Geschikt statief voor mijn 40D

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Ik ben me momenteel aan het orienteren op de aanschaf van een degelijk statief voor mijn Canon 40D icm met de EF 24-70mm f/2.8L USM of de EF 70-200 f/4L IS USM qua zwaargewichten. Mijn oog is nu gevallen op de manfrotto 055XDB + 804RC2. Is dit statief sterk en stabiel genoeg voor mijn camera/lenzen? Welke alternatieven zijn er tot een prijs van +/- €150,=?
louisvdd76
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2007 17:37
WoonplaatsCOLON Molenhoek

ik zoek ook nog een goed starief incl met dezelfde lensen... kijk dus even mee ;-)
Kijk eens wat vaker door je camera....
DenDeV
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2008 08:45
WoonplaatsCOLON Den Haag

Goeden,

Ik gebruikt diezelfde Manfrotto combi met een 40D en ben er zeer tevreden over. Stabilitieit is prima voor de genoemde lenzen. Ik gebruik hem zelf o.a. ook met de 24-70. Maar daarnaast ook met de 70-200 2.8 L IS en de 100-400 L. Die zijn zelfs nog zwaarder en ook die werken zonder probleem qua stabiliteit.

Het enige waar ik tegenaan loop is dat, als ik de camera met de 70-200 of 100-400 monteer op het statief, de batterygrip in de weg zit voor één van de grepen. Ik los dit op door de camera 'achterstevoren' te monteren. De grepen zitten dan dus andersom (links en voorzijde). Voor mij geen probleem, maar het zou een issue kunnen zijn.

Je kunt nog wat verder lezen over dit statief in dit topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=47815
(als je die zelf nog niet gevonden hebt)

Succes met je keuze,
Denis
[size=75]Canon Eos 40D - EF 17-40mm f/4L usm - EF 27-70mm f/2.8L usm - EF 70-200mm f/2.8L IS usm - EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS usm[/size]
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Zins kort heb ik de Manfrotto 190XPROB met een manfrotto 804RC2 kop.
ben er zeer tevreden mee.

Ikzelf heb de 40D ,met 24-105 of 70-200 of 300 F4,alles gaat prima samen

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

MaGi schreefCOLONIk ben me momenteel aan het orienteren op de aanschaf van een degelijk statief voor mijn Canon 40D icm met de EF 24-70mm f/2.8L USM of de EF 70-200 f/4L IS USM qua zwaargewichten. Mijn oog is nu gevallen op de manfrotto 055XDB + 804RC2. Is dit statief sterk en stabiel genoeg voor mijn camera/lenzen? Welke alternatieven zijn er tot een prijs van +/- €150,=?
als je nog eens wat macro, of laag bij de grond wilt gaan doen is het misschien de moeite waard de 055XPROB te nemen, iets duurder, maar dan heb je ook iets meer mogelijkheden. Ga je dat niet doen, 55XDB prima geschikt!
gr Sarpa
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Dank voor de snelle antwoorden, de keuze wordt nu al een stuk makkelijker, de 055XDB of de 055XPROB. Maakt de minimumhoogte 48cm versus 10cm veel verschil in macrofotografie?

De 190XPROB lijkt me met een max. hoogte van 122 cm (zonder gebruik middenkolom) net iets te laag. Voordeel van de 190XPROB is natuurlijk wel het lagere gewicht.

Groet, Mark
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

MaGi schreefCOLONDank voor de snelle antwoorden, de keuze wordt nu al een stuk makkelijker, de 055XDB of de 055XPROB. Maakt de minimumhoogte 48cm versus 10cm veel verschil in macrofotografie?
Beetje flauw antwoord, maar het hangt er natuurlijk vanaf wat je met je macro wilt doen. Gisteren ben ik bezig geweest met wat bloemetjes en dan is het wel heel prettig dat ie laag bij de grond kan. Maar daar heb ik m op uitgezocht... 48 cm vind ik niet echt laag namelijk. Als je zo laag wilt, moet de middenkolom eruit en dat vind ik van de 055XPROB een groot voordeel, dat is echt heel handig gedaan, dat kan in 1 beweging zonder dat je de kolom echt los hoeft te halen.
MaGi schreefCOLON De 190XPROB lijkt me met een max. hoogte van 122 cm (zonder gebruik middenkolom) net iets te laag. Voordeel van de 190XPROB is natuurlijk wel het lagere gewicht.
Groet, Mark
Hangt van je lengte af, maar ik vond de 190 te laag en te licht. Tuurlijk kan je middenkolom omhoog naar de goede hoogte, maar met mijn 100-400 doe ik dat het liefst zo min mogelijk.

Succes!
groeten Sarpa
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Ik heb die combi ook, en met de 40D + 50-500 erop gaat dat nog prima. Een puntje: die kop kan helaas niet verder "omhoog" kijken dan 30 graden. Als je graag je combi eens richting de lucht richt, dan heb je dus een probleem. Ik los dat nu op door het bevestigingsplaatje even 180 graden te draaien want omlaag kijken kan ie wel 90 graden :? .
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Bedankt voor de antwoorden en tips 8)

Keuze is gemaakt, het wordt een 055XPROB + 804RC2. Ik weet (nog) niet of ik echt gebruik ga maken van die 10cm hoogte, maar dan ben ik in ieder geval niet beperkt als ik dat wel zou willen.

Nu nog even een goede aanbieder vinden :wink:
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Kamera Express is niet echt duur.

Ik heb pas geleden dezelfde statief gekocht alleen op aanraden wel een andere kop. In mijn geval een balhoofd 486CR2.
Moet er nog erg aan wennen om er mee te werken.
groetjes,
Rob
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

veldje63 schreefCOLONIk heb pas geleden dezelfde statief gekocht alleen op aanraden wel een andere kop. In mijn geval een balhoofd 486CR2.
Is zo'n balhoofd wel stevig en stabiel genoeg voor de EOS40D en bv de EF 24-70 F/2.8 L USM?
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

MaGi schreefCOLONIs zo'n balhoofd wel stevig en stabiel genoeg voor de EOS40D en bv de EF 24-70 F/2.8 L USM?
Zo zwaar is je combi nou ook weer niet....
Zo'n balhoofd moet je wel liggen, anders hoef je het niet te doen.

gr Sarpa
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Zo zwaar is je combi nou ook weer niet....
Thnx, ik heb nul ervaring met statieven e.d. Vandaar de vraag...
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

MaGi schreefCOLON
Zo zwaar is je combi nou ook weer niet....
Thnx, ik heb nul ervaring met statieven e.d. Vandaar de vraag...
Ha ha, was ook grappend bedoeld. Dit type koppen en statieven kunnen jouw spullen prima dragen. Het wordt anders als je bijvoorbeeld een 500mm (4kg) en een 1DMkIII van een ruime kilo erop wilt... ;-)

groetjes Sarpa
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Dit balhoofd kan tot 7 kg dragen. En ik had hetzelfde idee, draagt dit het wel. Maar als je hem met 1 beweging vastzet, zit hij ook echt wel vast.
Volgens de verkoper was de keuze tussen een balhoofd of een 3 weg systeem puur persoonlijk. En het prijsverschil was een paar euro.
Ik wilde wel een goed belastbare kop kopen en niet voor de simpelste gaan. Als ik een aardig bedrag voor het statief zelf uit geef ga ik niet een tientje of wat besparen op de kop.
groetjes,
Rob
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Sarpa schreefCOLONHet wordt anders als je bijvoorbeeld een 500mm (4kg) en een 1DMkIII van een ruime kilo erop wilt... ;-)
Ik denk als ik deze set thuis voorstel, dat ik dan een ander probleem heb :lol:
veldje63 schreefCOLONDit balhoofd kan tot 7 kg dragen. En ik had hetzelfde idee, draagt dit het wel. Maar als je hem met 1 beweging vastzet, zit hij ook echt wel vast.
Volgens de verkoper was de keuze tussen een balhoofd of een 3 weg systeem puur persoonlijk. En het prijsverschil was een paar euro.
Ik wilde wel een goed belastbare kop kopen en niet voor de simpelste gaan. Als ik een aardig bedrag voor het statief zelf uit geef ga ik niet een tientje of wat besparen op de kop.
Ik ga gewoon eens naar een goede fotospeciaalzaak om beide koppen uit te proberen. Een balhoofd lijkt me nml. iets flexibeler?!?
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

Het is de 055XPROB + 804RC2 geworden. Eerste indruk, goed stabiel.

Wat ik me wel afvraag is of dat de tripod zelf ook waterpas moet staan, of dat het waterpas stellen van het statiefhoofd voldoende is? De driepoot zelf staat bij nml. niet helemaal waterpas bij compleet uitgeschoven poten.

Groet, Mark
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Als de kop waterpas is, is het goed, daar zit tenslotte je cam op. Het zou geen zin hebben het statief waterpas te zetten, maar de kop niet (vooropgesteld dat je een rechte horizon wilt). In het veld is de ondergrond zelden waterpas... het gaat dus om de kop...

Have fun!
gr Sarpa
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Dit is ten dele waar natuurlijk. Punt is als je de camera gaat draaien, en je statief zelf staat schuin, dan ben je dus continu aan het bijstellen. Dus op zich is het wel handig als het statief een beetje recht staat.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

mavlo77 schreefCOLONDit is ten dele waar natuurlijk. Punt is als je de camera gaat draaien, en je statief zelf staat schuin, dan ben je dus continu aan het bijstellen. Dus op zich is het wel handig als het statief een beetje recht staat.
Tuurlijk dat is wel zo. Ik ging alleen even van het simpelste geval uit, gewoon opstellen voor 1 foto en daarna weer ergens anders heen. Als je pano's gaat maken is het weer anders...
gr Sarpa
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar