De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Akumal

Jeroen, leuk topic. :wink:

Ik heb 2 vraagjes over macrofotografie, weet niet of ze allebei zo simpel zijn, ik zal ze maar gewoon even vragen.

1.
Bij macrofotografie is de scherptediepte heel beperkt, omdat je ze dicht op het onderwerp zit. Maar waarom is de scherptediepte dan zo beperkt?
Dit tov bijvoorbeeld portret of landschapsfotografie.

2.
Bij een “standaard” macro objectief heb je een 1:1 verhouding. Redelijk beeldvullend dus. Er bestaan ook objectieven die wel gaan tot 5:1.
Wat heeft nu eigenlijk een standaard zoomobjectief, bijvoorbeeld de Sigma 17-70 1: ?
Hoe komt je hier eigenlijk achter? Staat dit ergens vermeld?

Thanx rob.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Akumal schreefCOLONWat heeft nu eigenlijk een standaard zoomobjectief, bijvoorbeeld de Sigma 17-70 1: ?
Hoe komt je hier eigenlijk achter? Staat dit ergens vermeld?
De definitie 1:1 slaat op de afbeeldingsmaatstaf op de sensor of film.
De vermelding "macro" op niet-macro-objectieven is een commercieel handigheidje van de fabrikant en slaat op de afbeeldingsmaatstaf op een afdruk van 10x15cm.

Voor de Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC Macro HSM is de afbeeldingsmaatstaf 1:2,3.
Zie: http://www.sigma-photo.com/lenses/lense ... avigator=6
Mijn fiets spoort beter dan ik.
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

Wat is ´pannen´???
Gebruikers-avatar
Thavipa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 27 Jul 2007 17:51

Met een langere sluitertijd je camera meetrekken met een bewegend object. Zodat het object scherp is, en de achtergrond wazig.

Staan aardig wat voorbeelden hier op het forum van;)

*edit* :oops:
Linkje naar externe foto's van pannen.

http://www.betterphoto.com/gallery/dyno ... p?catID=97
Canon EOS 40D | Tamron 17-50 | Sigma 70mm Macro | Speedlight 430ex II | Man-frotto statief
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

pannen is het meetrekken van de camera als je bv een snel bewegend voorwerp wil fotograferen met een trage sluitertijd, waardoor de achtergrond een soort van beweging meekrijgt. Je camera hou je ten alle tijden gericht op bv de auto, paard, man, of ander snel voorwerp en je beweegt mee in de loop/rij richting en tijdens dit meebewegen druk je af.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Closeshooter schreefCOLONpannen is het meetrekken van de camera als je bv een snel bewegend voorwerp wil fotograferen met een trage sluitertijd, waardoor de achtergrond een soort van beweging meekrijgt. Je camera hou je ten alle tijden gericht op bv de auto, paard, man, of ander snel voorwerp en je beweegt mee in de loop/rij richting en tijdens dit meebewegen druk je af.
Lijkt me heel gaaf, maar vooral veel oefenen denk ik. Moet je dan aan sluitertijden van 15" denken?
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
bolke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2007 21:40
CONTACTCOLON

Selmak schreefCOLON
Closeshooter schreefCOLONpannen is het meetrekken van de camera als je bv een snel bewegend voorwerp wil fotograferen met een trage sluitertijd, waardoor de achtergrond een soort van beweging meekrijgt. Je camera hou je ten alle tijden gericht op bv de auto, paard, man, of ander snel voorwerp en je beweegt mee in de loop/rij richting en tijdens dit meebewegen druk je af.
Lijkt me heel gaaf, maar vooral veel oefenen denk ik. Moet je dan aan sluitertijden van 15" denken?
15" is wel heel traag. Ik "pan" vaak met 1/30" of zo. Maar mijn "gepande" ijn dan ook nooit echt mooi. :(
[url=http://www.hroling.nl/home/fotoapparatuur]Fotoapparatuur[/url]
[url=http://www.hroling.nl/portfolio]Portfolio[/url]
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

bedankt, ik ga daar is mee oefenen
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

Ik weet ondertussen wat de regel van derden is, maar nu zit ik nog met een probleem....

Hoe krijg ik die toegepast op bewegende objecten.....
Want als ik bewegende objecten fotografeer, gaat het voor mij te snel om na te denken over de regel van derden toe te passen.
Dus vaak heb ik als commentaar dat foto's te centraal staan, dat ik aan de regel van derden moet denken...
kan iemand me daarmee helpen???
Silvester
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2007 14:01

S1993 schreefCOLONIk weet ondertussen wat de regel van derden is, maar nu zit ik nog met een probleem....

Hoe krijg ik die toegepast op bewegende objecten.....
Want als ik bewegende objecten fotografeer, gaat het voor mij te snel om na te denken over de regel van derden toe te passen.
Dus vaak heb ik als commentaar dat foto's te centraal staan, dat ik aan de regel van derden moet denken...
kan iemand me daarmee helpen???
wat een manier is wat ruimte over te houden op je foto zodat je met bijvoorbeeld photoshop hem kan croppen en een mooie compositie te krijgen
[color=red]Niet geschoten is altijd mis![/color]
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik weet niet of ik deze vraag hier goed stel maar hier komt ie toch.

Wanneer gebruik je welk diafragma? Scherpte op de hele foto,scherpte voor/achter op de foto.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is moeilijk aan te geven welk diafragma je wanneer gebruikt.

Maar over het algemeen zijn er een aantal dingen die je in je achterhoofd kan houden.

- Een lens heeft een minimumdiafragma, dit staat op de lens, bijvoorbeeld f/3.5 of f/5.6
- Een lens heeft een maximumdiafragma, dit staat niet op de lens en daarvoor moet je je boekje raadplegen of een keer op de camera proberen
- Als je precies op de helft hiervan gaat zitten, heb je over het algemeen het diafragma waarmee de lens het beste presteert.
(Als het minimum dus f/4.0 is en het maximum f/16.0 dan presteert de lens op zijn scherptst rond f/8.0
- Diafragma bepaalt ook het verloop van scherpte in je foto.
Wil je veel scherp hebben, dan kies je een kleine opening (een hoog getal)

Welk diafragma voor welke situatie nu geschikt is, is per situatie verschillend. Normaal gesproken presteert een lens op zijn minimum diafragma niet optimaal. Als je dan 1 stop knijpt dan is het al iets beter en bij 2 stops nog iets beter. In de regel komt het er dan op uit dat je rond de f/5.6 en f/8.0 meestal wel uit de voeten kunt. (naar mate je meer ervaring krijgt met fotograferen zul je wel creatiever worden en dan is diafragma 1 van de leuke dingen om mee te spelen)

Ga je diafragma ook niet te ver knijpen, dan buigen de lichtstralen af via de diafragma-lamellen en krijg je ook weer onscherpte. Dit heet dan weer difractie. Probeer in de regel f/16.0 als grens te stellen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Michaeldw

Jeroen, bedoel je het niet andersom met minimum en maximum?
Een lens heeft als maximum f/4.0 en minimum f/16.0

:)
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het is hier ook nog vroeg :lol:

ik haal dat minimum en maximum bij diafragma na al die jaren inderdaad nog met enige regelmaat door elkaar.

Maar hoofdzakelijk komt het er voor de vraagsteller op neer; hoe groter jij het getal in je zoeker maakt, hoe kleiner de diafragmaopening wordt. Hoe kleiner de diafragmaopening wordt, hoe meer scherpte van voor tot achter je krijgt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Er zijn regels en rekenmethodes voor! Maar ik probeer meestal gewoon iets. Ik heb namelijk niet zo vaak de mogelijkheid om te meten hoe ver iets weg zit!
Als je gewoon zo nu en dan eens wat probeerd, zal je zien dat het goed komt! In de vogelhutten vraag ik gewoon eens aan collega fotografen wat zij aan het doen zijn!

Na jaren oefenen zal het ws als vanzelf gaan!
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Nagtie schreefCOLONEr zijn regels en rekenmethodes voor! Maar ik probeer meestal gewoon iets. Ik heb namelijk niet zo vaak de mogelijkheid om te meten hoe ver iets weg zit!
Als je gewoon zo nu en dan eens wat probeerd, zal je zien dat het goed komt! In de vogelhutten vraag ik gewoon eens aan collega fotografen wat zij aan het doen zijn!

Na jaren oefenen zal het ws als vanzelf gaan!
wat zou een fotograaf in een vogelhut aan het doen zijn ? :wink:

Grapje natuurlijk, om even terug te komen op de vraagstelling vwelk diafragma :
beste is dit zelf even uit te dokteren door middel van enkele testjes stilstaande objecten, vaak is het een kwestie van ervaring en gewoon veel doen om hier achter te komen, je hebt wel diverse DOF master statieken, maar dit is in de praktijk moeilijk in te schatten, gewoon kewstie van veel doen en opletten wat je gedaan hebt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Dat zijn snelle reacties met veel nuttige info.
Ik kwam tot de vraag omdat ik afgelopen weekend foto's heb gemaakt van een veteranen voetbal team. Ik heb deze gemaakt met mn 'nieuwe' 70-200 f4 L. Ik was alleen veel te blij met de f4 dat ik hiermee foute foto's heb gemaakt. Zo ook de groepsfoto en deze is dus niet ZO scherp als ik had gehoopt, dit gemis aan scherpte heb ik ook bij actie foto's.(op gewoon formaat zijn ze scherp alleen bij inzoemen mis ik de echte scherpte).
Daarom vroeg ik me dus af waneer je welk diafragma gebruikt.

Dit keer dus een verkeerde keuze gemaakt, volgende keer beter.
- Canon spul -
S1993
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2008 09:32

Als mensen commentaar geven op een foto en het gaat over "dof" waar gaat het dan over?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

DoF= Dept of Field, in het nederlands scherpte-diepte. Dat is afhankelijk van een aantal factoren, zoals afstand tot onderwerp, diafragma en brandpuntsafstand.
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Je hebt verschillende soorten onscherpte!
Zo kun je onscherpte hebben omdat de fotograaf te veel beweegd, en de sluitertijd te lang is! Dat noem je bewegings onscherpte.

Nu heb je ook nog onscherpte door dat je onderwerp te druk rond rend, en je sluitertijd niet snel genoeg is!

En dan heb je nog scherpte diepte. Wanneer je op een laag F getal een foto maakt zal er 1 punt scherp zijn en al snel daarna niet meer. Ga je naar een hoger F getal dan zal steeds meer scherp worden.
Als je een laag F getal hebt krijg je doorgaans een kleine DOF!
Je DOF moet wel je onderwerp wat je wilt laten zien beslaan. Als je DOF te klein is, zal de onscherpte op je onderwerp al onscherp gaan worden!

Aangezien bij landschaps fotografie je onderwerp heel groot is, zul je hier voor een grote dof kiezen, en dus bijvoorbeeld op F 22 een foto kan nemen. Een statief is dan natuurlijk onmisbaar!

Bij sport fotografie heeft vaak de sluitertijd voorrang! Dit omdat je onderwerp snel beweegd, en het licht vaak beperkt is!
In dit geval zul je dus moeten kiezen voor een goede sluitertijd, en dan zal je de scherpte diepte voor lief moeten nemen!

Maar ik zal voorstellen ga eens beginnen met wat onderwerpen te pakken en daar gewoon wat spelen met je F getal, en dan zien wat er gebeurd met je scherpte!
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar