foto beveiligen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ronnie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Tholen

Hallo

Op vakantie heb ik foto's gemaakt van een fanfaren.
Nu zat er iemand achter mij en die vroeg na afloop ofdat ik hem die foto's toe wilde sturen.
Hij zij niet waarvoor hij die foto's wilde gaan gebruiken.

Nou is mijn vraag: kan ik de foto's of foto bestanden nou beveiligen zodat hij ze enkel maar kan lezen en niet meer kan bewerken?

Ik hoor het wel van jullie.

mvg Ronnie
Canon 30D, EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
Canon 430 EX Canon Battery Grip BG-E2
jwkempeneers
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1458
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 15:29
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Als je die foto's moet mailen naar hem kun je misschien vooraf even een mailtje sturen naar hem om te vragen wat hij met de foto's van plan is.

JW
[size=75]Canon EOS 50D + BG-E2N | Canon EOS 40D + BG-E2N | Canon EF 24-105mm f/4 [color=red]L[/color] IS USM | EF 70-200mm f/2.8 [color=red]L[/color] USM | Canon Speedlite 580EX

www.kempeneersfotografie.nl / www.kempeneersmultimedia.nl [/size]
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Als ze aangeven er niets van plan mee te zijn moet je die mail (liefst een brief, mail is niet rechtsgeldig) wel bewaren. Als je je foto dan toch ergens terugziet heb je nog iets om dat ongedaan te maken ;).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
fotobieck
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 19:53
WoonplaatsCOLON Lochem
CONTACTCOLON

ronnie schreefCOLONHallo

Op vakantie heb ik foto's gemaakt van een fanfaren.
Nu zat er iemand achter mij en die vroeg na afloop ofdat ik hem die foto's toe wilde sturen.
Hij zij niet waarvoor hij die foto's wilde gaan gebruiken.

Nou is mijn vraag: kan ik de foto's of foto bestanden nou beveiligen zodat hij ze enkel maar kan lezen en niet meer kan bewerken?

Ik hoor het wel van jullie.

mvg Ronnie
je zou kunnen proberen de foto in 10x15cm bij een resolutie van 72DPI te sturen, zodat ie hem alleen op zijn scherm kan zien, maar geen fatsoenlijke afdruk ervan kan maken. Of je zet een tekst in de foto met je naam erin (in Photoshop).
niet storen, ik ben al gestoord genoeg.....
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een vet watermerk dwars door het beeld zal nog het beste zijn, andere opties zijn te omzeilen. Verder in een niet te grootte resolutie doorsturen, 500X750 pixels of zo.
Gebruikers-avatar
AJ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2008 21:08
WoonplaatsCOLON Utrecht

Ronnie,
misschien duidelijk een reactie van een amateur fotograaf, maar verwacht je dat de persoon de foto's professioneel wil gaan gebruiken?

Zoals al eerder is opgemerkt zou ik de foto(s) ook in kleiner formaat sturen, zodat ze ook nog een beetje te mailen zijn (das ook direct een mooie reden om niet de volledige foto's van 4Mb te sturen).

AJ
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Hij zei niet waarvoor hij ze ging gebruiken, maar heb je het wel gevraagd dan?

Ik zou het nog eens vragen, en anders niet opsturen. Zo simpel ;). Verder ben ik nooit zo moeilijk, ik zet ook alle foto's op internet in mijn fotoboek. Tja, het is voor mij een hobby. Zolang niet plots mijn foto's commercieel gebruikt worden vind ik het goed. Maar als een lokale fanfarevereniging ze op haar website wil zetten vind ik het al lang best. Je moet elkaar soms ook eens wat gunnen. Maar da's ieder zijn keuze natuurlijk ;).

Maar ik begrijp in jou geval dat je niet een praatje hebt gemaakt en dat de man dus onbekend is. Tja dan zou ik het niet opsturen.

Om op je vraag te beantwoorden: nee ze kunnen niet beveiligd worden tegen bewerking. Er is wel een mogelijkheid ze op een website te zetten, via welke je ze niet kunt opslaan maar alleen bekijken. Maar een slim iemand weet ze er toch wel vanaf te plukken. De suggestie om je naam er diagonaal overeen te plakken is de enige die gegarandeerd goed werkt ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
Mijkeltje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2007 17:55
WoonplaatsCOLON Zutphen
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLONAls ze aangeven er niets van plan mee te zijn moet je die mail (liefst een brief, mail is niet rechtsgeldig)
Bij mijn weten is mail wel rechtsgeldig...
[size=67]Camera+toebehoren+creativiteit[/size]
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

In principe is een foto niet te beveiligen. Net als muzieknoten die je hoort. Je kunt het gewoon copieren/aanpassen.

Wel is er wetgeving voor om de auteur tegemoet te komen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/

Leg dat maar aan hem voor.
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Mijkeltje schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLONAls ze aangeven er niets van plan mee te zijn moet je die mail (liefst een brief, mail is niet rechtsgeldig)
Bij mijn weten is mail wel rechtsgeldig...
Maar heeft bij een rechter een lagere waarde dan een (aan)getekende brief ;).
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Richard B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 21 Dec 2007 11:00
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

ronnie schreefCOLON Nu zat er iemand achter mij en die vroeg na afloop ofdat ik hem die foto's toe wilde sturen.
Je zou ook met die man kunnen afspreken dat je de foto's afdrukt en opstuurt. Dan zit je helemaal niet met digitale bestanden te klooien. Een afdrukje van 10x15 kan hij vast wel weer inscannen, maar echt super wordt dat lijkt mij ook niet. Uiteraard wel zorgen dat hij de foto's en verzendkosten betaald. Of de foto's bij hem laten bezorgen onder rembours.
Een zwart kastje waar 50D op staat, meestal aangevuld met een 24-105L of de 10-20. Verder de bijhorende stokken, zakken, wat flitskastjes om mensen te verblinden en een tas vol andere meuk.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Richard B schreefCOLONJe zou ook met die man kunnen afspreken dat je de foto's afdrukt en opstuurt.
Kijk, dat vind ik dan een goede suggestie. Of zet ze op Oypo en zeg tegen die man dat'ie daar een afdruk kan bestellen.
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Gebruikers-avatar
Hatseflats
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 922
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2008 18:45
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Tja... klein formaat toesturen en copyright erin verwerken. Aan de andere kant... als hij ze wil plaatsen op de site van de desbetreffende fanfare met vermelding etc dan is dat toch ook alleen maar gaaf...

just my 2 cents.
jorgje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2008 21:41
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Ik zou gewoon vragen wat hij ermee wil gaan doen. Waarschijnlijk staat'ie zelf op de foto ofzo. Zou er eerlijk gezegd niet zoveel moeite voor doen. De grootste kans is dat hij het gewoon een leuke foto vindt. Waarschijnlijk zoek je er meer achter dan erachter zit.

Maar goed, ik ben een amateur en dat wil ik voorlopig zou houden. Dus als iemand een foto van mij wil hebben, vind ik dat altijd prima. Wil het alleen weten als hij ergens geplaatst wordt.
Groeten,
Jorg
Gebruikers-avatar
Constant
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 545
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2007 20:15

Een eervolle vermelding lijkt me genoeg in dit soort kwesties.
Canon 400d - Canon 10-22 - Canon 24-105L IS 4.0 - Canon 17-85 IS - Canon 70-300 IS - Kenko 1.4 converter - hoodman hoekoculair - Expodisk 77mm - Canon MP970 - Elements 5.0 - 7" Neovo digitale lijst - tussenringen
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON
Mijkeltje schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLONAls ze aangeven er niets van plan mee te zijn moet je die mail (liefst een brief, mail is niet rechtsgeldig)
Bij mijn weten is mail wel rechtsgeldig...
Maar heeft bij een rechter een lagere waarde dan een (aan)getekende brief ;).
Mail is rechtsgeldig. Er is niet zoiets als minder rechtsgeldig of meer rechtsgeldig...

Afgelopen weekend waren een nog een aantal hobby-fotografen bij een concert van Candy Dulfer aanwezig en die vertelde mij een grappig verhaal. Er waren een aantal mensen die foto's van zichzelf wilden en die moest de betreffende fotograaf dan maar mailen. Dat was oké voor 2 consumptiemuntjes. Wel lachen toch. Het ligt er maar net aan wat voor waarde je eraan hecht, en als je het helemaal niet wil doorsturen, doe je het niet. Het zal wel vaker gebeuren.
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
ronnie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Tholen

Oke bedankt ik weet genoeg.
Ik ga gewoon vragen ofdat ze m'n naam willen vermelden waarvoor het gebruikt gaat worden en ik zet voor de zekerheid overal m'n naam bij met het © teken.

Bedankt voor de reactie's
Canon 30D, EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS USM
Canon 430 EX Canon Battery Grip BG-E2
Gebruikers-avatar
knoet
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1148
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2007 20:25
CONTACTCOLON

ronnie schreefCOLONNu zat er iemand achter mij en die vroeg na afloop ofdat ik hem die foto's toe wilde sturen.
jorgje schreefCOLONIk zou gewoon vragen wat hij ermee wil gaan doen. Waarschijnlijk staat'ie zelf op de foto ofzo.
mmm.... dan ben ik wel benieuwd naar de foto... :wink:
[size=84]onderschrift[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar