[verzameltopic] Kritiekkring 2 -> natuur, ronde 11

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 10 rondes zitten erop, en dan kunnen we beginnen met de elfde ronde. De 3 foto's dienen binnen te zijn op 10 september 23:59, de commentaren op 17 september 23:59.

De deelnemers zijn:
  • # Bagtjuh
    # Ina
    # roadkill
    # JvdH
    # Builder
    # geert h
De regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
  • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
  • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
  • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
  • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
  • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
  • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
  • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen gelden ook binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

Voor wie niet weet waar het over gaat: klik .
Laatst gewijzigd door 1 op geert h, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

mooie vakantie serie :wink:
foto 1 lekker scherp, misschien een klein beetje meer rechts er af croppen
foto 2 wat een knoeperd, ook deze weer mooi scherp, jammer van de wat drukke achtergrond, maar da kun je niet even aan passen in de natuur.
foto 3 mooie DOF, ik vind persoonlijk de scherpe zonnebloem wat te centraal in de foto staan.
leuk ook die smilie op de rechtse zonnebloem :)
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

BraCom schreefCOLONleuk ook die smilie op de rechtse zonnebloem :)
:D Die was mij nog niet opgevallen :D

Dank voor je snelle reaktie. Er is nog een plaatsje vrij in de 'kring', niets voor jou?
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Zal ook eens snel zijn :wink:

JvdH

Smakelijke druiven,zou er zo een tros van plukken.
Maar wel iets meer naar rechts dan graag.

Nr 2 is heel mooi van detail en kleur maar die achtergrond is het hem net niet.
Te druk dus helaas.

N3

Idd een hele mooie DOF en ook deze ietsie meer naar rechts.


Gr bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLON
BraCom schreefCOLONleuk ook die smilie op de rechtse zonnebloem :)
:D Die was mij nog niet opgevallen :D

Dank voor je snelle reaktie. Er is nog een plaatsje vrij in de 'kring', niets voor jou?
Is dat tijdelijk JvdH? dus alleen voor deze ronde?
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

BraCom schreefCOLON
JvdH schreefCOLON
BraCom schreefCOLONleuk ook die smilie op de rechtse zonnebloem :)
:D Die was mij nog niet opgevallen :D

Dank voor je snelle reaktie. Er is nog een plaatsje vrij in de 'kring', niets voor jou?
Is dat tijdelijk JvdH? dus alleen voor deze ronde?
Ik ben uit de ring gestapt i.v.m. aanschaf eigen woning. Komende maandag is de overdracht :D
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Laten we vrolijk verder gaan.

1 De europese oehoe
Afbeelding'

2 De Bengaalse Oehoe
Afbeelding

3 De Lapland uil.
Afbeelding


Alle 3 in fauna park flakkee geschoten.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Laat ik ook maar alvast beginnen met het commentaar op de al geplaatste foto's. (dan loop je ook geen risico om achterop te raken :wink: )

JvdH:
1.
Mijn favoriete fruit, zou er zo eentje van af willen 'stelen' :wink:
De druiven zijn mooi scherp, maar persoonlijk vind ik de foto een beetje druk. Een andere crop zal waarschijnlijk een heel andere (rustiger) foto opleveren.
2.
Brrrr, die kom ik toch liever maar niet tegen.....wat een joekel :shock:
Omdat diertje en achtergrond veel op elkaar lijken, zou een groot diafragma nog waziger maken wat 'b100' (vanwege zijn enorme spriet op z'n kop :wink: ) ten goede zou komen.
3.
Verreweg de mooiste uit je serie!! :D (
Al eens overwogen om de bomen eraf te croppen?)

Bagtjuh:
Hele mooie serie met geweldig scherpe platen!! :shock:
Lichte voorkeur voor nummer 1, vanwege de mooie achtergrond. Toch meen ik maar steeds, dat ik de pupil in het rechteroog 'mis'.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Dan ook maar meteen m'n eigen bijdrage plaatsen.
Had eigenlijk nog speciaal hiervoor foto's willen maken, maar ik denk niet dat ik daar nog tijd voor vind.
Eind volgende week ga ik 9 dagen naar Noorwegen en van te voren moeten er toch nog verschillende dingen klaar wat ook de nodige tijd gaat kosten.

In ieder geval zijn deze foto's van afgelopen week-end, dus geen 'archiefwerk' :wink:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Van mij deze keer een aantal foto's die ik afgelopen vrijdag gemaakt heb tijdens een workshop landschapsfotografie.
Wat nog niet wil zeggen dat iedereen dit ziet als landschapsfoto's... :wink:

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=114680[/img]

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=114681[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=114682[/img]
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Goeiemorgen Wieger :D
Mooie serie heb je gemaakt.
1.
Het pad brengt je als vanzelf naar de bomen, die gelukkig net niet in de midden staan :) Omdat de horizon mooi laag is, geeft dit voor mij nog meer het idee dat het pad je omhoog leidt.

2.
Dit zijn wel 'mijn' plaatjes :wink: Mooi om één zo'n detail eruit te pikken.
Jammer dat er nu net zo'n lichte vlek achter de boom vandaan komt, maar ja je kunt niet zomaar even een boompje daarachter gaan planten 8)

3.
Deze foto heb ik persoonlijk wat minder mee. Ik zit een beetje te zoeken naar je onderwerp. Maar ik vermoed dat het de boom (met zwammen?) is, omdat die als enige scherp is.

Ik vind het zéker wel landschapsfoto's, waarvan 2 dan de benaming macro-landschap zouden mee kunnen krijgen. Wat inhoudt dat je een detail uit een landschap fotografeert en tegelijkertijd een klein gedeelte van z'n omgeving laat zien. Klopt mijn redenatie een beetje?
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Wieger:

Nr 1: Niet veel op aan te merken,mooie kleur van de hei en die past voor mij ook goed bij de grijze lucht.

Nr 2: Lekker rustig.
Misschien even dat oranje vlekje bovenin weg werken?
Vraagt een beetje aandacht nu.

Nr 3: Tja....ik weet niet wat hier van te denken.
Erg druk met links boven en rechts onder hinderlijke takken.
Nee ik kan hier niet veel in zien.

INA:

Nr 1: jammer dat die rechtervleugel wat scherpte mis.
Verder een compo waar ik wel van hou.

Nr 2: Die is echt lekker zeg,mooi scherp op de voorste paddo.

Nr 3: Met deze heb ik mijn twijffels.
Aan de ene kant een heerlijke sfeer maar ik mis nog iets.
En daar kan ik nu net niet op komen.


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

mijn commentaren op de eerste 3:

Bagtjuh:
#1. Mooi, maar ik vind het jammer dat zijn (of haar) rechter oog wegvalt.
#2. Het zelfde als #1. de schaduw in de ogen. De achtergrond is wel lekker.
#3. Erg mooi. Maar hier heb je weer last van een wat drukke achtergrond.

Ina:
#1. een wat luguber onderwerp, maar de kleuren, scherpte en compositie zijn heel fraai. (Je begind het macro-werk al aardig onder de knie te krijgen :wink: )
#2. Beetje te donker (maar dat kan ook door het kader komen). De DOF is wel heel mooi.
#3. Hier mis je een beetje veel detail door het tegenlicht. (en het kader vind ik er niet bij passen). De sfeer op deze foto vind ik wel heel mooi.

Builder:
#1. Jammer dat de voorgrond in de schaduw licht. de foto kijkt wel lekker en trekt je (door het pad) zo naar de bomen toe.
#2. Mooi detail. De DOF is goed gekozen. Prima foto.
#3. Ik vind hem op de voorgrond wat te druk. Hierdoor word de aandacht afgeleid van de boomstam. De licht inval is wel heel mooi.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Hallo beste kringleden,
ik ben Marco en ben het nieuwe lid in de kring.
Ik heb er lang over moeten twijfelen om er wel of niet aan mee te doen. Uiteindelijk ben ik overstag gegaan en ben erbij gekomen om mijn technieken te verbeteren. Niet dat ik slecht foto's maak, denk ik, maar er is niets mooiers dan van je medeforum gebruikers te leren. Ik lees meer dan dat ik post maar ook hier zal dan verandering in komen :)
Maar goed, voordat ik mijn eigen foto's post, helaas geen tijd gehad om er speciaal op uit te gaan dus een beetje recent werk, zal ik reageren op de geplaatse foto's.

@ JvdH
#1 Goede compo. Licht valt er lekker op. Mischien iets meer naar rechts.
#2 Mooie close-up. Beetje storende achtergrond.
#3 Ook een goede foto. Mooie DOF werking.

@ Bagtjuh

Een mooie serie uilen. Nr 1 kijkt het prettigst. Mede door de rustige achtergrond.

@ Ina

#1 Goede foto. Vooral dat oog van dat vliegbeest, ik blijf er naar kijken. wat een kleuren.
#2 Dit vind ik een geweldige foto. Goede DOF en compo.
#3 Tja, ook een goede foto. Ik heb hem nu al een paar keer gezien maar kan niet echt beschrijven wat ik nu zo goed aan de foto vind. Noch wat ik er slecht aan vind.

@ Builder

#1 Mooi zoals het pad naar de bomen loopt. De iets donkere partij aan de linkeronderkant geeft een mooi contrast met de lucht.
#2 Zonder twijfel mijn favoriet. Zo simpel en alles zeggend.
#3 De boom met de zwammen trekt mijn aandacht. Ik neem aan dat dat ook de bedoeling was. Het lichtinval is erg mooi.

En dan nu mijn eigen foto's. Zoals eerder gezegd redelijk recent werk met één uitschieter naar het archief.
#1
Afbeelding

#2
Afbeelding

en #3
Afbeelding

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zal je gelijk van het eerste commentaar voorzien:

Roadkill:
#1. Was kabouter spillebeen thuis? :D een erg mooie padde(n?)stoel (er zullen dit seisoen weer vele mogen volgen). Erg mooi van kleur en compositie.
[muggenziftmode]Mischien als je de dorre blaadjes en takjes op de voorgrond had weggehaald.....was hij nog mooier [/muggenziftmode]
#2. Geen lelijke foto, maar ik vind hem ook niet mooi :? Ik wet niet wat het is. Mischien kan een ander me hierin aanvullen.
#3. Achter grond is mooi rustig, maar de compositie heeft het niet helemaal. (en vlgs. mij net niet scherp)
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

roadkill

Nr 1 is een lekkere herfst sfeer,heb hier niets op te zeggen verder.

Nr 2 is niet slecht maar ik vind de ondergrond waar de vlieg op zit niet lekker,vraagt te veel aandacht zo.

Nr 3 zou ik iets meer naar links geplaatst hebben want het insekt is nu te centraal.
Misschien was iets meer afstand dan ook beter geweest?
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Om niet uit archief te hoeven putten vanavond het bos in gegaan om wat paddenstoelen op de foto te zetten. Speciaal dus voor deze ronde:

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=115248[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=115249[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=115250[/img]

Daarmee was ik de laatste die de foto's inleverde en is deze ronde iedereen op tijd :D
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@JvdH:
#1: De druiven staan er mooi scherp op. Ook mooie combinatie van kleuren. Had idd wat minder centraal gemogen. Ik vind ook de achtergrond nog wat aan de drukke kant.
#2: Beestje staat er ook mooi scherp op. Alleen z'n schutkleur werkt nu wat tegen hem (valt wat weg tegen de achtergrond). Misschien een groter diafragma, zodat je een wat betere scherpteisolatie krijgt.
#3: Mooie scherpteisolatie. Centrale plaatsing stoort mij eigenlijk niet zo. Wel jammer dat de rechter zonnebloem (met smilie) net afgesneden is.

@Bagtjuh:
#1: Wat een doordringende blik! Mooi scherp, mooie rustige achtergrond. Niks meer aan doen.
#2: Ook mooi scherp. Op de een of andere manier staat hij/zij voor mijn gevoel te laag op de foto (te veel ruimte boven/te weinig onder). Misschien doordat ie naar mijn idee naar beneden kijkt?
#3: Staat er ook mooi scherp op. Ik vind de achtergrond hier niet mooi, maar ja, dat heb je niet altijd in de hand...

@Ina:
#1: Mooie compositie, maar jammer dat de rechtevleugel niet scherp is.
#2: Mooie scherptediepte verloop, mooie compositie. Ik vind alleen de kleur wat koel overkomen (misschien door (led)zaklamp?) Voor mij hoort bij dit soort foto's een warme feer.
#3: Hier hou ik wel van, mooie sfeerplaat.

@roadkill:
#1: Mooie herfstsfeer heb je hier te pakken. Ik zou 'm alleen (doordat ie naar rechts buigt) links geplaats hebben, maar misschien zat daar wel weer een storende factor...
#2: Vlieg staat er mooi scherp op, ook qua compositie wat mij betreft goed. Alleen de onder-/achtergrond doet jammer genoeg afbreuk aan de foto.
#3: Op zich een mooie foto, alleen qua compositie en scherpte voor verbetering vatbaar. Qua compositie wat meer aan de linkerkant plaatsen, zodat er wat meer ruimte komt in de kijkrichting van de vlieg. Voor mijn gevoel ligt de scherpte net wat te ver naar voren (kopje net niet scherp).

@geert h:
#1: Mooie lichtval! Mooi scherptediepte verloop. 1 kleine opmerking: de donkere vlek in achtergrond (rechts) leidt iets af.
#2: Aparte paddenstoelen! (groeit er 1 overdwars?). Ook hier weer een mooi scherptediepteverloop. Alleen hier een lichte vlek in de achtergrond...
#3: Ook weer mooi scherptediepteverloop. Paddenstoeletje op de achtergrond maakt de foto. Leuk ook die beestjes. Alleen dat takje/plantje linksonder mag er van mij af.

Zo, dat kostte weer even tijd, maar je steekt er dan ook zelf weer wat van op... :)
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Geert:


1: Idd de donkere vlek is iets storend.


2: Prachtige paddo's.
Goede compo en mooie kleur.

3: Zeker een lekkere sfeer plaat.
En met die kleine op de achtergrond heb ik toch een beetje diepte gevoel hier bij.






Zo...volgens mij kan de volgende ronde van start :wink:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar