eerste macro-shots 50mm 1.8 + tussenringen

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
stuiter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 16:13
WoonplaatsCOLON Tilburg

Hier mijn eerste macro-shots gemaakt met de 50mm 1.8 lens en soligor tussenringen. Gisteren gekocht, vandaag een uurtje rondgelopen op zoek naar beestjes die het niet erg vonden dat ik met een lens bovenop ze ging zitten.
Het is echt nog compleet nieuw voor me, hiervoor me vooral met portretfotografie bezig gehouden.
Dus alle tips zijn mooi meegenomen!


Groetjes, Fanny

1:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=105409[/img]

2:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=105410[/img]

3:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=105411[/img]

4:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=105412[/img]
*It's a free world we're living in, so what I say is my opinion, not necessarily yours*
Gebruikers-avatar
Renate~B
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2942
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 10:25
WoonplaatsCOLON Een plek onder de zon.
CONTACTCOLON

Ik vind het dus ontzettend moeilijk om met de tussenringen mooie foto' s te krijgen.
Dus voor een eerste keer proberen vind ik ze best goed gelukt!
“Everybody is a genius.
but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”
Gebruikers-avatar
gert-jan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 665
GeregistreerdCOLON 03 Jul 2007 03:19
WoonplaatsCOLON nunspeet
CONTACTCOLON

hoi,
ik vind ze ook mooi qua kleur en ook de composities zijn meestal goed geslaagd.
de scherpte ligt naar mijn idee nog teveel nét niet waar die zijn moet. ik vind het altijd het mooist, als de ogen helemaal scherp zijn. dan vind ik de waterjuffer nog het mooist.
maar... ik weet niet hoe moeilijk macro is, ik heb me er nog nooit aan gewaagd.
succes, groet, gert-jan.
canon eos 7d en 40d, 17-55mm 2.8 IS usm, 100-400 en 500 f/4 [color=#FF0000]L[/color] is, Sigma macro 50mm 2.8, Soligor tussenringen, extender ef 1.4x II, feisol statief ct3371 met manfrotto 393 schommelkop
http://www.natuurplaat.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Ik denk dat je in je foto's kunt zien hoe groot de kleine wereld van de macro-fotografie is... Hier is scherpte vaak erg lastig; omdat het om milimeters gaat, is elk beetje beweging meteen zichtbaar. Zo ook in jouw foto's. Je diafragma (F/10) is okee, en tenzij het heeeel erg zonnig is, is een hogere ISO ook okee. Dan blijft de sluitertijd over. De grootste kans op scherpe foto's heb je met een zo kort mogelijke sluitertijd. Aangezien jouw foto's wat aan de lichte kant zijn, had je je sluitertijd iets korter kunnen maken. Maar eigenlijk kun je vaak beter macro-foto's maken van een statief of ondersteunende dingen. Zeker als je de 50mm + tussenringen gebruikt. Dat is niet een makkelijke combi, vind ik zelf.
Veel proberen en hier posten, want het belooft nog mooier te worden!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Het fotograferen met de tussenringen is in het begin inderdaad vrij lastig, misschien is het een idee om niet gelijk met alle drie de ringen te beginnen want dan kan het resultaat denk ik weleens tegenvallen. :wink:
Ik zou beginnen met bijv. de 20mm, dan de 36mm en als dat naar tevredenheid lukt en het redelijk onder de knie begint te krijgen pas overstappen naar alle drie de ringen......het is dus een kwestie van oefenen.

Persoonlijk vind ik een statief bij macro nogal onhandig en vooral bij gebruik van de tussenringen want het scherptegebied is beperkt en vrij klein en verschilt ook nog eens per ring, daarbij is ook de werkafstand erg klein, bij alle drie de ringen zit er nog maar 3,5 cm tussen de lens en het onderwerp, dus een statief daarop instellen valt denk ik niet mee.
Ik geef daarom de voorkeur aan uit de hand te fotograferen en daarbij de lens op MF te zetten en scherp te stellen door het toestel naar voren of naar achteren te bewegen.

Wat betreft de foto's is er niets mis met het gekozen diafragma en sluitertijd, hiermee zou het zeker moeten lukken, maar ik heb het idee dat het scherptepunt net niet op de juiste plek ligt.
Bij het lhb en de vlieg lijkt het alsof de scherpte net er voor op het blad ligt....iedere mm die je beweegt kan het scherptepunt verleggen en dus onscherpte veroorzaken, stabliliteit en dus ergens met je elleboog op rusten maakt dit makkelijker.
Meerdere foto's maken van hetzelfde en daarbij telkens opnieuw scherpstellen kan ook handig zijn, dan kun je thuis de scherpste er uit zoeken en je hebt gelijk wat extra oefening.
De eerste twee ogen door het felle zonlicht wel wat licht, een stapje onderbelichten zou denk ik geen kwaad kunnen. :wink:

Ik had je nog wat uitleg beloofd, dus ik hoop dat je hier wat aan hebt.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Bart haalt de worden uit m,n mond ik zou ook beginnen met de kleinste tussenring is het makkelijst en je foto`s zeker geen slechte poging voor de eerste keer. maar missen net wat scherpte.en je gaat wel plezier beleven hoor met de tussenringen heb er ook een jaartje mee gefotografeerd altijd met veel plezier


Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
diskfac
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 21:12
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

ik vind 2 erg goed. zeker met zoveel zon.
5D, 40D met verzameling EF-objectieven

http://flickr.com/photos/diskfac/
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Goede eerste poging hoor, met gevoel voor compo's 8) De tips zijn al gegeven :)

Waar heb je die libelle gefotografeerd? Ik zoek nl. in Tilburg een goed stekkie waar ze veel zitten :D
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
stuiter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 16:13
WoonplaatsCOLON Tilburg

Tnx iedereen voor de tips! Het stil houden van de camera is nog tot daar aan toe.... helaas werken blaadjes niet altijd even goed mee... en beestjes kunnen het ook niet altijd waarderen.

Die libelle is voor mijn flat gefotografeerd, kwam ineens in de struiken zitten en toen heel rustig aan er naartoe gelopen. Ik heb niet het idee dat daar veel libelles komen, was een toevalligheid volgens mij... Misschien dat je in het wandelbos wat meer libelles kan vinden? Vooral in de buurt van het water vind je volgens mij zat beestjes!

Nogmaals bedankt voor de tips en de opmerkingen, gaat goedkomen!


groetjes, Fanny
*It's a free world we're living in, so what I say is my opinion, not necessarily yours*
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Op zich wel grappig, dus dit ter info: het diertje heet libel en meerdere diertjes bij elkaar zijn libellen. De libelle met als meervoud libelles is een damesblad..... :mrgreen:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Libel is gangbaarder, maar VanDale geeft ook libelle als voorkomende vorm ;)
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar