Molen laten draaien?

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Niek-b
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2008 14:00
WoonplaatsCOLON Andijk

Afgelopen zondag een aantal foto's gemaakt van windmolens. Daarbij had ik het idee om de de wieken te laten bewegen op de foto en de molen wel scherp te houden. Heb onderstaande foto gemaakt in de M-stand. Daarbij de volgende waardes aangehouden:

Exposure Time = 1/25"
F Number = F18
ISO Speed Ratings = 100
Exposure Bias Value = +0.33EV
Focal Length = 18mm

Om geen overbelichte foto's te krijgen dacht ik bovenstaande instelling goed te doen. Maar ik vind de wieken niet genoeg bewegen op de foto...Hoe had ik het wel moeten instellen?

Alvast bedankt voor jullie commentaar

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103898[/img]
Canon EOS 50D | Canon EOS 40D | Canon EF-s 10-22 F3.5-4.5 USM | Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 50mm F1.8 II | Sigma 120-400 F4.5-5.6 HSM OS |
Gebruikers-avatar
nielz
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2007 18:37
WoonplaatsCOLON den bosch
CONTACTCOLON

De sluitertijd had nog lager gekund en het diafragma had dan hoger gemoeten richting de 22.

Je kan ook filters voor je lens doen het beeld donkerder te maken dus heb je dan langere sluitertijden nodig.

Succes ;)
Dit effect ziet er toruwens al leuk uit vind ik ;)
EOS 500 :: EOS 850 :: EOS 30D+grip :: EOS 5D+grip :: 50mm 1.8 II :: 24-70L 2.8 :: Tamron 17-35 2.8/4.0 :: 430EX II :: Lowepro rugzak :: Statief ::
Gebruikers-avatar
Dorangel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 82
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2007 14:41
WoonplaatsCOLON Breda

De bedoeling is om een langere sluitertijd te kunnen nemen bij een goede belichting. ISO zo laag mogelijk, dat heb je goed gedaan.

Met behulp van een ND filter (grijs filter wat minder licht doorlaat) kun je een langere sluitertijd kiezen, bij dezelfde belichting.
Gebruikers-avatar
BraCom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2876
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2006 15:27
WoonplaatsCOLON Dirksland
CONTACTCOLON

De horizon staat wel een beetje scheef :wink:
Ik vind persoonlijk de lucht wel erg licht (overbelicht) en de sluitertijd moet idd nog wat omlaag voor de toch in verhouding langzaam draaiende molen wieken.
Maar zonder hulp middelen gaat dat waarschijnlijk niet lukken, dan wordt de lucht nog witter.
Best wel een moeilijk onderwerp om een foto met beweging er in te krijgen.
M.vr.gr.[b]Bram[/b] .....[url=http://www.bracom.nl/][Mijn foto album ][/url]..... [url=http://www.bracom.nl/about.html][camera en lens info][/url].....
Michaeldw

Hé Niek,

Met de materialen die je hebt valt een beter effect te verkrijgen.
Schroef als eerst de polarisatiefilter ervoor, dit scheelt als snel 2 tot 3 stops licht.

Dan naar av stand (waarom persé m, de lichtmeting doet hier gewoon goed zijn werk?) en diafragma zo klein mogelijk (f22 of nog kleiner). Dan zou je al heel wat langere sluitertijden moeten krijgen. Voor nog langere sluitertijden zou belichtingcompensatie kunnen toepassen, zodat je net tegen het overbelichte aanzit. Later kun je de foto op de computer weer donkerder maken voor een correcte belichting.

Zet de camera desnoods op een statief of op een muurtje, want met veel langere sluitertijden is het lastig uit de hand schieten.

groeten,
Michael
Gebruikers-avatar
Niek-b
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2008 14:00
WoonplaatsCOLON Andijk

@ nielz

Ik zal de volgende keer de diafragma zoveel mogelijk knijpen om de sluitentijd te verlagen. Ook kan ik beter gebruik maken van een filter. Had wel een CP filter in mijn tas zitten..maar niet aan gedacht om deze te gebruiken. Bedankt voor je reactie.

@ Dorangel

Ik zal volgende keer proberen gebruik te maken van van cp filter. Ook jij bedankt voor je reactie.

@ BraCom

Ik vond het zelf ook wel moeilijk om van deze molen een mooie foto te schieten. Om de wieken te laten draaien zal ik volgende keer proberen de diafragma te knijpen en een filter te gebruiken om de molen echt te laten draaien. In ieder geval bedankt voor je reactie!

@ Michaeldw

Bedankt voor je tips Ik zal het volgende keer eens proberen. Anders ga je maar een keer mee als je een keer in Andijk komt.

Groeten,

Niek
Canon EOS 50D | Canon EOS 40D | Canon EF-s 10-22 F3.5-4.5 USM | Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM | Canon EF 50mm F1.8 II | Sigma 120-400 F4.5-5.6 HSM OS |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar