To 350D or 300D, that's the question

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
najtrebla
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Jan 2005 14:00
WoonplaatsCOLON Utereg

Hi,

Ik gebruik dit forum om we wat te orienteren voor de aanschaf van een nieuwe digitale camera. Nu heb ik met veel interesse de discussie over de 350D gelezen, en eric_nl schreef daar iets wat mijn aandacht trok, namelijk dat de 350D verbetert is op de volgende punten:
3 fps voor een serie van 14 frames!
Focus mode selecteerbaar (one shot, AI-servo en AI-focus)
lichtmeetmethode zelf selecteerbaar
flitsbelichtingscompensatie
betere witbalans
Ikzelf heb momenteel een EOS50, en inderdaad, het zelf kunnen selecteren van een focusmode is erg handig, maar met het ontbreken daarvan op mijn nieuwe camera zou ik kunnen leven.
Ik vroeg me echter wel af welke nadelen de 300D heeft ten opzichte van de laatste 3 punten in bovenstaand lijstje. Dit zijn toch best wezenlijke dingen? In hoeverre schiet de 300D daarin tekort, volgens jullie? Op basis van dit soort verschillen zal ik toch moeten kiezen voor de ene of de andere camera. Voordeel van de 350D zijn de nieuwe functies, voordeel van de 300D is dat de prijs ongetwijfeld zal zakken, terwijl het op zich natuurlijk een perfecte camera is.

Mag ik dus een discussie starten t.b.v. de toekomstige kopers van de 300d/350d, of kan ik beter wachten totdat de eerste eigenaar van de 350D zich meldt op dit forum..?

vr. groet,
80D - 18-135 EFS nano-USM - Tamron 17-55 2.8 - Canon 50mm 1.8 - Canon 60mm 2.8 Macro EFS
ITR1649
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 20:48
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Wat is er mis met de andere topics over de 350D?
[size=75]EOS 400D ● Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM, ● Tamron SP AF 28-75mm f2.8 XR Di ● Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro1:1 ● Canon EF 50/1.8 II ● Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) ● Canon 18-55mm EF-S[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Zal ik als (edit: niet meer) eerste reageren op mijn eigen quote? :D

Ik heb inmiddels begrepen dat de buffer dan misschien wel is verbeterd, 14 frames achter elkaar schieten, maar dat geldt alleen voor JPG. In RAW houdt het na 6 frames op en gaat de framerate omlaag naar 1 per seconde. Kortom, dat pluspunt valt voor mij nu ook af.

Dan blijft nog over:
- lichtmeetmethode selcteerbaar
De 300D heeft meerdere lichtmeetmethodes waaronder evaluatief, nadruk op het midden en een soort spotmeting. Ze zijn niet vrij kiesbaar maar gebonden aan de nodus waarin je schiet bijvoorbeeld Av, Tv of M. De vrij kiesbare meetmethode op de 350D betekent dat je (als je weet wat je doet) betere belichtingsmeting kunt kiezen voor een specifieke situatie.

- flitsbelichtingscompensatie (FEC)
de 300D heeft deze niet. dat betekent dat als je een over- of onderbelichte flitsfoto krijgt je niet de flitssterkte kunt aanpassen om dat te corrigeren. Je hebt wel mogelijkheden om hier omheen te werken via FEL (spotmeting op een lichter of donkerder deel in je foto vastzetten). Als je een topmodel flitser hebt kun je op die flitser trouwens ook je FEC aanpassen.

- betere witbalans
de (automatische) witbalans van de 300D vindt ik over het algemeen goed behalve binnen bij weinig licht, dan wordt de foto vaak te warm van kleur. De 300D heeft wat mij betreft niet genoeg mogelijkheden om de witbalans handmatig in te stellen voor deze situatie. handmatig witbalans wordt weer te koel. De 350D heeft wat dat betreft meer mogelijkheden

Overigens zijn dit voor mij geen dingen waar ik niet mee kan leven, dat heb ik al een jaar gedaan en dat blijf ik voorlopig ook doen. Voor de meeste 'tekortkomingen' heb ik al alternatieve werkwijzen gevonden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar