hyperfocale afstand

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Hi allemaal,

Sorry, de zoveelste vraag over hyperfocale afstand. Ik heb van alles gelezen op dit forum over en gegoogled op hyperfocale afstand, maar ik maak ergens een domme denkfout, want ik snap het niet :oops: .

Als voorbeeld heb ik de volgende gegevens ingevuld in de DOF calculator

EOS 350D
Focal length: 50 mm
Selected f-stop: f/11
Subject distance: 3 meter

De volgende gegevens worden uitgerekend:
Depth of field:
Near limit: 2,39 m
Far limit: 4,02 m
Total: 1,63 m

Hyperfocal distance: 11,7 m

Ik begrijp waarschijnlijk de betekenis van hyperfocale afstand niet. Zoals ik het nu heb begrepen moet je scherpstellen op iets wat op de helft van je hyperfocale afstand ligt en dan is alles daarachter scherp.
Dus in bovenstaand voorbeeld focus je op een onderwerp op 6 meter afstand en alles daarachter is dan scherp?

Maar hoe zit het dan met de DOF? Bij bovenstaande gegevens heb ik maar een scherptediepte van 1,63 m. Hoe kan dan alles vanaf 6 meter scherp zijn :?: :?:

Ik begrijp er niks van. Misschien moet ik vanavond als het wat koeler is, me nog eens op mijn gemak gaan verdiepen in dit verhaal, want raak nu aardig gefrustreerd omdat ik het niet snap. Ik wil perse alles begrijpen, terwijl ik nog maar aan het begin sta van de fotografie en ik me hier misschien nog niet druk om moet maken. Eerst maar leren leuke plaatjes te schieten. Maar toch, als iemand me zou kunnen helpen met mijn denkfout, zou ik dat erg waarderen :D
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperfocal_distance
The first definition: the hyperfocal distance is the closest distance at which a lens can be focused while keeping objects at infinity acceptably sharp; that is, the focus distance with the maximum depth of field.
When the lens is focused at this distance, all objects at distances from half of the hyperfocal distance out to infinity will be acceptably sharp.

The second definition: the hyperfocal distance is the distance beyond which all objects are acceptably sharp, for a lens focused at infinity.

The distinction between the two meanings is rarely made, since they are interchangeable and have almost identical values. The value computed according to the first definition exceeds that from the second by just one focal length.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Ik had inderdaad al op wiki gekeken, maar waarschijnlijk werken een paar van mijn hersencellen niet vandaag, want ik begrijp nog steeds het verhaal van de hyperfocale afstand in relatie tot DOF niet. Ik zal het allemaal totaal verkeerd interpreteren, en kom er dus nog even niet uit, helaas :cry: .
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Isda schreefCOLON.... want ik begrijp nog steeds het verhaal van de hyperfocale afstand in relatie tot DOF niet.
De hyperfocale afstand wordt bepaald door:
- brandpuntsafstand
- diafragma
- een maat voor de onscherpte (circle of confusion)

De DOF wordt bepaald door:
- de hyperfocale afstand
- de afstand tot het onderwerp

Beide verbanden gecombineerd:
De DOF wordt bepaald door:
- brandpuntsafstand
- diafragma
- een maat voor de onscherpte (circle of confusion)
- de afstand tot het onderwerp
Mijn fiets spoort beter dan ik.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

In jouw voorbeeld zou je op een object op 11,7m scherp moeten stellen. Dus op de hyperfocale afstand. Alles vanaf 5,84m to oneindig wordt dan scherp. De idee is dat de aanvaarbare scherpte niet alleen achter je focuspunt ligt maar ook gedeeltelijk daarvoor... :wink:
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Sorry, het kwartje valt nog niet. Ergens maak ik een waarschijnlijk simpele denkfout. Hoe kan er een afstand zijn, waarbij alles erachter tot oneindig acceptabel scherp is, terwijl elk diafragma+brandpund+afstand een bepaalde scherptediepte heeft. Een echte beginneling hè? Ik vermoed dat ik me er zelf flink in moet verdiepen, of iemand moet zien waar ik de fout in ga met mijn denkwijze.
Wel heel erg bedankt voor je hulp so far, want als het kwartje valt, zal ik je antwoorden ook kunnen gebruiken.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je haalt 2 dingen door elkaar die los van elkaar staan. Of je stelt scherp op de hyperfocale afstand, of op een andere afstand (die dichterbij ligt) waarbij niet alles tot oneindig scherp is (bij gebruik van hetzelfde diafragma).
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Isda schreefCOLONHoe kan er een afstand zijn, waarbij alles erachter tot oneindig acceptabel scherp is
Die bestaat niet. Er is altijd ook een gedeelte voor je focuspunt 'acceptabel scherp'. :D
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Maar is er dan bij elk diagfragma + brandpunt + circle of confusion een hyperfocale afstand? Bijv. ook bij een diafragma van f/1,4? Want dan kom ik toch weer met mijn DOF aan, hoe kan er bij zo'n groot diafragma (die een kleine DOF geeft) een afstand zijn waarbij alles tot oneindig scherp is. Dat voelt zo tegenstrijdig.
Ik voel me echt blond, maar helaas, ' t is niet anders. Ik zal jullie niet te lang vermoeien met deze topic, als ik zie dat ik er toch niet uit ga komen.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ja, en die ligt dan op 93 meter. Dan zal alles vanaf de helft van 93 meter tot oneindig scherp zijn. Bron: http://dofmaster.com/doftable.html
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Niet opgeven! De hyperfocale afstand geeft alleen de afstand aan waar je moet focussen zodat alles tot oneindig aanvaardbaar scherp is. Die afstand ligt bij een grote diafragmaopening verder weg omdat de scherptediepte nu eenmaal kleiner is dan bij een klein diafragma opening.
Bij een diafragma f/1,4 op 50mm is de hyperfocale afstand 93,1 meter. Als je op een voorwerp op die focust is alles vanaf 46,6 meter tot oneindig aanvaardbaar scherp. (Dus ook nog een heel stuk voor je focuspunt op 93,1meter!)
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Dank jullie wel. Het kwartje is langzaam naar beneden aan het vallen. Heb zitten vogelen met de DOF calculator (en allerlei diafragma's, brandpunten, afstanden ingevuld en even bij elkaar in een excelsheetje gezet om te zien wat alles doet) en denk dat ik het verhaal van de hyperfocale afstand in de basis begrijp. Ik zat teveel vastgeroest in het principe dat een groot diafragma een kleine DOF geeft. Echter zelfs een groot diafragma heeft een hyperfocaal punt, maar die ligt logischerwijs verder weg dan bij een kleiner diafragma.
Of ik dit in de praktijk op de juiste wijze kan toepassen is weer een ander verhaal, maar ik moet gewoon oefenen, oefenenen nog eens oefenen.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

even heel simplistisch voorgesteld waar je met een beetje logica ook doorheen komt:
Zoals je hieronder ziet zal je het nooit tegenkomen ( uiteraard is dit PS werk!), dit omdat de boom op of voorbij de hyperfocale afstand staat. naar mijn idee ziet het er ook niet "normaal" uit
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112159[/img]

Dit is het orgineel, zoals je ziet is gewoon alles achter de boom scherp en zal niet onscherper worden naarmate de afstand groter wordt!
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112160[/img]
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Dank je, het wordt duidelijk. Voorbeeld om te kijken of ik het echt snap:
brandpunt: 28mm
diafragma: f/8
Hyperfocale afstand is dan 5,19 m. Als ik focus op een object op 5,19 m, dan is alles vanaf ong. 2,6 m en verder acceptabel scherp. Focus ik op iets voorbij de 5,19 m, dan blijft de scherpte oneindig, alleen begint de scherpte wat verder weg (dan de hiervoor genoemde 2,6 m). Heb ik 'm nu?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ja, je hebt hem nu :D
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

Ik heb ooit eens op een regenachtige zondag middag een overzichtje gemaakt. Op deze manier hoef je zelf niet meer te rekenen.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=112181[/img]
Laatst gewijzigd door 1 op Samz, in totaal 31 keer gewijzigd.
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Hi Samx,

Dit is erg. Ik ben net klaar met mijn eigen overzichtje. Heb net wezenloos allemaal diafragma's en brandpunten zitten invullen in de dof calculator en dit vervolgens in een spreadsheetje gezet. Ik print 'm net uit en in mijn rugzak gedaan. En nu zie ik jouw bericht :D . Die van jou is in ieder geval nog uitgebreider, dus ik ga die van jou gebruiken. Bedankt!

Nog tips hoe je de afstand kan bepalen (ik ga ook even zoeken op het forum hoor)?
Isda
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 26 Dec 2007 21:47
WoonplaatsCOLON Sprang-Capelle

Samz, kan het zijn dat de waarden die jij hebt ingevuld bij de 1,6 crop niet kloppen? Ik heb nl. andere waarden. Jouw waarden zijn hetzelfde als bij fullframe.

Ik heb overigens geen idee hoe ik deze informatie in de praktijk ga toepassen. Ik ga me eerst maar eens toeleggen op het maken van interessantere composities ipv de vakantiekiekjes :D
kohma
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2008 10:48
CONTACTCOLON

@Samz Er zit helemaal geen verschil tussen je schema van een fullframe en een 1.6 crop camera
Ik schrijf verhalende beelden

Canon EOS 40D - 50/1.8 | 11-16/2.8 | 17-40/4.0 L | 70-200/4.0 L | 430EX - Vanguard Oregon 52 | LowePro Rover AW II | Kata 3n1-30
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Isda schreefCOLONIk heb overigens geen idee hoe ik deze informatie in de praktijk ga toepassen.
Op http://www.dofmaster.com staat ergens een programma om een grafiek te maken.
Printen, plastificeren, klaar. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar