Hyperfocal distance

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

Omdat ik vooral landschappen schiet en binnenkort een driepoot ga aanschaffen, leek het mij zinnig om wat meer te weten te komen over de 'hyperfocal distance'. Inmiddels heb ik al enkele informatieve links gevonden: http://www.vividlight.com/articles/2314.htm en http://www.hoothollow.com/Tip-October2002.html

Maar... Vragen die zich opdringen zijn:

- Zijn er inderdaad 3 manieren om de 'hyperfocal distance' te bepalen/schatten? :shock: en welke gebruiken jullie?
1. focussen op een punt op 1/3 afstand in de scene.
2. focussen op de helft van de afstand tussen het punt dat nog (aanvaardbaar) scherp moet zijn en oneindig.
3. rekenen met brandpuntsafstand, diafragmaopening en 'circle of confusion' (Wat!?)

- Hoe focus je met een statief op dit punt? Gebruiken jullie dan een geselecteerd AF-punt icm. de zelfontspanner of remote? En is dat niet een beperking voor de compositie van je shot? (7 AF-punten) Laat je de 'hyperfocal distance' dan voor wat het is en schroef je het diafragma een stopje (of twee) dicht?

- Focus lock met de sluiterknop is niet bruikbaar voor een mooie scherpe opname met statief. Of werkt er iemand toch op die manier?

- Waar past de DOF-preview button in dit hele verhaal? Gebruikt iemand deze regelmatig?

(Ook moet de 'hack' natuurlijk op m'n Rebel ivm. MLU , maar dat durf ik nog niet)

Ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

Als een Moderator vindt dat dit onder fotografie algemeen thuishoort vind ik dat ook prima. Ik kon niet kiezen. :wink:
Laatst gewijzigd door 4 op fotoarts, in totaal 27 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

een heel verhaal met termen die ik totaal niet begrijp hoor, misschien anderen maar dit gaat mijn fotokennis ver te boven.maar succes.
grt,bouk.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Het is in de praktijk bij mij nog nooit voorgekomen dat ik hier bewust op heb gelet, maar de stelregel is inderdaad 1/3 van je scherptediepte gebied voor je focusvlak ligt en 2/3 erachter. Stel dat je een onderwerp op 10 meter dat je als meest dichtbijstaande object in focus wilt hebben en je meest ver weg staande object is 600 meter, dan focus je op iets van 200 meter. Die 200 meter zul je moeten inschatten, want de kitlens heeft geen focusschaal en als je een lens hebt waar die wel op zit dan gaat die schaal niet zo ver, meestal zit je al tegen oneindig te focussen. Het zal duidelijk zijn dat landschappen vooral handmatig gefocust worden. Dat is de enige manier om je hyperfocal afstand te kiezen.

De hyperfocal distance is trouwens meestal te berekenen met de DOF calculator, di is er eentje: http://www.dofmaster.com/dofjs.html . Wat je dan al snel ziet is dat die 1/3-2/3 regel een benadering is. Bij verschillende instellingen en afstanden verandert die verhouding behoorlijk.
Topcat
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
WoonplaatsCOLON Houthulst

Ik gebruik "hyper focal distance" soms en niet enkel bij landschapsfotografie.
Echter enkel wanneer iets op de voorgrond scherp moet zijn (of nét scherp genoeg) als bijdrage tot het totaal beeld.
Laat volgende duidelijk zijn: wanneer je scherpstelt dan is er in afstand maar 1 vlak dat 100% scherp is. Alles ervoor en erachter wordt steeds onscherper.
Het nut van hyper focal distance is dat je de aanvaardbare scherpte kan verdelen in 3 delen. 1 deel vóór je focuspunt, 2 delen erachter.
Hoe ik dit dan practisch gebruik? Gewoon een paar foto's nemen met die wetenschap in je achterhoofd.
Ik kan dit jammer genoeg nu niet direct in de praktijk aantonen, alle voor mij slechte foto's vliegen er direct uit.
Zal zien of ik misschien een paar foto's kan nemen om het verschil aan te tonen. (Pas op dit verschilt echt geen kilometers!)

(ô¿-)
Patrick
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ik gebruik DOFmaster op mijn PDA (Palm Os).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar