Gas ontladingslampen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
rjoosen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2008 09:54
WoonplaatsCOLON Prinsenbeek

Hallo,

Vriend van me heeft een kunst-uitleen gallerie. Hij wil graag een foto van zijn etalage hebben, waar een aantal kunstwerken in hangen, die perfect zijn uitgelicht me gasontladingslampen. Probleem is alleen dat hij deze etalage gewoon niet mooi op de foto krijgt, omdat er allerlei gekke dingen gebeuren met het licht.

Ik ga nog een voorbeeld foto opvragen hoor, maar is er iets bij jullie bekend over bijkomende effecten bij deze lampen?
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS + Canon 55-255 EF/S IS
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Probeer er ook achter te komen welke lampen en armaturen er gebruikt worden.

Bekend effect van sommige gasontladingslampen zijn de hiaten in het kleurspectrum (sommige kleuren komen niet voor).
Daarnaast flikkeren ze soms ook (50 Hz of veelvouden er van) en dat geeft bij (bijvoorbeeld) 1/50s een hit en mis effect qua belichting.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een voorbeeldfoto zou helpen

Ik heb ook wel eens een probleem met lampen, maar meestal is dat te wijten aan het feit dat er gebruik gemaakt wordt van verschillende lichtbronnen. Dus een lamp en flitsen. Of daglicht en lampen en dan ook nog flitsen. Zo werk ik soms wel eens op plekken waar je dan met vier verschillende lichtbronnen te maken hebt.

En dus ook 4 verschillende kleurtemperaturen. Ondanks dat het menselijk oog er niet zo'n moeite mee heeft, krijgt mijn camera het soms niet voor elkaar om mensen een natuurgetrouw huidje te geven.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Dat zijn ongetwijfeld de hogedrukgasontladingslampen, die ze ook wel eens in de supermarkt boven het fruit en de groente hangen, zodat een rotte tomaat nog erg smakelijk kleurt... :lol:

Knipperen doen ze niet echt omdat er tegenwoordig blokgolfspanningen worden gebruikt vanuit elektrische omvormers. In de omklap van de spanning blijft het plasma gewoon in stand.

Ik denk eerder dat de spectrale eigenschappen een probleem geven. Er zitten metaalverbinden in om diverse spectraallijnen te generen, zodat het licht als wit overkomt. In werkelijkheid zijn het dus enkele dunne streepjes in het spectrum. Dit in tegenstelling tot een gloeilamp die een heel spectrum afdekt. Al kan ik me niet voorstellen dat dit niet opgepikt wordt door de camera.

Maar een voorbeeld zal helpen.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
activ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 19:18

Dit heb je vast al lang geprobeerd maar ik gooi hem er toch maar in:
Je zou een foto in dat licht kunnen maken van een grijskaart, dan je foto's die je hebben wilt maken en dan in photoshop die grijskaart gebruiken als referentie voor je wit balans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar