instellingen hdr

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
copyfile
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2007 19:33

Ik ga morgen voor twee dagen naar parijs en wil daar natuurlijk mooie foto's gaan maken. Ook wil ik voor het eerst iets gaan doen met HDR. ik weet de belichtingsinstellingen etc. Het enige wat ik me afvraag is het volgende. Op welke stand kan je de camera het beste zetten ? Heb een Eos 400d. Moet ik dan de p,tv,av,m stand gebruiken ? Want neem aan dat de sluitertijd en diafragma bij elke foto wel anders mag/moet zijn ??
Canon EOS400D + 18-55MM + Sigma 70-300 APO DG Macro + Sandisk ultra II 2GB
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik neem juist aan dat het diafragma wel gelijk moet blijven!!

Je wil immers geen verandering in scherptediepte.

Als je vanaf statief werkt, dan maakt sluitertijd weer niet zoveel uit. Kortom, ik zou in stand Av werken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

er zit een knopje voor op je camera! Je steld nu het diafragma in je zet hem dus in AV.
Dan ga je in menu naar AEB. daar Als je daar mee rommelt, kun je kiezen hoe doe belicht tot 2 stops onder en over belichten. Als je dit hebt in gesteld, maak he gewoon domweg 3 foto's en je hebt 3 foto's met 3 verschillende belichtingen!
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Ík gebruik ook de AV-stand. Hiermee zet je je diafragma vast. Deze stand zorgt automatisch voor de juiste sluitertijd. Makkelijk he!
en veel succes in Paris. Ik zou wel voor meer dan 3 foto's gaan. Liefst 5 of 7.
Eos 7d + 350d. canon 100mm F2.8 macro + Tamron 28-75 + canon 70-200 IS F4,0L + canon 300mm F4.0 IS L + canon 1.4 teleconverter + canon 24mm F2.8 + Tokina 12-24 + canon 50mm 1.8 II + sigma 50mm macro + canon 17-40L
Gebruikers-avatar
coorz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 12:27
WoonplaatsCOLON Amsterdam

AV stand, grote scherpte diepte. Overigens wordt er ook aanbevolen de witbalans handmatig in te stellen. AWB is op zich geen probleem als je de reeks snel achter elkaar schiet, maar is een faktor die mee kan spelen.

ISO 100 (zo laag mogelijk), HDR tonemapping zal ruis benadrukken!

Ik zet m dus op ISO100, AV (f/11+), continuous hispeed shooting (MKIII anyone 8) ), statief en remote (gewoon ingedrukt houden en kliks tellen).

Oja, avond/nacht HDR's zijn ook erg mooi!
[x] Ongeschikt
Gebruikers-avatar
Harmr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1487
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2007 20:07
WoonplaatsCOLON Zutphen

Inderdaad hier ook AV stand... doe er zelf altijd 3, maar zou wel eens met meer willen schieten.. Ben alleen bang dat ik (als ik dat handmatig instel) het statief verschuif waardoor je onscherpte krijgt op de foto..
flickr

Body, glas, flitsers, statieven, en nog wat kleine meuk
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Ik heb het toch goed dat als je een 40D hebt niet meer dan 3 foto's automatisch kunt maken door de autobracking in het menu te gebruiken....? Als je er meer wilt hebben moet je het handmatig doen lijkt mij.... Wie kan dit bevestigen?
Gr. Louis
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
coorz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2007 12:27
WoonplaatsCOLON Amsterdam

louisvdd76 schreefCOLONIk heb het toch goed dat als je een 40D hebt niet meer dan 3 foto's automatisch kunt maken door de autobracking in het menu te gebruiken....? Als je er meer wilt hebben moet je het handmatig doen lijkt mij.... Wie kan dit bevestigen?
Gr. Louis
Heb geen 40D maar volgens zijn manual kan deze maar 3 sots nemen in AEB. Op zich geen probleem, in M mode kan je zelf bracketten door sluitertijden te halveren met 1 klikje van het wiel, minimale bewegingen kunnnen door Photomatix nog wel worden gecorrigeerd.
edit: ervanuitgaande dat je een statief gebruikt
[x] Ongeschikt
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Thx voor je antwoord.... ik had al zo'n vermoeden... Ga volgende week naar Reesink... ga het daar eens proberen.
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

En als je (nog) geen statief hebt, kan je de camera ook ergens neerzetten en de zelfontspanner gebruiken. Dat heb ik althans gedaan tijdens mijn vakantie.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Ik heb het toch goed dat als je een 40D hebt niet meer dan 3 foto's automatisch kunt maken door de autobracking in het menu te gebruiken....?
Dan kies je toch 2 of meer verschillende AEB settings? Bijvoorbeeld 1x de max. over- en onderbelichting en een keer er tussenin?

En WEL een statief gebruiken.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

Gripen schreefCOLON
Ik heb het toch goed dat als je een 40D hebt niet meer dan 3 foto's automatisch kunt maken door de autobracking in het menu te gebruiken....?
Dan kies je toch 2 of meer verschillende AEB settings? Bijvoorbeeld 1x de max. over- en onderbelichting en een keer er tussenin?

En WEL een statief gebruiken.
Dhuhhh dat ik daar zelf niet opgekomen was.... :oops: bedankt voor deze makkelijke maar handig tip....
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vaak heb je bij dit soort dingen de tijd.

je kunt dus eens goed om je heen kijken.
Kijken waar het het donkerste is, kijken waar het het lichtste is.

Met spotmeting zou je metingen kunnen verrichten op de donkerste en lichtste gedeelten. Dit kun je even noteren en dan weet je de waardes waar je tussen moet zitten.

Vervolgens op je gemak de foto's maken vanaf je statief, anders krijg je net iets andere composities.
Diafragma en ISO gelijk houden en dus varieëren met je sluitertijd
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Voor een HDR opname maak ik altijd gebruik van de histogram- en clippingfunctie. Ik maak eerst een proefopname waarbij het display nog net geen overbelichting aangeeft (lichte delen in de afbeelding gaan knipperen) en gebruik dat als uitgangsposite voor de langste belichtingstijd.

Hierna werk ik terug tot de andere zijde van het histogram met 2 stops verschil.

Ik maak de opnamen trouwens altijd in RAW op een statief met of een draad of zelfontspanner.
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
Gebruikers-avatar
Jacco
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2006 18:21
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Op RAW? Wat heeft dat voor zin als je AEB gebruikt?
Ik gebruik zelf DPHDR van Mediachance. Zeer uitgebreid pakket. Regelmatig up-dates en ik kan m'n AEB met de hand schieten (in noodgevallen). Later kan ik heel makkelijk m'n foto's allignen.
...tnak eredna ed nav snee koo teh kjikeB
Gebruikers-avatar
Spot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 258
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2007 20:43
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Jacco schreefCOLONOp RAW? Wat heeft dat voor zin als je AEB gebruikt?
Ik gebruik geen AEB, met AEB kun je met een 350D maar 3 opnamen maken, op zich genoeg maar ik maak er doorgaans wat meer. Van links tot rechts op het histogram.

En als je RAW gebruikt is het ook mogelijk om van 1 opname een HDR te maken. Ik weet niet of het zonder RAW ook mogelijk is. Ik gebruik Photomatix.

DPHDR ken ik niet, wellicht een proberen...
[size=75]| Canon 350D + BG-E3 | Tokina AT-X 116 Pro DX 11-16mm f/2.8 | Canon ef-s 17-55 f/2.8 IS USM | Sigma APO 50-150mm f/2.8 EX DC HSM | 4x 1GB Sandisk extreme III | Lowepro Orion Trekker | Cullmann 2904 Makro |[/size]
Gebruikers-avatar
Ganz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 717
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2008 22:25
WoonplaatsCOLON provincie Utrecht
CONTACTCOLON

ik heb ook nog een vraag, ik stel in het menu AEB in.
vervolgens moet ik zelf 3 keer op ontspan drukken voor de
3 belichtingen.

als ik instel op Continue opname dan krijg ik van een belichting
meer foto's (dus niet met 3 verschillende belichtingen)

ik heb de handleiding er bij gehad, van alles geprobeerd, ik wil zonder dat ik de camera nog hoef aan te raken de drie foto's achter elkaar nemen.

ik heb spiegel opklappen op 1 (activeren staan)
hoe stel ik de 400D in dat ik met een druk op de knop
3 foto's krijg met de 3 verschillende belichtingen ?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

En wachten tot het een beetje windstil is :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

@Ganz

Het is even lastig aan tegeven wat je fout doet, omdat ik niet mee over je schouder kan kijken.

Naast het feit dat je AEB aan zet, moet je het ook instellen.
Je kunt ook aangeven hoe ver de beelden qua stops uit elkaar moeten liggen. Standaard staat dit op 0, dus drie maal dezelfde foto.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ganz schreefCOLONhoe stel ik de 400D in dat ik met een druk op de knop
3 foto's krijg met de 3 verschillende belichtingen ?
Er moeten welhaast verschillende versies van de handleiding bestaan :wink:
Kijk eens op blz. 77.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar