Dode pixel :(

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

Dit weekend weer stevig wat foto's gemaakt van een danswedstrijd.
Kom ik thuis, benieuwd naar de resultaten, blijkt er een dooie pixel in de sensor te zitten.

Had ik dat ook al niet in mijn vorige Canon A70? :cry:

Van de week dan maar terugbrengen voor reparatie.
Ik ben de camera dan zomaar 5 weken kwijt. :?

Hoe ga ik dat volhouden...
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

markovanhoudt schreefCOLONDit weekend weer stevig wat foto's gemaakt van een danswedstrijd.
Kom ik thuis, benieuwd naar de resultaten, blijkt er een dooie pixel in de sensor te zitten.

Had ik dat ook al niet in mijn vorige Canon A70? :cry:

Van de week dan maar terugbrengen voor reparatie.
Ik ben de camera dan zomaar 5 weken kwijt. :?

Hoe ga ik dat volhouden...
1 dode pixel van de 6300000 pixels valt toch helemaal niet op?
Als het een bright pixel was...
Is die zichtbaar op de foto's?
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

geraldtheman schreefCOLON 1 dode pixel van de 6300000 pixels valt toch helemaal niet op?
Als het een bright pixel was...
Is die zichtbaar op de foto's?
jpg compressie zorgt ervoor dat er een heleboel beeldpunten een fout meekrijgen. Met 1 dooie pixel in een omgeving die erg veel afwijkt van de dooie pixel kleur kun je gemakkelijk een vlek van 7x7 beeldpunten krijgen.
Je kunt het vergelijken met een steen die je in een water gooit. Een grote plons in het midden en allemaal circelvormige verstoringen eromheen.

(Dat zit nou eenmaal in de manier waarop jpg werkt met Lineair Spatiële Fourier Transformatie... oow wat zeg ik nou :oops: )

En je ziet het vooral omdat het altijd op dezelfde plek zit en je oog bij het bekijken van veel plaatjes achter elkaar op je PC scherm bijv. erg wordt "geholpen" door niet-veranderende dingen. Daar kijkt het oog nl. niet naar, behalve als het iets is waar je hersens van vinden dat het nou maar eens zou moeten veranderen. Daarna lukt het niet meer om het niet te zien... :?
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

Nooit geweten dat dat door jpg compressie zo erg zichtbaar wordt.
Bedankt voor de uiteenzetting Marko!
En uuhhh lineair spatiële fourier transformatie is niets om je voor te schamen hoor :wink:
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Heb je toevallig een foto waar het fenomeen goed te zien is?
Ben er wel "benieuwd" naar eigenlijk hoe erg het kan zien...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

BasZ schreefCOLONHeb je toevallig een foto waar het fenomeen goed te zien is?
Ben er wel "benieuwd" naar eigenlijk hoe erg het kan zien...
Hierbij:

foto gemaakt met A70, 2048x1536, minste jpg compressie, inzet van 200x100 en 20x20 pixels, daarna crop tot 900x600.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=9416[/img]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

De 300D is ingeleverd bij Konijnenberg. Een andere mee kon op basis van huren à €25,= per dag :?

Ben benieuwd wanneer ik em terug heb...

...en als ik opeens door mijn trillende handen dubbbellle letttersss tiep dan weten jullie dat ik verslaafd ben aan die 300D :oops:
3-5 weken zonder, hoe ga ik dit volhouden? :(
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

markovanhoudt schreefCOLONDe 300D is ingeleverd bij Konijnenberg. Een andere mee kon op basis van huren à €25,= per dag :?

Ben benieuwd wanneer ik em terug heb...

...en als ik opeens door mijn trillende handen dubbbellle letttersss tiep dan weten jullie dat ik verslaafd ben aan die 300D :oops:
3-5 weken zonder, hoe ga ik dit volhouden? :(
Ja zal moeilijk worden, maar je moet maar zo denken: des te meer geniet je van je 300D als je hem weer terug krijgt :)
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

Worden kapotte pixxels niet softwarematig uitgeschakeld? Dan bedoel ik niet de software die het plaatje bewerkt en comprimeerd, maar de software die de pixels interpoleerd. Of is het tegenwoordig al mogelijk om 100% foutvrije sensors te maken?
[size=75] ...[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

JK schreefCOLONWorden kapotte pixxels niet softwarematig uitgeschakeld? Dan bedoel ik niet de software die het plaatje bewerkt en comprimeerd, maar de software die de pixels interpoleerd. Of is het tegenwoordig al mogelijk om 100% foutvrije sensors te maken?
als je in RAW schiet, vallen er geen pixels uit te schakelen...
...enneh, elk werkend stukje electronica in een chip, en dus ook een sensor, bewijst dat foutloze sensors mogelijk zijn. :wink:
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

ehm, ik weet dat er voor tft-schermen een iso-norm is die vastlegt hoeveel kapotte pixels een scherm mag hebben. En bij sensors heb ik wel eens iets gehoord van remappen, dus via software de pixel wegpoetsen...en dan is de vraag is deze verwerking voor of na het RAW gebeuren? Kan me indenken dat een fabrikant een heel erge hoge kostenpost heeft als alle sensors perfect moeten zijn...
Overigens bestaat de perfecte sensor in mijn ogen nog steeds niet: naast zwarte of oplichtende pixels is er ook nog ruis, ook een vorm van imperfectie.
[size=75] ...[/size]
mickyg
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:40

markovanhoudt schreefCOLON3-5 weken zonder, hoe ga ik dit volhouden? :(
Duurt het echt zo lang bij canon?
De mijne is momenteel ook opgestuurd naar canon.... :?
Waarschijnlijk vanwege reiniging, kon echter ook een pixel zijn zeiden ze bij canon, Kamera enkele dagen oud.. :cry:

IK hoop toch wel dat ik hem eerder terug heb eerlijk gezegd.
iemand ervaringen hiermee?
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Wel minder allemaal die dode pixels...
Hoor het overigens niet echt erg vaak over dode pixels in sensors van DSLR's.
Wel veel meer over rare pixels in TFT-schermen...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

BasZ schreefCOLONWel minder allemaal die dode pixels...
Hoor het overigens niet echt erg vaak over dode pixels in sensors van DSLR's.
Wel veel meer over rare pixels in TFT-schermen...
Mijn vorige camera had er eentje na een half jaar en mijn huidige camera heeft er eentje in twee maanden tijd...
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

markovanhoudt schreefCOLONMijn vorige camera had er eentje na een half jaar en mijn huidige camera heeft er eentje in twee maanden tijd...
Ik heb er zelf nog nooit last van gehad...
Of het valt me misschien gewoon niet op, dat kan ook...

Is er een manier om te testen of je dode pixels hebt? Dan ga ik ook eens kijken bij mijn cam...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

BasZ schreefCOLONIs er een manier om te testen of je dode pixels hebt? Dan ga ik ook eens kijken bij mijn cam...
Ik zou geen eenvoudige testmethode weten.
Wel kun je zwarte, grijse en witte foto maken in RAW en/of JPG en dan ver ingezoomd, speuren naar een vlekje.

Je oog moet er maar net opvallen en het is niet bij elke foto even storend.
Jpg compressie verergert het, zoals op de voorbeeld foto.

En als je eenmaal weet waar die zit, heb je helaas de pech dat je die dooie pixel niet meer NIET kunt zien :?
Laatst gewijzigd door 1 op markovanhoudt, in totaal 12 keer gewijzigd.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Hebben jullie dit al geprobeerd?
http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm
Kun je ook zien of het nu om een dode of om een hete pixel gaat.
JK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 155
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2005 00:59

normaal maak ik even een foto met de lensdop erop, de gamma omhoog en dan zou je de hangende pixels moeten kunnen vinden. Bij de 300D werkte dit truukje echter niet...
[size=75] ...[/size]
markovanhoudt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2005 16:18

:D Camera is terug, morgen weer in huis :!: :D
:D
:D Hoe lang was het nou? 5 maart tot 23 maart... nog geen 3 weken...
:D Voorwaar niet slecht van Konijnenberg/Canon!
:D
:D Net op tijd terug voor Venray a.s. zondag :D

Valt het op dat ik blij ben?
geraldtheman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 18:47
WoonplaatsCOLON Bij Nijmegen

Dat valt me niet tegen. Succes met de cam!
[size=75]Canon 20D | Canon 18-55 f/3.5-5.6 | Tamron 28-75 f/2.8 | Canon 50mm f/1.8 | Sigma 70-300 f/4-5.6 | Canon 420EX[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar