welke snelheid??

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Mozila
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2008 19:25

Welke geheugenkaart is (puur gezien op snelheid) geschikt voor de 400D?
ik dacht zelf de Sandisk CompactFlash Card Extreme III , of is deze te snel
voor de 400D?
Ik kan in de handleiding van de cam. nergens iets vinden over de lees/schrijfsnelheid :oops:
Een boel Leuke hebbedingen.Maar er kan nog meer bij.
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

Te snel is er eigenlijk niet. Hetgeen waar je op moet letten is zijn max capaciteit.
Snellere kaartjes zijn ook fijn wanneer je gaat lezen via een cardreader.
Luisje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2005 09:11
WoonplaatsCOLON Hoorn

Voor zover ik weet is de maximale lees/schrijf snelheid van de 400D ongeveer 10Mbps.

EDIT: De 400D staat er niet bij, maar misschien toch interessant voor je om te lezen:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... p?cid=6007
***CENSUUR***
Gebruikers-avatar
CanonJacky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 89
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2007 18:43

Wij hebben zelf ook een Canon 400D en hebben hier een 4GB Extreme III kaart in en dit werkt prima (heerlijk snel met wegschrijven)
Van de week stond ik foto's te maken en dacht ik nog 'jeetje wat brandt dat rode lampje (wegschrijven gegevens) lang'. Tot ik me besefte dat ik er tijdens een vorige 'fotosessie' een andere kaart in had gedaan.
Een gewone kaart of een extreme III kaart maakt wel degelijk verschil en is dus prima geschikt in combinatie met de 400D!
Luisje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2005 09:11
WoonplaatsCOLON Hoorn

CanonJacky schreefCOLONEen gewone kaart of een extreme III kaart maakt wel degelijk verschil
Dat is misschien wel waar, maar het verschil tussen een Ultra II en Extreme III ga je dan volgens mij weer niet echt merken terwijl hij in je camera zit. Er zitten natuurlijk wel andere voordelen aan een Extreme III kaart, maar dat was de vraag niet...
***CENSUUR***
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Tot hoeveel GB gaan ze tegenwoordig ?
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

16GB volgens mij? Anyway.. snelheid is alleen echt van belang als je heel snel foto's achter elkaar maakt volgens mij. Ik heb een sloom 8 GB kaartje en die deed 't prima voor natuur/architectuur foto's, waarbij 't niet nodig is om er 20 achter elkaar te schieten :P Zolang je buffer van je camera 't trekt en er tijd genoeg tussen het wegschrijven zit, is 't goed :) En volgens mij zijn er tegenwoordig niet meer van die slome kaartjes...
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik ben het helemaal met Jazzman eens. Tenzij je echt sportfoto's maakt is elke kaart snel genoeg. Tenslotte heeft de camera niet voor niets een buffer. Je kunt beter een groter, langzamer kaartje kopen dan een snelle kleine kaart.
Gebruikers-avatar
Carolina165
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 255
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 09:44
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Nou... ik heb dus eens een langzame kaart gebruikt bij een opdracht omdat het echt de enige was die ik nog over had.... bleek dat ik dus echt een snelle serie moest maken. Als je dan in RAW fotografeert kan je voor vervelende verrassingen komen te staan...ik dus ook (moest op een gegeven moment 'ff wachten' omdat ie bezig was met wegschrijven en de buffer zat vol). Dus als je de keuze hebt, gewoon een snelle kaart kopen zou ik zeggen, zoveel scheelt het tegenwoordig ook weer niet. Ik koop maximaal 4GB, daar kan genoeg op, ook in RAW op de 5D

Ik ben niet echt een sportfotograaf ofzo, maar door bovenstaande ervaring wil ik dus het liefst snelle kaartjes gebruiken..je weet maar nooit.
Gebruikers-avatar
Mozila
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 11 Apr 2008 19:25

Bedankt allemaal voor jullie reactie,ik ben ALWEER een beetje wijzer geworden. :lol:
Een boel Leuke hebbedingen.Maar er kan nog meer bij.
Pagi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2008 13:47

Jazzman schreefCOLON16GB volgens mij? Anyway.. snelheid is alleen echt van belang als je heel snel foto's achter elkaar maakt volgens mij. Ik heb een sloom 8 GB kaartje ......
Eh.. ik heb het niet over snelheid, maar de opslagcapaciteit.
Vorig jaar in UK had ik mijn laptop meegenomen maar dat doe ik niet meer. Ik weet van die gegevensbanken, maar wat nemen jullie eigenlijk mee op vakantie aan opslag medium ? 16 GB lijkt mij wel voldoende dus hoeven we geen extra medium mee te nemen, toch ?
Fotograferen is vastleggen wat jij mooi vindt

400D | Sigma 18-200mm F3,5-6,3 | EF 17-40mm F4 L USM | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-300mm F/4-5.6 IS USM | Soligor Tussenringen | CS3
Gebruikers-avatar
Soeradj
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2007 16:48
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik heb momenteel een 4GB extreme III van sandisk. Deze had ik samen met mijn 400D gekocht. Toen schoot ik nog vooral .jpg en de kaart voldeed prima.

Sinds kort ben ik overgestapt op de 40D en maak mijn foto's tegenwoordig voornamelijk in .raw

Ik ben van plan een 16GB extreme III van sandisk te kopen. Ik vraag me echter af of ik niet beter een extreme IV kan nemen omdat deze tot 100% sneller is. (daarmee echter ook bijna twee keer zo duur)

VRAAG: Heeft iemand daar ervaring mee? Is er iemand die zowel de extreme 3 als de 4 gebruikt (los van capaciteit) en die daar wat over kan roepen? Heeft de camera dit nodig of is het overbodige luxe? Waar zit de bottleneck eigenlijk, de camera-buffer of de kaart?

extreme III lees + schrijf @ 20 MB/s
extreme IV lees + schrijf @ 40 MB/s

De snelheid van overdracht naar PC of imagetank is hier even niet van belang, het gaat puur om de snelheid waarme de camera in staat is te schrijfen.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

De kaart is meestal met de huidige snelheden het probleem niet. De camera en de wegschrijfsnelheid daarin is meer het probleem. De buffer vangt op tot deze vol is. En dan is het aan de processor in de camera om het zo snel mogelijk weg te schrijven. Zoals eerder gezegd zit dat voor een 400D rond de 10mbps. Dus of hij nu 20 of 40 mbps kan lezen..dat haalt de camera gewoon niet.
Ik werk met Ultra II in mijn 40D en dat werkt goed (ook in Hi burst).
Een 40D pakt 17 raw opnames in zijn buffer. Dan stopt de boel gewoon.
Zover ik het begrijp maakt het dan verder niet uit of er een extreme IV in zit of een ultra II want die 6,5 foto per seconde a 6 mb gemiddeld per stuk (dus snel gerekend zitten we rond de 40 mbps aan fotomateriaal) verwerkt de camera toch niet sneller dan hij aan kan. Na zo'n 2,5 seconde is het dus even klaar.
Ikzelf red dat nooit. Een actie waarbij ik de burst gebruik is meestal wel binnen 2 seconden voorbij. Anders op JPG blijven, daar schrijft hij er veel meer van weg.

In mijn ogen is dus de enige reden om die ultra snelle kaarten te kopen het snellere overbrengen naar je PC.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik heb me bij konijnenberg laten vertellen dat voor de camera een ultra II voldoende is. Heb daarom een Extreme III gekocht. Toch snelheid bij het inlezen in de kaartlezer en niet veel meer snelheid dan de 40D aan kan.

Je kunt je beperken tot een ultra II, maar als je 16 gig wilt overzetten mbv een cardreader is Extreme III of IV wel aardig als je haast hebt. Heb je geen haast, gewoon de ultra II nemen. Scheelt je geld.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

waarom kopen mensen een Ferrari, je mag tenslotte nergens 250 km per uur, maar het is wel lekker om wat over te hebben, zo is het ook met kaartjes, als je kunt gewoon een lekkere snelle kopen, ook al is de camera niet zo snel, de kaart achterhaalt hem wel :wink:
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar