ook en bijzonder moment. Geluk voor jou, maar niet voor de arme vogel. Ik vind de foto's mooi scherp, met een lekker DOF en rustig achtergrond, maar een beetje flets. Kan ook aan mijn scherm liggen - die is al veel te lang niet gecalibreerd!

Groetjes,
blossom
Of all the things I've lost, I miss my mind the most.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

jonggolde schreefCOLONHeb je al in je vijver gekeken? Bij mij zat er ook een en even later waren er 5 grote vissen verdwenen :cry:
Ik heb geen vijver op mn balkon.... Ik kijk overigens wel uit op een lange breede sloot waar wel vis in zit, dus hij zal daar wel vandaag komen..
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

blossomgirl schreefCOLONmaar een beetje flets. Kan ook aan mijn scherm liggen - die is al veel te lang niet gecalibreerd!
Groetjes,
blossom
Mijn balkon zit in de schaduwkant... wellicht heeft het daarmee te maken..
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Ja dat heb jij weer. De hele wereld is op zoek naar die ijsvogels en bij jou vliegen ze tegen je raam. Of ruik je toevallig erg sterk naar ...........

Het zijn ook weer strakke platen.

Gr. Chris :lol: :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Jelte
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2007 06:32
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Mooie belevenis op deze zondagmiddag.
Je hebt de vogel mooi op de plaat gezet.
Toch wel handig dat de vogel langskomt om te poseren. Dat zal met je gebruikelijke macro onderwerpen niet snel het geval zijn :-)

Jelte
[size=75]Kijk ook eens naar mijn dagelijkse [url=http://www.jeltedeboer.nl/commute/]photoblog[/url][/size]
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Das echt mazzel hebben. het zijn ook mooie foto's geworden. Je mag die sloot wel in de gaten houden.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

het is wel een beetje een plaag aan het worden :wink:
Fotograferen is kijken niet klikken.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Geniet ervan. Eén Elfstedentocht en de ijsvogelpopulatie is weer op het oude lage niveau.
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi Rob,

Die kromme snavel indiceert één van twéé mogelijkheden. 1 - dit is een vogel die sowieso niet in staat is om in haar eigen voedsel te kunnen voorzien en daarom vloog ze bij jou tegen het raam 2 - de snavel is krom (of zelfs gebroken) van de klap tegen het raam (al lijkt het meer op een vergroeiing).

In beide gevallen is de vogel gehandicapt voor waar het het vissen betreft. IJsvogels hebben een zeer rechte puntige snavel met als doel om daarmee met zo min mogelijk weerstand het wateroppervlak te kunnen doorbreken tijdens het vangen van voedsel (visjes). Als ze 1/100ste te langzaam bij het beoogde visje zijn hebben ze geen visje en zullen ze verhongeren, bijv. wanneer ze een kromme snavel hebben. Een IJsvogel die 'sterft' van de honger zal verwoed op zoek naar voedsel gaan, zijn (in dit geval 'haar') natuurlijke habitat verlaten, en zich hoogst waarschijnlijk dood vliegen tegen een raam of tegen een rijdende auto (ze vliegen in zo'n geval vaak boven de snelwegen/secundaire wegen of gewoon door straten zelfs, vaak net boven bumperhoogte tot een meter hoogte) in zijn of haar verwoede wanhoopspoging(en) om toch aan voedsel te kunnen komen.

Mocht je onverhoopt nog een keer te maken krijgen met een IJsvogel die een kromme snavel heeft opgelopen, om wat voor reden dan ook, en die je (levend) op moet/kan rapen, doe de vogel dan even in een schoenendoos (voorzien van luchtgaten) en bel de dierenambulance of een vogelasiel.

Je kon het niet weten maar dit is een vogel die het nu naar alle waarschijnlijkheid niet gaat halen, is niet anders.

Groeten, Ray
Vogelfotografie je hobby ? Misschien is [url=http://birdshots.eu][u][b]deze website[/b][/u][/url] dan iets voor je.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Rdam schreefCOLONHoi Rob,

Die kromme snavel indiceert één van twéé mogelijkheden. 1 - dit is een vogel die sowieso niet in staat is om in haar eigen voedsel te kunnen voorzien en daarom vloog ze bij jou tegen het raam 2 - de snavel is krom (of zelfs gebroken) van de klap tegen het raam (al lijkt het meer op een vergroeiing).

In beide gevallen is de vogel gehandicapt voor waar het het vissen betreft. IJsvogels hebben een zeer rechte puntige snavel met als doel om daarmee met zo min mogelijk weerstand het wateroppervlak te kunnen doorbreken tijdens het vangen van voedsel (visjes). Als ze 1/100ste te langzaam bij het beoogde visje zijn hebben ze geen visje en zullen ze verhongeren, bijv. wanneer ze een kromme snavel hebben. Een IJsvogel die 'sterft' van de honger zal verwoed op zoek naar voedsel gaan, zijn (in dit geval 'haar') natuurlijke habitat verlaten, en zich hoogst waarschijnlijk dood vliegen tegen een raam of tegen een rijdende auto (ze vliegen in zo'n geval vaak boven de snelwegen/secundaire wegen of gewoon door straten zelfs, vaak net boven bumperhoogte tot een meter hoogte) in zijn of haar verwoede wanhoopspoging(en) om toch aan voedsel te kunnen komen.

Mocht je onverhoopt nog een keer te maken krijgen met een IJsvogel die een kromme snavel heeft opgelopen, om wat voor reden dan ook, en die je (levend) op moet/kan rapen, doe de vogel dan even in een schoenendoos (voorzien van luchtgaten) en bel de dierenambulance of een vogelasiel.

Je kon het niet weten maar dit is een vogel die het nu naar alle waarschijnlijkheid niet gaat halen, is niet anders.

Groeten, Ray
hey Ray,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.... weer wat bijgeleerd..

overigens kijk ik uit op een mooi park waardoorheen een hele lange brede /sloot/vaart kronkelt waar veel vis zit... (da's nog geen 30 meter bij mij vandaan) dus wellicht heeft hij nog overlevingskansen, laten we het hopen..

Groet, Rob..


ps alle andere ook dank voor jullie reactie's..
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Rdam schreefCOLON Die kromme snavel indiceert één van twéé mogelijkheden. 1 - dit is een vogel die sowieso niet in staat is om in haar eigen voedsel te kunnen voorzien en daarom vloog ze bij jou tegen het raam 2 - de snavel is krom (of zelfs gebroken) van de klap tegen het raam (al lijkt het meer op een vergroeiing).
Je vergeet er een:

3 - Het is een vergroeiing en de ijsvogel heeft zich aangepast aan het leven met een kromme snavel maar zag de ruit niet en botste er tegenaan (zoals vogels wel vaker doen).

Een vogel die tegen een raam botst heeft het raam niet gezien en dat is vervelend voor het beestje, als ie geluk heeft komt ie er weer bovenop. Het feit dat nu ook ijsvogels tegen ramen vliegen wijst erop dat de ijsvogelpopulatie in Nederland groot is.

Als de snavel vergroeid is en als het vogeltje het door die kromme snavel niet haalt is dat een kwestie van natuurlijke selectie, daar moeten wij mensen ons niet mee bemoeien. Hoe goed bedoeld het ook is, de ijsvogelpopulatie is niet gebaat bij het in stand houden van mutanten door de mens.
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Wat een moment... Een ijsvogel op het balkon!

Ik was gister bij mijn schoonouders in de tuin, die tuin grenst aan een sloot. En wat zag ik? Idd. een ijsvogel!
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

ravon schreefCOLON
Rdam schreefCOLON Die kromme snavel indiceert één van twéé mogelijkheden. 1 - dit is een vogel die sowieso niet in staat is om in haar eigen voedsel te kunnen voorzien en daarom vloog ze bij jou tegen het raam 2 - de snavel is krom (of zelfs gebroken) van de klap tegen het raam (al lijkt het meer op een vergroeiing).
Je vergeet er een:

3 - Het is een vergroeiing en de ijsvogel heeft zich aangepast aan het leven met een kromme snavel maar zag de ruit niet en botste er tegenaan (zoals vogels wel vaker doen).

Een vogel die tegen een raam botst heeft het raam niet gezien en dat is vervelend voor het beestje, als ie geluk heeft komt ie er weer bovenop. Het feit dat nu ook ijsvogels tegen ramen vliegen wijst erop dat de ijsvogelpopulatie in Nederland groot is.

Als de snavel vergroeid is en als het vogeltje het door die kromme snavel niet haalt is dat een kwestie van natuurlijke selectie, daar moeten wij mensen ons niet mee bemoeien. Hoe goed bedoeld het ook is, de ijsvogelpopulatie is niet gebaat bij het in stand houden van mutanten door de mens.
Ik begrijp even niet wat er niet leesbaar is aan "al lijkt het meer op een vergroeiing" :?:

Deze vogel kan zich overigens nog niet aangepast hebben gezien deze de volwassenheid nog niet heeft bereikt. Donkere poten indiceert een erg jonge vogel net uit het nest, licht gekleurde poten tot feloranje indiceert een volwassen exemplaar en ertussenin suggereert een vogel die nog niet erg lang geleden door de ouders is verjaagd, zoals deze vogel.

Je geeft wat mij betreft het slechtste advies denkbaar gezien de eventuele mogelijkheid van een vergroeide snavel, hoezo mutant ? Kun je onderbouwen waarom dit een mutant zou betreffen indien de snavel vergroeid zou zijn ?

En dan nog wil een vergroeiing van de snavel niet zeggen dat een dergelijke vogel niet waardevol zou kunnen zijn voor het behoud van de soort, we weten immers niet waarom een eventuele vergroeiing is ontstaan. Dit zou overigens op een vergroeiing kunnen duiden maar kan evengoed het gevolg zijn van een schoon raam dat de vogel niet als dusdanig heeft kunnen waarnemen.

En om het verder uit te diepen, waarom zou er niet ingegrepen mogen worden ? hanteren wij de natuurlijke selectieregel ook voor onszelf ? of ga je toch met je zoon/dochter naar de dokter wanneer deze niet meer goed zou kunnen eten door bijv. een ernstige vergroeiing van het gebit of kaakgewricht ? is het kind dan ook een 'mutant' geworden of zijn wij meer waard als levende wezens dan eender welk ander levend wezen ?

Wellicht heb je er op die manier nooit over nagedacht maar ik zie het verschil niet zo, leed is leed en daar hoeft geen levend wezen de dupe van te zijn/worden. Of dacht je misschien dat de vogel geen lijdensweg af zou moeten leggen wanneer deze letterlijk sterft van de honger ? of deze geen pijn voelt wanneer het zich te pletter vliegt tegen een raam omdat het verder geen opties meer heeft ?
Vogelfotografie je hobby ? Misschien is [url=http://birdshots.eu][u][b]deze website[/b][/u][/url] dan iets voor je.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Rdam schreefCOLON Ik begrijp even niet wat er niet leesbaar is aan "al lijkt het meer op een vergroeiing" :?:
Ik begrijp niet wat ik daar niet aan zou moeten begrijpen.
Deze vogel kan zich overigens nog niet aangepast hebben gezien deze de volwassenheid nog niet heeft bereikt. Donkere poten indiceert een erg jonge vogel net uit het nest, licht gekleurde poten tot feloranje indiceert een volwassen exemplaar en ertussenin suggereert een vogel die nog niet erg lang geleden door de ouders is verjaagd, zoals deze vogel.
De vogel kan zich wél hebben aangepast, bijvoorbeeld als de ouders ook kromme snavels hebben. Of dat waarschijnlijk is, is in dit geval helemaal niet relevant.
Je geeft wat mij betreft het slechtste advies denkbaar gezien de eventuele mogelijkheid van een vergroeide snavel, hoezo mutant ? Kun je onderbouwen waarom dit een mutant zou betreffen indien de snavel vergroeid zou zijn ?
Hoho, jij bent hier degene die met adviezen strooit over reddingsacties met schoenendozen met luchtgaten. Ik geef slechts mijn mening.
ALS (ik was echt héél duidelijk) die kromme snavel een mutatie is zal natuurlijke selectie uitmaken wat er gebeurt.
En dan nog wil een vergroeiing van de snavel niet zeggen dat een dergelijke vogel niet waardevol zou kunnen zijn voor het behoud van de soort,
Ik was echt héél duidelijk maar kennelijk niet duidelijk genoeg. Indien een kromme snavel voordelen biedt zal dat door natuurlijke selectie vanzelf blijken. Darwin rules.
we weten immers niet waarom een eventuele vergroeiing is ontstaan.
Dat is ook helemaal niet relevant. Als die kromme snavel een probleem is gaat die vogel dood.
Dit zou overigens op een vergroeiing kunnen duiden maar kan evengoed het gevolg zijn van een schoon raam dat de vogel niet als dusdanig heeft kunnen waarnemen.
Hoe meer ijsvogels, des te groter de kans dat ze tegen ramen vliegen.
En om het verder uit te diepen, waarom zou er niet ingegrepen mogen worden ?
Omdat je de natuur z'n gang moet laten gaan. Natuurbeschermers en andere groene idealisten in het park wat Nederland heet schieten vaak een beetje door in hun ijver de wereld te verbeteren en dat lijdt vaak tot kostbare onzin. Daar kan ik je enkele mooie voorbeelden van geven maar dat zal ik hier niet doen.
hanteren wij de natuurlijke selectieregel ook voor onszelf ? of ga je toch met je zoon/dochter naar de dokter wanneer deze niet meer goed zou kunnen eten door bijv. een ernstige vergroeiing van het gebit of kaakgewricht ? is het kind dan ook een 'mutant' geworden of zijn wij meer waard als levende wezens dan eender welk ander levend wezen ?
Ik hanteer de natuurlijke selectieregel niet voor mijzelf en ook niet voor mijn kinderen en ik acht mensen inderdaad meer waard dan willekeurig welk dier.

Mensen die mensenleed ondergeschikt maken aan dierenleed zijn niet goed snik.
Wellicht heb je er op die manier nooit over nagedacht maar ik zie het verschil niet zo, leed is leed en daar hoeft geen levend wezen de dupe van te zijn/worden.
Ik krijg de indruk dat jij niet begrijpt hoe de natuur in elkaar zit.
Maak jij je nooit druk om de lijdensweg van zo'n visje in de snavel van een ijsvogel?
Of dacht je misschien dat de vogel geen lijdensweg af zou moeten leggen wanneer deze letterlijk sterft van de honger ? of deze geen pijn voelt wanneer het zich te pletter vliegt tegen een raam omdat het verder geen opties meer heeft ?
Opties? Je doet nu net alsof zo'n vogel bewuste keuzes maakt. Als zo'n beest honger heeft zal ie doen wat hem geleerd is om aan eten te komen en dat doet ie niet op een balkon maar aan de waterkant. Het feit dat er ijsvogels gesignaleerd worden aan de rand van verstedelijkte gebieden is een aanwijzing voor de grootte van de ijsvogelpopulatie.
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

vroeger tikten de roodborstjes tegen het raam, moet niet gekker worden dat de ijsvogels dat nu ook al gaan doen :lol:
Wel weer een leerzaam topic over ijsvogels dit, en ik vind dat je er toch nog mooie plaatjes van hebt gemaakt.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Rdam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2007 00:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Ik hanteer de natuurlijke selectieregel niet voor mijzelf en ook niet voor mijn kinderen en ik acht mensen inderdaad meer waard dan willekeurig welk dier.
Ik dus niet, tenslotte zijn wij ook dieren (toepasselijk trouwens dat je Darwin nog even aanhaalt).
Mensen die mensenleed ondergeschikt maken aan dierenleed zijn niet goed snik.
Ik kan nergens teruglezen dat ik mensen 'ondergeschikt' zou maken aan dierenleed, leg ik jou ook woorden in de mond of heb je gewoon een leesprobleem ?

Ik zal het hier bij laten, het is overduidelijk dat we gezien onze levenshoudingen tegenover elkaar staan hetgeen een nutteloze discussie op zal leveren ('al oplevert'). Ik kan niet anders dan medelijden hebben, echter niet met jou maar met de dieren die je pad kruisen en gebaat zijn bij mededogen en eventueel wat hulp. En om even nog duidelijker te zijn gezien mijn levenshouding acht ik jou dus zeer zeker niet gelijk aan de poes die hier al jaren in huis rondloopt en ben jij voor mij zeer zeker ondergeschikt aan hem, ik ken jou niet en gezien hetgeen je zegt vind ik je al geen fijn persoon. Nu mag je m'n woorden herkauwen en heb ik het speciaal voor jou toch maar gezegd :wink:

Fin
Vogelfotografie je hobby ? Misschien is [url=http://birdshots.eu][u][b]deze website[/b][/u][/url] dan iets voor je.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar