[verzameltopic] Kritiekkring 2 -> natuur, ronde 6

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

De eerste 5 rondes zitten erop, en dan kunnen we beginnen met de zesde ronde. De 3 foto's dienen binnen te zijn op 28 april 23:59, de commentaren op 5 mei 23:59.

De deelnemers zijn:
  • # Bagtjuh
    # 4runner
    # Frostbeard
    # *****
    # Builder
    # geert h
De regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
  • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
  • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
  • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
  • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
  • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
  • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
  • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen gelden ook binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

Voor wie niet weet waar het over gaat: klik .

Edit: Peije heeft aangegeven het momenteel te druk te hebben om zelfs het forum te bezoeken, maar doet graag weer mee als hij het wat minder druk heeft.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik geef maar gelijk de aftrap met de eerste 3 foto's. Alle drie zijn ze gisterenmiddag gemaakt op de Loonse en Drunense duinen:

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103290[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103291[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103292[/img]
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Zal eerst wat plaatsen en daarna reageren.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding


Vorige week geschoten in het heempark aan de korftlaan te delft.
Echt een aanrader als straks alles is bloei staat :wink:


Gr Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Geert:

#1: ja hier houd ik wel van.
Mooi de scherpte van links onder naar rechtsboven weg laten lopen.

#2: Ja ook deze mag er zijn.
Misschien iets van links weg halen zodat de ruimte wat kleiner word?

#3: De vlieg zelf is goed maar ik vind hem te verweg staan en dat geeft een veel te grote ruimte links.



Ben trouwens klaar voor 3 mei 8) 8)
Heb er zin in!
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Eerst maar mijn bijdrage, een aantal close-ups:

#1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104064[/img]

#2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104065[/img]

#3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104066[/img]

Deze week gemaakt rond de deur met m'n nieuwe camera :D .
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

@Geert h

1:
Mooie compositie en mooie onscherpte achterin de foto. Iets meer scherpte voorin de foto was iets mooier geweest voor mijn gevoel.
2:
Goede foto, scherpte ligt precies op het goede punt. DOF en achtergrond zijn ook goed. Verder geen kritiek.
3:
Leuke kompositie, de vlieg steekt mooi af tegen de achtergrond en hierdoor zie je bepaalde details goed. Echter in de zwarte vlakken van de vlieg vallen de details weg.

@Bagtjuh

1:
Leuk hoe scherp de kleine details in deze foto zijn vastgelegd. De dauwdruppeltjes op de draadjes bijvoorbeeld. Maar bij de bloemen vind ik de dauw zo overdadig aanwezig dat het detail van het onderwerp verloren raakt.
2:
De beste van deze serie. Het wit van deze bloem is prachtig vastgelegd. En de verwelkte randjes geven de foto wat extras. Verder vind ik dat de bloem mooi geisoleerd is.
3:
Deze bloemknoppen zijn ook mooi vastgelegd. Mooi zomers ligt, wel vind ik de blaadjes erom heen iets te scherp. Maar ik weet niet of je door een andere positie dit beter had kunnen krijgen.

@ Builder

1:
De sfeer die je hebt vastgelegd komt goed over. Wel denk ik dat een grotere scherptediepte hier op zijn plaats was geweest.
2:
De harsdruppels zijn scherp vsatgelegd en de compositie vind ik ook goed. Wel vind ik het takje op de achtergrond en de onscherpe vlek die de harsdruppels een beetje bedekt jammer.
3:
De sterkste uit de serie. De kleuren komen goed over en de knop staat er scherp op. Als je de camerapositie iets naar links had verdraait zodat er meer afstand was gekomen tussen de bloem op de voor en achtergrond was hij naar mijn mening nog beter geweest.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Kritiekkring vrienden daar gaan we weer, ben weer laat met mijn reactie, nogmaals excuses daarvoor. Tis even een super drukke periode op het werk, wat minder tijd om mooie platen te kijken op het forum, en als het dan ook nog zo traag is werkt dat elkaar tegen. Maak zelf veel foto's de laatste tijd, vooral in een aantal botanische tuinen geweest, Utrecht ligt er erg mooi bij op het moment, maar wat minder tevreden over mijn resultaten. Tuurlijk kennissen en familie vinden het prachtig maar zelf wordt in de loop der jaren toch steeds kritischer en als je in een weekend 200 foto's maakt heb ik liever één supershot waar ik van zeg yes, dan vijf foto's die technisch goed gelukt zijn maar die ik na een maand weer vergeten ben, die supershots heb ik de laatste tijd niet gehad. Maar eind juni begin juli, ga ik met vriendin drie weken naar zuid frankrijk en italie en ik verheug me nu al op de verandering van spijs:-) Maar goed genoeg over mijzelf en naar jullie mooie werk, want er zit weer lekkers tussen hoor,

Geert, foto 1, je hebt hem zelf als eerste neergezet dus dat moet betekenen dat je er erg tevreden over bent en terecht vind ik. Wat opvalt allereerst zijn de prachtige kleuren. Het dominante rood met oranje in combinatie met groen doet het gewoon goed en in een mooie zwarte lijst met ruim wit passepartout moet het schittert aan de muur kunnen. Het moet ook aardig windstil geweest zijn want ze zijn goed scherp. Persoonlijk zou ik dat linker paarse piefje links onder even weg shoppen en zou ik een masker op de scherpe, wat is het ? mos delen leggen en de onscherpe achtergrond iets minder saturatie meegeven. Mijn oog wordt nog een beetje naar rechtsboven getrokken vandaar.

Foto2, technisch natuurlijk goed, scherpte mooi op de kop van de spin, schitterende lijn van links onder naar het onderwerp. Geen negatieve ruimtes die het oog verstoren. Goede foto, heb zelf echter een hekel om naar macro's van spinnen te kijken, vind het gewoon niet prettig een persoonlijke tik.

Foto 3 Wat ik geweldig aan deze foto vind is de hoek waarin de fotograaf deze plaat heeft gemaakt. Er ontstaat hierdoor kracht die de mug uitstraalt, het is net een standbeeld. Het geel in combinatie met het zwart komt ook goed uit. Puntje van kritiek wellicht, de lege ruimte links is mooi maar wel erg groot kan misschien iets minder, en met een flits had waarschijnlijk de body van de mug wat meer details gehad.

De foto's van Bagtjuh,

Foto 1, bijzonder knap hoe je hier het licht hebt weten te vangen, niks is overbelicht en de achtergrond is ook mooi egaal en een prachtige donkergroen gloed. Waar ik zelf erg nieuwschierig naar ben zijn die prachtige bellen linksboven op de tak, zeer bijzonder heb je wellicht nog foto met meer detail daarvan? Maar een mooie foto waar je langer naar blijft kijken door de vele details.

Foto2. Ja dit vind ik de mooiste van je serie, je zou zeggen hé is die bloem niet wat centraal geplaatst waardoor er spanning uit de foto loopt? nee zeg ik dan tegen mij zelf wat dit wordt volledig teniet geaan door het waanzinnige verloop van geel naar zwart op de achtergrond. Geeft zoveel rust aan deze foto. Kundig ook hoe je het wit van de bloem hebt belicht, zo vaak is het over of onder belicht bij witte bloemen en zit de witbalans ernaast. Hier is het perfect. Leuk ook hoe die verlepte stukjes blad hier iets toevoegt.

Foto3. Hier ben ik wat minder enthousiast over, lijkt mij of de witbalans niet helemaal lekker is, wellicht technisch wel maar mijn gevoel zegt hé een gelige gloed. Vinder vind ik hier de centrale compositie niet werken zoals in foto2, omsdat er links ook meer knoppen zijn dan rechts wordt mijn oog daar naar toe getrokken, de foto uit in plaats van in...

De foto's van Builder:

Een aparte bijdrage dit keer, wat anders dan anders dus automatisch zeer interessant en dat begint al bij foto 1. Dan denk wat wil Wieger ons nu laten zien, er staat 'wilg' onder en dat is maar goed ook want anders had tijden naar deze foto kunnen kijken en mijzelf moeten afvragen wat zie ik hier nu. Achtergrond vind ik hier sterk mooi dat zalm kleurige rechts onder wat mooi verloopt naar linksboven . Spannend ook die beweging van de tak rechts van het midden dat voegt wat mystieks toe. Lijkt me een mooie foto voor in een drieluik, met een foto van de omgeving, van de boom en dit detail.

Foto 2, is ook weer een bijzonder, wat goed gezien deze drie druppels die elkaar achtervolgen lijkt het wel, volledig geïsoleerd door de donkere schors van de boom, zo eventueel zelfs in het zwart wit kunnen . Wat mij persoonlijk wel stoort is toch het takje op de achtergrond, als ik er een klein stukje papier voor houd vind ik hem mooier.

Foto 3 Ja echt een klassieke close-upbmet heerlijke contrasterende kleuren, dat roze knalt eruit natuurlijk tegen die groene achtergrond. Mooi ook die repetitie in de foto dat kijkt prettig. Vind wel die lichte spot in de achtergrond rechts in het midden van de foto wat grof, een wat hard verloop hebben maar ik denk dat dat in de hoge resolutie foto niet zit en dat dat mooi egaal wegloopt.

Frostbeard's bijdrage nummero 1, tja dat is lekker openen natuurlijk.Zo te zien heb je een flitser die lekker meedoet bij de macro platen. en dat komt de kleuren, en de 'Pinto' zeer ten goed. Gevaar van reflecties en overbelichting ligt wel op de loer natuurlijk en ik twijfel bij zijn schouder (mag je dat zo zeggen?) zit daar nog een puntje wit in? Compo is dik voor mekaar , mooi hoe ze de vleugels spreid alsof ze op een vliegdekschip zit en klaar is om op te stijgen. mooi die groene achtergrond, hier zie je ook dat die westerse kijkrichting van links naar rechts in deze foto zo goed werkt, spiegel hem maar eens en het kijkt gelijk een stuk minder.

Foto 2 , mooi moment van deze wesp, knap hoe je deze in zijn geheel scherp hebt weten te krijgen, je zult daar toch een behoorlijke diafragma moeten hebben gebruikt en dan vind ik bewonderenswaardig dat je geen bewegingsonscherpte hebt. Heb je hier een tussenring gebruikt wellicht? Wat misschien mooier was geweest in mijn opinie is als je de camera had gedraaid en de onderkant van de foto paralel had gelopen met de bloem waar hij op zit. Zo was de achtergrond egaler van kleur geweest en zou dat grote blauwe vlak rechtsboven minder aandacht opeisen.

Foto 3, tja dit vind ik een moeilijke, op technisch vlak scherp op de juiste gebieden, kleur lijkt me ook in order, maar vind de achtergrond wat te onrustig, zeker die stengel waar het licht op valt schreeuwt om aandacht. compositie is best mooi maar de foto in het geheel raakt geen snaar bij mij maar wellicht dat anderen een verschillende visie op na houden.
Laatst gewijzigd door 1 op 4Runner, in totaal 29 keer gewijzigd.
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

@4Runner:

De eerste foto uit mijn serie ( lieverheersbeestje ) is gemaakt zonder flits. Het was een erg zonnige dag toen ik die foto's heb geknipt.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
4Runner
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2006 22:05
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Zo mijn bijdrage voor deze ronde, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, eerste twee foto's zijn genomen vroeg op 2e paas dag, slechts een uur na elkaar. De landschaps foto leg ik aan jullie voor daar ik perssonlijk de lijnen en de eenvoud waardeer. Foto 3 heb ik genomen in de duinen nabij Monster, in een open zandvlakte zag ik dit plantje zijn best doen, en het lijkt een beetje op iemand die over de finish komt...

1
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104652[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104654[/img]

3
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=104653[/img]
Frostbeard
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2008 12:11

@ 4Runner:

1:
Er wordt een mooie grauwe / kille sfeer op deze foto weergegeven. Misschien zou je het onscherpe deel aan de onderkant er van af kunnen snijden maar zo is ie ook goed.
2:
Ook een goede foto waar ik verder niks op aan te merken heb.
3:
Het plantje staat er mooi op. Eventueel volgende keer een lager standpunt nemen zodat je een onscherpe horizon meeneemt.
EOS400D - Sigma EX 24-60 2.8 - Sigma EX 105 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

@geert h:
#1 Voor mij de eerste, de beste. Goede compositie met mooie "dromerige" achtergrond.
#2 Ook niet slecht, in tegendeel, maar voor mij mag er links en boven iets af.
#3 Een lastige qua compositie. Aan de ene kant voor mijn gevoel veel lege ruimte links. Aan de andere kant word ie ook niet beter als je wat van links en boven cropt (om in de traditionele verhoudingen te blijven). Misschien een vierkante crop? Voor de rest gewoon goed.

@Bagtjuh:
#1 Mooi licht gevangen. Staat er ook mooi scherp op met die dauwdruppeltes. Kortom niets op aan te merken.
#2 Voor mij een bevestiging dat centraal ook mooi kan zijn, door een evenwichtige verdeling van donker en lichte achtergrond. Goed gezien.
#3 Voor mij de minste van de drie. Komt op mij (zeker na de voorgaande 2) wat rommelig/onrustig over.

@Frostbeard:
#1 Compositie en scherpte O.K., maar hij komt op mij wat flets over (misschien ligt dat aan mijn beeldscherm?)
#2 Staat er mooi scherp op. Had van mij van links iets af gemogen.
#3 Jammer van die lichte spriet op de achtergrond. Voor de rest O.K.

@4Runner
#1 Ik twijfel wat over het onscherpe gedeelte op de voorgrond (een hoger gelegen stuk neem ik aan). Ik mis een beetje de verbinding met de rest van de foto. Voor de rest geen opmerkingen.
#2 Mooi gedetailleerd en scherp. Ik vind het alleen jammer dat hij net het kader aan de bovenkant raakt.
#3 Goed gezien. Voor mij de beste van de drie. (Ik zou alleen dat stipje rechtsboven even wegclonen)
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

@Bagtjuh:
1] De bloemetjes lekker scherp met een rustige achtergrond. Van mij had hij echter wat meer ruimte mogen krijgen.
2] De centrale plaatsing van je onderwerp vind ik hier goed gekozen. Persoonlijk zou ik echter voor een gaaf exemplaar zijn gegaan, al weet ik hoe moeilijk die af en toe te vinden zijn.
3] Mooie kleuren, maar een beetje druk naar mijn smaak.

@Builder:
1] Door een silhouet te maken creëer je een mooie sfeer. Ik denk echter dat dat sterker word wanneer heel het silhouet scherp is.
2] De harsdruppels zijn goed gezien, ik vind echter het contrast tussen de druppels en de stam te klein om goed zichtbaar te maken dat het om de druppels gaat.
3] Mooi gespeeld met de scherpte-diepte, daar hou ik wel van. Ik zou ze echter iets mee vrij van elkaar plaatsen, om het effect te versterken.

@Frostbeard:
1] Leuk moment heb je hier te pakken. Misschien een kwartslag draaien?
2] Scherp waar hij scherp moet zijn en de achtergrond wat onscherp, goed gezien. Misschien zou je je camera de volgende keer iets kunnen draaien, zodat het stukje hout rechtsonder uit beeld verdwijnt?
3] Nette foto, goede compositie met mooie scherpte-diepte. Wel vind ik het hier jammer van het harde licht.

@4Runner:
1] Mooi sfeerplaatje, al zou het wit van mij wat witter mogen.
2] Sneeuw dat net buiten de scherpte-diepte valt levert doorgaans geen mooie plaatjes op, zo ook hier niet. Het beeld komt nu wat druk over.
3] Dit vind ik weer wel goed gezien, eenvoud ten top.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Beetje laat,was een beetje druk met vakantie vieren,maar dan toch even snel mijn reaktie.

Builder:
1: Ik twijffel bij deze,te donker onderwerp.

2: Ik zou hem op het takje scherpstellen maar dan mis je weer die druppels.
Moeilijke keuze dus en in deze toch weer goed.

3: Die linker vraagt iets te veel aandacht,misschien even weg werken?


Frostbeard

1: Ja....mooi!!
Niets meer aan doen dus.

2: Het insekt is mooi maar de achtergrond is een beetje te.

3: Ook bij deze is het onderwerp oke maar de achtergrond iets te.


4Runner.

1: Mooie leegte,lijkt wel winter.

2: Iets te krap en blad links is een beetje storend.

3: Die is af...en aan de muur nu?



GR Bart
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar