Mijn verzorgpaarden

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Mijn meest geliefde fotoonderwerp: mijn beide verzorgpaarden.
Ik maak mijn foto's meestal op automatisch, alleen de ISO-waarde stel ik zelf in. Verder heb ik er nog geen ervaring mee.


Deze foto´s zijn gemaakt met ISO 200, stand: actiefoto.

Afbeelding
1.

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Deze foto's zijn ook ISO 200 en actiefoto (die gebruik ik altijd bij de paarden)

Afbeelding
5.

Afbeelding
6.

Afbeelding
7.

Deze foto's zijn binnen gemaakt. Het was nogal donker, dus heb ik ingestelt op ISO 3200. Uiterard ook weer op actiefoto.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Als ik eerlijk ben vind ik je foto's niet zo mooi. Vooral omdat je je onderwerpen zo centraal zet haal je alle spanning uit de foto's. Zoek op ons mooie forum eens op compositie en je zult veel tips vinden. Let ook op de ledematen die bv bij 5 en 7 abrupt worden afgesneden. Ook achtergronden zijn belangrijk bv bij foto 2 lijkt het paard een rare bult te hebben. Ik weet niet exact de mogelijkheden van ik denk een Pentax toestel, maar als je de automatische standen gebruikt heb je weinig invloed op het eind resultaat, het leuke van een spiegel reflex is juist dat jij zelf invloed kan hebben op het resultaat.
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Ik ben nog heel erg aan het zoeken naar alle mogelijkheden van mijn camera. Ik ben wel druk aan het lezen erover nu in de gebruiksaanwijzing, maar ben er nog niet echt mee aan het oefenen. Nu stel ik alleen nog maar de ISOwaarde in, de rest heb ik werkelijk nog geen kaas vangegeten :wink:
Is er hier ergens een plek waar ik daar meer info over kan vinden hier?

Het nadeel van actiefoto vind ik, dat je je onderwerp wel moet centreren, omdat het anders niet meer scherp is. Maar met paarden in de wei heb je bijna geen andere keus omdat ze anders al snel bewogen zijn.
Maar voor de stilstaande paarden kan ik idd wel een andere stand nemen, misschien portretfoto? Dan kan ik wel het onderwerp iets uit het midden schuiven. Ik heb eigenlijk altijd alle paarden op actiefoto genomen, omdat het eerste paard niet van fotograferen houd en dus nooit stilstaat. De foto's zijn dan al heel snel bewogen. Maar het andere paard (die verzorg ik nog maar pas dus heb ik nog niet zovaak gefotografeert) lijkt er geen moeite mee te hebben en die staat wel netjes stil.

Foto 5 en 7 heb je helemaal gelijk in, als je erop gaat letten is eht idd erg storend :?
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Paarden in actie is inderdaad geweldig lastig onderwerp. Ik snap heel goed dat je voor het "actie" programma gekozen hebt en de hoge iso-waarde bij indoor.

Om de foto's toch wat spannender te krijgen kan je eens letten op het aantal scherpstelpunten van je camera. Bij mijn camera heb ik 9 scherpstelpunten en kan ik daarvan eentje selecteren. Als ik bijvoorbeeld de meeste rechtse scherpstel-punt aanzet en de andere uit, betekent dat dat mijn onderwerp dus al niet meer in het midden hoeft te staan maar juist rechts van het midden. Misschien dat jouw camera ook over zulke mogelijkheden beschikt.
Zoals je ziet heb je bij iso3200 al aardig wat ruis in de foto zitten. Probeer ook eens een stapje lager in te stellen (iso1600 in dit geval) en de foto desnoods maar iets onder te belichten en met Camera Raw in fotoshop de exposure wat op te krikken. (ervan uitgaand dat je over adobe photoshop beschikt).

Foto 4 is een goed moment en daar heb je ook goed gebruik van gemaakt om dat vast te leggen. Je zou de foto misschien zelfs nog iets uit kunnen snijden zodat de paardenhoofden precies in het midden komen te staan (in dit geval vind ik in het midden dus wel juist goed!).
kekavo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 10:00

Ik heb gister de hele handleiding van mijn camera doorgelezen. De scherpstelpunten ben ik tegengekomen, dat is het hele vlak, het midden of alleen een punt (in het midden). Meer mogelijkheden zitten er bij mijn camera helaas niet op.

Dus jij stelt voor, dat ik de vogende keer binnen (wordt waarschijnlijk pas komende winter omdat ze nu buiten staan) instel op 1600. Zal ik proberen, kijken hoe het dan wordt. Photoshop heb ik, ben ik nog wat mee aan het stunten maar lichter maken lukt wel aardig al.

Overigens zijn de meeste foto's in dit topic uitgesneden (4, 5, 6 en 7 niet)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar