Lightroom vraag.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hallo allemaal,

Ik ben nu al een paar avonden zoet om alle foto's van keywords te voorzien maar nu is mijn vraag kan ik van die keywords ook een soort back up maken. Als ik een keer opnieuw vista instaleer dat ik niet weer alles hoef opnieuw te doen. Of het programma ook bij mijn vrouw op de pc zet (foto's staan op harde schijf) en dat die er ook zo mee aan de slag kan.

Alvast bedankt, groeten Henk.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik ben zelf pas begonnen met lightroom te gebruiken, maar volgens mij kan je gewoon exporteren inclusief metadata (zelfs incl. presets)...

Dus alle toevoegingen (exif, keywords, enz.) worden mee ge-exporteerd...

Als je vervolgens weer de afbeeldingen (bij je vrouw) importeert in een andere lightroom zit alles er dus in..

Pin me er alleen niet op vast :lol:

Gr,
Jasper
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik dacht dat dat soort info juist wegeschreven werd in de catalogus en verder in die .thm files die aangemaakt worden. Dus gewoon je foto's op een externe schijf plaatsen zodat je daar met meerdere pc's naar toe kan en dan kan elkaar's catalog ex- en importeren dan wel dezelfde .thm files gebruiken waar de manipulaties instaan. Dit zijn de .xmp files die PS bijvoorbeeld ook aanmaakt.

Dat op die externe schijf zetten is zo wie zo beter. Ik heb al meerdere keren in mijn leven een moment gehad dat ik mijn pc opnieuw moest formatteren en installeren en dan staat de data veilig. wat er met mijn C: schijf gebeurd zal me boeien. Afgelopen 4 weken bezig geweest om 2 pc's weer aan de gang te krijgen en mijn verloren gegane foto's te recoveren.

Zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=54785

Dus als je toch bezig gaat, meteen ff 2 externe schijven kopen en je foto's regelmatig kopieren en eventueel daarnaast nog op DVD's branden.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Bryan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2008 18:08
WoonplaatsCOLON Limburg

Maakt lightroom niet automatisch back-ups voor je? Hij vroeg me na ongeveer een week of ik een backup wilde, en toen heb ik aangegeven dat hij wekelijks een back-up maakt.. die schrijft hij naar m'n externe schijf en opgelost! :D
Canon EOS 450d || 18-55mm f/3.5-5.6 IS || 55-250mm f/4-5.6 IS || 50mm f/1.8 ||

http://www.lemeer-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

@CitizenJay81.
Ik zal dat eens gaan proberen. Dit is waarschijnlijk de makkelijkste optie omdat je daar weer naar lightroom gaat.

@ Jeroen.
Dus als ik het goed begrijp zou ik ook de catalogus kunnen kopieeren naar de harde schijf en later als LR weer is geinstaleerd die weer terugplaatsen????
Dus als je toch bezig gaat, meteen ff 2 externe schijven kopen en je foto's regelmatig kopieren en eventueel daarnaast nog op DVD's branden.
Gelukkig doe ik dit allemaal en de dvd's zijn rw's (sterkere coating) en die liggen bij mijn schoonouders. Ik had je verhaal gelezen, wat een ellende. Mijn vrouw heeft 1 keer eens van 2 maanden foto's kwijt gemaakt dus dat gebeurd mij niet weer.

@ Bryan
Ik weet dat LR back-ups kan maken maar ben beetje eigenwijs en wil dat zelf doen. Ik heb 2 externe harde schijven en elke keer als ik daar op de E schijf foto's zet dan synchroniseer ik die met de F schijf met een simpel programma genaamd GoodSync.

Ik heb dus LR op mijn C schijf staan en niet op de externe vandaar ook dat ik een soort van back-up wil maken van de keywords voor een beetje zekerheid. Misschien kan ik beter LR nog een keer gaan instaleren op een externe schijf en dan importeren van de c schijf LR. Of heeft iemand een beter of makkelijkere manier in gedachten?

Alvast bedankt allemaal. Groeten Henk.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Volgens mij wel. Ik had een oude catalogus op een andere schijf heen weer gekopieerd, en toen mijn nieuwe pc in elkaar geklust had en LR 2.0 geinstalleerd had kon ik de catalogus gewoon importeren, en die was van 1.4.1. Dus dat moet haast wel werken.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar