Portret met badkamerspiegel

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Goedenavond allemaal,

Dit is officieel gezien de allereerste 'serie' die ik op EOSDigitaal plant (ook al ben ik hier al een tijdje te vinden), en daarom ook maar even via de Testcase. Ach ja, het is maar wat je een serie noemt, 2 stuks.

Het model kijkt een beetje nors, maar dat komt omdat hij alle grapjes van mij al kent. Het enige wat hij kon realiseren was zo'n neplach die niet echt door de selectie heen is gekomen.

Het idee erachter: Ik had al tijden het ideetje opgevat om een heel simpel portretje in elkaar te draaien met behulp van de badkamerspiegel, het spotje wat daarboven hangt en de camera op een statief met een afstandsbediening (op de één of andere manier kan ik niet glimlachen op een foto waarbij ik zelf het knopje bedien; ontiegelijk nep, iemand suggesties?). En ik had even een baard laten staan sinds december en wou dit voor de verandering eens een keer vastleggen (baard is overigens dit weekend verwijderd).

[1] Wat heb ik nabewerkt; wat meer licht erin gegooid, iets gecropt, WB op Tungsten, wat meer contrast met de levels. Voor beiden geld het volgende: 1/60, f2.8, 70mm, ISO 100
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103246[/img]

[2] Behoorlijk gecropt (uitsnede vind ik nu heel apart), iets omhoog gehaald met belichting.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=103247[/img]

Overigens behoren deze tot m'n eerste stel foto's met m'n 40D.

Alle commentaar is van harte welkom, bedankt allen voor het kijken.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLON...(baard is overigens dit weekend verwijderd)...
Was je bang dat je voortaan door ons herkend zou worden :lol: :wink:

Ik vind foto 1 erg geslaagt. De belichting is mooi en het model ...... lacht niet ..... (ik kan je hiervoor geen tips geven. Ik blijf ook liever achter de camera)
De tweede is erg appart en ik moest wel 4x kijken voor ik de spiegeling zag. Heel mooi gedaan (wat hangt er trouwens? Ook een spiegeltje of je zonnebril)
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

JvdH schreefCOLONWas je bang dat je voortaan door ons herkend zou worden :lol: :wink:
Nee hoor, de baard is er om andere redenen afgegaan; ik leek er nogal wat ouder door en bovendien zat hij er al weer een paar maanden op. Het werd weer tijd voor wat anders, en het mooie weer komt er ook aan.

Bedankt voor je commentaar. Het wordt zeker gewaardeerd. En sorry dat ik niet lachte. Ik ben eigenlijk ook best wel tevreden over deze twee badkamerspiegel-experimentjes. Maar wat bedoel je met je vraag wat er hangt? Je krijgt die weerspiegeling automatisch in het glas van je bril. Het heeft een aantal keer klikken geduurd voordat ik dit voor elkaar had (precies scherp gesteld, langs mijn gezicht, vanaf de achterzijde op het glas van mijn bril).

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik bedoel rechts op de foto hangt iets naar beneden (leer achtigs)
waaraan 'jou spiegelbeeld' zit. Wat is dit?
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hebben we het nu over de tweede foto, of de eerste? Op beiden is de linkerzijde het spiegelbeeld.
Op de eerste foto? Dan is rechtsonder mijn gezicht misschien nog wat vlekkerigs te ontwaren; dat is helaas nog een beetje van de achtergrond (deurpost e.d.). Ik heb dit geprobeerd nog wat weg te werken, blurren en smudge, maar mag ik nog even wat tijd aan besteden.
Op de tweede foto zie ik niets aparts, niets leerachtigs, dit zou door de kleine scherptediepte dacht ik wel allemaal goed zijn afgedekt. En in die kleine weerspiegeling onder de bril is dat de schaduw van de bril zelf.
Maar ik wil je graag vragen om dan eventjes met Paint een pijltje erin te zetten? Want het kan aan m'n schermafstelling liggen dat ik het even niet zie. En mogelijk kan ik datgene dan nog even wegwerken als het storend is.

Trouwens toch even 400 views gescoord met m'n tronie.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik heb even pijltjes gezet.
Alvast mijn excusses als ik lastig word.

Hier is hij -Klikerdeklik
(ik zal hem niet groot in dit topic zetten dat vind ik zonde :wink: )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Wacht NU zie ik het :roll: :shock: :shock: :roll:
Het kwartje (zeg maar 2 euromunt) is gevallen.

Het is je hoofd, ik schaam me diep :oops: .
Ik dacht echt dat je daar iets had opgehangen.

Heel mooi gedaan ik hoefde maar 20x te kijken :P
Nu snap ik ook dat het wel een paar kliks heeft geduurd voordat je hem scherp had.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Hahaha! :D

Nou ja, zeg, met dat beetje dons op m'n gezicht lijkt die contour die door het spotje wordt belicht dus op iets leerachtigs. Maar je hebt hem nu dus wel door. Je kijkt vanaf de achterzijde langs mijn hoofd naar het brillenglas waarop de kleine weerspiegeling van mijn gezicht is te vinden, waar ik naar kijk op de spiegel (uit focus links).

Bij de eerste foto ligt de focus net andersom, op het spiegelbeeld, met rechts dus de vage belichte contour van mijn gezicht. De kadering van de tweede was oorspronkelijk hetzelfde als de eerste, maar met het croppen wou ik daar het accent leggen op de weerspiegeling in mijn bril.

Maar in ieder geval bedankt voor je moeite. En leuk dat je het weet te waarderen. Ben benieuwd of het kwartje bij alle andere kijkers ook was gevallen.

Een volgende keer zal ik denk ik wel in de Showcase plaatsen (levert mogelijk ook wat meer reacties op?).

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
mammarazzi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 83
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2008 13:52
WoonplaatsCOLON Barsingerhorn
CONTACTCOLON

:oops: @JvdH hahaha je bent niet de enige hoor, ik dacht bij de tweede foto hangt iets aan een stuk touw :lol: ik dacht een bril ofzo whahaha.
toen las ik jouw berichtje, ik blij dacht dat ik de enige was en meteen nadat ik de foto met de pijltjes zag realiseerde ik me dat het het hoofd van de fotograaf was!!

@drikj; vind vooral foto 2 mooi. (scheelt een heel stuk nu ik zie wat het is :lol: ) moi het spiegelbeeld in de spiegel zo wazig, maar dan toch in de bril wel weer duidelijker te zien. Mooi met deze belichting.
"Een zuiver geweten is meestal een teken van een slecht geheugen"
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Nou JvdH, je bent dus niet alleen en dan is het ook maar goed dat je even met pijltjes het vreemde object hebt aangewezen. Maar je kunt ook wel begrijpen dat ik het vreemde er niet aan zag, omdat ik gewoon wist wat het was.

En mammarazzi ook bedankt voor je reactie. En ik moet ook zeggen dat de tweede gewoon minder standaard is, en ik ben er daardoor erg tevreden mee.

Prettig weekend allen,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

@mammarazzi: Bendankt voor de eerlijke reaktie. Ik heb de afspraak bij de oogarts maar weer afgezegt :lol: .
@dirkj: ik snap helemaal dat jij het vreemde er niet in zag. Het is net zo als bij "Waar/wat is dit?" heb je de foto
zelf gemaakt snap je niet dat mensen hele vreemde antwoorden geven. :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

Zoooo..foto 2 vind ik echt erg leuk zeg...ontzettend leuke crop.
Kleurtoon van de foto zou ietsie minder oranje mogen zijn. Leuk zo'n creatieve foto moet ik zeggen.
Je kader vind ik persoonlijk zonde...vind het wel een mooie hoor, maar niet bij deze foto. De foto is juist rustig, en de lijn stoort mij juist.
En je eerste foto's met de 40d...leuk zeg!

Groetjes Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
Gebruikers-avatar
stuiter
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2006 16:13
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ik moest echt een tijdje kijken voordat ik zag hoe het nou in elkaar zat, maar vind het goed gevonden!

Op de al genoemde details na vind ik het een prima foto!


Groetjes, Fanny
*It's a free world we're living in, so what I say is my opinion, not necessarily yours*
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Alllereerst hartelijk dank voor het commentaar Marian en Fanny. Ik mag zeggen dat ik al behoorlijk tevreden ben met het feit dat al meer dan 1000 keer hier gekeken is.

@ Marian; jij zag het dus wel redelijk snel? En inderdaad moet ik eigenlijk nog even sleutelen aan de witbalans. Beetje moeilijk met gloeilamp lichtje, ik dacht dat ik hem op Tungsten had gezet bij beiden, maar de tweede foto leverde gewoon een ander resultaat.
En tja, kader of geen kader, ik twijfel überhaupt nog over een kader bij alle foto's die ik maak. Ik stoorde me sowieso nog aan de schaal bij de tweede foto, het had allemaal een stuk kleiner moeten zijn. En soms denk ik nog wel eens dat ik het allemaal wil automatiseren met een script en dan ook gelijk de foto-gegevens erbij. Maar het leidt wel allemaal af van de eigenlijke foto. Misschien dat ik alleen het handgeschreven copyright erin hou, maar dan zo klein mogelijk met maar ietwat contrast t.o.v. de achtergrond (copiëren en stelen hou je toch nooit tegen).
En jij bent toch ook al overgestapt van 300D naar 40D?? Ik heb soms nog wel eens onscherpe foto's; moet nog eens aan het focus testen met mijn lenzen.

@ Fanny; Heb je alles doorgelezen om eruit te komen hoe foto 2 in elkaar zat, of ben je er alleen met kijken uitgekomen (eventueel met foto 1)? Dan weet ik wat ik allemaal qua toelichting zou moeten plaatsen als ik de foto's op een eigen website zou zetten.
Ik vind het zo geinig dat foto 2 niet voor iedereen duidelijk is.

Ik zal de foto's hierboven eventjes verbeteren zodra ik de tijd ervoor heb. Dan zijn die foute foto's wel verloren, maar ik zal even verwijzen naar de opmerkingen.

Groeten en nogmaals bedankt,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

De oude foto's zou ik niet weghalen hoor, gewoon laten staan. Even vermelden in de topictitel dat je een update erbij hebt gezet. Kijkt voor iedereen fijner, dan dat er foto's verdwijnen.

Over je foto's...ja ik zag het meteen hihii..
Je zou de wat oranjetint eruit kunnen halen in photoshop...
Wil je de foto moeilijker maken voor de kijkers dan zou ik overgaan in zwart/wit....
Ik hou er persoonlijk wel van als mensen 2 keer moeten kijken van he...hoe zit dat nou :lol: :lol:
Maar je zal het niet vaak van mij horen, maar hier vind ik een kleurenversie mooier.. :wink: zei de zwart/wit fanaat whhaaha..

Ik heb ook nog wel eens onscherpe foto's hoor..wil ik weer wat uitproberen en dan denk ik oeps...
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar