Graag een reactie op mijn thuisstudio

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Gisteravond mijn thuisstudio in de kamer opgezet. Ik heb meer ruimte wanneer ik de bank verplaats, maar het eerst zo even gedaan. Graag jullie reactie op de indeling en de daaruit voortvloeiende foto's. Over 2 weken ga ik een shoot doen met een kereltje van 2, dus ben benieuwd wat er anders kan/moet.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106761[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106760[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106757[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106758[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=106759[/img]

Alvast bedankt voor de reacties.

Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Helaas kan ik je niet adviseren met de studio opstelling, omdat ik daar geen verstand van heb. Wat me opvalt in je foto's is de lange sluitertijden (1/4; 1/3 en zelfs 1/2 :shock: ). Je kunt met zo'n opstelling die sluitertijd toch zeker wel heel wat korter krijgen? Want dat zal zeker nodig zijn met een ventje van 2 jaar! Daar zul je misschien eerder op 1/250 moeten gaan zitten o.i.d. :) Ik ben benieuwd of je met de pop nog wat testjes laat zien met andere sluitertijden! ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
debuffel
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2006 07:26
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Sluitertijden moeten omhoog inderdaad. Ik werk het liefst met 1/125 of meer en diafragma rond 6.7 of 8. Je zult de lampen dus wat meer open moeten draaien. Ook moet je naar de bewerking achteraf kijken met je witbalans ...lijkt een blauwzweem over te zitten
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

sluitertijd idd minimaal op 1/125

en je zult meer ruimte ook echt nodig hebben want je zult de rol verder uit moeten trekken want je hebt over de vloer meer ruimte nodig met zo'n ventje van 2 dat rond gaat lopen enzo

succes!
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Het klopt hoor wat betreft de ruimte, maar die had ik voor deze pop niet nodig. Ik kan de rol nog wel 2-3 m uitrollen. Ik ga de sluitertijden omhoog gooien en laat jullie dan het resultaat zien. Bedankt voor de reacties met dit mooie weer. Is de opstelling trouwens goed?

Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Ik ben benieuwd naar de stand op je camera.
Met die sluitertijden gebruik je je flitsset als invulflitsers bij het bestaande licht.
Dat is ook te zien want je belichting komt wat vlak over (weinig schaduw).
Ook de opstelling is spelen. Als je het zo laat staan, ontstaan er geen schaduwen door een totale belichting van alle kanten.
Start is met 1 flitskop en de softbox en kijk is wat dat doet.
En inderdaad is er een blauwe zweem dus je witbalans instelling moet bijgesteld worden.
groetjes,
Rob
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

:D Als ik zo je opstelling en je sluitertijden/diafragma zie lijkt het wel alsof je alleen maar gewerkt hebt met het instellicht.
Voor wat betreft je opstelling: ik zie drie lichtbronnen: een flitskop met softbox en eentje met een plu en ook nog een reflectiescherm. Alle drie zijn ze van voren op het model gezet. Dat lijkt mij een beetje veel van het goede :D Je zou heel goed kunnen proberen een van de flitskoppen schuin achter je model neer te zetten zodat je die kunt gebruiken als haar- of strijklicht. Het reflectiescherm wordt dan gebruikt om de schaduwkant (in dit geval rechts) op te lichten. Een reflectiescherm geeft altijd iets minder licht terug (zeker als je de witte kant gebruikt) zodat je een heel klein beetje zachte schaduw in het gezicht krijgt. Dat geeft m.i. altijd een mooie diepte in het gezicht, het wordt niet zo'n platte pannenkoek als je me begrijpt :D
Martin
[edit: ik zie dat Rob me net even voor was, hij typt vast sneller dan ikke 8)
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Ik snap jullie. Met jullie tips ga ik weer aan de slag. Het is uitproberen, maar superleuk om er mee aan de slag te zijn. Ik heb de kamer net verbouwd zodat ik morgen overdag (met alle gordijnen dicht) jullie tips in de praktijk ga brengen.

Wat betreft de instellingen. Ik heb de wb op tl licht gezet. en -2 onderbelicht. Maar als ik het diafragma omhoog gooi hoef ik dit niet meer te doen waarschijnlijk en één flitskop minder of achter het "product" zal ook al schelen. De flitskoppen had ik op de minst lichte stand gezet.

Ik leg het waarschijnlijk niet erg professioneel uit, maar hoop dat jullie me begrijpen.

Eerst weer bedankt.
Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Witbalans moet je op handmatig zetten.

Kwestie van op de plek waar je model staat een wit vel papier fotograferen en die foto gebruiken voor het handmatig instellen van je witbalans. Dan klopt het TL licht is blauwer (vandaar de blauwe zweem).

Om het echt goed te doen moet je eigenlijk in RAW formaat fotograferen en gebruik maken van een grijskaart.

Welke stand gebruik je op je camera? Het lijkt zo alsof je gebruik maakt van de AV stand als ik het zo lees.
groetjes,
Rob
Adoptiekindje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 30 Nov 2007 15:18
WoonplaatsCOLON Stadskanaal

Welke stand gebruik je op je camera? Het lijkt zo alsof je gebruik maakt van de AV stand als ik het zo lees.
Klopt ik fotografeer veel op de AV stand. Ik begrijp dat ik het misschien maar eens op de P stand moet gaan proberen? En ik ga aan de slag met m'n witbalans, maar vond zelf de achtergrond niet heel storend.

Alice
http://www.fotostudioalice.nl

Canon EOS 400d \ 70/300 Canon\ 28/300mm 1:3.5-6.3 Sigma lens\50 mm 1:1.8 II canon\ canon 24-105 \ Tamron 28-75\18-55 mm kitlens\ soligor tussenringen.
In het bezit van een thuisstudio
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

In een studio is er maar 1 stand die je eigenlijk kan gebruiken en dat is de M-stand. Doe je dat niet, dan krijg je wat nu gebeurt.

Simpelgezegd registreert je camera niet dat je via een flitser gaat fotograferen en stelt je camera zich in op het licht wat zichtbaar is. Het instellicht dus. De P of AV stand is daarom ook niet geschikt.
Als je dat doet, heeft je flitsset geen zin en kan je de flits net zo goed uitlaten.
Daarbij is het onmogelijk om bewegende onderwerpen met die sluitertijden op de foto te zetten.

Je witbalans maakt dat je onderwerp de juiste kleur heeft. Of je achtergrond storend voelt of niet heeft daar weinig mee te maken. Als wit, blauw wordt (en dus in portretten witte kleding of oogwit ook blauwig wordt) is dat gewoon niet mooi. Of je moet het bewust zo willen maken.

Ik geef nu veel adviezen maar heb daar wel een beetje dubbel gevoel bij.
Zoals ooit al eerder aangegeven, als je met gereedschap gaat werken is het erg raadzaam om te weten hoe en wat je moet doen om dat gereedschap te laten werken. Aan je voorbeelden is gewoon duidelijk dat je bijna geen idee hebt wat je nu precies aan het doen bent en niet weet wat je met je gereedschap, in dit geval je camera in samenwerking met je flitsers, moet doen. Basiskennis is hierbij gewoon onontbeerlijk. Wat doet diafragma, wat doet je sluitertijd, enz.
Advies is dus wederom, voordat je ook maar iets voor je flitsset zet, hoe leuk dat ook is, ga je eerst verdiepen in de basis van het fotograferen met studioflitsers.
groetjes,
Rob
Hades-1
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 2230
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2004 07:52
WoonplaatsCOLON Deurne
CONTACTCOLON

sluit me aan bij de rest. 1/125 een f tussen 6 en 14 (ligt aan power van je lampen).
Ik zag ook iemand 1/250e roepen, maar dat zal niet altijd goed gaan ivm flitstijd/1e en 2e gordijn.

maar als toevoeging, mischien kan je ergens keer een lichtmeter lenen.
Dan kun je goed zien waar je licht terecht komt en hoe je instellingem moeten staan of waar je licht meer of minder moet inregelen.

als je veel studio werk denkt te gaan doen zou ik er gewoon ff 1 aanschaffen. Ze zijn niet duur en ooh zo handig voor je studio shots.
Gebruikers-avatar
Greenmanalishi
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2006 08:26
WoonplaatsCOLON Delft

Wel heel leuk geprobeerd zo met die pop. Echt de ideale manier om op je gemakkie de belichting te testen zonder dat er iemand ongeduldig zit te zitten :)
Verder ben ik het ondaks mijn beperkte ervaring ermee, eens met de reacties, de instensiteit van de flitsers omhoog, de M stand gebruiken op 1/125 en f8 ongeveer, en gewoon kijken hoe het dan wordt. (of een lichtmeter gebruiken) Je kan dan altijd nog de flitsintensiteit wat hoger of lager zetten. korter dan 1/125 hoeft volgens mij echt niet omdat de bewegingsonscherpte dan echt wordt bepaald door de flitsduur en niet meer door de sluitertijd. als het maar niet te lcht in de kamer is dan.
En als je de achtergrond echt wit wil hebben zal die ook apart belicht moeten worden denk ik, zodat er geen schaduw opvalt. Nu heb je al een hoofdlicht en een invullicht d.m.v. de reflector, dus misschien de flitser waar nu de paraplu op zit gebruiken als verlichting voor de achtergrond? Zonder paraplu dan weliswaaar. (let wel...dit zijn echt tips van een nog niet zo ervaren iemand hoor :P )
Jazzman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1124
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2007 17:28
WoonplaatsCOLON Tiel
CONTACTCOLON

Probeer ook eerst met één flitser te werken (die met de softbox). Zo krijg je sneller controle over je belichting. Probeer er een mooie schaduwval mee te creeëren. Daarna ga je met een 2e flitser aan de slag. Zo'n parapluutje gebruik ik zelf bijna nooit. Het geeft hard licht en belicht een groot oppervlak. Wat je bv kunt doen is deze 2e flitser hoog van boven, schuin op de achterkant v.h. onderwerp richten. Zo krijg je een mooi effect licht/haarlicht.

Maar begin dus gerust eerst met één flitser. M-Stand, 1/125 en op 8.0 of zo. Maak een foto en stel de sterkte van je flits in. Daarna weer: test foto, sterkte bijstellen. Doe dit totdat je tot een bevredigend resultaat komt :)

Succes!
Maurice Krijtenberg - [url]http://www.krijtenberg.nl[/url]
[size=75]Canon EOS 40D + Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 DC Macro + EF 50mm 1.8 II + Metz 58 AF-1[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar