Oefening met 450D

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Willen jullie je mening en tips geven over een drietal foto's die ik met m'n pasverworven 450D met EF 28-135 heb gemaakt?

Wat ik er zelf van vind is het volgende:

Foto 1 is een drama.
Heb ik gemaakt in de AV-stand (moet niet lijkt me).
Sluitertijd is 1/3s (lang leve de IS). Diafragma is f/7.1 en ISO 400.

Er zit behoorlijk wat bewegingsonscherpte in, hoe kan het ook anders...
Er is geflitst. De gevolgen hiervan (heet dat slow-sync?) heb ik in Photoshop zoveel mogelijk proberen weg te werken.
Dat ik hem wil laten zien is dat ik 'm toch wel wat vind hebben.
Maar misschien heb ik dat wel helemaal mis.

Foto 2 en 3 vind ik beide wel redelijk geslaagd.
Met een ijsje lekker nagenieten van de speeltuin.

Dus graag jullie opbouwende kritieken en tips. Hou je niet in, daar leer ik weer van.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112916[/img]


2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112917[/img]


3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112918[/img]


Bedankt,
Deen.
Groet,
Deen.

500 px
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Hoi Deen,

Beslist geen slechte poging hoor. :D

Ik vind de 1e foto ook best wel wat hebben. Maar waarom ISO 400 en diafragma f/7.1 :?:

In de Av modus schieten is prima hoor, en ik weet zeker dat 90% van alle fotografen in deze modus schieten. Maar op deze afstand van je onderwerp had f/4.5 voldoende scherptediepte gegeven, en daarmee had je sluitersnelheid gewonnen. En als je de ISO ook nog eens op 800 had gezet dan had je een prima plaat gehad. De camera berekent zelf hoe krachtig hij dan moet inflitsen voor de juiste belichting.

Vergeet niet dat de flitser in de Av en Tv modus als "invulflits" werkt, en je dus zelf in de gaten moet houden dat je sluitertijd snel genoeg is om een strak resultaat te behalen. Wel kun je met invulflits iets tragere sluitertijden hanteren dan gebruikelijk (zonder flits) omdat het licht van de flitser de actie enigszins bevriest. De tijdsduur van de flits is maar heel erg kort, en dat werkt als het ware ook een beetje als een "sluiter".

Als je de foto volledig had willen flitsen dan had je naar de M modus moeten gaan. Selecteer dan een sluitertijd van 1/125 seconde en een diafragma tussen f/4.5 en f/8 en je hebt (bijna) altijd een geslaagde foto omdat de camera dan de kracht van de flitser bepaalt om de plaat optimaal te belichten bij het door jou gekozen diafragma en sluitertijd.

Foto #2 en #3 zijn netjes. Die zijn dan ook in de AUTO modus gemaakt, en je ziet dat de camera zelf heeft gekozen voor een sluitertijd van 1/160 seconde met een diafragma van f/6.3 en een ISO waarde van 400 en bovendien heeft de cam besloten om in te flitsen.

Je zou foto #2 en #3 nog wat kunnen nabewerken. Er hangt een beetje een gelige gloed over het gezicht en het haar.

Succes!

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Met John eens dat foto 1 helemaal niet zo'n drama is als je zelf beweert. Mijn eerste gedachte was wel: wat meer croppen, maar aan de andere kant zit hij zo mooi in de diepte van de buis. Alleen had je dat springkussen even lek moeten prikken :D

2 en 3 zijn prima. Goed met dof gewerkt en voldoende scherp en prima composities. En natuurlijk een dankbaar model die op de laatste foto twijfelt of z'n ijsje wel zo lekker was.
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

John en Ton, bedankt voor jullie waardevolle tips.

@ John: ik had voor deze f-waarde gekozen om wat meer aan scherpte te winnen, wat flexibeler te zijn in de afstanden. Maar dat is misschien een verkeerde gedachte? Dat ik de ISO-waarde op 400 heb gelaten is onervarenheid. (in m'n achterhoofd bang voor ruis?)

Op flitsgebied ben ik zeker geen held. Ik probeer dat dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Maar jouw verhaal hierover brengt heel veel duidelijkheid. Ik moet meer gaan oefenen met de M-stand. Die gebruikte ik tot nu toe alleen maar voor avondfoto's (ondergaand zonnetje, donkere regenbuien)

Ik zal de geelzweem nog een beetje weghalen.

@ Ton: de foto had ik al gecropt maar inderdaad niet meer dan dit. Hij moest voor mij wel in die buis verdwijnen.
Ik ga zeker dat springkussen lekprikken. Maar hoe zou jij dat gat opvullen? Donker of juist licht of dat groen van de rubberen tegels die daar liggen?

Maar i.i.g. bedankt. Ik ga hier zeker mee aan de slag,
Deen
Groet,
Deen.

500 px
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Scubadero schreefCOLON@ John: ik had voor deze f-waarde gekozen om wat meer aan scherpte te winnen, wat flexibeler te zijn in de afstanden. Maar dat is misschien een verkeerde gedachte? Dat ik de ISO-waarde op 400 heb gelaten is onervarenheid. (in m'n achterhoofd bang voor ruis?)

Op flitsgebied ben ik zeker geen held. Ik probeer dat dan ook zoveel mogelijk te vermijden. Maar jouw verhaal hierover brengt heel veel duidelijkheid. Ik moet meer gaan oefenen met de M-stand. Die gebruikte ik tot nu toe alleen maar voor avondfoto's (ondergaand zonnetje, donkere regenbuien)
Deen,

Met een kleiner diafragma (hoger getal) win je inderdaad scherptediepte en is de nauwkeurigheid van de autofocus niet zo kritisch. Maar de 450D beschikt over een uitstekend autofocus-systeem, en als je uitsluitend het middelste focuspunt gebruikt dan kun je er in 95% van alle gevallen van uit gaan dat de focus daar ligt waar je hem wilt hebben.

Wat betreft hogere ISO waarden... wees niet bang om bij de 450D ook ISO 800 te gebruiken. Dat levert zeer acceptabele platen op, en als het echt nodig is kun je er achteraf altijd nog een ruisfiltertje op los laten tijdens het bewerken.

Flitsfotografie is een moeilijk inderwerp en vereist zeer veel oefening. Ook voor de doorgewinterde professional is een foto in de M stand (of ook als invulflits in de overige standen) geen garantie voor een geslaagde belichting.

Overigens is het oefenen in de M stand geen absolute "must". Er zijn maar weinig fotografen (jaja... ook de professionals) die de M stand als voorkeur gebruiken tenzij het echt niet anders kan, zoals in het donker wanneer de flitser de hoofd-lichtbron is. Dan is een sluitertijd van 1/125 to 1/160 seconde een goed uitgangspunt, en selecteer daarbij het gewenste diafragma overeenkomstig de gewenste scherptediepte. De camera zal dan de juiste flits-intensiteit bereken voor een optimaal belichte foto. In de Av en Tv modi werkt de flitser uitsluitend als invulflits, en niet als hoofd-lichtbron.

Voor alle andere fotografische doeleinden word de Av modus doorgaans het meest gebruikt omdat je dan te allen tijde zelf controle blijft houden over je gewenste scherptediepte. Indien je merkt dat je sluitertijd te traag word kun je bovendien het diafragma vergroten (lager getal) of de ISO waarde opschroeven, afhankelijk van je eigen voorkeuren. Bij sport word de Tv modus nogal eens gebruikt om (bijv.) toch enige beweging (actie) in de foto te behouden in plaats van het actie moment kompleet te "bevriezen". Dat gebeurt vaak bij wieler- en autosporten. In de Av modus zou je misschien een sluitertijd verkrijgen van 1/1000 seconde. Uiteraard kun je dan handmatig het diafragma afknijpen totdat de sluitertijd dermate vertraagd is dat dit het gewenste effect oplevert. Maar de makkelijke manier is om de sluitertijd vast te zetten in de Tv modus en dan berekent de camera zelf het passende diafragma om de plaat optimaal te belichten. Deze methode word ook wel toegepast bij het fotograferen van (bijv.) watervallen en fonteinen om het water een vloeiend effect te geven.

Succes!

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Scubadero schreefCOLONIk ga zeker dat springkussen lekprikken. Maar hoe zou jij dat gat opvullen? Donker of juist licht of dat groen van de rubberen tegels die daar liggen?
Eerder lichter dan donker, anders verdwijnt het effect van "de opening aan het eind van de buis". Hoe is een kwestie van proberen. Ik zou beginnen met een tintje lichter dan die groene tegels. Sluit qua kleur ook mooi aan op de reflecties in de buis.
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Bedankt weer voor jullie commentaar en adviezen.

@ John, ik heb net een paar (flits)foto's gemaakt in de M-stand. Geeft inderdaad wel hele andere, betere resultaten dan ik tot nu toe gewend was.
Focuspunt voorlopig ook maar in het midden gezet. Vanmiddag een stuk of 70 foto's gemaakt van mijn (en andere) honden. De helft kon ik meteen in de prullenbak gooien wegens onscherpte, heel frustrerend.

Bedankt voor je verdere uitleg, kan beter zeggen "snelcursus". Ik kan voorlopig vooruit met oefenen en zo ook meer vertrouwen krijgen in m'n camera.

@ Ton, ik ga morgenavond aan de slag om het beeld achter de buis aan te passen. Het resultaat zal ik hier nog laten zien.

Bedankt voor jullie feetback
Groeten,
Deen.
Groet,
Deen.

500 px
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Scubadero schreefCOLONVanmiddag een stuk of 70 foto's gemaakt van mijn (en andere) honden. De helft kon ik meteen in de prullenbak gooien wegens onscherpte, heel frustrerend.
Het is vooral een kwestie van veel oefenen. Met gebruik van het middelste focuspunt moet je uiteraard wel eerst de ontspanknop half indrukken terwijl je het middelste punt op het onderwerp gericht hebt wat je scherp in beeld wilt hebben. Daarna kun je (terwijl je de ontspanknop half ingedrukt blijft houden) de compositie opnieuw bepalen en vervolgens doordrukken. En zorg er voor dat de sluitersnelheid bij het fotograferen van bewegelijke dieren al gauw op minimaal 1/320 seconde moet liggen om strakke platen te produceren. Ga desnoods naar een wat hogere ISO waarde en een groter diafragma (= lager f getal) om snelheid te winnen. Rond de 1/640 zou ideaal zijn.

Ook is het van uiterst belang om bij het fotograferen van bewegende honden (en andere bewegende onderwerpen) de focus op AI-servo te zetten. De camera blijft dan scherp stellen op het onderwerp, ook als de afstand tussen de camera en het onderwerp veranderd.

Als je in het begin meer dan de helft weg moet gooien... geen paniek! Dat is normaal. Fotograferen is een kunst, en vereist de nodige oefening. Ook fotografen die al veel langer fotograferen komen nog steeds thuis met een hoog percentage mislukte of minder goede foto's. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar dat is het mooie van digitaal... je hebt geen ontwikkel en afdruk kosten.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

musicjohn schreefCOLON

Als je in het begin meer dan de helft weg moet gooien... geen paniek! Dat is normaal. Fotograferen is een kunst, en vereist de nodige oefening. Ook fotografen die al veel langer fotograferen komen nog steeds thuis met een hoog percentage mislukte of minder goede foto's. Dat hoort er nu eenmaal bij. Maar dat is het mooie van digitaal... je hebt geen ontwikkel en afdruk kosten.

:wink:
't is waar. Veel schieten, er zijn er altijd wel een aantal wel raak. Het kost niets méér.
Ik had al wel over AI Servo gelezen maar nog niet in de praktijk gebracht.
Een mens komt tijd tekort :wink:

Bedankt weer John.

Groeten,
Deen.
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Ton Canon schreefCOLON Eerder lichter dan donker, anders verdwijnt het effect van "de opening aan het eind van de buis". Hoe is een kwestie van proberen. Ik zou beginnen met een tintje lichter dan die groene tegels. Sluit qua kleur ook mooi aan op de reflecties in de buis.
Ik heb geprobeerd om de achtergrond te vervangen maar ik kan er nog niet content mee zijn, erg "plat" en leeg.
Ik ben aan het clonen geslagen maar er moet een betere manier zijn om dit te doen. Heb wat zitten vogelen met een laagmasker maar kom er niet.

@John, getracht de gele gloed te verwijderen. Ben hier wel tevreden over. Ik zal één resultaat laten zien.

#1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=113216[/img]

#2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=113217[/img]
Groet,
Deen.

500 px
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Scubadero schreefCOLON@John, getracht de gele gloed te verwijderen. Ben hier wel tevreden over.
Veel beter zo Deen! :P

Maar ik mis nog een beetje de rooie bolle wangejes.

Op mijn (gecalibreerde) scherm ziet het er zo goed uit: KLIK
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

Ok John, m'n huiswerk is nog niet af :wink:
Als ik thuis ben ga ik er weer mee verder stoeien.
Ik zal jullie verder niet vervelen met de resultaten, het wordt anders wel een erg langdradig verhaal.
In ieder geval bedankt voor de moeite en misschien tot de volgende gelegenheid.

groet,
Deen.
Groet,
Deen.

500 px
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar