Dopen in de kerk, adviezen gezocht

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Goedemorgen allemaal,

Het is een beetje kort dag, maar ik denk dat ik het wel kan. Ik ben gisteravond gevraagd om aankomende zondag foto's te maken bij de doop van mijn neefje en 4 andere baby's. Uiteraard wil ik daar goed beslagen ten ijs komen.

Locatie: Open kring in Zwolle. Klik hier voor een foto van het interieur van de kerk.
Zoals je kunt zien, ziet het er behoorlijk licht uit, met een behoorlijk hoog plafond. Maar die foto is gemaakt om 14.36 met een 1Ds, op 16mm, f13, 1/6 s, ISO 200. Ik weet nog niet hoe de zon er 's ochtends om ongeveer 10 à 11 uur op staat. In het ergste geval is er sprake van tegenlicht via de ramen achterin en moet ik wel inflitsen.

Doel: Niet storend foto's maken van alle dopelingen en ouders, enz. Dus met andere woorden wil ik niet heen en weer rennen, er niet te dicht op staan, of recht voor zodat ik het zicht voor iedereen ontneem (ik moet mogelijk ook rekening houden met een rij aan kinderen die eromheen zitten).

Nog te vragen aan de dominee of via mijn broer:
- Flitsen toegestaan?
- Welke dingen maken onderdeel uit van de ceremonie (binnendragen dopelingen, tonen van baby's aan de gemeente, ja-woord van ouders m.b.t. opvoeding & dopen, het dopen zelf, doopkaars, uitreiking doopkaart e.d. door dominee aan ouders, uitdragen baby's)?
- Kan ik het beste met de baby's de kerk uitgaan om daar nog een paar foto's van de baby's zelf te maken?
- Waar zullen de ouders precies staan bij de ceremonie?
- Zit er inderdaad een rij van kinderen eromheen?
- Waar kan ik zitten? Waar mag ik rondlopen (om niet te storen)?
- Mag ik bij voorkeur op zaterdagmorgen de kerk al even bezoeken om ongeveer 10 à 11 uur?

Apparatuur: 40D met 17-40 f4, met evt. 580EX+Omnibounce erop. Waarschijnlijk kan ik niet wisselen met de 70-200 f2.8, vanwege de kleine tijd tussen alle delen van de ceremonie.
Ik kan natuurlijk wel m'n 300D nog meenemen en daarop de 70-200 zetten, zodat ik eventueel daar nog een enkel shot mee kan maken (maar ik verwacht niet dat het kan).

Vraag aan jullie:
- Heb ik met mijn 40D+17-40 voldoende?? Ik hoef me op f4 geen zorgen te maken over de DOF, deze is bijna altijd voldoende om ouders en kind scherp te krijgen.
- Maar heb ik meer lichtsterkte of millimeters nodig? Ik neem aan dat ik er maximaal zo'n 10 meter vanaf sta. Zou ik de 50mm f1.4 / 24-70 f2.8 / 24-105 f4 aan moeten schaffen? Maar hierbij zou ik waarschijnlijk weer niet genoeg groothoek hebben om de gehele groep erop te krijgen. Zoom lijkt me een vereiste.
Ik sta een beetje onwelwillend tegenover de aanschaf van een nieuwe lens, want heb eigenlijk een 24-70 f2.8 met IS op mijn verlanglijstje staan, en heb tot nog toe niet veel behoefte aan één van de andere lenzen gehad.

Instellingen: Die ik van plan ben om te gaan gebruiken, zijn Highlight priority (bijv. voor witte doopjurken), ISO van 400-800 (kan wel bij de 40D), diafragma van voornamelijk f4 (f6.3 of f8 alleen voor overzicht), beoogde sluitertijd van 1/60, maar bij voorkeur 1/100 of sneller (baby's hoeven maar met hun handje heen en weer te zwaaien en dan is het al onscherp). In wat donkere omgeving, 40D belicht dan iets onder, zou ik normalerwijze 1 of 2/3 stop overbelichten dit zal uiteraard afhangen van de te halen sluitertijd.
Waar kan ik hem het beste opzetten? TV, AV of M? Ik neig naar TV (vanwege die snelle baby's).

Ik wil geen keihard belichte foto's en donkere achtergronden, dus weet ik niet of 1/100 echt geschikt is. Maar sfeerlicht verwacht ik niet (dus 1/30 is te laag). Met de flitser erop neig ik ook naar TV of AV, met de flitser een stukje omhoog gericht en op -1 of -1.5.
Zou ik een ander flitser-accessoire aan moeten schaffen (of is het daarvoor te laat om daarmee te oefenen)??

Bij de 300D zou ik ISO op maximaal 200 zetten, f2.8 op de 70-200, IS aan, en sluitertijden van minimaal 1/60.

Uitgaande van de instellingen van de interieurfoto en dus diezelfde hoeveelheid licht (f13, 1/6 s, ISO 200), zou ik uit kunnen komen op f4, ISO 400 en 1/100 en f6.3, ISO 800 en 1/60.


Ik weet het, het is een bult leeswerk, maar mogelijk hebben andere mensen die in de kerk willen fotograferen er ook wat aan.

Groeten en dank voor het lezen,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
wrd frank
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2007 08:43
WoonplaatsCOLON Woerden
CONTACTCOLON

Ik heb ook doop foto's gemaakt in een kerk.
Mocht gewoon mijn flits gebruiken.
Maar hier heb je eerlijk gezegt weinig aan (ik zat in een oudere kerk met extreem hoog plafond)

Jij zal mooi licht binnen krijgen door de ramen. Ik had nog glas in lood ramen. (geeft wel mooi effect)

misschien dat je toch de 70-200 moet gebruiken. en dan zo staan dat je op 70 een overzicht heb en op 200 een detail van ouder + baby.
Ik had een 18-250 bij me. en merkte dat ik de groot hoek amper gebruikte. Voornamelijk zoom om de personen er op te krijgen.

Ik mocht gewoon staan waar ik wilde. ( in mijn achter hoofd hield ik wel rekening met de andere belangstellende)

Na de doop bleven bij mij de baby's met ouders nog even in de kerk waardoor ik nog even een familie foto kon maken.

Ik hoop dat je hier iets aan heb.
Ik blijf dit topic ook volgen. want binnen kort mischien nog een doop.

Alvast succes
www.helder-foto.nl (Incidenten en amusementen fotografie)
Eos 40D | GRIP BG-E2N | EF 24-70mm f/2.8[color=red]L[/color] USM | EFS 18-55mm 1:3.5-5.6 | EF 75-300mm 1:4-5.6 | Tamron AF 18-250mm 1:3.5-6.3 | Speedlite 430EX
Ingedachte al de 70-200 F/2.8
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Bedankt voor je commentaar wrd frank. Toch ben ik een beetje huiverig om alleen maar m'n 70-200 erop te zetten...

Voor de overzichtsfoto's moet ik dan veel te veraf staan, ik houd rekening met zo'n 5-10 meter aan breedte die je erop zou moeten krijgen. Bij de doop wil ik toch dominee, vader, moeder, baby en eventueel andere kinderen erop krijgen, waar ik dus een breedte van zo'n 2 meter voor reken. Close-ups zijn natuurlijk erg mooi, maar prioriteit ligt eerst bij gewoon iedereen erop zetten.

Nu heb ik hieronder even een aantal cijfers gezet. Conclusie: met zo'n 5-10 meter afstand (dan ben ik niet te storend aanwezig, denk ik) t.o.v. het onderwerp zou ik het net kunnen redden met mijn 17-40 (de 70-200 dus op standby). De 24-70 zou meer ideaal zijn, maar zoals gezegd wil ik minder graag een nieuwe lens kopen. En ik kan altijd nog iets croppen om een mooiere uitsnede te krijgen, is ook veiliger om dat achteraf te doen (en portret-stand kan ook nog).

Groeten,
Hendrik

P.S.1: Toch wel jammer dat er weinig mensen zijn die vaker met dit bijltje hebben gehakt en wat adviezen los willen laten. Och, maar mogelijk helpen jij en ik hier later weer andere mensen mee ('doop' is redelijk makkelijk te vinden).

P.S.2: De cijfers
Voor de 70-200 is de beeldhoek:
29 - 10 graden horizontaal
19grd30' - 7 verticaal

10 meter breed beeld (6.7m hoog) => 38.7-114 meter afstand
3 meter breed (2m hoog) => 11.6-34.3 meter afstand
2 meter breed (1.3m hoog) => 7.7-22.9 m
1 meter breed (0.7m hoog) => 3.9-11.4 m

Bij werkbereik (waarin ik dus heen en weer loop): 5-10m => beeldgrootte van 1.29x0.86-2.6x1.7 op groothoek en 0.4x0.3-0.9x0.6 op tele

Voor de 17-40:
93 - 49grd20' horizontaal
70grd30' - 34 verticaal

10 meter breed => 9.5-21.8 meter afstand
3 meter breed => 2.8-6.5 meter afstand
2 meter breed => 1.9-4.4 m
1 meter breed => 2.2-0.9 m

Bij werkbereik: 5-10m => beeldgrootte van 5.3x3.5-10.5x7.0 op groothoek en 2.3x1.5-4.6x3.1 op tele

Voor een evt. 24-70:
84 - 34 horizontaal
53 - 19grd30' verticaal

10 meter breed => 11.1-32.7 meter afstand
3 meter breed => 3.3-9.8 meter afstand
2 meter breed => 2.2-6.5 m
1 meter breed => 1.1-3.3 m

Bij werkbereik: 5-10m => beeldgrootte van 4.5x3-9x6.0 op groothoek en 1.5x1-3.1x2.0 op tele
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Wanneer ik in kerken fotografeer (bij huwelijken) gebruik ik (bijna) altijd mijn 24-105 f4.0 L IS USM.
Altijd voldoende groothoek en je kunt ook lekker dichtbij komen. De 70-200 gebruik ik dan op m'n andere camera voor details van handen, gezichten e.d.

Zo te zien krijg je mooi licht binnen en waarom zou je niet zacht in mogen flitsen?
Bij ons in de kerk doen ze dat ook én ze mogen ook 'heen en weer' lopen. Wel zou ik er voor zorgen dat ik op het moment van de doop op de goede plek zou staan omdat dat toch hét moment is. Het kindje krijgt een zegen mee en daar ga je m.i. wel eerbiedig mee om.

Goed idee van je om zaterdagmorgen om dezelfde tijd als de doop zal zijn, even in de kerk te kijken v.w.b. de lichtval. En zorg desnoods dat je twintig minuten voor de dienst aanwezig bent, kan je even 'inschieten'

Succes!! En als het mag van de betrokkenen, zien we graag je resultaten!
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Ik zou gewoon met de 17-40 aan de slag gaan, ietsje dichterop is vaak geen probleem, men houdt doorgaans toch al iets rekening met de fotograaf (ze willen zelf ook mooie foto's), veel inzoomwerk is toch meestal niet zo aan de orde bij een doop.
Gebruik maken van de "dooie" momenten, zoals een preek etc., hier kun je vaak wat close-upjes schieten en heb je ook de tijd om te wisselen.
Qua instelling zou ik de camera op 400 zetten, AV selecteren en proberen te schieten met invulflits, je hebt tenslotte genoeg licht in deze kerk.
Of je probeerd eens in M te schieten op ISO 400, sluitertijd 40/50 en diafragma 4.0, dit moet genoeg zijn om ook de achtergrnd mee te krijgen.
Als extra atribuut mag een omnibounce eigenlijk niet ontbreken.
Ik heb laatst zo een bruiloft geforografeerd in een matig verlichte kerk, met een 5D, ISO 600, stand 50ste en diafragma 4.0, kreeg mooi uitgelichte taferelen, welliswaar met een Metz staafflitser, maar dit moet met een 580 ook kunnen.
In ieder geval in RAW schieten, heb je later nog iets meer speling bij het eventueel noodzakelijke oplichten.
Fotograferen is kijken niet klikken.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Super bedankt Ina en Closeshooter, geeft weer even wat gedachtenvoedsel ("food for thought", maar bestaat vast niet in het Nederlands). 1/40 à 1/50 leek me ook wel aardig, maar zal dit genoeg zijn met betrekking tot de snel bewegende handjes van een baby (zeker net nadat het water op het hoofd is gegooid)?? Ik kan moeilijk tussen iedere doop door, supersnel even op het schermpje kijken, onscherpte constateren, dan even een snellere sluitertijd kiezen. Maar er zit waarschijnlijk niets anders op dan even te oefenen van te voren (misschien even een snel beweeglijk broertje meenemen). Of is bracketing een optie, dan flits hij ook 3 keer, toch?

Tja, de 24-105, qua respectable afstand tot een bruiloftspaar of het doopgebeuren lijkt die me perfect, tezamen met de 24-70, maar ik denk niet dat ik die deze week nog even koop.

Ik zal mijn broer even een email sturen en daarna is het oefenen geblazen. Bedankt eenieder voor het meedenken.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
jivecar
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2006 11:28
WoonplaatsCOLON Etten-Leur

Grappig maar ik had in die kerk laatst een bruiloft.
Gewoon als toeschouwer, maar ik kon het niet laten mijn 70-200 mee te nemen.

Als je gewoon "er doorheen" kunt lopen dan zou de 17-40 voldoende moeten zijn. Nadeel vind ik wel dat je met 40mm / f4 moeite hebt om een mooie dof te krijgen. Daar zou je 70-200 bij helpen.
[size=75]|| Canon EOS 400D ||[/size]
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

jivecar schreefCOLONAls je gewoon "er doorheen" kunt lopen dan zou de 17-40 voldoende moeten zijn. Nadeel vind ik wel dat je met 40mm / f4 moeite hebt om een mooie dof te krijgen. Daar zou je 70-200 bij helpen.
Heb je volkomen gelijk in, dus die monteer ik op mijn 300D (zonder flitser) en gebruik ik dan als het net even kan (of heel misschien even snel wisselen, als ik de 17-40 zeker niet meer nodig heb). Tja, wat dat betreft is een 24-70 ook beter dan mijn 17-40, maar het is even niet anders. En nog beter zou een 5D zijn geweest, met mijn 70-200 erop, oei, of zou dat teveel van het goede zijn?

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

drikj schreefCOLONIk kan natuurlijk wel m'n 300D nog meenemen
uiteraard moet je je reservecamera meenemen. En zet er dan je 70-200 op zodat je er nog iets mee kunt. Als je alles met je 17-40 doet krijg je alleen maar maar overzichtfoto's.

Tijdens een doopplechtigheid zijn er voldoende stilstaande momenten waarop er nauwelijks beweging is en je met een lange sluitertijd toch nog goede foto's kunt maken. Het ideaalste zou natuurlijk zijn als je bv. 24 uur van tevoren in de kerk kunt kijken om te zien hoeveel licht je tot je beschikking hebt.

Succes!
Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
Martin1968
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2005 10:43

Bij Konijnenberg huur je overigens de 24-70 2.8 voor 20 eurie per dag. Moet je er wel morgen nog even heen rijden. Ik zou zeker in het begin de 17-40 monteren want anders heb je misschien een probleem bij het binnendragen. Dat gaat overigens best snel (indien je iedereen fotografeert). Men loopt ook vaak kort op elkaar waardoor dat best lastig is.(goed opletten in de Liturgie op het moment. Ik heb het een keer bijna gemist)
De plek waar je gaat zitten is ook iets om over na te denken. Het hangt af vanwaar men binnenkomt, de zon en waar het doopfont staat en waar de ouders zitten. Indien men door het midden loopt zou je aan het einde van de rij rechts kunnen gaan zitten een beetje vooraan. Indien men binnenkomt kijkt iedereen om en loop jij naar voren (je valt dus niet op) en kun je beginnen. (in grote kerken kun je dan soms ook nog tijdens de zang naar achteren sluipen voor de overzichtsfoto's)
Voor de doop (misschien) de tele erop. Een lastige is nog de hand van de dominee, want dan zie je mogelijk het gezicht van het kindje niet. Ik maak(te) altijd een foto ingezoomd en eentje met ouders en dominee erop. (hiervoor krijg dus meerdere kansen :D )
Voor belichting zie vlgd site over flitsen van Neil van Niekerk (wedding) erg leerzaam. http://planetneil.com/tangents/flash-ph ... echniques/ (ook veel leeswerk).
Maar ik zou inderdaad ook voor 400-800 asa gaan met de 40D. Op TV 1/40 sec F4 met TLL flitser met 2 stops geknepen Het hangt natuurlijk af van de hoeveelheid licht. Maar zoveeeeel mogelijk omgevingslicht met een lichte invulflits (anders krijg je die nare slagschaduw)

Tijdens de zang kun je het beste lensen wisselen (of ander gemorrel) vanwege het geluid.
Ik beperk het maken van foto's altijd tot de doopmomenten dan en verder niet. (en niet te vergeten de felicitaties aan het einde)

Succes! Laat je nog wat zien?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar