[verzameltopic] Kritiekkring 2 -> natuur, ronde 10

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 9 rondes zitten erop, en dan kunnen we beginnen met de tiende ronde. De 3 foto's dienen binnen te zijn op 11 augustus 23:59, de commentaren op 18 augustus 23:59.

De deelnemers zijn:
  • # Bagtjuh
    # Ina
    # Frostbeard
    # JvdH
    # Builder
    # geert h
De regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
  • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
  • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
  • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
  • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
  • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
  • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
  • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen gelden ook binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

Voor wie niet weet waar het over gaat: klik .
Laatst gewijzigd door 2 op geert h, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Ik begin er gelijk maar mee.


1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding



Zit helaas een beetje vast in een macro fase :wink:


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Hier mijn 3 foto's voor deze ronde:

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

Ik zit momenteel meer in een landschapsfase, maar nog niet vast :wink:
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik probeer wat landschapjes en als toetje een eend :wink: .
Door het slechte weer van vandaag vind ik ze niet zo geworden, maar mischien zien jullie dit anders :? .
Het moest vandaag want ik heb geen tijd meet om voor de vakantie te schieten. Mijn commentaar geef
ik helemaal op het eind van de rit (ben 17 aug. weer terug)
Volgende ronde hele mooie weidse landschappen van mij uit de Dordogne.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

@ Bagtjuh, mooie macro foto's van de libelle's

@ geert h, 3 hele mooi afwisselende natuur foto's
foto 2 vind ik de mooiste van je serie, niet dat de andere minder zijn hoor, maar deze heeft een geweldige sfeer.

@ JvdH, foto 1 erg jammer van de uitgebeten lucht, foto 2 vind ik wat flets overkomen, en ook hier weer een uitgeeten lucht.
foto 3 vind ik niet showcase waardig, verkeerde compositie, erg veel ruis en onscherp.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ik heb ook jullie foto's bekeken, heb zelf een paar klaar gezet om hier te plaatsen; maar eerst het commentaar.

bagtjuh:
1.
Heerlijk zo'n foto; die vleugels zijn helemaal fraai! Evenals de scherpte en de belichting.
Het stengeltje rechts is de enige storende factor, maar wat mij betreft te verwaarlozen.
2.
Kan alleen maar zeggen dat ik 'em heel erg prachtig vind! Scherpstelpunt ligt precies goed.
3.
Alsof je ze getékend hebt. Niets op aan te merken.

Geert h:
1.
Díé kikker is mooi zeg! Is'ie wel echt? (of is't een overjarig exemplaar van Sinterklaas? :wink: )
De kíkker is mooi scherp, maar wat me stoort is het voorste gedeelte waar hij op zit. Door de scherptediepte kijkt dat nu niet zo fijn.
2.
Vroeg opstaan loont hè?!
Hele mooie foto! en toch is er iets. Ik weet alleen niet wat. Misschien komt dat nog (of verdwijnt het :wink: )
3.
Tóp foto!!
Niets aan te verbeteren.

JvdH:
1.
Jammer hoor, dat je van dat trieste weer had. Deze foto mist mooi licht.
En dat paaltje rechts onder, dat stoort me.
2.
Wij hebben ook van deze joekels bij ons aan de vijver staan. Prachtig zijn ze.
Zou je deze foto in PS niet wat op kunnen frissen; wordt 'ie veel beter van.
3.
Waarom ISO 800 als je een tijd van 1/2000" hebt? Nu zie je zoveel ruis.
En jammergenoeg is Donald Duck ook niet helemaal scherp :(
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Mijn 'eerste' bijdrage in de 'herkansing'. Het zijn waterige foto's geworden. Maar ja, wat wil je als je in Friesland tussen zoveel water woont?

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

@ Ina ik zie maar één foto? alleen nr 2 wel een mooie plaat.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Ik zie het ook Bram! Zal de eerste en de derde gelijk even opnieuw plaatsen.
Bedankt dat je me er even op attent hebt gemaakt :D

Edit: Ha, ha, da's grappig: heb nog niks gedaan en ze zijn er weer :P
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Bagtjuh
1. Hij/zij staat er mooi op. Ook mooi die schaduw van het beestje op het blad. Ik had 'm alleen liever in portrait-stand gezien (wat meer ruimte boven en wat minder ruimte links en rechts).
2. Scherp waar hij scherp moet zijn. Mooie achtergrond en compositie. Kortom: niets meer aan doen.
3. Ook fraai. Ik heb alleen op de één of andere manier het idee dat hij niet helemaal in balans is (misschien wat te leeg aan de rechterkant). Ik heb trouwens zo ook geen idee hoe het anders zou moeten. :?

geert h
1. Mooie compositie, scherpte op de kikker goed. Ik vind alleen het onscherpe gedeelte van het boomstammetje waar hij op zit te aanwezig.
2. Mooie mystieke ochtendsfeer. Mooie compositie, waarbij het pad mij langs de bomen leidt naar de zon.
3. Voor mij de topper van deze drie. Mooie lijn de "lege" diepte in, waar bij het wolkje voor mij als konijntje werkt.

JvdH
1. Ik vind de spiegeling wel mooi, alleen jammer, zoals al eerder gezegd, van die lucht. Qua compositie zou ik wat meer ruimte laten boven/onder de boomtop en idd. het paaltje rechtsonder wegshoppen of het boomstammetje waar hij aan vast zit er ook bij op zetten.
2. Ook hier werkte het weer niet echt mee. Ik denk dat deze met wat nabewerking nog wel wat op te peppen is.
3. Ook deze is met wat nabewerking m.i. nog wel op te knappen. Qua compositie is het jammer dat de eend de foto "uitkijkt" (je komt nu door de lijn van het bootje de foto binnen en gaat er door de kijkrichting van de eend gelijk weer uit).

Ina
1. Je hebt de sfeer hier mooi te pakken. Mooie opbouw in lagen. Alleen had ik het mooier gevonden als de golfjes vanuit de hoek kwamen.
2. Fraaie lijn naar achteren. Sfeer ook weer goed. Een "konijntje" had 'm helemaal af gemaakt.
3. Het vogeltje staat er mooi op. Ik twijfel alleen wat aan het vierkante formaat...
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Hebben jullie dat ook wel eens? Loop je ruim 5 Km. met je complete gear incl. statief, gebruik je maar 1 lens... Niet veel bruikbare foto's maar op laatst toch nog getracteerd op een mooie lucht nadat de zon onder is gegaan. En dan nog de ISO opschroeven om het statief (dat je wel bij je hebt) niet te hoeven gebruiken... :?

Het resultaat van deze wandeling over het Doldersummerveld:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

1: Een koolwitje
Afbeelding

2: Een zweefvlieg
Afbeelding

3: Twee zweefvliegen in een interessante positie :wink:
Afbeelding

Mijn commentaar zal zo spoedig mogelijk volgen.

Bij deze wil ik ook mededelen dat ik als deze ronde is afgelopen de kritiekkring zal verlaten. Bij deze wil ik dan ook me bedanken voor de kritiek en de tips. Ik kan enerzijds zeggen dat ik er veel van geleerd heb en dat ik deels ook een eigen stijl heb kunnen ontwikkelen m.b.t. macrofotografie.

De voornaamste reden voor mij om de kring te verlaten is dat mijn vriendin en ik een huis heb gekocht en vanaf 1 september druk zal zijn met verhuizen e.d. Na enkele weken zal ik weer internet hebben. Ik verlaat het forum echter niet en zal proberen eigen posts te maken die showcase waardig zijn.
Laatst gewijzigd door 1 op Frostbeard, in totaal 12 keer gewijzigd.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je huis, begrijpelijk dat je daar tijd voor vrij wilt maken. We zien ter zijner tijd vanzelf wel een serie van je voorbij komen :wink: Reacties op de foto's volgen nog.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Builder: Herkeenbaar verhaal over statief en ISO...... :wink: :D
Je hebt wél een mooie serie geplaatst! Mijn voorkeur gaat uit naar nummer 2, omdat je zo mooi de foto inkijkt.
Foto 1 vind ik ook erg mooi, maar ik had het nog mooier gevonden wanneer de onscherpe achtergrond helemaal leeg zou zijn.
Foto 3 heeft een heerlijke sfeer. Ik twijfel of er ook teveel (blauwe) lucht op staat.

Frostbeard:
Mooie macro-foto's!
1. Mooie foto van een mooi koolwitje!
2.De zweefvlieg heb je ook mooi te pakken, waarbij je ook nog eens een fraaie rustige achtergrond hebt!
3.Leuk moment, deze foto. De achtergrond is ook hier lekker leeg. Helaas stoort er in de voorgrond nu een blaadje o.i.d.
Over het algemeen ogen de foto's op mijn scherm een beetje flets en missen ze alle drie nét die laatste scherpte. :wink:

Overigens gefeliciteerd met jullie huis!!! En natuurlijk heel veel succes met klussen, verfen, behangen en verhuizen :wink: :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Frostbeard
1. Mooie compositie en kleurencombinatie. Ik heb wel het idee dat de scherpte niet helemaal op de juiste plek ligt (iets te ver naar voren).
2. De zweefvlieg staat er mooi op. Compositie ook goed.
3. Leuk moment heb je hier te pakken. Compositie mag wat mij betreft wat minder centraal.
Algemeen. Ze kunnen alle drie m.i. nog wel wat (meer) verscherpt worden.
En ook vanaf deze kant gefeliciteerd met jullie huis, en succes met de verhuizing etc.
Ina schreefCOLONHerkenbaar verhaal over statief en ISO...
Gelukkig kan dat met de 5D meestal redelijk ongestraft... :wink:

Wieger
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Mijn reaktie op jullie foto's:

Bagtjuh
#1. Ik vind hem heel mooi van kleur met als super detail het druppeltje aan zijn 'staart'
#2. Ook heel mooi, maar volgens mij iets te veel verscherpt?
#3. Nee, deze spreekt mij niet zo aan. Mischien doordat het onderwerp er wat rommlig op staat en alleen maar aan de linker kant van de plaat.

geert h
#1. Hij staat er mooi op. Een stapje naar links had het onscherpe deel uit zijn kop gehaald was mischien mooier geweest.
#2. Heel mooi erg knap gedaan. Het weggetje wat de mist in loopt waar boven de zon. prima.
#3. Ook een hele mooie compositie en mooi zacht van kleur.

Ina
#1. Erg mooi lijnen spel in de lucht gecombineerd met de achtergrond en het water.
#2. Deze vind ik prachtig. Misschien kun je hier zelfs de achtergrond (bomen ect) er af halen dan word het een abstracte plaat.
#3. Mooi hoe je de meeuw hebt gevangen in het laatste zonlicht. Zijn nek is alleen een beetje uitgebeten.

Builder
#1. Erg mooi kleurverloop alleen vlgs mij niet helemaal scherp.
#2. Prachtig. Goed gewerkt met je DOF.
#3. Ook heel mooi. Jammer dat de rode zweem niet tot boven in de foto loopt.

Frostbeard
Als eerste veel geluk met je nieuwe woning en bedankt voor al je commentaren in deze kritiekkring :wink:
#1. De compositie vind ik niet zo spannend, maat technisch ziet het er heel mooi uit.
#2. Ook mooi gedaan, maar eigenlijk het zelfde als #1.
#3. Dit is wel heel mooi lekker scherp op de ogen en een niet allerdaagse (voor ons dan :D ) compositie.

Ik wou nog wel even mijn excuses maken voor de wat 'mindere' inzending van mij deze ronde. Ik ga het vanaf de volgende ronde zeker weer goed maken.
Ik ben net terug uit de Dordogne en heb daar lekker kunnen oefenen met wat instellingen ect.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Bagtjuh:
1] Fijn van kleur en scherpte. Wel vind ik de staande compositie in de liggende foto hier een beetje wringen.
2] Fraaie compositie, mooi van kleur en goed scherp. De knop waar hij op zit vind ik echter wel een beetje te druk, wat de aandacht mijn inziens teveel afleid van deze libel.
3] Fraai, kan zo geen verbeterpunten bedenken.

@JvdH:
1] Jammer van de grauwe lucht, dat komt de foto niet ten goede. Wel word ik lekker de foto ingenomen door het beekje.
2] Ik mis een beetje een onderwerp, een rustpunt in de foto zeg maar. Soms zijn de omstandigheden niet ideaal, zo ook hier.
3] Hier heb je een fraai onderwerp gekozen, jammer van de ruis, anders was het geen onaardige plaat geweest.

@Ina:
1] Zeker niet verkeerd, maar zowel de mooie golfjes in het water als de fraaie lucht vragen om de aandacht, persoonlijk vind ik dat minder fijn kijken.
2] Erg fraaie golfjes, ik word mooi over de puntjes mee de diepte in genomen. Daar waar de aandacht verdeelt was bij de eerste, straalt deze een heerlijke rust uit. Eventueel nog een onderwerp opzoeken aan het einde van de golfjes, maar verder een prachtplaat.
3] Ook deze kijkt heerlijk weg, kan zo geen verbeterpunten bedenken.

@Builder:
1] Fraai licht, al had de voorste aar van mij net wat scherper gemogen.
2] Mooie dieptewerking, en weer dat fraaie licht.
3] Fraai licht, maar de wolken zijn hier net niet voldoende naar mijn smaak om de foto te maken.

@Frostbeard:
1] Fraaie compositie, wel vind ik hem een beetje druk over komen. Daarbij twijfel ik een beetje over de scherpte op de ogen, maar veel scheelt het niet.
2 en 3] Fraai, deze zijn gewoon af.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Door drukte van mijn kant,renovatie en ook nog veel werk,heel kort een reaktie.

Geert:
Gewoon een goede serie waar ik niets op aan te merken heb.

JvdH:
Vind over het algemee de kleuren niet lekker over komen,tis wat grauw.

Ina:
Mooie serie al twijffel ik over de laatste die vierkant is.
Net niet lekker :wink:

Builder:

Als nr 1 wat meer scherpte krijgt is alles af.

Frostbeard:

Ook een mooie serie hoor al is nr 3 iets te centraal.



Zo bij de volgende serie weer wat uitgebreider commentaar.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vlgs. mij is het nog wachten op Frostbeard zijn commentaar :wink:

:P Van mij mag ronde 11 starten ik heb pracht foto's (vind ik dan) voor jullie klaar liggen :P
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

Gisteren zijn er helaas wat zaken tussen gekomen. Vanavond heb ik een rustige avond en zal ik tijd nemen om de foto's te beoordelen. Mijne excuses voor de vertraging.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar