Eerste portretten, volwassenen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Mijn ouders waren mijn slachtoffers voor mijn eerste pogingen tot portretfoto's.
Dus graag tips voor verbetering. :D

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
japper
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2007 20:27
WoonplaatsCOLON Tilburg

Probeer je "slachtoffers" :wink: verder van je achtergrond te plaatsen dan is die niet zo prominent aanwezig en voorkom je schaduwwen, kies ook een rustige achtergrond en een groot diafragma zodat die wat waziger word.

Gr Jasper
Canon EOS 30D + Sigma 24-60mm f/2.8 EX DG , Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM en een I-MAC
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Jammer dat je zo weinig reacties krijgt. Weekend en vakantie zullen we maar zeggen.

Je moet niet spastisch worden van het idee dat iemand per se niet in het midden mag. Als iemand recht in de camera kijkt bij zo'n close portret kun je dat beter wel doen. Anders ontstaat er makkelijk een loze, nietszeggende ruimte in de foto. Bij foto 3 heb je dat weer wel goed gedaan, omdat je vader daar die lege ruimte inkijkt.

Ik weet niet precies wat je oefendoel was. Licht, compositie, gewoon portret? Maar normaal gesproken kun je een portret beter niet in een stoel of bank maken. De leuning snijdt dan al gauw dwars door het beeld. Verder zitten mensen dan wat dicht tegen de achtergrond, waardoor je die harde slagschaduwen krijgt.

Ze zijn wel mooi scherp, maar een brandpuntsafstand van 33mm is voor een portret eigenlijk not-done.
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn doel was gewoon wat oefenen met portretten. Normaal wil niemand van mijn familie op de foto, maar nu begonnen ze eens geen gekke bekken te trekken naar de lens. Ik zat op dezelfde hoekbank als zij, dus veel te dichtbij.

Bedankt voor de tips, volgende keer zal ik proberen ze op te volgen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar