macrolens of tussenringen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

Ik ben pas net gestart met fotografie en heb dan ook al verschillende dingen uitgeprobeerd om te kijken welke dingen me het meest bevallen.
Nu vind ik van mezelf dat macro fotografie me zeer fel aanspreekt en zou me dan hier in ook willen verbeteren

Ik heb de standaarkitlens 18-55mm en een 55-250 IS lens.
Wat is voor mij nu de beste keuze ?
Een complete nieuwe macrolens of een tussenring afschaffen?
Rekening houdend met mijn beginners capaciteiten :wink:
zoja welke zijn aan te raden ?

prijs: moet net perse de goedkoopste maar ook niet de duurste optie te zijn, een goede prijs-kwaliteit verhouding dus

mvg
Himmes
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Je kunt ervoor kiezen om te beginnen met tussenringen; dat geeft een redelijk macro-effect en macro-gevoel. Je zou ze zelfs op je huidige objectieven kunnen gebruiken, maar op een 50mm. 1.8 werkt het prettiger. Zit je op ongeveer 200 euro.

Een andere optie is een macro-objectief; de 50mm, 60mm of 100mm macro zijn redelijk betaalbaar, maar duurder dan wat ik hierboven schreef. Van Sigma's heb ik geen verstand, maar zou zeker ook een goede optie kunnen zijn.

Hangt er van af wat je wilt, hoe diep je in het diepe wilt springen en wat je leuk vindt...
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ik persoonlijk zou eerst voor de tussenringen+50mm 1.8 gaan kan je mooie resultaten mee maken ik heb er ook een jaartje mee gespeeld en de 50mm is een mooie portret lens en de kosten vallen ook mee rond de 200 euro voor beide

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

bacovuikie schreefCOLONIk persoonlijk zou eerst voor de tussenringen+50mm 1.8 gaan kan je mooie resultaten mee maken ik heb er ook een jaartje mee gespeeld en de 50mm is een mooie portret lens en de kosten vallen ook mee rond de 200 euro voor beide

Gr Ruud
sorry, ben niet echt mee :(
Ik vind dit niet terug op de officiele canon site.
heb je daar ergens een linkje van, via een andere site ?

bedankt
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Waar ben je het niet mee eens. met de prijs???
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

himmes schreefCOLONIk vind dit niet terug op de officiele canon site.
Voor prijzen (en soms combinaties) moet je ook eigenlijk niet naar de Canon-site kijken... Of pas nadat je iets hetbt aangeschaft, want de prijzen bij Canon liggen vaak veel hoger dan in de winkel!

4 adressen waar ik vaak kijk voor prijsvergelijk:
* www.kamera-express.nl
* www.fotokonijnenberg.nl
* www.touchdown-photo.nl
* www.foka.nl
(en soms www.aq4u.nl)

Succes!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Wanneer je morgen tijd hebt is het volgende misschien nog een optie?: klikkerdeklik

Op de canon-site staan inderdaad geen voorbeelden voor het combineren van tussenringen met bepaalde objectieven. Ik raad je echter aan om geen officiële canon-tussenringen te gebruiken maar eerder de soligor. Let daarbij op dat ze 2 verschillende sets hebben en dat er maar 1 geschikt is voor ef-s objectieven. Dat is de set van 13-21-31mm. Het voordeel is dat je die eventueel ook op je andere objectieven kunt gebruiken.

En de linkjes: soligor tussenringen, 50mm f1.8

De prijs komt samen uit op 212 euro. Voor het gemak de k-e-site gepakt, maar deze artikelen zijn ook te verkrijgen bij de winkels die gumpje aankaart :wink:
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

bacovuikie schreefCOLONWaar ben je het niet mee eens. met de prijs???
neenee ik bedoelde dat ik niet mee was, ik kon niet volgen waar jij het over had dus :)
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

geert h schreefCOLONWanneer je morgen tijd hebt is het volgende misschien nog een optie?: klikkerdeklik

Op de canon-site staan inderdaad geen voorbeelden voor het combineren van tussenringen met bepaalde objectieven. Ik raad je echter aan om geen officiële canon-tussenringen te gebruiken maar eerder de soligor. Let daarbij op dat ze 2 verschillende sets hebben en dat er maar 1 geschikt is voor ef-s objectieven. Dat is de set van 13-21-31mm. Het voordeel is dat je die eventueel ook op je andere objectieven kunt gebruiken.

En de linkjes: soligor tussenringen, 50mm f1.8

De prijs komt samen uit op 212 euro. Voor het gemak de k-e-site gepakt, maar deze artikelen zijn ook te verkrijgen bij de winkels die gumpje aankaart :wink:
hier ben ik dus wel mee :)
Nu weet ik wat de bacovuikie bedoelde :wink:
bedankt, dat ziet er een zeer goed optie uit en is ook nog zeer goed betaalbaar
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Gebruikers-avatar
mriessen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 252
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2007 22:14
WoonplaatsCOLON Zwolle
CONTACTCOLON

Let wel de IS functie van je 55-250 IS lens vervalt wel met de
tussenringen.
Groet,
Markus

Canon EOS 7D Mark II met een grote glazen bol..... ;-)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mriessen schreefCOLONLet wel de IS functie van je 55-250 IS lens vervalt wel met de tussenringen.
Met het spul van Canon blijft het gewoon werken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

boels069 schreefCOLON
mriessen schreefCOLONLet wel de IS functie van je 55-250 IS lens vervalt wel met de tussenringen.
Met het spul van Canon blijft het gewoon werken.
dat meen ik ook ergens gelezen te hebben
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Gebruikers-avatar
mcr77
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2008 16:40
WoonplaatsCOLON Den Haag

Heb dit topic met aandacht doorgelezen omdat ik zelf eigenlijk een dergelijk topic wilde starten. Is er iemand die ervaring heeft (liefst met wat voorbeelden) met de sigma 17-70 en tussenringen? Zit er veel verschil tussen en dergelijke combi en een sigma of canon macrolens?

Omdat ik de 17-70 al heb zijn tussenringen qua budget natuurlijk een interessante optie...

Alvast bedankt voor de feedback,

Michaël
EOS 50D | EOS 400D | sigma 17-70 F2.8-4.5 DC MACRO | Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS HSM | Canon EF 70-210 f/4 | Statief Giottos 9251 | Monopod Manfrotto 679B | Tamrac Expedition 5X

"Some are wise and some otherwise"
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

ik ben vandaag bij de fotograaf geweest en die vond het alvast een goede keuze om macrofotografie mee te starten, maar had ook de iets duurdere 50mm f/1.4 (ook in combinatie met de tussenringen)
is die meerprijs de moeite waard ?
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
BartM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2007 13:27

Hij is ruim 3x zo duur, maar heeft wel een mooiere bokeh; niet onbelangrijk voor macro-fotografie. Dit is denk ik een interessante link voor je: http://photo.net/equipment/canon/ef50/
En ik heb nog stemrecht ook!
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

@Himmes: over de 50mm 1.4 hij is absoluut lichtsterk, scherp en in iedergeval sneller dan de 50mm 1.8. Volgens mij is het niet echt een macrolens, meer een portretlens. Mischien heb je er iets aan wat ik hieronder heb getypt.

Optie 1: 50mm 1.8 met tussenringsetje van soligor.
Mijn beoordeling: De AF van deze lens werkt erg traag, hiermee krijg je veel onscherpe foto's. Schiet daarom veel foto's van je objecten. De scherpte is subliem. Met de 50mm en tussenringen kom je erg dichtbij je object, vliegende diertjes schrikken hierdoor erg snel. Voor planten fotografie is dit een goede optie. .

Optie 2: 60mm 2.8 macro icm tussenringen, ook hiermee kom je nog snel te dicht op vliegende insecten, voor andere doeleinden is de lens perfect. De lens is goed scherp.

Optie 3: Canon 100mm 2.8 macro USM, Sigma 105mm macro en Tamron 90mm:
Dit zijn allen zeer goede opties voor macrofotografie. Met deze afstand kun je vliegende insecten goed fotograveren. De lensen zijn alle drie goed scherp. De AF functie van de canon 100mm werkt het snelst. Deze lenzen kosten rond de 400 euro.

groeten

Arjan.
Laatst gewijzigd door 1 op arjan t, in totaal 17 keer gewijzigd.
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

@mcr77: volgens mij werkt de AF-funtie met de tussenringen niet op de Sigma 17-70. Ik heb iets gehoord dat je 3 elektrodepunten moet afplakken zodat ze wel werken.

groeten,

Arjan.
himmes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2008 21:08

arjan t schreefCOLON@Himmes: over de 50mm 1.4 hij is absoluut lichtsterk, scherp en in iedergeval sneller dan de 50mm 1.8. Volgens mij is het niet echt een macrolens, meer een portretlens. Mischien heb je er iets aan wat ik hieronder heb getypt.

Optie 1: 50mm 1.8 met tussenringsetje van soligor.
Mijn beoordeling: De AF van deze lens werkt erg traag, hiermee krijg je veel onscherpe foto's. Schiet daarom veel foto's van je objecten. De scherpte is subliem. Met de 50mm en tussenringen kom je erg dichtbij je object, vliegende diertjes schrikken hierdoor erg snel. Voor planten fotografie is dit een goede optie. .

Optie 2: 60mm 2.8 macro icm tussenringen, ook hiermee kom je nog snel te dicht op vliegende insecten, voor andere doeleinden is de lens perfect. De lens is goed scherp.

Optie 3: Canon 100mm 2.8 macro USM, Sigma 105mm macro en Tamron 90mm:
Dit zijn allen zeer goede opties voor macrofotografie. Met deze afstand kun je vliegende insecten goed fotograveren. De lensen zijn alle drie goed scherp. De AF functie van de canon 100mm werkt het snelst. Deze lenzen kosten rond de 400 euro.

groeten

Arjan.
prachtig uitgelegd :)
De eerste lens (de 50mm 1.4) beschrijf je als lichtsterk en meer een portretlens. Maar kan je deze niet combineren met de tussenringen ?
Zoja welke doeleinden kan je ermee bereiken ? idem als de 50mm 1.8 veronderstel ik, qua benadering van je onderwerp ?

mvg
canon eos 400 D, kitlens 18-55mm,EF-S 17-85mm IS USM; EF-S 55-250mm IS, EF 50mm f1.8 II, Kenko UV-filters, statief
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je kunt de f1.4-versie inderdaad net zo goed combineren met tussenringen als de f1.8-versie. Benadering is precies hetzelfde. Voordelen zijn een wat zachtere bokeh en een stillere, snellere AF. Verder win je wat aan lichtsterkte, maar krijg je er gelijk een beperktere scherpte-diepte voor terug. Aan de AF heb je overigens toch niet veel, doorgaans gaat die toch hunten bij gebruik van tussenringen en zul je dus handmatig scherp moeten stellen.
arjan t
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 300
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2005 17:11
WoonplaatsCOLON Hulsen (Overijssel)

Himmes, net wat geert zegt: de combinatie met tussenringen en autofocus is niet ideaal. De combinatie 50mm 1.8 met soligor tussenringen heb ik ook in mn bezit, de autofocus hunt inderdaad erg vaak. Na dat ik hier een halfjaartje mee heb gefotografeerd ben ik toch overgestapt op een Canon 100mm 2.8 macro USM. Bij deze macro lens werkt de autofocus wel perfect. Van deze lens heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt gehad van de aankoop.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar