Filter vraag

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MillZ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 12:02
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Hallo, ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaar van een 450d met 18-55mm kitlens.
Gister heb ik nog een 50mm 1.8 erbij gekocht voor 89euro.
Ik kan hierbij een mooi UV-filter kopen (kost ongeveer 30euro) maar heeft dat zin?
Ik zou het dan puur kopen voor de bescherming van mijn lens.
Ik kan namelijk begrijpen ,als je een lens van >300 euro koopt het glas beter wilt beschermen.
Wat is jullier ervaring, zeggen jullie meteen doen, of komen er in de praktijk niet veel krassen op het glas.
Ik moet zeggen dat ik wel super voorzichtig ermee ben. (maar een ongeluk...)

Wat denken jullie?
EOS450D | 18-55IS | 50 1.8 | Spaart voor de 55-250IS
Gebruikers-avatar
dommel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 465
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2008 13:30

Je kunt beter een zonnekap kopen dan een UV filter. De kans dat een UV beschadiging aan de lens kan voorkomen schat ik klein in. Het is eerder dat je lens zo'n optater krijgt dat die naar de vaantjes is. Ook kan het glas van een UV filter als het kapot gaat de lens beschadigen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een UV-filter, filter het ....... UV-licht. Yeah. Het is soms allemaal niet zo moeilijk.

Waneer en waar heb je nu last van UV-licht? In nederland maar zelden. Bij wintersport kan et wel eens handig zijn.
Veel mensen kopen echter wel een UV-filter ter bescherming. Dit omdat het enkel en alleen UV-licht tegenhoud en de rest doorlaat. Het heeft dus weinig invloed op de rest van je beeld (en dat wil je).

Maar een goed UV-filter is duur. Bijna ne zo duur als je complete lens.
Goedkopere UV-filters hebben als nadeel dat ze bijvoorbeeld veel invloed hebben op de scherpte van je beeld (en dat is dan zelden een positieve invloed).

Zelf gebruik ik 1 UV-filter op 1 lens, omdat die anders niet goed gesealed is tegen de weersinvloeden, maar op al mijn andere lenzen gebruik ik ze niet.

Wel heb ik er altijd de zonnekap opzitten. Dit beschermt ook al behoorlijk, en daarnaast voorkomt het binnenvallend licht uit hoeken waar ik het niet zoek.

Mijn advies; voor een 50mm F/1.8 zou ik geen UV-filter kopen ter bescherming. Een goed filter is net zo duur als het lensje zelf.
Gewoon voorzichtig mee omgaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

gewoon een rubbere zonnenkap, het lensje valt toch ietwat terug in de behuizing dus de kans op beschadeging is miniem.
Fotograferen is kijken niet klikken.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hmmm... Voor een lensje van 89 Euro. Nee, ik denk niet dat ik dat zou doen. Er zijn hier meerdere mensen die je ook wel zullen zeggen dat elk extra glas voor de lens of tussen lens en body de kwaliteit zal verminderen. En dat je voor bescherming van de lens ook gewoon een zonnekap erop zou kunnen doen.

Ikzelf zat zelfs te twijfelen of ik nog een filter zou kopen voor mijn laatst gekochte 3-de lens met 77 [mm] fitting, omdat ik op de andere twee al een filter elk heb zitten en dan zou ik dus even kunnen wisselen. Maar lui als ik ben, zal ik bij een volgend bezoekje aan Konijn toch waarschijnlijk wel een filter kopen. Naast dat de lens beschermd is tegen krasjes, komt er vaak genoeg ook wel eens wat rotzooi op terecht en dan is het filter veel makkelijker schoon te maken dan de lens (doe ik soms weleens met van die brillen-/lenspoetsdoekjes van de Aldi voor hardnekkig spul, kan de lens zelf niet zo best tegen, naar het schijnt).

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Deze 50mm is zo goedkoop dat je je meot afvragen of je daarvoor een UV filter wilt kopen als bescherming. Verder is dit een diepliggende lens en dus al minder relevant. Verder wat doe je met deze lens dat je zo ban bent voor dat geld.

Verder is het een lens die heel goed te gebruiken is in lichtzwakke omgevigen en daar zijn UV filters helemaal niet handig ivm flare. Ik zou dus niet hieraan beginnen bij deze lens.

ik heb het toender tijd wel gedaan maar hij heeft voor mij alleen functie als ik geen zin heb in het schoonmaken van het front element maar hij zit er al een jaar niet meer op. Verder heb ik een geel en een rood filter van B+W gekocht voor 17 euro totaal om met mijn EOS30EC te fotograferen maar dat is slidefilm en dus is daar een filter wel aannemelijk.

Overal voor al je lenzen geldt koop, als jij er niet bij zit, een zonnekap. Want in het Nederlands heet hij zonnekap maar het is een lenskap tegen strooilicht en kan ook beschermen. Verder nooit filters in het donker ivm flare en alleen een (UV)filter plaatsen als op stoffige of natte plaatsen bent zoals stuifduinen en het strand of in de bergen. Dus liever geen filter maar een zonnekap en voor deze lens kan je beter een rubbereren exmeplaar kopen dat het originele dure exemplaar.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONEen UV-filter, filter het ....... UV-licht. Yeah. Het is soms allemaal niet zo moeilijk.

Waneer en waar heb je nu last van UV-licht? In nederland maar zelden. Bij wintersport kan et wel eens handig zijn.
Veel mensen kopen echter wel een UV-filter ter bescherming. Dit omdat het enkel en alleen UV-licht tegenhoud en de rest doorlaat. Het heeft dus weinig invloed op de rest van je beeld (en dat wil je).

Maar een goed UV-filter is duur. Bijna ne zo duur als je complete lens.
Goedkopere UV-filters hebben als nadeel dat ze bijvoorbeeld veel invloed hebben op de scherpte van je beeld (en dat is dan zelden een positieve invloed).

Zelf gebruik ik 1 UV-filter op 1 lens, omdat die anders niet goed gesealed is tegen de weersinvloeden, maar op al mijn andere lenzen gebruik ik ze niet.

Wel heb ik er altijd de zonnekap opzitten. Dit beschermt ook al behoorlijk, en daarnaast voorkomt het binnenvallend licht uit hoeken waar ik het niet zoek.

Mijn advies; voor een 50mm F/1.8 zou ik geen UV-filter kopen ter bescherming. Een goed filter is net zo duur als het lensje zelf.
Gewoon voorzichtig mee omgaan
Als je vanuit een vliegtuig een goed belichte foto maakt, loopt de lucht alsnog van blauw naar zwart. Heeft dat ook er mee te maken dan je een UV filter nodig bent eigenlijk?
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

en voor goede en goedkope filter: www.hvstar.net
Ik heb laatst B+W MRC filters gekocht.... met de lage dollar is dit erg handig. Maar voor zo'n goedkope lens zou ik het niet doen en inderdaad voor een zonnekap gaan (die je daar ook kunt kopen)
Kijk eens wat vaker door je camera....
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb 2 weken geleden de 50mm 1.8 gekocht (83,00 :lol: ) met zonnekap (~35,00 :? ).
Hij doet het geweldig en wil deze combinatie voorlopig niet kwijt.

Wil je een filter koop dan een pola. filter op dit lensje daar heb je meer aan.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ernst-Jan schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLONEen heel verhaal
Als je vanuit een vliegtuig een goed belichte foto maakt, loopt de lucht alsnog van blauw naar zwart. Heeft dat ook er mee te maken dan je een UV filter nodig bent eigenlijk?
Nee, dat verloop heeft te maken met de hoek van de zonnestraaltjes. Heb je niet echt een vliegtuig voor nodig, kijk maar eens rond op een zonnige dag.
Dit effect kun je wel heel mooi gruwelijk versterken met een polarisatiefilter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
MillZ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 12:02
WoonplaatsCOLON Alkmaar
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie adviezen!
Straks als ik echt groot ben, dan koop ik filters :)
NU nog even niet, met mijn huidige gear.
EOS450D | 18-55IS | 50 1.8 | Spaart voor de 55-250IS
Gebruikers-avatar
FotoRemko
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2006 20:25
WoonplaatsCOLON Utrecht

dejong1racing schreefCOLON
Ernst-Jan schreefCOLON Als je vanuit een vliegtuig een goed belichte foto maakt, loopt de lucht alsnog van blauw naar zwart. Heeft dat ook er mee te maken dan je een UV filter nodig bent eigenlijk?
Nee, dat verloop heeft te maken met de hoek van de zonnestraaltjes. Heb je niet echt een vliegtuig voor nodig, kijk maar eens rond op een zonnige dag.
Dit effect kun je wel heel mooi gruwelijk versterken met een polarisatiefilter
Daarnaast is het vliegtuigraampje ook geen normaal glas. Hier zit ook iets van een Polarisatiecoating op. Neem maar eens een foto door het raampje met een polarisatiefilter. Krijg je mooie regenboogeffectjes.

UV-filter als UV-filter is vrijwel niet meer nodig met digitaal. Heb er hoog in de alpjes een mee getest verschil is nihil (bij de 350D).

Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar