Tips bruidsfotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

Hallo Allemaal,

Ik ben vandaag gebeld door een bruidspaar die vrijdag gaan trouwen en de fotograaf heeft vandaag laten weten dat hij/zijn niet kan op de grote dag.

Ik ben geen fotograaf maar doe er wel al heel wat mee. Ze hebben gevraagd of ik foto's wil maken die dag. Dat wil ik wel doen voor ze.
Nu is mijn vraag heeft iemand tips voor me waar ik op moet letten.

Ik heb een cannon eos 400d met kitlens en een externe flitser 430 Ex.

Dan heb ik nog een vraag. op welke stand moet ik een foto maken met het bruidspaar op de voorgrond en de achtergrond dan wazig heb.
Ik heb dit al zo vaak geprobeerd met andere dingen maar het lukt me niet.

Ik geloof ook dat het andersom moet kunnen bruidspaar wazig en de achtergrond scherp??

Ik hoop dat iemand mij nog snel wat tips kan geven.

Groetjes usher
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Je bent geen fotograaf en je wilt wat tips met onder andere het bruidspaar op de voorgrond scherp en de achtergrond waazig en dat voor vrijdag? :)

Ik zou zeggen, doe wat je gevoel je in geeft en ga lekker schieten.

Schiet in de AV-stand of in de P-stand.
Een kleine diafragma opening van b.v.b F9 geeft veel scherpte in de voorgrond en achtergrond.

Een grote diafragma opening van b.v.b. F3.5 geeft minder scherpte op de achtergrond.

Eigenlijk onmogelijk voor ons hier allemaal om jou voor vrijdag het ea. uit te leggen en ik zou daarom zeggen fotografeer lekker in de P-Stand dan zit je altijd wel "goed".

Good luck vrijdag en het komt allemaal goed :)
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
KD-fotografie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1413
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2007 20:59
WoonplaatsCOLON Zaltbommel
CONTACTCOLON

Ik zou idd wat sugarman zegt doen en je meer concentreren op de composities en dergelijke.
Er zijn een antal dingen die echt op de foto horen zoals, de eerste keer elkar zien, bruidsboeket, ringen, het ja woord, de kus, ondertekenen van de aktes enz.
Vaak ook bruidspaar met zijn ouders, met haar ouder, met beide ouders, met bruidskindjes, met eventueel broers en zussen, getuiges en alles samen op de foto.

Ik heb geloof ik nog ergens een word doc. met handige tips voor bruidsreportages, wil je die wel doormailen.
Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

Hallo,

Ik weet dat het moeilijk is maar toch bedankt voor de tips.
Ik ga mijn best doen en ik weet dat ik het wel kan.

komt goed.

Groetjes Usher
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Onlangs heb ik ook een bruidsreportage gemaakt. Ook mijn eerste keer en daardoor wel wat kleine "foutjes" gemaakt.

Zo kwam ik er na een half uur achter dat de bruid haar boeket niet mee had genomen tijdens het maken van portret/statie foto's. Gelukkig waren er twee schatten van bruidsmeisjes, waardoor het minder opviel.

Ik ben ook vergeten de ringen te fotograferen, maar gelukkig heb ik dit achteraf kunnen herstellen.

Verder is het erg belangrijk dat jij voor jezelf een checklist maakt met wat je mee moet nemen. Denk hierbij aan een 2e body, volle (reserve) accu's, extra geheugenkaartjes, etc ...

En zorg voor een draaiboek, zodat je weet wanneer wat gaat komen. Belangrijk hierbij is dat je dit in overleg met de ceremoniemeester en het bruidpaar maakt. Neem hierin ook op wat voor foto's het bruidspaar zelf in gedachten heeft.

En last but not least: zorg dat je genoeg tijd claimt met alleen het bruidspaar zelf! Ik had slechts 45 minuten voor de foto's met het bruidspaar en dat is echt te kort. Oftewel, de volgende keer claim ik minstens het dubbele.

Veel succes bij een leuke en leerzame dag!
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

De kitlens is voor buiten een redelijke oplossing, maar binnen is hij niet echt geweldig
en om nu alle foto's binnen te flitsen word het er ook niet echt mooier op.

Tip 1: Neem een statief mee.
Tip 2: Huur of koop een iets lichtsterkere lens. Bijv. de 50mm 1.8 een geweldig lensje voor een zacht prijsje. Of huur een F2.8 lens.

Dan heb je net dat beetje licht extra wat je hard nodig hebt :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLONTip 2: Huur of koop een iets lichtsterkere lens. Bijv. de 50mm 1.8 een geweldig lensje voor een zacht prijsje.
Behalve lichtsterk kan je er ook nog erg scherpe foto's mee maken. Erg fijne lens kan ik zeggen uit ervaring. Op die bruiloft heb ik hem ook gebruikt :)
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

Tip 2: Huur of koop een iets lichtsterkere lens. Bijv. de 50mm 1.8 een geweldig lensje voor een zacht prijsje. Of huur een F2.8 lens.
Waar kan ik zoiets huren dan??
Ik woon in limburg.

Groetjes Usher
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bij Pixto-F bijvoorbeeld die leveren door heel nederland.
Ik heb het nog nooit gedaan (het huren dan) even googlen en je vind wel wat.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

de avond ervoor nog lekker veel sites bekijken met bruidsfoto's, dan heb je ook weer wat ideeen vers in je hoofd zitten voor pose's enzo, en het inspireert mij altijd enorm

de site van Sugarman bijvoorbeeld :wink: :lol:

ik wil wel even melden dat ik het wat vreemd vind dat de fotograaf niet kan?! moet wel heel ernstig wezen wil een fotograaf afzeggen denk ik dan? het zal je gebeuren......ik zou als bruid aardig in de stress schieten in ieder geval hihi
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

RenateG schreefCOLONik wil wel even melden dat ik het wat vreemd vind dat de fotograaf niet kan?! moet wel heel ernstig wezen wil een fotograaf afzeggen denk ik dan? het zal je gebeuren......ik zou als bruid aardig in de stress schieten in ieder geval hihi
ja die bruid was dus ook in de stress.
Ik snap het verder ook niet ik weet aleen dat het iemand was die het voor hobby doet en geen vrij kon krijgen van het werk.
Hij of zij kon pas s'middags om 3 uur maarja daar hebben ze niets aan ze trouwen al om 11.00 uur.

Voor mij een leuke uitdaging en ik hoop een leerzame dag.
Maar akelig vindt ik het wel hoor.

Groetjes Usher
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Klein tipje van mij, niet dat ik mij aan bruidsfotografie waag, want er gaat teveel tijd inzitten :wink: ,

Als je het bruidspaar op de foto zet, probeer een paar standpunten te nemen. Vaak maakt 'iets' in de achtergrond (wat vaak niet weg te shoppen is) de foto tot een mislukking. Gun jezelf de rust en neem vooral de tijd voor composities.

Bekijk van tevoren eens de plekken waar jij de foto's wilt maken en maak wat 'lege foto's'. Zo krijg je misschien een beter beeld.

Zorg dat je voldoende accu's hebt. Tenminste 1 reserve! en beide opgeladen!

Zorg voor voldoende geheugen! 2gb schiet je nog wel snel vol. Eentje op reserve is nooit verkeerd. Maak ze allemaal leeg.

Fotografeer in de hoogste resolutie.

Weet je het op een gegeven moment niet meer ga naar de Auto stand en klooi niet aan in de AV-stand of M-stand. P-stand is een iets veiliger stand om foto's te maken. Deze stand is iets meer halfautomaat dan de AV-stand.

Oja.... oefen op iemand (portret) in de AV-stand. Gebruik zoveel mogelijk diafragma instellingen dus van groot naar klein. Je veranderd dit door aan het wieltje te draaien. Zo leer je dat je met een groot diafragma (Laag F-getal) de achtergrond wazig krijgt. Maar zorg wel voor genoeg diepte. d.w.z. ruimte achter het model.

Mocht je de 50mm 1.8 aangeschaffen (ik raad het je wel aan) op F1.8 maakt deze lens niet bepaald scherpe foto's. Vanaf F4.0 wel! en dan doel ik op echt scherp.

Misschien heb je er iets aan.

Ik wens je veel succes, het gaat je lukken :!:

groeten.

Arjan.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

Ik ga dat niet halen om die lens nog aan te schaffen.
Financieel althans.

Dus dat zal ik toch zonder moeten doen helaas.

Maar wat is er eigenlijk zo bijzonder aan die lens als ik vragen mag.

Ik heb het bruidspaar wel van te voren gezegd dat ik geen echte fotograaf ben.
Maar al zeg ik het zelf ik web wel een paar leuke kiekjes gemaakt waarvan ik soms net geloof dat ik ze heb gemaakt.

Maar goed ik heb een geheugen kaart van 1 gb en eentje van 4 gb dat moet genoeg zijn. OOk heb ik twee accu's en reserve batterijen voor de flitser. Trouwens weet iemand nog of ik de omni bounce moet gaan gebruiken?? Die heb ik namelijk ook.

Maar nogmaals ik zit voor mezelf in de fase van dingen uitproberen en dit komt er dan nu bij. Ik heb ook al veel uitgeprobeerd dus het is niet dat ik niets weet.

Groetjes Usher.

P.s bedankt voor alle reacties.
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
Gebruikers-avatar
Usher
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2008 21:34
WoonplaatsCOLON Susteren

oja die foto van de roos heb ik ook gemaakt ik vondt hem zelf goed gelukt Hihi. :wink:
canon eos 400d - 430 EX Speedlite - EF 50mm 1.8 - Ef 24-105mm 1:4 L IS USM
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Usher schreefCOLON....Trouwens weet iemand nog of ik de omni bounce moet gaan gebruiken?? Die heb ik namelijk ook.
Ik denk dat het verstandig is dat je van de week nog even (voor jezelf) een proefsessie zonder bruidspaar gaat houden.
Schiet foto's met verschillende instellingen binnen en buiten en kijk, rustig onder het genot van een kop koffie, wat bij welke
instelling het resultaat geeft. Hou evt. een spiekbriefje bij de hand op de dag zelf.

Veel suc6 op de GROTE dag (ook voor het bruidspaar) en ik hoop wel dat je een paar foto's met ons deelt :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik de tip van Sugarman de meest handige in dezen.
Je hebt nog zo weinig tijd en om dan zo kort van te voren nog te gaan 'rommelen' met instellingen; zelf zou ik daar erg van in de war raken, wat stress gaat geven en waar je vervolgens weer nerveus van kunt gaan worden.
Natuurlijk kan je misschien vandaag nog een gaatje vinden om met proefpersonen even proef-foto's te gaan maken. Compostitie's bedenken, kijken hoe het licht valt enzovoort.
En zoals Renate al schreef, ga lekker op internet trouwfoto's bekijken.

Verder adviseer ik je donderdag lekker vroeg naar bed te gaan, zodat je vrijdag goed uitgerust bent en ga dan fijn op je gevoel mooie foto's maken.

Heel veel succes en als je toestemming van het bruidspaar krijgt, zou het leuk zijn wanneer je hier wat resultaten wilt laten zien! :D

Zet'em op :!:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Precies, je kunt het !!!

Nee zonder dollen, alle adviezen van lenzen aanschaffen, huren etc.. zou ik niet doen, zeker niet 2/3 dagen van te voren, je ben nu gewend aan je eigen apperatuur, tevens is het verwachtingspatroon meestal van jezelf hoger dan vanhet bruidspaar in dit geval zelf, anders hadden ze wel een proffesional in de hand genomen.
Gewoon doen wat je normaal doet en als je tijd over hebt (wat meestal niet is) een beetje experimenteren, niet bij de cruciale momenten.

Zeker zou ik de omnibounce erop bouten, alles wordt een beetje zachter daardoor. Wel in RAW schieten, heb je later iets meer cntrole over je bestanden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

'k Mag zometeen weer 'aan de bak' en zit voor de derde (en laatste) maal mijn tas te controleren en daarbij vielen me nog enkele dingetjes op die ik je toch nog even mee wil geven :wink:

1. Neem een kleed mee, zodat het bruidspaar daar op kan zitten
2. Knip twee vuiliszakken doormidden, bij een natte ondergrond kan het bruidspaar daar op zitten
3. Stop een rolletje snoep in je tas en trakteer een keertje :wink:
4. Neem voor jezelf een flesje water mee en eventueel paracetemol (ik kan helaas nooit zonder :roll: )
5. Vergeet je paraplu niet (kan je soms ook nog leuke foto's mee maken :wink: )
6. Een nat washandje o.i.d. om kleine viezigheidjes of je handen mee schoon te maken.
7. En tot slot voldoende brandstof in je auto, je rijdt soms meer dan dat je denkt :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
j.corts
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 150
GeregistreerdCOLON 30 Jun 2006 13:09
WoonplaatsCOLON Flevoland
CONTACTCOLON

Usher schreefCOLONMaar wat is er eigenlijk zo bijzonder aan die lens als ik vragen mag.
Deze lens kost rond de 100 euro, is erg lichtsterk en maakt hele scherpe foto's. Wellicht kan het bruidspaar jouw deze lens cadeau doen voor alle moeite. Zij hebben ook baat bij mooie foto's :)

Achteraf kan dit ook, want het is nu wat te kort dag.
Usher schreefCOLONIk heb het bruidspaar wel van te voren gezegd dat ik geen echte fotograaf ben.
Natuurlijk ben je wel een fotograaf, maar misschien geen ervaren fotograaf. Het is goed dat je het hebt aangegeven bij het bruidspaar, maar met een goede voorbereiding kom je een heel eind. Gebruik een checklist om niks te vergeten qua spullen, maar ook qua foto's.
[size=75]Een Canon met steeds meer of beter glaswerk en een tas vol andere rommel[/size]
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ina schreefCOLON'k Mag zometeen weer 'aan de bak' en zit voor de derde (en laatste) maal mijn tas te controleren en daarbij vielen me nog enkele dingetjes op die ik je toch nog even mee wil geven :wink:

1. Neem een kleed mee, zodat het bruidspaar daar op kan zitten
2. Knip twee vuiliszakken doormidden, bij een natte ondergrond kan het bruidspaar daar op zitten
3. Stop een rolletje snoep in je tas en trakteer een keertje :wink:
4. Neem voor jezelf een flesje water mee en eventueel paracetemol (ik kan helaas nooit zonder :roll: )
5. Vergeet je paraplu niet (kan je soms ook nog leuke foto's mee maken :wink: )
6. Een nat washandje o.i.d. om kleine viezigheidjes of je handen mee schoon te maken.
7. En tot slot voldoende brandstof in je auto, je rijdt soms meer dan dat je denkt :wink:
Jij hebt aardig wat in je tas zitten ;)
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar