RAW opslag voor (echt)lang op reis?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Vypr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 11:13

Goeiemiddag,
Ben een 24jarige levenslustige optimist en ben nu al een jaartje bezig met plannen en uitdokteren hoe mn reis in grote lijnen zal verlopen, maar hier even een korte omschrijving:

jaar 1: Fietsreis, nonstop van Anchorage (Alaska) naar Ushuaia (Chili)
daarna vliegen naar zuid afrika.
jaar 2: Backpacken beginnend in Zuid Afrika, via de oostkust omhoog, via madagascar, tanz, kenia, ethiopie, yemen, oman, pakistan, india, nepal, mongolie, vietnam, laos, cambodja, thailand, indonesie
vliegen naar Darwin (Australie)
jaar 3: Fietsreis rond Australie met Tasmanie en Nieuw-Zeeland inbegrepen.

daarna huiswaarts, helemaal blut, maar ook weer een beetje rijk aan alles wat niet met geld te maken heeft.

VRAAG
Ik trek hoofdzakelijk in RAW formaat, heb ook 2, max 3 goeie lenzen mee. een sigma allround, een portretlens en eventueel nog een lichtsterke zoom voor wildlife.
Wat is volgens jullie de meest doordachte methode om al mn fotos veilig thuis te krijgen? Natuurlijk staat low budget centraal, anders was deze reis op zich al niet mogelijk.

ik reken op ongeveer 1000 raw files (gemiddeld 12MB per stuk op mijn cam) per maand * 30 á 36 maand ... ongeveer 12Giga per maand dus.
Het probleem is dat ik tussenin niet naar huis ga, en dus op een manier alles thuis wil krijgen, om zelf geen 25 kaartjes van 16gig te moeten kopen.
Daarom dacht ik aan het volgende
zou het veilig zijn om bijvoorbeeld per 2 maand +/- 6 DVDs te schrijven en deze per post naar huis te sturen? eventueel kijkt de persoon thuis als deze leesbaar zijn en laat het me weten via mail, dan kan ik mijn kaartje leegmaken en terug gebruiken voor de volgende reeks (uiteraard heb ik wel wat kaartjes mee zodat ik gerust de postperiode kan overbruggen)

lijkt dit iets? te duur, te omslachtig?
imagetank? (= extra gewicht, diefstal, electronisch defect, ...???)
uploaden niet echt mogelijk wegens omvang per bestand

pff, ik raak er niet echt uit, maar het is wel erg belangrijk voor me, fotografie is het centrale woord, naast de fiets natuurlijk ;)

Mensen met gelijkaardige ervaring, eventueel met ook enkele maanden/jaren zonder thuiskomst.. want geheugen kopen om die 3 jaar te overbruggen en niet echt mogelijk.

Alvast bedankt voor jullie tijd en eventuele brainstormen

Aja, nog een klein vraagje; ik gebruik CF kaartjes, maar twijfel nu tussen transcend en sandisk, met transcend die 1/3 de prijs is van de andere. ik wil natuurlijk geen fotos verliezen door corrupt files of zo, of weersomstandigheden.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het door jou geschetste idee van dvd's versturen is nog niet eens zo slecht hoor. Misschien wel wat werk, maar toch betrouwbaar als de terugkoppeling van aankomen en werken er is.

Maar hoe lang denk je dat de post er soms over doet?
Da's niet zoals in Nederland 1 of 2 dagen hoor.
Kan soms wel eens weekjes duren als je in de middle of nowehere bent.

Als je hiervoor kiest, doe dit dan iedere maand en zorg dat je nog steeds voldoende geheugen bij je hebt om daarnaa ook twee maanden vooruit te kunnen. Maak in ieder geval twee kopieën; 1 om te versturen, en 1 om bij je te hebben
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jspr
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1149
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2007 22:13
WoonplaatsCOLON Barcelona
CONTACTCOLON

Mijn broertje is 5 maanden naar Kenia geweest. Hij had dan wel een compact bij zich,maar hij heeft uiteindelijk 8 cd's vol met foto's via de post doorgestuurd.

Hij hield zelf ook nog een extra kopie bij zich.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikers-avatar
Lars Oosterveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 295
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2006 23:00
WoonplaatsCOLON de wijk
CONTACTCOLON

Backup online van KPN een optie?
Als je een internetverbinding hebt dan kun je zo de fotos uploaden
[30D+BG] [12-24] [70-200] [430EX] [overige meuk] [in een Zoomiverse XL]
Vypr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 11:13

lars-saxo schreefCOLONBackup online van KPN een optie?
Als je een internetverbinding hebt dan kun je zo de fotos uploaden
persoonlijk denk ik niet dat het erg handig is om deze bestanden te uploaden, in totaal toch iets van 400gig (een schatting natuurlijk, maar wel een richtgetal)
in de meeste landen, in internetcafes haal je mss een uploadsnelheid van 10kbs = 400 dagen non stop uploaden :) of heb ik nu verkeerd gerekend, lijkt me wel erg veel, nuja, het punt blijft wel hetzelfde

@ dejong1racing
ik zou idd wel genoeg geheugen meenemen om te overbruggen.
Ik vrees enkel voor censuur, ik heb ooit eens een postpakket naar een vriendin in USA gestuurd, daarin zaten 2 dvds die ik gemaakt had voor haar, ze heeft het pakket gehad, maar in de plaats van de dvds zat er een boekje in, bij de douane hebben ze de dvds eruit gehaald dus ... hopelijk heeft enkel US deze policy zodat ik die periode dan gewoon kan overbrugge en vanuit mexico of zo versturen.

Het lijkt me gewoon ook erg omslachtig om in internetcafes dvds te branden, stel 3 per maand, zal ook wel wat kosten in tijdsduur dan
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Vrienden van mij zijn 2 jaar op wereldreis geweest. En wat zij deden was ook DVD's opsturen naar huis en zelf een kopie houden. Tevens hadden ze een eigen website waarop ze ook foto's gezet hebben. De DVD's zijn wel een beproefde methode :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

O ja en ik zou de aanschaf van zo'n mini notebook overwegen. Die kost rond de 250 euro. Zo'n eentje met 4 gigabyte flash geheugen. Daar kun je een portable DVD brander of portable harde schijf aan pluggen. Ben je ook niet meer afhankelijk van internet Cafés :)
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 19 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Misschien dan toch een mini laptopje (EEPC geloof ik) mee en branden als je het zeff uitkomt
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Haha dezelfde gedachte! :lol:

Hier wat linkjes:

Model 1

Model 2
Laatst gewijzigd door 1 op Digilike, in totaal 19 keer gewijzigd.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Vypr schreefCOLONik reken op ongeveer 1000 raw files (gemiddeld 12MB per stuk op mijn cam) per maand * 30 á 36 maand ...
1000 per maand, dit betekend ca 30 per dag en iedere dag.
Wellicht deze ambitie bijstellen naar beneden zal je ook nu de voorbereidingsstress schelen. Heb je anders nog wel tijd om te fietsen?

En eenmaal thuis, hoe ga je in vredesnaam 30 tot 36 duizend RAW bestanden nabewerken en rubriceren? Ik heb nu al last van mijn geheugen bij foto's van een jaar terug...

@digi Die oergedachtes ook he ;-)
Laatst gewijzigd door 3 op Chris Tettero, in totaal 19 keer gewijzigd.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

@Frank: Klopt, ik had m'n post al aangepast :wink:
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Vypr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2008 11:13

Chris Tettero schreefCOLON
Vypr schreefCOLONik reken op ongeveer 1000 raw files (gemiddeld 12MB per stuk op mijn cam) per maand * 30 á 36 maand ...
1000 per maand, dit betekend ca 30 per dag en iedere dag.
Wellicht deze ambitie bijstellen naar beneden zal je ook nu de voorbereidingsstress schelen. Heb je anders nog wel tijd om te fietsen?

En eenmaal thuis, hoe ga je in vredesnaam 30 tot 36 duizend RAW bestanden nabewerken en rubriceren? Ik heb nu al last van mijn geheugen bij foto's van een jaar terug...

@digi Die oergedachtes ook he ;-)
Het is idd maar een schatting, na verloop van tijd wordt een mens ook wel selectiever in fotos en zullen het er minder zijn, maar ik denk dat ik er niet zo erg naast zal zitten.
Ik versta ook zeer zeker het in twijfel trekken van raw op dat aantal fotos, maar het nabewerkingsproces mag en zal ook verschillende jaren innemen, het is niet de bedoeling na 1 maand een albumpje klaar te hebben :)

---
en als reply op de mini laptops, hmmm lijkt me nog wel iets idd, hoewel, terug een stukje electronica waardoor diefstal terug aantrekkelijker wordt, ik ga er zeker eens over lezen, want met zo'n 20gb versie heb je al wat speling, jammer dat er geen dvd burnertjes inzitten, ook dat nog eens meesleuren, het motto was Light travel, met fotografie erbij had ik me erop voorzien dat het niet uuberlight kon, maar met dit alles erbij ... een onderbroek minder zeker haha.

alvast bedankt voor het brainstormen, iemand een reply over de transcend versus sandisk?
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Er is ook een mini laptop met DVD burner erin. Alleen weet ik zo niet welk merk dat is :) Wat de elektronica betreft heb je met de camera alleen al een gewild object voor diefstal. Dus daar zou ik het niet voor laten. :)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

O ja, dat is deze: http://www.fan.tv/Digitaal/toontext.asp?id=23318

Wel een stuk duurder!
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Vypr schreefCOLONiemand een reply over de transcend versus sandisk?
Yeps, ook daar heb ik wel wat over te zeggen ;-)
Bij mij zit er al ca 1 a 2 jaar een trancend 4 gig kaartje in mijn toestel en geen enkel probleem.
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

En dan heb je natuurlijk ook nog de MSI wind mini-laptop. Deze heet een 10,2" scherm en 80 gig harde schijf, 3 usb poorten. Als je een harde schijf thuis hebt liggen kun je die gescheiden van laptop meenemen, dan heb je altijd back-up.
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Volgende week is deze in de aanbieding bij de Aldi met een 80 Gb harddisk:
http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_30/OFF01.SHTML
J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik denk dat die 1000 foto's wel erg veel zijn. Je moet ook bedenken dat er regenachtige dagen zijn, of tussendagen waarin je eens iets anders (of helemaal niks) doet. Anders ga je problemen met je energie krijgen denk ik. Maar goed ongeacht het aantal zou ik ook de methode van DVD branden en opsturen naar huis toepassen! Neem gewoon een paar 8 GB kaartjes mee. De Ultra II zijn voldoende zolang je niet met je toestel gaat filmen. Ik zou niet gaan zeulen met een laptop, althans niet voor dit doel. Bij elk normaal internetcafe kun je kaarten uitlezen en branden voor niet al te veel geld.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar