Moeite met Adobe Photoshop? RAW? Interessant boek!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Anoniem 4

Wie heeft niet als beginnende photoshopper moeite om de techniek van dit programma enigszins onder de knie te krijgen.
Natuurlijk, er zijn vele boeken daarover verschenen, vaak heel dik en uitgebreid. Alle mogelijke technieken komen daarin aan de orde. Hoewel alle handelingen uitvoerig worden beschreven hebben ze toch meer het karakter van een naslagwerk. Niets mis mee en altijd bruikbaar.

Eén van de bekenste auteurs op dit gebied is Scott Kelby. Nooit van gehoord, zoek dan eens op die naam op internet en je zult zijn reputatie bevestigd zien worden.

Hij heeft nu voor een totaal andere aanpak gekozen. Reden daarvoor was het feit dat hij regelmatig werd geconfronteerd met de vraag: ik heb een wat minder geslaagde foto en hoe kan ik die nu het beste bewerken. Geen mindere foto qua compositie, maar één waarbij de techniek te wensen overlaat. Een inhoudelijk slechte foto kun je ook met Photoshop niet omtoveren in een prijswinnende creatie.

Scott Kelby is voor zichzelf eens nagegaan, wat hij zoal voor handelingen verrichtte om een technisch niet volmaakte foto te verbeteren. Hij kwam daarna tot de conclusie dat hij in het merendeel van de gevallen telkens dezelfde handelingen in dezelfde volgorde uitvoerde. Na verdere analyse heeft hij een 7-punten systeem ontwikkeld om dergelijke foto’s te verbeteren.

Dat systeem nu heeft hij vastgelegd in een onlangs verschenen boek

Scott Kelby’s 7-punten systeem voor Adobe Photoshop
Uitgave van Pearson Education
ISBN 978-90-430-1628-5
282 blz.
Prijs € 34,95

In 21 lessen legt Scott op een heldere en onderhoudende wijze uit hoe zijn 7-punten systeem werkt. Hij doet dit aan de hand van eigen mindere foto’s die verbetering behoefden. Stap voor stap laat hij zien hoe je ermee aan de slag kunt gaan.
Van iedere stap wordt het resultaat in foto’s getoond met daarbij de schermafbeeldingen van de gebruikte tools in Camera Raw en Adobe Photoshop.
De lesfoto’s zijn van internet te downloaden, zodat je er direct zelf mee aan de slag kunt.
Door de herhaling van de handelingen in het 7-puntensysteem en de toevoeging van extra trucs en technieken aan ieder hoofdstuk, krijg je een goede basis voor het verbeteren van je foto’s.

Ook ik had weinig tijd om me echt goed te verdiepen in het werken met Photoshop en/of het volgen van cursussen. Dus bleef het iedere keer weer een worsteling met de techniek. Nu eens dit proberen en dan weer dat. Natuurlijk steek je er wat van op, maar het bleef niet echt hangen en structuur zat er ook al niet in.

Omdat ik nog een boekenbonnetje had liggen, toog ik naar de boekwinkel waar ik tegen dit boek aanliep.

Ik ben er nu druk mee bezig en de aanpak bevalt mij zo goed, dat ik de mede-gebruikers van EOS Digitaal deze ontdekking niet wilde onthouden.

Wie net als ik (en vele anderen, ook al zullen ze het niet altijd erkennen) zijn foto’s gestructureerd wil verbeteren, raad ik aan dit boek eens te bekijken. Daarna kun je vast en zeker nog met die andere boeken over Adobe Photoshop een creatief hoogstandje fabriceren dat hier in de wedstrijden hoge ogen zal scoren.

Degenen die met Photoshop willen beginnen, start hier. Kun je altijd nog met Sinterklaas of Kerst een Photoshop-bijbel vragen.

De nu al Photoshop-experts kunnen minzaam hieraan voorbij gaan, maar ik wil hen toch niet onthouden dat ook Scott Kelby zelf zegt nog dagelijks baat te hebben van zijn 7-puntensysteem.

Tot slot wil ik uitdrukkelijk vermelden dat ik op geen enkele wijze commercieel belang heb bij het promoten van dit boek.
Beschouw het als een recensie van slechts een enthousiaste collega-forumgebruiker.
Jullie waardering voor het erop attent maken, zal ik als compliment ervaren.
Als je het niet met me eens bent, zal dat mijn enthousiasme niet temperen.

Aan de moderatoren:
Vergeef me als ik dit bericht niet in de juiste rubriek heb geplaatst. Met overbrenging naar een andere plek stem ik bij voorbaat in.

Mod-break Gumpje: dat scheelt mij een pb :wink:
Even het topic op de juiste plek gezet, verder prima om je mening op deze wijze bekend te maken !!
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Dat boek ook zo droog geschreven? "Scott Kelby over digitale fotografie" bracht mij regelmatig aan het lachen ;)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

ik heb dit boek:

http://www.computerboek.nl/boekeninfo.a ... ID=NHP_ext Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen, trouwens ook van Kelby.

In december 2007 aangekondigd in het Nederlands en werd in februari uitgeleverd. ( engelse versie bestond al langer )[/url]
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Anoniem 4

Cogliostro schreefCOLONik heb dit boek:

http://www.computerboek.nl/boekeninfo.a ... ID=NHP_ext Het Photoshop CS3 boek voor digitale fotografen, trouwens ook van Kelby.

In december 2007 aangekondigd in het Nederlands en werd in februari uitgeleverd. ( engelse versie bestond al langer )[/url]
Dit zou het vervolg kunnen zijn op het door mij beschreven boek (ned. versie mei 2008), maar de publikatievolgorde is net andersom.
Anoniem 4

Ernst-Jan schreefCOLONDat boek ook zo droog geschreven? "Scott Kelby over digitale fotografie" bracht mij regelmatig aan het lachen ;)
Inderdaad, lees Kelby daarom graag.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hallo Illuminatus,

Zou je dit boek ook kunnen aanbevelen aan een complete beginner van Photoshop? Ik heb er namelijk nog helemaal geen kaas van gegeten. Het wordt namelijk wel eens tijd dat ik mij daar toch eens in ga verdiepen en dan lijkt mij dit boek ideaal om volgens zo'n vaste procedure te werk te gaan. Alvast bedankt groeten Henk.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik heb het boek meteen besteld bij Boek.net. Bedankt voor je aanbeveling!
Anoniem 4

Twins schreefCOLONHallo Illuminatus,

Zou je dit boek ook kunnen aanbevelen aan een complete beginner van Photoshop? Ik heb er namelijk nog helemaal geen kaas van gegeten. Het wordt namelijk wel eens tijd dat ik mij daar toch eens in ga verdiepen en dan lijkt mij dit boek ideaal om volgens zo'n vaste procedure te werk te gaan. Alvast bedankt groeten Henk.
Juist voor de beginner is dit een goede start. Als je dit boek hebt doorgewerkt, heb je in ieder geval een goede basis voor een eerste bewerking van foto's. Daarna kun je je makkelijker verdiepen in ingewikkelder bewerkingstechnieken. Het voorkomt bovendien dat beginnersfouten inroesten. Aldoende leer je met iedere stap meer. Alle stappen worden helder en heel begrijpelijk uitgelegd. Kelby schrijft bovendien heel onderhoudend.
Stap eens binnen bij een goed gesorteerde boekwinkel en zie hoe zijn aanpak is. De meeste boekwinkels willen ook wel op zicht bestellen.
Succes.
Als beginner heb je hier geen miskoop aan.
Gebruikers-avatar
Twins
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 357
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2008 15:05
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Heel erg bedankt. Ik zal morgen meteen langs de boekhandel. Is ook precies het antwoord (boek) dat ik nodig had. Ik zal er nu eens werk van maken en ook het bewerken van de foto's eens serieus opnemen.
En voor nu welterusten.

Groeten Henk.
Gebruikers-avatar
Dorangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 14:41
WoonplaatsCOLON Breda

In aanvulling daarop, op flickr is hiervoor een aparte groep, waar Scott Kelby zelf soms ook reageert in de topics.


http://flickr.com/groups/7pointsystem/
Gebruikers-avatar
aramir
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam

En vergeet niet de foto's die bij de bewerkopdrachten horen te downloaden via :
http://www.kelbytraining.com/7pointphotos/
Prima boek, had de Engelstalige versie al bij uitkomen aangeschaft, maar deze is natuurlijk makkelijker leesbaar..
Een Canon camera....
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Heb zelf al diverse boeken van Scott Kelby gelezen (oa de CS2 versie en inmiddels ook de CS3) en steek er altijd wat van op.
Het door TS genoemde boek heb ik zelf gisteren binnen gekregen en moet eerlijk zeggen het is weer een juweeltje hoor, prima uitleg zoals we gewoon zijn van hem en duidelijk ook voor de beginners van photoshop.

En of de gevorderde in photoshop nu lachen of niet, zolang je wat van zijn boeken leert is het goed en "boek" :lol: je vooruitgang en daar gaat het om, je koopt het omdat je beter wilt worden en wilt leren, anders hoef je het niet aan te schaffen.

Ben nu in afwachting van zijn volgende boek over Lightroom nederlandstalig, ik kijk er al naar uit want dat zal ook weer een aankoop van me worden of een kado voor sint, het verschijnt n.l rond half november.
maar voorlopig ga ik eerst eens wat lesjes uit het 7 puntenboek volgen, voorlopig weer lees/leervoer genoeg :lol:

gr Annelies
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Anoniem 4

Dorangel schreefCOLONIn aanvulling daarop, op flickr is hiervoor een aparte groep, waar Scott Kelby zelf soms ook reageert in de topics.


http://flickr.com/groups/7pointsystem/
Deze had ik nog niet gevonden. Leuk om erbij te hebben, meteen aan favorieten toegevoegd. Hartelijk dank.
Anoniem 4

Anne-Elise schreefCOLONHeb zelf al diverse boeken van Scott Kelby ........ maar voorlopig ga ik eerst eens wat lesjes uit het 7 puntenboek volgen, voorlopig weer lees/leervoer genoeg :lol:

gr Annelies
Het mooie van dit boek voor de beginner, maar ook de gevorderde, is dat je een gestructureerde aanpak leert. De meeste beginners verstikken in de overvloed aan informatie in de Photoshop-bijbels. Experimenteren wat naar gelang het van pas komt en bij de volgende keer zijn ze het al weer vergeten.
Veel lees- en leerplezier.
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Erg mooi boek is dit!

En de schrijfstijl van Kelby vind ik ook geweldig (net als zijn boek over lightroom etc). Leest heel lekker.
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Prima boek idd van Scott Kelby, al wordt je wel een beetje simpel van die stappen. Het boek 'Photoshop CS3 for nature photographers' van Ellen Anon gaat meer de diepte in, zonder moeilijk of onduidelijk te worden.

Zelf vind ik dat er veel te zwaar wordt getild aan het omzetten van RAW's. Daarom heb ik er een artikeltje aan gewijd op mijn website.

Voor puur fotografische weergave heb je aan deze ene webpagina eigenlijk al genoeg. Nog geen kwartier leestijd: http://www.naturereflections.nl/articles_workflow.html

Gr,

NR
Laatst gewijzigd door 1 op Bas Breetveld, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Hartelijk dank!
Heb meerder boeken van Kelby en pak er regelmatig even ééntje bij. Deze kende ik nog niet en ga er zeker naar kijken :D

En op FlickR ga ik me bij de 'kelby-groep' aanmelden :wink:
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
aramir
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Prima overzicht van (je) RAW workflow NR.Het hoeft niet altijd moeilijk.Je doorloopt jestappen allemaal in Bridge, maar het is evengoed in LR toe te passen(zijn niet voor niets broer en zus....)Ik vond trouwens je hele site erg boeiend en informatief.Een aanrader voor ieder die bv ook in belichting en t fotograferen van vogels is geïnteresseerd.
En het noemen van " PS CS3 voor Nature Photographers" (van Ellen Anon en Tim Grey..zie ook zijn blogs http://www.timgrey.com/blog/ )is een hele goede tip en een aan te bevelen boek voor ieder die eens wat anders wil dan Scott Kelby en een prima verdieping op diens "7 points" boek .
Een Canon camera....
Gebruikers-avatar
Bas Breetveld
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 321
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2008 09:48
CONTACTCOLON

Dankjewel, Aramir

Die blog staat inmiddels bij mijn favorieten.

Het verder verwerken van de TIFF's zal op mijn site ook aan bod komen. Heeft even wat tijd nodig..
Ik wil het allemaal heel simpel houden en er zo min mogelijk tijd en aandacht aan besteden. Zo blijft er meer ruimte over voor creativiteit in 'het veld'. Die methodes deel ik graag op mijn site. Op een forum sneeuwt dit soort info al snel onder en gaat verloren in de massa..
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Even een flinke topic-kick! Dat krijg je als de TS van dit topic er nu weer naar verwijst in een actueel topic;)
Illuminatus schreefCOLON
Twins schreefCOLONHallo Illuminatus, Zou je dit boek ook kunnen aanbevelen aan een complete beginner van Photoshop? Ik heb er namelijk nog helemaal geen kaas van gegeten. Het wordt namelijk wel eens tijd dat ik mij daar toch eens in ga verdiepen en dan lijkt mij dit boek ideaal om volgens zo'n vaste procedure te werk te gaan. Alvast bedankt groeten Henk.
Juist voor de beginner is dit een goede start. Als je dit boek hebt doorgewerkt, heb je in ieder geval een goede basis voor een eerste bewerking van foto's. Daarna kun je je makkelijker verdiepen in ingewikkelder bewerkingstechnieken. Het voorkomt bovendien dat beginnersfouten inroesten. Aldoende leer je met iedere stap meer. Alle stappen worden helder en heel begrijpelijk uitgelegd. Kelby schrijft bovendien heel onderhoudend. Stap eens binnen bij een goed gesorteerde boekwinkel en zie hoe zijn aanpak is. De meeste boekwinkels willen ook wel op zicht bestellen. Succes. Als beginner heb je hier geen miskoop aan.
Worden dan (om maar iets te noemen) ook de basisprincipes van het werken met lagen en maskers uitgelegd? Ik herken me namelijk behoorlijk in de "dummie" die maar wat aan schuifjes trekt in CS5 zonder precies te weten wat ik doe (en vooral: wat ik nog méér zou kunnen doen). En dat zou ik graag veranderen. ;)

Ik zou als beginner wellicht beter met een ander programma kunnen werken dan CS5, maar ja, dat heb ik nu eenmaal op de PC staan (via via gekregen), en uiteindelijk wil ik ook de diepgaandere mogelijkheden gebruiken.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar