Hoe had ik dit scherp kunnen fotograferen?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Jack S
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 12:52

Eos 350 met een Sigma 18-200

Mijn af puntje stond in de midden, maar zowel links als rechts is het wazig.
Foto genomen in de TV-stand
Wat had ik moeten doen om zowel de bus als de personen scherp te krijgen.
Stand oneindig?
Of alle af puntjes aan zetten?

Alle hulp welkom,
groetjes

Jack

Afbeelding
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Je scherptediepte had hoger kunnen staan, dus een hoger F getal in plaats van de F5.6 die je gebruikt hebt.

Meer focuspunten kan ook wel eens gemakkelijk zijn maar is geen garantie voor meer diepte. De 40D heeft overigens wel een stand om hiermee wat te spelen, maar dat gaat helaas voor de 350D niet op.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

@Dommel en TS,

Dommel hij schiet in Tv!!!! TS waarom schiet je uberhaubt in Tv. Neem dan P of Av. Tv is leuk voor snelle zaken of als je een vaste sluiter tijd wil. Ik kan dat niet begrijpen voor deze foto.

Door voor 90% voor Av te kiezen dan kan je bepalen A: Dat je de scherpte diepte kunt bepalen, je de scherpste diafragma waarde van de lens 'vasthouden'.

Ik schiet altijd in M maar als ik veel snel moet fotograferen en geen tijd heb voor belichting dan Schiet ik in Av. Zelfs van middag tijden de Championstrophy, gewoon de ISO omhoog schroeven naar ISO 400 en snelheden liggen automatisch boven de 1/500.

Dus laat die Tv stand nu maar achter je en gebruik die alleen voor vliegtuigen, race auto's ed en ga over op Av voor gewone fotografie en leer wat snelheid en lichtsterkte doen voordat je een foto van een groepje maakt in Tv en niet begrijpt wat Diafragma's doen in een foto.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Zoals Jeroen zegt, Tv gebruik je het beste alleen als je zeker wilt zijn vn een bepaalde sluitertijd, bijvoorbeeld met snelle voorwerpen, synchronisatietijden van flitsers etc.

Voor 95% van de foto's kun je beter Av gebruiken. Onder in beeld zie je de sluitertijd tch, en kan je toch ingrijpen als je dat wilt. (Ingrijpen door diafragma te veranderen.

In dit geval had je een kleiner diafragma (=groter getal) moeten kiezen. Ook de plaats van scherpstellen kun je dan beter kiezen tussen de mensen en de voorkant van de bus. Bij scherptiediepte zit ongeveer 1/3 voor je scherpstel punt en ongeveer 2/3 achter je scherpstelpunt.

als je bij deze bus op de voorkant hebt scherp gesteld, gebruik je een grootgedeelte van de scherptediepte niet. Da zit namelijk voo de bus, op een plek waar je niets hebt staan. Had je op de buitenspiegel scherp gesteld, dan was de voorkant ook scherp geweest en waarschijnlijk de mensen een heel stuk scherper dan dat ze nu zijn.....
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

jvanarkel schreefCOLON@Dommel en TS,

Dommel hij schiet in Tv!!!!
Daarom toch het advies om met een kleiner diafragma te werken? Ik werk inderdaad zelf ook het meeste in Av maar je kunt ook in de M en P modus het diafragma beïnvloeden?
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Klopt, Bij digitale camera's heb je belichtingstijd, diafragma en ISO om je belichting te veranderen. Voor een goed belichte foto geld altijd dat als je 1 van de 3 veranderd, je ook een van de andere moet veranderen....
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

dommel schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON@Dommel en TS,

Dommel hij schiet in Tv!!!!
Daarom toch het advies om met een kleiner diafragma te werken? Ik werk inderdaad zelf ook het meeste in Av maar je kunt ook in de M en P modus het diafragma beïnvloeden?
Nogmaals hij schoot Tv dus alleen door een langzamere snelheid te keizen had hij een groter of kleiner diafragma kunnen kiezen.

Ik benook niet zo'n voorstander van Tv tenzij je echt snelheid wilt vast leggen. Als je denkt je Tv stand op bv 1/200 vast te leggen zodat je altijd bewegings onscherpte voorkomt dan heb je pech want dan kiest d ecamera regelmatig het grootste diafragma en dan krijg je dit soort foto's.

Sterker nog als je bij voorbeeld geen L of optisch gelijkwaardige lenzen hebt dan moet je behalve snelheid en een diafragma vaak toch voor een kleiner diafragma kiezen om het beste uit de lens te halen. Voorbeeld je zou bij bepaalde lenzen f/8 ipv f/3.5 moeten kiezen voor maxiamale performance maar hier door is alles, ook achter het onderwerp scherp.

Dus laat die Tv stand nu voor Opendagen bij de KLU, auto races ed. En ga aan de gang met P of Av. Of doe zoals ik gedaan heb, meteen vanaf dag 1 in M en in RAW. Dat heeft wat msilukkingen opgeleverd, maar ik ken nu de camera en kan dus zonder de het oog van de zoeker te halen dingen aanpassen of veel sneller. En tijdens die leerperiode heb ik belangrijke foto's gewoon in Av gemaakt. Nu schiet ik 9 van de 10 keer in M zeker als ik ga flisten en alleen Av als ik geen tijd heb of veel foto's moet maken.

Zo ben ik deze week in Rotterdam op de Championstrophy en daar schiet ik met ISO 400 of 200 en op f/5.6 met mijn f/4 70-200 en f/4 bij mijn 24-70 en dan heb ik sluitertijden van 1/800 tot soms 1/8000 dus snel genoeg om iets te bevriezen maar wel genoeg gscherpte uit de lens zonder na te denken.

Jeroen Die nu weer naar HCR gaat :)
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Gebruikers-avatar
frank
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1454
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2004 22:02
WoonplaatsCOLON Waalre

doei
Laatst gewijzigd door 1 op frank, in totaal 12 keer gewijzigd.
Jack S
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2006 12:52

Weer wat geleerd na deze berichten, ik ga eens aan de slag met de AV stand en de M stand en mijn best doen om het maximale uit die lens te halen.
Echter begrijp ik niet dat mijn exif gegevens AV aangeven omdat ik die alleen bij portret gebruik.....
Maar hoe zit het verder met die af-puntjes...1 of 3 of allemaal?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar